Artemiaa automaatista?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Artemiaa automaatista?

Viesti Kirjoittaja cabl804s »

Ostin netin kautta artemian kasvatukseen tarkoitetun masiinan, Nauplistar Artemia Brutautomatik.

Joo, laitoin toimimaan (saksankielisten 8O ) ohjeiden mukaan ja huom. katsoin kuvatkin.. :mrgreen: mutta kun tuo värkki on ollut nyt vajaat 2vrk toiminnassa niin ei siellä koneessa pyöri muut kuin munat. Ilmaistin pörpöttää niin kuin pitääkin mutta kun ei mene jakeluun mikset homma toimi. Ohjeet olivat tasan samaa luokkaa kuin olisivat kiinan kieltä mutta..kuvat oli selkeät..heh :roll: .

Eli mikä meni vikaan ? Mukana oli niin artemian munat kuin suolatkin ja tietty ilmaistin mutta ei tuolla artemiaa ole..

Juu ja toinen kysymys saksan kielen ja "artemian" taitajille: Miten tuosta laitteesta voi tulla ulos artemiat itsekseen "kalojen suihin" mutta suolavesi ei sekoitu makeaan veteen..? 8O Sorry, nainen ratissa..
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Nuo hatch'n breederit ovat oikeasti hirveän hyviä. Usein ne vain ovat ongelmallisia saada käyntiin. Vaihtoehtoja on kaksi, joko suolapitoisuus on liian pieni tai artemia on huonolaatuista. Tai sitten sekäettä. Koita startata olemassaoleva artemiasi reilusti isommalla suolamäärällä, koita vaikka asteittain 2-10krt määrää. Jos vimpaimen suolapuoli on sen kokoinen kuin oletan (olen käyttänyt muutamaa mallia), siihen mahtuva suolamäärä ei haittaa muuta allasta vaikka sinne vahingossa hulahtaisikin. Maksimiannostus on sellainen, että suolapitoisuus vastaa normaalia merivettä.

Artemia voi toki olla siinä kunnossa, että sitä ei saa henkiin edes Dr. Frankenstein kaikkine teknisine apuvälineineen. Parempaa artemiaa saa "hyvinvarustetuista akvaariokaupoista"...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Pakke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Artemian haudonnan parametrejä:

- Lämpötila n.28-astetta, ei alle 24
- pH n. 8 aloitettaessa (haudonnan aikana laskee)
- valoa
- ilmastus
- 1-3 g artemian munia 1 litraan vettä
- n. 2 % suolaliuos
- haudonta-aika n.24 h

http://www.brineshrimpdirect.com/res_hatching.html
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Merivesi on makeaa vettä painavempaa, eli se ei nouse ylös-ulos automaatista, mutta kehittyneet artemiat sen sijaan lähtevät valoon päin kompuroimaan, joutuvat makeaan veteen ja siitä kalojen suihin.

Minustakin artemian laadussa on eroja, itse koitin elvyttää vanhentuneen pakkauksen munia tuloksetta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Katos peeveli... ehkäpä tässä vika onkin munissa.. :mrgreen:

Muutama on kuoriutunut ja ui mutta jos saldo on "muutama uivaa" on tulos aikas surkea eikä kalat juurikaan juhli. Munat + suola ovat Hobbyn Artemix-tuotetta eli samasta purkista. Olenkohan kahminut liian vähän suolaa tuosta purkista ?

Mutta yritän sinnikkäästi uudelleen !! :mrgreen:
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Mulla on kanssa tuo sama värkki, ihan hyvin on pelannut. Nuo valmiit artemia-suola-mixit eivät tuota läheskään niin hyvää tulosta kun munat ja suola erikseen. Itse olen parhaimman kuoriutumisprosentin saanut JBL:n munilla ja ihan tavallisella hienolla merisuolalla.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Ja kannattaa käyttää joditonta suolaa (jodi on myrkyllistä). Muniahan on erilaisia, joissain laaduissa kuoriutumis-% on 50, joissain 90.
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Olis vissiin pitänyt käyttää automaatin mukana tullutta aloituspussia mutta kun ei saanut tuosta selvää onko pussissa pelkkää artemiaa vaiko suolan kera 8O . Joten otin varman päälle ja kokeilin tuolla valmiilla.

Tarkoitus olisi viikon kuluttua kokeilla uudelleen, kunhan reissusta palaillaan.
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”