Ostin punaevätetroja 10 kappaleen parven, ja olen totaalisen rakastunut!
Sitä piti vaan kysyä, että noi taitaa olla aika harvinaisia, kun en ole koskaan ennen nähnytkään tai kuullut puhuttavan punaevätetroista...
Onko kellään kokemusta? Kuteminen yms.kiinnostaa, kun tietoa on niin vaikea löytää..
Taidan lähteä ostamaan niitä lisää, ennen kun loppuvat kokonaan...
Tuli ostettua 10 yksilöä viime syksynä. Pidin alkuun lajiakvaariossa jossa veden lämpö oli 25-26°c, niin kuin axelrodin atlas suosittelee mutta parin kuukauden aikana 4 kuoli mystisesti ja yksi pääsi hyppäämään lattialle. Siirsin loput 5 yksilöä kiekkojen seuraksi 29 asteen lämpöön ja kaikki ovat voineet loistavasti ja pulskistuneet. Molemmissa altaissa Ph 6,4 ja kovuus n. 11. Kovaa kisailua on aina veden vaihdon jälkeen mutta kutua en ole päässyt todistamaan.
Joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta afrikkalaisia tetroja on vain satunnaisesti saatavilla. Punaevätetra (Alestes imberi) muuten ristittiin uuden kalannimiluettelon myötä lyhtyalestiksi.
Johtuu varmaan siitä että kyseessä on tyystin eri kala. Alestes imberi on nimenomaan entinen punaevätetra, kun taas Aphyocharax anisitsi on punaevä, ilman tetraa nimen lopussa. Tetroja molemmat, mutta eri alaheimojen edustajia. Toinen afrikkalainen, toinen eteläamerikkalainen.
Kokemus on opettanut nimiasioissa sen verran paranoidiseksi, että päätin mainita tuon tieteellisen nimen ensimmäisessä viestissäni. Eipä tuo näköjään pahitteeksi ollut tälläkään kertaa.
Sekavaa kieltämättä, mutta nythän tilanne on kohentunut punaevätetran jäätyä käytöstä Alestes imberi-lajin nimenä.
Olettaen nyt että alkuperäisellä kysyjällä onkin akvaariossaan punaeviä, jotka kyllä lienevät viirialestia huomattavasti yleisempiä akvaariokaloina, pasihe jo tulikin kertoneeksi kiinnostuksen kohteena olevan lajin vesivaatimuksista jne. Itselläni ei lajista ole kokemusta, mutta voisin kuitenkin vertailun vuoksi kertoa mitä Baenschin atlas punaevästä kertoo. Lämpötilahaarukka lajilla on laaja, 18-28 oC. Vesiarvoiksi suositetaan pH 6,0-8,0 ja kokonaiskovuus korkeintaan 30o dGH. Mitä lisääntymiseen tulee, kerrotaan kalan kutevan kasvien joukkoon pinnan läheisyyteen. Munia naaras laskee 300-500. Kalat syövät itse innokkaasti munansa. Mainitaanpa teoksessa vielä punaevän eliniäksi yli kymmenenkin vuotta.
Kertakaikkisen kauniita tetroja nämä Aphyocharax anisitsi. Onkos kukaan kudettanut näitä?
Itse huomasin juuri tuossa vedenvaihdon yhteydessä yhden 1,5cm kokoisen poikasen. Sen verran pieni, että lymyilee vielä missä sattuu eikä kulje parven matkassa, ehkäpä juuri siksi jäänyt huomaamatta. Kutuun viittaavaa käytöstä kyllä on ollut, mutta kutua en ole missään vaiheessa tiirailusta huolimatta huomannut.
Tänään ostin parikymmenpäisen parven noita punaeviä (itse asiassa kaupassa olivat punapyrstötetran nimellä myynnissä), ja todella hyvältä hankinnalta vaikuttavat. Pysyvät kauniisti parvessa ja tosi reippaita ja kilttejä tuntuvat olevan. Kuinka isoksi kalat ovat kasvaneet teillä, joilla ko. tetroista pitempää kokemusta on? Joissakin lähteissä kun sanotaan jopa 6 cm. Omani ovat vasta parisenttisiä, ja mietinkin kävisinkö ostamassa vielä kymmenisen kappaletta lisää, ennenkuin loppuvat (aika harvoin meilläpäin olen näitä kaupoissa nähnyt), mutta jos 6-senttisiksi venyvät, nykyinenkin parvi riittänee reiluun 300 litraan...
Ovatko yleisesti olleet kestäviä vai herkkiä kaloja? Ja kutukokemuksista minäkin mielellään kuulisin, josko vaikka saisi itse tuota parvikokoa kasvatettua.
Googlettelun perusteella eivät ole kovin tarkkoja millaisessa vedessä elävät, eli voisi kuvitella kestäviksi. Eipä sillä, ei huvita lähteä testaamaan niitä rajoja
Omani ovat "nuoria aikuisia", ei mitään pikkusinttejä mutta kai tuossa kasvuvaraa vielä hieman on. Sukupuolet erottaa melko hyvin ja kutuaikaan selvästi ollut pientä kisailua ja "urokset jahtaa naaraita". Ja onhan sitä kutuakin tullut, vaan kun ei sitä tuolta tunnu erottavan lainkaan Ehkäpä sitä voisi joskus kokeilla jotain ihan erillistä allasta kudetukseen. Siihen asti ei auta kun yrittää lisäillä kasvipöheikköä jonka sekaan toivottavasti jotain pelastuu.