Suositukset
Valvoja: Moderaattorit
Suositukset
Mistä nuo kultakalojen suositukset oikein tulee? Eli yhdelle kultikselle 250 litraa ja siitä seuraavalle +50 litraa. Ymmärrän et luonnon muodolle tarviikin tilaa tämän verran minimissään mutta yleisesti eläinkaupassa on paljon myytävänä erilaisia jalostusmuotoja ja eihän ne niin suureksi kasva?
Ihmetyttää vaan kun ihmiset täällä tuntuu ihan vauhkoontuneen näistä litroista...
Ihmetyttää vaan kun ihmiset täällä tuntuu ihan vauhkoontuneen näistä litroista...
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kultakala on parvikala, joten parvi (6 yksilöä) tarvitsee noin 150cm pitkän altaan, joka onkin sopivasti noin 500l
.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
Taistelu.kala
- Senior Member

Tässä tämä Bruce, joka on kultakalan "hirviömuoto" ja on siltikin kasvanut ihan hyvän kokoiseksi jöhkäleeksi.
Mielestäni kultakalalle tarvitsee vähintään 100-litraa per kala ja koska kultakala viihtyy paremmin parvessa (Vähintään viisi kalaa on parvi), niin vähintään 500-litraa on sopiva.
Mielestäni kultakalalle tarvitsee vähintään 100-litraa per kala ja koska kultakala viihtyy paremmin parvessa (Vähintään viisi kalaa on parvi), niin vähintään 500-litraa on sopiva.
mieteinpäs taas...
Mutta onko jollain ihan oikeasti tollainen jätti fisu akvaariossaan? Ihan ymmärrettäväähän se on et jossain lammikossa, järvessä yms. paikassa jossa elin tilaa on rajattomasti niin kala kuin kala kasvaa täyteen mittaansa ja jopa saavuttaa tällaisen monsteri muodon...
Tietenkin voi omaa päätänsä käyttää ja miettiäkin miksi tunkea tuollaisen lajin edustajan altaaseensa sisälle, mielestäni jo näinkin huonosti soveltavien lajien akvaarioon sullominen on eläinrääkkäystä vaan parhain vaihtoehto olisikin antaa niiden olla ja elää rauhassa luonnollisissa olosuhteissaan...
No ehkä minulla on liian kärkkäät mielipiteet kun en edes hyväksy lintuja laitettavaksi häkkiin jonkun ihmisen mieliksi... Kun ne ovat vain niin kauniita!
Tietenkin voi omaa päätänsä käyttää ja miettiäkin miksi tunkea tuollaisen lajin edustajan altaaseensa sisälle, mielestäni jo näinkin huonosti soveltavien lajien akvaarioon sullominen on eläinrääkkäystä vaan parhain vaihtoehto olisikin antaa niiden olla ja elää rauhassa luonnollisissa olosuhteissaan...
No ehkä minulla on liian kärkkäät mielipiteet kun en edes hyväksy lintuja laitettavaksi häkkiin jonkun ihmisen mieliksi... Kun ne ovat vain niin kauniita!
Mun mielestäni päättelyketju oli tässä nyt ihan väärinpäin... Itse ajattelen niin, että jos kalalla on "potentiaalia" kasvaa tuollaiseksi kuin tuo Bruce niin harrastaja voi pikemminkin katsoa epäonnistuneensa hoidossaan jos näin ei tapahdu!Mutta onko jollain ihan oikeasti tollainen jätti fisu akvaariossaan? Ihan ymmärrettäväähän se on et jossain lammikossa, järvessä yms. paikassa jossa elin tilaa on rajattomasti niin kala kuin kala kasvaa täyteen mittaansa ja jopa saavuttaa tällaisen monsteri muodon...
Ymmärrän kyllä, että jotkut eläimistä vaan kasvavat isommaksi kuin toiset (eivät ole toistensa "klooneja" vaan luonnollista vaihtelua esiintyy), mutta lemmikkejä pitäisi kyllä pyrkiä pitämään sellaisissa olosuhteissa, että ne saavuttavat likipitäen maksimi iän & koon + käyttäytyvät lajilleen tyypillisesti (parvieläimillä on parvi ympärillään, erakoilla reviiri, maata kaiveltavaksi, puuta jyrsittäväksi jne. lajista riippuen).
Sorry tämä nipotus, mutta verenpaine tuppaa nousemaan aina lukiessa näitä puolusteluja siitä, ettei akvaariokalojen pidäkään akvaariossa saavuttaa samoja mittoja mitä luonnossa. Jos säännöllisesti jäädään kauas "villien sukulaisten" mitoista, olisi syytä miettiä uudelleen ko. lajin pitämistä "vangittuna" ylipäätään! Kun kaloissakin on lukematon määrä niitä lajeja, joiden kanssa ei moisia ongelmia ole...
Poistun takavasemmalle...
Be merrier with a terrier!
Nyt minulla ainakaan ei ollutkaan tarkoitus ketään houkutella sullomaan minkäänlaista kultista mihinkaan purkkiin saatikka maljaan vaan enemminkin suosittelin, että ihmiset eivät edes suostuisi ottamaan hoidokikseen minkäänlaisia jätti yksilöitä niin kuin tässä tapauksessa kuvan kultakalaa....
Toisaalta myös pohdein näitä hurjia litra suosituksia ja ihmettelinkin niiden alkuperää... Jotenkin vain hurjalle kuulostaa, mutta ehkä siksi koskaan esimerkiksi itse en voi/halua kyseisen lajin edustajia edes kotiini ottaa koska niiden luonnonmukaista ympäristöä en voi niille järjestää...
Mutta tarviiko tosiaan kultiksen jalostusmuodotkin noin ison tilan, kun tuossa katselin niiden aikuiskoko taulukoita niin about 12-20 cm vaiheilla jotkin aikuiset yksilöt olivat.
Itse olen varmaan ihan kelvoton, kun miniminä noin 4-6 yksilölle pitäisin noin 200- 250 litraista akvaariota.
Toisaalta myös pohdein näitä hurjia litra suosituksia ja ihmettelinkin niiden alkuperää... Jotenkin vain hurjalle kuulostaa, mutta ehkä siksi koskaan esimerkiksi itse en voi/halua kyseisen lajin edustajia edes kotiini ottaa koska niiden luonnonmukaista ympäristöä en voi niille järjestää...
Mutta tarviiko tosiaan kultiksen jalostusmuodotkin noin ison tilan, kun tuossa katselin niiden aikuiskoko taulukoita niin about 12-20 cm vaiheilla jotkin aikuiset yksilöt olivat.
Itse olen varmaan ihan kelvoton, kun miniminä noin 4-6 yksilölle pitäisin noin 200- 250 litraista akvaariota.
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
Hienostipa puhui itsesi pussiinaamunilo kirjoitti:Nyt minulla ainakaan ei ollutkaan tarkoitus ketään houkutella sullomaan minkäänlaista kultista mihinkaan purkkiin saatikka maljaan vaan enemminkin suosittelin, että ihmiset eivät edes suostuisi ottamaan hoidokikseen minkäänlaisia jätti yksilöitä niin kuin tässä tapauksessa kuvan kultakalaa....
[snip]
Juuri niin miten sanoitkin....
Miksi ottaa jättikokoiseksi kasvavia yksilöitä edes lemmikikseen, kun kumminkin niiden vaativia elinehtoja ei pysty täyttämään täysin siksi suosittelinkin pienemmäksi kasvavien lajien edustajia...
Ja mielestäni se 500 lirtaakaan ei täytä Brusen kaltaisten yksilöiden luonnollista ympäristöä etenkään jos niitä siellä parvi ( min6kpl) uiskentelee. Siksi ilmaisinkin oman mielipiteeni eli jättämään tällaiset yksilöt hankintalistalta pois.
Mutta tosiaankin pikaisesti vilkaistuani kultiksien koko taulukkoa huomasin siellä jaloistetuissa yksilöissä sellaisia muunnoksia joiden aikuiskoko ei yllä noin isoksi ja niille pitäisinkin ihan välttävänä tuota 200- 250 litraa ( Ja kukas kieltää ketään laittamasta niitä isompaan).
No mutta nyt jätänkin tämän aiheen sikseen, koska tuntuu ettei kaikken mieli sitä hermostumatta kestä. Olkoon mielipiteemme omiamme.
Miksi ottaa jättikokoiseksi kasvavia yksilöitä edes lemmikikseen, kun kumminkin niiden vaativia elinehtoja ei pysty täyttämään täysin siksi suosittelinkin pienemmäksi kasvavien lajien edustajia...
Ja mielestäni se 500 lirtaakaan ei täytä Brusen kaltaisten yksilöiden luonnollista ympäristöä etenkään jos niitä siellä parvi ( min6kpl) uiskentelee. Siksi ilmaisinkin oman mielipiteeni eli jättämään tällaiset yksilöt hankintalistalta pois.
Mutta tosiaankin pikaisesti vilkaistuani kultiksien koko taulukkoa huomasin siellä jaloistetuissa yksilöissä sellaisia muunnoksia joiden aikuiskoko ei yllä noin isoksi ja niille pitäisinkin ihan välttävänä tuota 200- 250 litraa ( Ja kukas kieltää ketään laittamasta niitä isompaan).
No mutta nyt jätänkin tämän aiheen sikseen, koska tuntuu ettei kaikken mieli sitä hermostumatta kestä. Olkoon mielipiteemme omiamme.
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
Takaa ajoinkin sitä että kyseinen hirmuiso kala on huntupyrstöinen leijonanpää/biisoninpää eli tälläinen yleensä "pieneksi mielletty" kultsi. Ajatus siitä että joka ainoalla jalostetulla kultakalalla on olemassa mahdollisuus kasvaa tuohon kokoon sulkee kyllä 250l kultakala-altaan aika nopeasti pois.
Kyllähän niitä näkee pilvin pimein näitä taulukoita, joissa lukee lukee kalan varsinaisen koon perässä "koko akvaariossa". Tässä kohdassa mun mielestäni pitäisi sitten akvaarioharrastajalla soida varoituskellot päässä ja lujaa! Kultakalojen kohdalla on mielestäni kyse ihan samasta asiasta. Kun niitä nyt ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä pitää täysin kelvottomissa oloissa (pieni trooppinen seura-akvaario) niin on alettu pitää normaalina sitä, että kultakalojen koko on reilu 10 cm ja ikä muutaman vuoden. Kun totuus on kuitenkin lähempänä tuota Bruce:a. Tavallisissa akvaariokaupoissa kultakalat saisivat mielestäni olla tilaustavaraa, niin harvoin ne pääsevät arvoisiinsa olosuhteisiin. Ja kun todellisten harrastajien kalat elävät yli 10 vuotta, niin täydennystarvettakin tulee harvakseltaan...
Be merrier with a terrier!
Loppujen lopuksi, onko yksikään kalalaji tarkotettu akvaarioon? Ja onko yksikään akvaario oikean kokoinen yhdellekään kalalajille, kun verrataan lajin omaan elinympäristöön joka on järvi, joki tai meri. Miten sitä onkin tullut seurattua, että täällä kultisosastolla tuntuu olevan kauheaa lietsontaa sen perusteella mitä on jostain luettu tai minkä kuvan on sattunut näkemään. Itse vanhana vakaumuksella kultakalojensa kanssa elävä ei voi kun välillä pyöritellä silmiään ihmetyksestä, että tietämättömyyttäänkö täälä melutaan vai vakaumuksesta vai muuten vaan...
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Kyllä tuollaisen 600litraisen ulkoaltaan vesi voi lämmetä kesällä ihan kiitettävästi. Muistelen tuota meillä kotipihassa aina kesäksi pystytettyä n. 1000litraista uima-allasta niin kyllä se ihan reippaasti yli 20asteen kipusi auringon porottaessa. Vettä toki voi vaihtaa, mutta tuskimpa koko kesää olet kotona kyttäämässä kuinka paljon altaasta haihtuu vettä tai kuinka lämpimäksi veden lämpötila nousee. Se on ikävä lähteä esim. parinsadan kilometrin päästä kesämökiltä ajelemaan vesiä lisäilemään äkillisen helleaallon iskiessä esim. juhannuksena.Kwani kirjoitti:kysäsempä minäkin
eli jos kultakalan voisin ajatellan 500 litraiseen akvaarioon niin miksi sitä ei voisi laittaa 600 litraiseen ulkoaltaaseen?
Tällä leveysasteella ei altaan vesi lämpiä ihan hirveasti ja saahan siihen kylmää vettä lisättyä helteillä.
Lisänä vielä se että ulkoaltaalta odotetaan paljon muutakin kuin litroja. Ulkoaltaassa kaloja kohtaan on erilaisia vaaroja verrattuna sisällä olevaan altaaseen mm. linnut ja kissat piilopaikkoja olisi pystyttävä luomaan aivan eri tavalla ja syvyydelläkin on tässä asiassa paljon merkitystä.
Itsekin suosittelisin ennemmin ko. altaaseen esim. kelta,- tai loistobarbeja jos jotain on "pakko" ottaa. Tosin kauniiksi laitettu allashan ei välttämättä edes kaloja kaipaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)