Ylikansoituskäsite vuosimallia 1989

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Ylikansoituskäsite vuosimallia 1989

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Sain käsiini TAY:n kuukausikokouksessa wanhoja Akvaario ja lemmikkimaailma lehtiä.
Niissä onkin hauskaa lukea miten ylikansoitus käsite on muuttunut vuosien varrella.

Esimerkkinä nro.5/1989 ongelmapalstalta:

Kalahuolia

1. Onko 60 litran akvaarioni ylikansoitettu,
kun siellä on 4 neontetraa, 2 kääpiörihmakalaa,
3 miekkapyrstöä, 3 miljoonakalaa, 2 kultakalaa
ja piikkisilmä?

2. Voinko hankkia lisää kaloja?

Ja näihin kysymyksiin Markku Varjo vastaa...

1. Ei.

2. Voit hankkia muutaman neontetran lisää, mutta ei muita kaloja.

Mitenköhän Liisa S vastaisi tuohon kysymykseen tänäpäivänä

- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kyllä se on paljon muuttunutkin.
Nykyäänhän tuon kokoinen akvaario on pieni kultakaloille.
Ja sitä paitsi eihän ole suositeltavaa yhditää happaman ja emäksisen veden kaloja.
Ja saisi kyllä olla miekkapyrstöjä ja miljoonakaloja ja piikkisilmiä enemmän. Tosin isommassa akvaariossa.
Jouko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Sam Salonen kirjoitti:Sain käsiini TAY:n kuukausikokouksessa wanhoja Akvaario ja lemmikkimaailma lehtiä.
Em. lehtiin viitaten, saitko sähköpostia?
Vaihdoin palveluntarjoajaa (nopeammaksi ) joten en ole varma menevätkö postit perille.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Jouko kirjoitti:Em. lehtiin viitaten, saitko sähköpostia?
Vaihdoin palveluntarjoajaa (nopeammaksi ) joten en ole varma menevätkö postit perille.

Eipä ole postia tullut sinulta sen ekan jälkeen... koita lähettää uusiksi.

- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Jouko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jouko »

No nyt pitäisi tulla uusi maili.

Ja itse aiheeseen...

Taitaa olla nykypäivän kotkotuksia koko ylikansoitus .
<* Miettii kalakannan kasvattamista *>
qaz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja qaz »

Minua kiinnostaa miksi tuo käsitys ylikansoituksesta on muuttunut noin rajusti?
Ps. mulla on 80vuoden Akvaario-lehtiä

----ReaCer----
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Juu, lehtiä on vuodesta 1979 lähtien ja ei voi ku ihmetellä :) Ihan hassuja vastauksia ja suosituksia löytyy kuten oskarit käyvät hyvin 150l akvaarioon :))
aku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aku »

Ennen kalat olivatkin terästä, nykyään suolakaloja. Että silleen.

tiedolla kerätään tyhmyyttä.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Lisa kirjoitti:Juu, lehtiä on vuodesta 1979 lähtien ja ei voi ku ihmetellä :) Ihan hassuja vastauksia ja suosituksia löytyy kuten oskarit käyvät hyvin 150l akvaarioon :))

Hyvää huumoriantia löytyy myös vanhoista Mikro Bitti lehdistä. 486 DX tehopakkaus 14600mk.

Minulle muuten myytiin 80 luvun alussa kaksi kultakalaa 30 litran muoviseen altaaseen. 7 vuotiaalla ei tietenkään ollut hajuakaan siitä, että tuossa asiassa voisi olla jotakin vikaa. Sitten tehtiin vielä kaikki mahdolliset virheet. Liikaruokintaa, suodattimen pesu liian usein, pH:sta eikä muista vesiarvoista ei hajuakaan jne. Akvaarioharrastus lopahtikin sitten alkuunsa ja vasta melkein 20 vuotta myöhemmin alkoi uudestaan, ja kunnolla.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Juu, alle 10-vuotiaana 80-luvulla minulla oli 30-litraisessa purkissa 3 sinirihmaa (typykät paukuttivat päätä lasiin ahkerasti ja kupsahtelivat säännöllisin väliajoin. Ja eikun uutta vaan tilalle), kaksi kultakalaa, partis, platyja, yksi kuparimonninen ym.. Ja akvaarioliikkeessä oltiin aina halukkaita myymään uusia asukkeja purkkiin...Sairasta.

Viha on lyhytaikaista mielipuolisuutta.
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Luinpa sitten joutessani eilen lemmikkimaailmaa kirjastossa. Hyvä etten itkenyt ja nauranut samaan aikaan ja kaulaliina olikin mun hulluuskohtauksen hyvä naamiointi väline.
Lukipa että kerran vuodessa tehdään suursiivous akvaariossa ym. vanhaa tietoa...ei voi muuta sanoo kun voe voe..
Enpäs uskaltais noilla neuvoilla mitä akvaariosta sai, niin muitakaan neuvoja todesta ottaa.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
juusoL
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Mutta kaippa sitten taas 10 vuoden päästä kauhistellaan nyt tämän hetkisten altaiden kansoitusta.
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Tuohon aikaan ei ilmeisesti ajateltu, että kalojen pitäisi ensinnäkään kasvaa täyteen mittaansa, saatikka että niiden tarvitsisi elää "täysipituista" elämää. Kun lukee vaikkapa M. Varjon Elävä akvaario -kirjaa, voi huomata, että monen kalan kohdalla mainitaan, että kasvaa luonnossa niin ja niin pitkäksi, mutta jää akvaariossa huomattavasti pienemmäksi. Tätä kääpiöitymistä pidettiin kuin jonain ihanteellisena akvaarioversiona noista kaloista, jotka kehittyvät meidän ihmisten iloksi. Vai? Kuinka paljon vielä nykyäänkin ajatellaan, että kääpiöityminen on OK joidenkin lajien kohdalla?

Ja totta, varmaankin parinkymmenen vuoden kuluttua kauhistellaan sitä, miten nykyään kaloja pidetään. Kuinkahan ison akvaarion neontetraparvi silloin tarvitsee? 200 litraa?

Muistan kun viimeksi akvaariota harrastaessani joskus 90-luvun alussa minulla oli 160-litrainen purkki niin täynnä kaloja, että se ei tänä päivänä kestäisi lähempää tarkastelua. Kuitenkaan sitä ei tuolloin kukaan pitänyt mitenkään ylikansoitettuna, eivät edes paikallisen akvaarioyhdistyksen tietäväiset. [:I]
ukormi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ukormi »

No kyllä -80 luvun alussa ihan opastettiin että vettä ei saa vaihtaa. Akvaario pitää myös puhdistaa säännöllisesti siten että otetaan kaikki pois, putsataan allas kiehuvalla vedellä, putsataan samalla myös suodatin ja pestään hiekka.

Tämmöiset opit vuonna 1981, silloin 14 -vuotiaalle naskalille, jaettiin akvaarioliikkeessä..

Hieman kaikki on muuttunut järkevämpään suuntaan, tosin tämän harrastuksen kustannukset ovat nousseet pilviin :D
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

ukormi kirjoitti:No kyllä -80 luvun alussa ihan opastettiin että vettä ei saa vaihtaa. Akvaario pitää myös puhdistaa säännöllisesti siten että otetaan kaikki pois, putsataan allas kiehuvalla vedellä, putsataan samalla myös suodatin ja pestään hiekka.

Tämmöiset opit vuonna 1981, silloin 14 -vuotiaalle naskalille, jaettiin akvaarioliikkeessä..
Hahah, itse sain samat opit noin 10 vuotta sitten :roll: . No eipä ollut mikään maailman laadukkain liikekään.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

juusoL kirjoitti:Mutta kaippa sitten taas 10 vuoden päästä kauhistellaan nyt tämän hetkisten altaiden kansoitusta.
Visio tulevasta..

Kysyjä X

Minulla on olohuoneeseen kaivettuna viisi metriä pitkä ja vaihtelevan levyinen ja syvyinen (1-3 metriä, rannassa paikoin vähemmän) biotooppi rio grande-joen sivu-uomasta. Asukkaina tässä on viisi platyä (1u+4n). Voisinko ottaa vielä toisen uroksen ja pari naarasta? Meksikon aikavyöhyke on n. 8 tuntia omastamme jäljessä, voisinko yrittää hiljalleen totuttaa kalat meidän rytmiimme vai joudunko jatkamaan nukkumista valot päällä? Olen lisäksi suunnitellut pienen atsteekki-heimon kylärekonstruktiota tuohon joen rannalle. Huomaavatkohan platyt, jos käytän paikallisia harrastelija-teatterilaisia intiaani-heimolaisina vai pitäisikö minun palkata pari aitoa atsteekkia?

Satunnainen vastaaja 1
Eläinrääkkäystä yrittää totuttaa platyt meidän valorytmiimme! [}:)] Olet lemmikkisi itse valinnut, älä anna niiden kärsiä oman tyhmyytesi takia. Olethan harkinnut ilta/yötyötä?

Satunnainen vastaaja 2
IIH platyt on niin söpöi :D :D :mrgreen: :P 8-) 8-)

Satunnainen vastaaja 3
Onko sinulla mattosuodatin?

Satunnainen vastaaja 4
Käytä hakua, tästäkin aiheesta on käyty jo miljoona keskustelua
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

ukormi kirjoitti:No kyllä -80 luvun alussa ihan opastettiin että vettä ei saa vaihtaa. Akvaario pitää myös puhdistaa säännöllisesti siten että otetaan kaikki pois, putsataan allas kiehuvalla vedellä, putsataan samalla myös suodatin ja pestään hiekka.
Tuolloin 80-luvun alussa löysi asiallistakin tietoa jos halusi ja käytti omaa järkeään. Minulla oli ihan samantasoinen laitteisto ja samankokoinen kalasto ensimmäisessä akvaariossani kuin nykyisissäkin, ja vettäkin vaihdoin puolet viikottain. Kasveja silloin nyhdettiin useammin ylös koska siitä ei ajateltu olevan niille haittaa - eikä näkyvämpää haittaa kyllä ollutkaan, lähinnä ihmetyttää miten sellaiseen silloin oli aikaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”