Apua! Kala makoilee pohjassa silmät pullahtaneina päästä!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
axu
Member
Member

Apua! Kala makoilee pohjassa silmät pullahtaneina päästä!

Viesti Kirjoittaja axu »

Mikä mahtaa olla tällä kertaa vikana kun isossa altaassani on yhdeltä Demasonilta turvonnut silmät herneen kokoisiksi ja se joko makoilee pohjalla tai ui pystysuorassa suodattimen takana paniikissa? 8O

Tämä on tapahtunut viimeyön tai tämän päivän aikana. Huomasin nyt iltapäivällä kun aloin tekemään viikottaista vedenvaihtoa. Lisäksi yksi demasoni on hävinnyt (= ei löytynyt vaikka purin puolet kivikasoista pois, eli varmaankin kuollut). :cry:

530 litraa,
Nitriitit nollissa
Nitraatit 12,5
ph 8
kh 6
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Malawibloat. 8O
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Mulla on Myxazin nimistä lääkettä, olen antanut sitä altaaseen siksikin kun sinne tuli uusia kaloja. Onkohan siitä mitään apua? Muuta lääkettä ei ole...
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Ainiin, kalalta ei ole pullistunut kuin silmät, muuten se on erittäin laihassa kunnossa...

itsesuojeluvaisto siltä puuttuu, mutta ruokahalu sillä on tallella, nimittäin ruokin sitä kädestä siten, että vein safkat sen nokan eteen. Ilmeisesti näkökyky ei ole aivan parhaimmillaan, kun ennemmin olisi ruoaksi kelvannut sormenkynsi kuin ne pöperöt, mutta.... :)
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Noniin! Ainoa naaraspuolinen demasonini on nyt sitten lähtenyt niinsanotusti paremmille vesille uiskentelemaan, samoin isokokoisin urosdemasonini. Tuo silmät pullollaan kärsivä sinnittelee yhä... enää siis kolme tervettä aikuista demasoni-urosta jäljellä. Harmittaa "pikkasen"!

Parhaani kun olen yrittänyt tehdä, mutta ei vaan riitä. En kertakaikkiaan tajua missä se vika on, kun vesiarvot ovat olleet täysin OK, piiloja on ja ruokaa ovat saaneet säännöllisesti. :cry:
heedi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja heedi »

olisiko pöhö iskenyt raukkoihin, onko suomut pystyssä???
heidi
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Ei ole suomut pystyssä...

Nyt minulla on tuo yksi demasoni ollut silmät turvonneena tuolla yli viikon verran. Aluksi se oli tosi huonossa kunnossa, eikä ilmeisesti nähnyt kunnolla eteensä. Syötin sitä "käsin", eli toin safkat sen suun eteen, jolloin sain sen syömään sormieni välistä hiutaleita. Muuten se makoili vain pohjassa. Nyt silmien turvotus on alkanut laskea ja se pelkää kättäni sen verran, etten pysty enää ruokkimaan sitä tuolla tavalla. Ilmeisesti se kuitenkin syö nyt itse ainakin jotain murusia mitä pohjalle tulee.

ja tuollakin kalalla siis ainoastaan silmät ovat turvonneet. Vatsa on normaali. Ja ainoastaan demasonit ovat oireilleet. Muut kalat voivat hyvin. :/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”