Platyja platyja

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jane-70
Starting Member
Starting Member

Platyja platyja

Viesti Kirjoittaja jane-70 »

Hei!

Meillä on akvaariossa kuparimonnisia 2, partaimumonneja 2, miljoonakaloja sellanen 20 ja platyja 3. Nyt ne platyt ovat pyöräyttäneet kolme poikasta, ja ajattelin näin kysäistä että onko mulla jotain mahdollisuuksia kasvattaa ne isoiksi ilman poikasallasta? Tähän asti miljoonakalan poikaset kyllä ovat saaneet kasvaa rauhassa, mutta syövätkö nuo yleensä toisiaan? Haluaisin todella että niitä ei syötäisi. Akvaarioni on sellaset 75 litraa, joten ei sinne poikasallas hyvin mahdu.

tuossa luin muiden kysymyksiä ja vastauksia ja olen samaa mieltä että
ne platyt söisivät vaikka kuinka paljon. Olen sitten yrittänyt hillitä syöttöjäni, jotta eivät kuolisi liikaan ruokaan, eikös se ole yleinen syy millä kalansa saa tapettua?

Annanko mielestänne liikaa vai liian vähän ruokaa tuolle parvelle kun annan aamuin illoin yhden tabletin ja sitten hiutaleita samalla kertaa? Kalat syövät hiutaleet yleensä heti.

Sellainen kysymys olisi myös, että montako poikasta nuo platyt kerralla pukkaavat, tuo kolme tuntuu vähän pieneltä määrältä... vai tuleeko niitä aina muutaman päivän välein lisää? Ne platyt ostin vasta kolme viikkoa sitten, joten ovat kotiutuneet aika hyvin.... :)

Eli tässä tuli sitten sallainen äitienpäivälahja etukäteen, perhe lisääntyi ihan yllätyksellisesti... :D
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

poikasten määrä vaihtelee. Mitä pienempi naaras, sitä vähemmän poikasia (yleensä). Luultavasti kuitenkin muut kalat/emo on syönyt omat poikasensa ja tästä poikas-satsista 3 on jäänyt jäljelle.

Poikaset saattavat selvitä aikuisikään akvaariossa, jos siellä on paljon kasveja joihin piiloutua (nimenomaan pinnassa ja pinnan tuntumassa).

Suositeltavaa on kuitenkin että pistät akvaarion johonkin kulmaan vaikka pakasterasian/karkkipurkin (niitä saa ilmaiseksi makuunista) johon pistelet paljon neulalla reikiä, että vesi liikkuu. Ja jos löytyy, pistä myös ilmastin kippoon. Poikaset kasvavat nopeasti siihen kokoon, että aikuiset platyt eivät pysty niitä syömään, jotenka ei niiden kauaa tarvitse tuossa purkissa olla. Ja ruokintakin on tehokkaampaa, kun ei ole muita suita häiritsemässä.

Platyt kotiutuvat nopeasti, omani olivat kuin kotonaan jo parin päivän päästä ostosta...

Ruokinta kannattaa jakaa useaan kertaa päivässä (pieniä määriä useita kertoja päivässä). Mutta kyllä tuo sun ruokintamenetelmäs varmasti toimii myös.
Kuvia
317L kalakippo.
jane-70
Starting Member
Starting Member

kiitos vastauksestasi

Kiva kun vastasit, ostin sitten kuitenkin sen poikasaltaan ja pyydystin ne kolme platynpoikasta sinne. Saapa nähdä saanko ne kasvamaan isoiksi. Miten saan puhdistettua sen poikasaltaan pohjan, sinne näkyy kertyvän likaa? Sain äitienpäivälahjaksi parven neontetroja ja intiaanisulkia, joten nyt alkaa olla akvaariossa vipinää.... :-)
^^Katja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ^^Katja »

Mä pistän johonki ämpäriin akvaariosta vettä, nostan äkkiä kelluvan poikasaltaan pois akvasta ja ämpäriin. Kun ovat ämpärissä, niin poikasaltan kansi auki ja odotat että poikaset tulee pois. Sitten huuhtelet sen poikasaltaan vesihanan alla. Laita poikasallas akvaan ja haavi poikaset sinne takaisin ämpäristä. Noin mä oon tehny ja oon säästyny ongelmitta :D
128 litraa + tyhjä 45 litran pikkuallas
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: kiitos vastauksestasi

Viesti Kirjoittaja amanda »

jane-70 kirjoitti:Miten saan puhdistettua sen poikasaltaan pohjan, sinne näkyy kertyvän likaa?
Kannattaa kokeilla pikkulasten lääkeruiskua. Sillä minä imaisen kaikki ylimääräiset töhnät monnisten poikasten kasvatusaltaasta. Näppärä vehje. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: kiitos vastauksestasi

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

jane-70 kirjoitti:Miten saan puhdistettua sen poikasaltaan pohjan, sinne näkyy kertyvän likaa?
Minä käytän pientä ilmaletkua. Sillä saa helposti imaistua roskat pois.
96l+38l+20l
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Mitenpä hiekkapohjan kanssa? Roskien mukana lähtee hiekka ja miekkakasvin taimet... [:I]
jane-70
Starting Member
Starting Member

Kiitos...

..vinkeistä, taidan kokeilla molempia. Kuinkahan kauan mun pitää niitä poikasia pitää siellä kasvatusaltaassa, miten isoja niiden pitää olla jotta muut platyt eivät niitä syö? tuossa juuri katselin yhtä platya, se näyttää melko tiineeltä, joten poikasia voi olla tulossa lisää... kivahan se vaan olisi. Sain muuten juuri uuden platyn, mikä on väritykseltään aivan erilainen kuin normaali oranssi platy. Tällä on oranssia vain selkäevä ja hivenen oranssia hehkua takavartalossa. Muuten se on ihan valkoisen harmaa, etten sanoisi melkeinpä läpinäkyvä.Sitä ressua ei vaan ole oikein otettu mukaan porukoihin, se taitaa olla tällanen "ruma ankanpoikanen" . En tiedä sitten onko se juuri tuo väri mitä muut vieroksuvat. Se näyttäisi tytöltä, joten saa nyt nähdä tekeekö jossakin vaiheessa poikasia tuon meidän ihan oranssin uroksen kanssa.... mikäli ne nyt jonain päivänä alkavat tulla juttuun keskenään...
Kirkas kylki on kaunis katsella...
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

platyista

Viesti Kirjoittaja saaga »

Voiko olla mahdollista että platyt syö muita kaloja? Akvaariostani on hävinnyt kaloja ja yksi platy on tod. lihava!
Ahtisaari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ahtisaari »

Tuosta en tiedä mitä ylempänä mainittiin, että jos vaatii poikasten selviävän niin pinnalla tulisi olla kasvillisuutta. Itselläni ei ole yhtään kasvia, jotka ylettäisivät pintaan piiloksi asti. Pohjalla niitä on niin tiuhassa, että poikaset pysyy hyvin siellä piilossa. En ole edes nähnyt poikasia juurikaan pinnassa? Suurin osa niistä maleksii erilaisten ruukkujen pohjalla ja kasvien seassa. Välillä tulevat esiin valoa katsomaan ja ruokailemaan kaikkea, mitä virtaus tuo. Poikasaltaassa on kaikki hyvin. Lähes 40 miljoonakalan poikasta ui siellä rauhassa. Onneksi kaikki ovat samalla kuulla syntyneet ja kun vanhimmat kasvavat niin on nuorimmat kasvanut myös siihen mittaan ettei syö toisiaan. Hyvin ne syövät ainakin murskattuja hiutaleita kun pikkaisen kerrallaan laittaa. Hirveä kuhina käy välittömästi. Kivaa värikkyyttä tuovat akvaarioon kunnes ensin kasvavat. Näiden poikasten jälkeen en ala enää kaappaamaan niitä vaan saavat yrittää selvitä omin voimin akvaariossa, muuten tulisi ylikansoitusta.
Tietysti jos jotain kiinnostaa miljoonakalat niin voisin myydä niitä puoli-ilmaiseksi.
Fumér
Starting Member
Starting Member

Re: Platyja platyja

Viesti Kirjoittaja Fumér »

jane-70 kirjoitti:Meillä on akvaariossa kuparimonnisia 2, partaimumonneja 2, miljoonakaloja sellanen 20 ja platyja 3.
jane-70 kirjoitti:Akvaarioni on sellaset 75 litraa, joten ei sinne poikasallas hyvin mahdu.
Eikä mahdu muuten partamonnikaan. Jo yksi vaatii vähintään 100 litran akvaarion.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Eli akvaariossa on nyt sitten platyjä, miljoonakaloja, kuparimonnisia, partiksia, neontetroja ja inkkareita 8O

Kuinka ihmeessä saat ne sullottua 75 l akvaarioon, kun jo yksin nuo 20 miljoonakalaa täyttävät sen aika lahjakkaasti?! Lisäksi kuparimonniset ovat parvikaloja (väh. 6kpl) eivätkä ne mahdu tuonne, vaan 100l on minimi pikkuparvelle (se 6kpl). Samoin partikset ovat ahtaalla, ja keskivesi/ pinta on jo todella täysi!
jane-70
Starting Member
Starting Member

Annoinkin ne miljoonakalat pois, ja muut ovat vielä ihan hyvin mahtuneet. Onhan se totta että täytyy hommata isompi akvaario kun nuo kalat kasvavat varsinkin monnit. Kuparimonniset ovat viihtyneet oikein hyvin, eivät ainakaan tunnu kaipaavan suuremmin lisäkavereita. Kasvaneet ovat kovasti ja ovat vilkkaita ja energisiä. En ole kenenkään tuttavani akvaariossa nähnyt noin isoa parvea (6 kpl) kuparimonnisia. Tuntuu tämä akvaarioharrastus olevan sitä sorttia, että jokaiselta saa vähän erilaisia vastauksia, niin eläinkaupoista alkaen, mutta voisiko joku kertoa hyvää kirjallisuutta mistä asioista saisi selvyyden. Kalakauppiailta kun kysyy niin tuntuu mahtuvan melkoisesti kaloja pieniinkin akvaarioihin... mutta olen omaani tällä hetkellä kohtuu tyytyväinen.
Kirkas kylki on kaunis katsella...
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Ei ole pakko olla mitään parvea, minullakin on monnisia pari kpl kutakin lajia ja aivan hyvin viihtyvät.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saaga »

onko olemassa mitään "poppakonsteja" että playty lisääntyisivät paremmin?
Tuo poikasaltaan idea on jäänyt mulle vähän epäselväksi? Eli jos joku ystävällinen voisi sitä minulle selventää ja jos jossain kuvia sellaisesta on niin linkittäkää? :)
Juwel Rekord 120
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kuva
Siinä on poikasallas. Vesi kannattaa pitää platyille sopivana eli kovana.
96l+38l+20l
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Kommentoin vähän tuosta poikasaltaasta... Minulla ainakin poikaset pongahtelevat takaisin ylös ja emon suuhun, joten päätin väsäillä omatekoisen poikasboxin :roll:
Leikkasin vanhasta karkkilootasta pohjan pois (reunoja jätin pohjalle kuitenkin n.4cm), ompelin verkkokankaan kiinni lootaan (ompelureijät tein puukolla) ja Vóla! :D
Synnytyslaatikko ei ole vielä päässyt toimintaan, mutta uskoisin sen toimivan hyvin. Tämän hökötyksen kanssa tarvitsee sitten kyllä erillisen poikasakvaarion... Poikaset ajattelin saada pois lootan läheisyydestä niin että laitan ison intianvesitähdikki puskan altaan toiseen päähän, niin vauvelit menisivät sen suojiin [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”