Muovikrääsää akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PimpBot9000
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Muovikrääsää akvaarioon

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Jaettu omaksi aiheekseen täältä.
petri_4 kirjoitti:En itse ehkä hankkisi akvaarioon muovikrääsää. Mutta mielestäni nuo ruukut ovat söpöjä, savi on kuitenkin hyvin luonnollinen materiaali.Ruukut näyttävät huomattavasti paremmalta kuin esim muoviukot tai muovisimpukat...Ei kaikkea tarvitse niin vakavasti ottaa, sopivan hillitty koristelu on mielestäni ihan kiva lisä :)
Ja savihan yleensä luonnossa muodostaa ruukun muotoisia möykkyjä jotka aurinko sitten paistaa ruukuiksi. En nyt sitä sano etteikö jokainen saisi tunkea akvaarioonsa vaikka pölykapselin, mutta mielestäni se on vain täysin typerää . Aika mautonta on mielestäni väittää, että _koristelee_ akvaarionsa muovikrääsällä tai muilla 'somisteilla'. Eikö tämä luo vain tökerön kontrastin kauniiden, luonnollisten kasvien rinnalle? Varsinkin kun ottaa huomioon sen, että ihminen ei ikinä pysty luomaan mitään niin hienoa ja kaunista kuin luonto. Ei taitelija eikä insinööri.

Eikö akvaarion tehtävä ole tuoda 'pala luontoa' olohuoneeseen? Jos sinne laittaa muovia, on tuonut olohuoneeseensa palan roskattua luontoa.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Elme
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elme »

PimpBot9000 kirjoitti:
Eikö akvaarion tehtävä ole tuoda 'pala luontoa' olohuoneeseen? Jos sinne laittaa muovia, on tuonut olohuoneeseensa palan roskattua luontoa.
Juuei. Akvaarion tehtävä on juuri se, minkä akvaarion omistaja määrittelee sen tehtäväksi.

Itse olen myös "pala luontoa"-kannalla, mutten menisi väittämään, että se on ainoa hyväksyttävä ja oikeaoppinen tapa sisustaa akvaarionsa.
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Aika mautonta on mielestäni väittää, että _koristelee_ akvaarionsa muovikrääsällä tai muilla 'somisteilla'
Eihän akvaarion tarvitse sentään olla mikään puritanistinen laitos! Monet muovipaskat ovat nimenomaan perheen sisäisiä vitsejä tai lapsien iloksi pyttyyn laitettuja. Jos vaikka lapsi haluaa merirosvolaivan akvaarioon ja se ilahduttaa häntä, niin mikäs siinä! Silloinhan akvaario vasta palvelee mitä parhaiten tarkoitustaan: tuottaa iloa katsojilleen.

P.S.
PimpBot9000: Toi on mun suosikki Red Meat strippi :)
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Hassu sanonta :"Makuasioista ei voi kiistellä". Ja silti niistä riidellään.
Jokaisen mielipide on oma mielipide ja ihan yhtä oikea kuin kenen tahansa.
Jokainen koristelee oman akvaarionsa sellaiseksi juuri, millaisena se viihdyttää ja ilostuttaa itseä/perhettä. Eikä mielestäni kukaan voi mennä osoittamaan sormella, että se on väärin.

Onhan akvaariossa "pala luontoa". Siellähän on monta "palaa" kaloja ( ne ovat luonnosta ) monta kasvia ( luonnosta ).

Ihan samoin voisi sanoa ( ja halkoa hiuksia ), että eihän luonnossa ole kalojen ympärillä kehyksiä, eikä lamppuja. Suodattimista ja kasveja tonkivista käsistä puhumattakaan.

[:I] Anteeksi. Tosi huono päivä.
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

PimpBot9000 kirjoitti:En nyt sitä sano etteikö jokainen saisi tunkea akvaarioonsa vaikka pölykapselin, mutta mielestäni se on vain täysin typerää . Aika mautonta on mielestäni väittää, että _koristelee_ akvaarionsa muovikrääsällä tai muilla 'somisteilla'. Eikö tämä luo vain tökerön kontrastin kauniiden, luonnollisten kasvien rinnalle? Varsinkin kun ottaa huomioon sen, että ihminen ei ikinä pysty luomaan mitään niin hienoa ja kaunista kuin luonto. Ei taitelija eikä insinööri.

Sukellusta harrastava mieheni muuten tuhisi tuolle "muovipaska"-kommentille ihan alkujaan juuri siksi, että jos oikeasti halutaan matkia kalojen nykyaikaista luontaista elinympäristöä, on paras kaataa vähän öljyä, muovijätettä ja hyönteismyrkkyjä mukaan. Akvaariomaailma alkaa valitettavasti olla utopistinen kaunosielukuva puhtaudessaan ja rauhallisuudessaan. On realistisempaa heittää vaikka vanha kenkä akvaan, kun istutella sinne kauniilta näyttäviä kasveja.

Ei silti, minä kyllä ymmärsin tuon kommentin, liian man-made ympäristö rikkoo sen fiiliksen ihan täysin. Mutta se sitten on jo makuasia, mikä on liian man-made, siis että vielä säilyy se kaloihin keskittyminen. Minä harrastan kitschiä ja sitä on löydyttävä tietyssä määrin akvastakin - ihan juuri sen vuoksi, että se on niin mautonta. En tässä edes aloita musamaustani.. :twisted:
112L
petri_4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja petri_4 »

PimpBot9000 kirjoitti:Aika mautonta on mielestäni väittää, että _koristelee_ akvaarionsa muovikrääsällä tai muilla 'somisteilla'. Eikö tämä luo vain tökerön kontrastin kauniiden, luonnollisten kasvien rinnalle?Eikö akvaarion tehtävä ole tuoda 'pala luontoa' olohuoneeseen? Jos sinne laittaa muovia, on tuonut olohuoneeseensa palan roskattua luontoa.
Sinäpä olet todella tiukka ja periaatteellinen mies noiden koristeluiden suhteen. :D
Saviruukut ovat mielestäni myös hyviä kalojen ja poikasten piilopaikkoja.
Mikä sitten on loppujenlopuksi tarpeeksi luonnollista? Akvaarioissa käytetään muovisia kalliojäljitelmä taustoja, kalat ovat kotoisin eri ympäristöistä, kasvit jalostettuja joita ei kasva luonnossa, teknisiä laitteitakaan ei luonnonvesistä löydy ym
Jokainen joutuu itse määrittelemään kuinka lähelle luonnonmukaisuutta haluaa pyrkiä ja miten akvaarionsa sisustaa. En kannata runsasta krääsän käyttöä, yhden koristeen verran olen kuitenkin luontoa monesti roskannut :D

Edit: lainaus kuntoon.
PimpBot9000
Member
Member

petri_4 kirjoitti:Sinäpä olet todella tiukka ja periaatteellinen mies noiden koristeluiden suhteen. :D
Kyllä näin on. Jokaisella voi tietysti olla oma mielipide ja mieltymyksensä. Yritin tässä nyt lähinnä perustella sitä, miksi juuri minun mielipiteeni on minun mielestäni se paras mielipide.

Jos se ei mielestäni olisi paras mielipide kaikkien akvaarion sisustukseen liittyvien mielipiteiden joukussa, miksi olisin sitä mieltä.

Mielipiteeni on siis, että mielipiteeni on paras mielipide mielipiteeni mukaan, siksi se on mielipiteeni.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Pitäisiköhän vielä kiistellä onko sinun mielipide aivan varmasti paras. Oikein sijoteltuna sama mikä esine asia on silmää miellyttävä, vaikka se ei olisikaan "luonnollinen", jopa muovikrääsä.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Onhan se jo luonnotonta survoa luonto lasien sisälle omaksi iloksi.
"A day without sunshine is like, you know, night."
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Makuja muoviroinan suhteen tuntuu olevan monia, ei kai se akvaarion pito kuitenkaan niin vakavaa saa olla? Itselläni on neljä luomuallasta ja sitten on tämä
http://www.kuvatehdas.fi/design/SYSTEM/ ... putimage=1
:mrgreen:
Kaikista pidän yhtä paljon!
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

PimpBot9000 voisi sijoittaa jotain myös tuonne omaan kippoonsa oikealle ja karsia hieman tuota etualalla rehottavaa kasvia, mikä sitten lieneekään... Ihan tuli vain uteliaisuuttaan käytyä tsekkaamassa.

Se toisi hieman kontrastia peliin, kun laittaisi vaikka jonkin hienon kiven tms. kyseiselle paikalle. Muutenhan tuo näyttää oikein viihtyisältä (lukuunottamatta sitä junan vessan lailla toimivaa valaisinsysteemiä...).
:mrgreen:

Muuten molemmista kipoistani löytyy hylky, joten kannatan monenmoisia sisustustapoja, niitä mitenkään väheksymättä. Luonnollisuuteen voidaan pyrkiä, jos se sopii. Mutta aina se ei sovi.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Heh, kasiko... että kun vedetään överiksi niin tehdään se sitten kunnolla! :mrgreen:

Minulla on jotenkin kahtiajakoinen suhde "krääsäilyyn" altaissa. Omissa altaissa on tiiliputkia, ruukunpuolikkaita, kookoksenpuolikkaita, järvikanto ja mangrovekantoja sekä erilaisia kiviä. Olen pitänyt kaikkia sellaisina luonnollisina sisustuselementteinä. Minulla on olemassa myös perinteinen aarrearkku ja pieni luolasysteemi, mutta yrityksestä huolimatta en ole voinut niitä altaissa pitää, ne pistää niin pahasti silmään.

Toisaalta sitten olen nähnyt altaita, joissa on esimerkiksi joku pylväikkö vinossa tai muu vastaava ja kun allas on muutoin hyvin sisustettu, se näyttää siltä kuin se kuuluisi sinne, tulee mieleen tarinat Atlantiksesta. Mutta se tosiaan vaatii sisutuksellista silmää muutenkin, että altaaseen on onnistuttu luomaan tunnelma siitä, että pääsee näkemään jotain vanhaa ja kauan kadoksissa ollutta.

Sisustus on taitolaji ja minä kyllä avoimesti kadehdin niitä, joilla on silmää altaiden sisutukseen niin, että lopputulos on harmooninen, krääsällä tai ilman.
"Mä luin jostain..."
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Eikös se kuitenkin ole niin, että jokainen sisustaa akvaarionsa itselleen? Jos haluaa laittaa junan vessan sinne, niin laittakoon. :roll:
Makuasioitahan nämä ovat. En minä voi tulla sanomaan, että se junan vessa on väärin. Jos se istuu kokonaisuuteen, niin mikäs siinä. Olkoon vaikka Lordien figuuri.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Fakkenoo kirjoitti:Eikös se kuitenkin ole niin, että jokainen sisustaa akvaarionsa itselleen? Jos haluaa laittaa junan vessan sinne, niin laittakoon. :roll:
Makuasioitahan nämä ovat. En minä voi tulla sanomaan, että se junan vessa on väärin. Jos se istuu kokonaisuuteen, niin mikäs siinä. Olkoon vaikka Lordien figuuri.
Kyllä, samaa mieltä. Mielipiteitähän aloittaja kysyi ja niitä riittävästi saanyt, vaikka hiukka kielteisiä. [}:)] Muovikrääsää akvassa tai ei minusta ainakin jokainen akvaario on omallatavallaan kaunis! Työntää jokainen sinne vaikka vanhat sukat jos haluaa. Ja niistä luonnonmukaisista akvaarioista, niin luonnosta vasta kaikkea roskaa löytyykin. Ei kalat varmaan kato onko akvaariossa muovikoriste vai savesta tehty, luullakseni se on niille ihan sama.

Lepuuta vaan silmiäsi valmiiksi saadussasi akvaariossa se on sinun luomuksesi ja hyvä sellainen!
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

viivis67 kirjoitti:Hassu sanonta :"Makuasioista ei voi kiistellä". Ja silti niistä riidellään.
Minustakin tuo sanonta on hassu, lähinnä siksi, että oikeasti vain makuasioista voi kiistellä, faktoista kiistely se vasta älytöntä puuhaa onkin.

Meillä on rapulassa iso keraaminen pallokala, se on oikeasti hieno enkä todellakaan sitä poistaisi vaikka saisin siitä mitä mielipiteitä tahansa, kunhan ehdin niin liitän siitä kuvan tännekkin muiden kauhisteltavaksi.

Krääsää saa ja voi omasta mielestäni vapaasti olla silloin kun niistä ei ole akvaarion eliöille mitään haittaa ja jos ne akvaarion pitäjää tai muita perheenjäseniä ilahduttavat. Eli silloin siis kun niistä tulee ympäristölleen enemmän hyötyä kuin haittaa.
Dixi et animam levavi.
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Ne muovikoristeet on nättejä ja luonnollisen näköisiä. Joskus oli saviruukku mullakin mutta ei pitkään ku oli niin hirveen näköinen. On mulla akvassa posliininen mökki erään kalan kotina ja on oikein kauniin näköinen kun levää tulee päälle.
Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia mitä sinne työntää. Ei tarttis muitten tulla siihen asiaan nokkaansa työntämään.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
PimpBot9000
Member
Member

helunia kirjoitti:PimpBot9000 voisi sijoittaa jotain myös tuonne omaan kippoonsa oikealle ja karsia hieman tuota etualalla rehottavaa kasvia, mikä sitten lieneekään... Ihan tuli vain uteliaisuuttaan käytyä tsekkaamassa.
Kiitos kommentista. Tosin olin ihan kokonaan unohtanut että minulla oli jonkinlainen kotisivun tapainen. Kuvakin on n. vuoden vanha, joten akvaarion sisustus on muuttunut ihan uusiksi.

Mutta aiheesta toiseen, miksi te valitatte että "ihminen saa tehdä akvaariolleen mitä vaan ja laittaa sinne mitä vaan". Ketjun aloittaja nimenomaan halusi kriittisiä kommentteja akvaarioistaan. Kriittiset kommentit eivät yleensä ole kivoja kommentteja.

Sitten jos erehtyy sanomaan mielipiteensä muovikrääsästä akvaariossa kaikki huutaa kuin palosireenit, että jokaisella saa olla omat mieltymyksensä ja mielipiteensä. Jos joku haluaa laittaa muovikrääsää akvaarioonsa en toki sitä voi kieltää, mutta minun mielestäni se on ruman näköistä. Ja jos joku kysyy minulta: "Mitä mieltä olet tästä muovikrääsällä koristellusta akvaariostani" minun mielestäni se on ruma, koska siellä on muovikrääsää. Jonkun muun mielestä se ei ole, mutta minun mielestäni se on. Moni on perustellut minulle miksi muovikrääsä on ok, minä olen perustellut miksi ei.

Ei tähän mitään selvyyttä tule, mutta ei silti kenenkään suuttua tarvitse.
kumma_otus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Nuohan ovat hyvinkin viehättäviä siistejä ja hyvin hoidetun näköisiä altaita, ihan muovikoristeineenkin. Jokainen sisustakoon oman altaansa kuten tahtoo kunhan tekee sen kaloille turvallisista materiaaleista, nehän antavat suojaa ja lisäksi tuovat altaaseen ripauksen huumoria varsinkin, jos perheessä on lapsia niin hyvinhän sen ymmärtää. Eivät kasvitkaan luonnossa kasva nätisti rajattuina ne ovat myös varmasti leväisiä ja nakerreltuja. Luontoa on muutenkin mahdoton matkia täysin joten voi hyvin hellittää joskus vähäsen. Vaikka itse käytänkin akvaarion sisustukseen täysin luonnon materiaaleja en huoli edes saviruukkuja taikka tee epä aidon näköisiä kivirakennelmia, niin minun mallini on vain erilainen ei ainoa oikea ja paras. :) Pääasia että kalat voi hyvin.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Allekirjoittanut kuuluu "luomualtaiden" fanaattisiin kannattajiin, omissa altaissa ei juurakoiden ja kasvien lisäksi ole muita sisustuselementtejä. Mutta jokainen totta kai sisustaa altaansa niin, että omaa silmää miellyttää, pääasiahan on että sisustus on kalojen kannalta asianmukainen ja tarjoaa riittävästi suojapaikkoja eikä aiheuta vaaratilanteita. Tuskinpa ne tekevät eroa keraamisen luolan ja kiviröykkiön välillä. Poikkeuksena tietty ne imukkaat, jotka tarvitsevat puuta ravinnokseen, niiden altaassa juurakoita ei tietysti voi muovikopioilla korvata. Isäntä tosin katseli akvaliikkeessä silmät palaen pääkallokoristeita ja muita ihanuuksia, joita hän ehdottomasti haluaisi altaisiini laittaa :roll: No, ilmoitin, että siinä vaiheessa, kun hän ostaa oman altaan mihin kustantaa itse koko sisällönkin, niin sitten saa laittaa juuri niin rockhenkisen altaan kuin ikinä haluaa :mrgreen:
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Minun mielipiteeni on että akvaarion tulee miellyttää omistajan silmää. Silloin ei kannata kysyä muiden mielipidettä kun omasta mielestään akva kaunis. Jos taas itse ei ole tyytyväinen, voi kysyä muilta mielipiteitä ja vinkkejä.

Omissa altaissani on kaikennäköistä mitä kuvittelisin kaloja miellyttävän. Mm. hamsterin vanha mökki, odottelen että kasvaa päälle levää, sitten sopii hyvin. Siihen kun saisi ruohokaton! :roll:

Yhtenä ajatuksenani on ollut perustaa kaloille kylä, omat talot jne... Se vaan ei sovi tuohon nykyiseen altaaseen, pitäisi laittaa uusi. Ideoita kyllä riittää...
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

*Miracle* kirjoitti:Minun mielipiteeni on että akvaarion tulee miellyttää omistajan silmää. Silloin ei kannata kysyä muiden mielipidettä kun omasta mielestään akva kaunis. Jos taas itse ei ole tyytyväinen, voi kysyä muilta mielipiteitä ja vinkkejä.

Omissa altaissani on kaikennäköistä mitä kuvittelisin kaloja miellyttävän. Mm. hamsterin vanha mökki, odottelen että kasvaa päälle levää, sitten sopii hyvin. Siihen kun saisi ruohokaton! :roll:

Yhtenä ajatuksenani on ollut perustaa kaloille kylä, omat talot jne... Se vaan ei sovi tuohon nykyiseen altaaseen, pitäisi laittaa uusi. Ideoita kyllä riittää...
Oi, nyt kyllä ratkesi idea-arkun saranat! :D Heti tuli mieleen noista mökeistä semmoinen visio päähän, että hehheh, voisi itsekin kyhäillä jotain tuollaista! Siinä olisi kiva suunnittelu! :D Jos vain sitten saisi sellaisen altaan jonnekin mahtumaan. Semmoisia miniatyyrikokoisia taloja altaaseen, nurmikot ja kaikki! Voi hitsi.. [;)]
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Listaanpa minäkin mielipiteeni. :) Olohuoneen altaissa meillä ei ole ollut tätä "muovikrääsäksi" haukuttua tavaraa 128 litraisessa partiksen piilona ollutta aarrearkkua lukuunottamatta. Eikä todennäköisesti tulekaan.

Ollaan puhuttu, että jos tuo pojan viikari joskus haluaa "oman" akvaarion huoneeseensa tyhjillään olevasta 80 litraisesta, niin mikäs siinä. Jos hän sinne haluaa "sirkushiekan" pohjalle, niin eiköhän sekin käy päinsä. Ainakin osittain. [;)] Allas siis sisustetaan lähes niin, kuin poika sen mahdollisesti haluaa.

Jos hän haluaa sinne aarrearkut, merirosvolaivat, temppelit, rauniot, sukeltajat - mitä kaikkea muovista akvaariosälää sitä onkaan keksitty, niin kyllä käy. Toki tietyissä rajoissa. Myös kaloja saa sinne valita niin, että miellyttävät hänen silmäänsä.

Jokainen varmaan nyt tajusi kantani. Eli akvaario miellyttäköön omistajansa silmää. Muovikrääsällä tai ilman. [;)]
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
rithiam
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Lapsista ja krääsästä tuli mieleeen, että olen pari kertaa vilkaissut meillä "leikkimättä jäänyttä" taikahiekkaa, tiedättekö, semmoista hiekkaa joka on muotoiltavissa veden alla mutta pois vedestä nostettuna on heti kuivaa? Väri on huikean räikeä pinkki... [:I] Niin, on siis käynyt mielessä, että jos sirottelisi sitä meidän krääsäaltaan (muovinen pieni linna ja joitakin lasikiven palasia tyttöjen altaassa) pohjalle hiekan sekaan, mitä mahtaisi tapahtua? Mulla ei ole kyllä aavistustakaan siitä, miten tuota hiekkaa on käsitelty.
martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Eikös kalojen mielipiteet näy, esim. meillä partis vei nuo lasikivet pesäänsä juurakon alle vai liekö piilottanut niitä? :mrgreen:
kaloja, kotiloita, kissa
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Itse aion laittaa akvaarioon, mahdollisesti muuton yhteydessä, itse tekemäni kivitavarasavesta poltetut "linnanrauniot". Ovat sellaista vaaleanruskeaa karheaa savea, ja kun ne hautaa osittain vaaleaan hienoon hiekkaan, tulee mukava merellinen fiilis :mrgreen:

Voin sitten kuvitella, että kardinaalitetrat on jättihaita jne. kun uivat raunioiden ikkuna-aukoissa 8-)
*laa la laa*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”