"Sijoitusakvaario"?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sisupussi
Junior Member
Junior Member

"Sijoitusakvaario"?

Viesti Kirjoittaja sisupussi »

Nyt menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta kysympä kuitenkin.

Mitä mieltä olette, jos akvaarion antaisi toiselle harrastajalle sijoitus/vuokra mielessä esim. vuodeksi (vähän niinkuin sijoituskoirat ym.)?

Hankala selittää, mutta ehkä elämäntilanteeni auttaa selvittämään kysymystä... Eli ero tulossa ("työn alla") ja köyhänä opiskelijana joudun muuttamaan tilapäisesti takaisin vanhempien luokse. Altaita on kaksi, 128 ja 490 litraa. Eikä niitä voi näillä näkymin ottaa mukaan. Ison altaan olen hankkinut reilu vuosi sitten, ja se on ollut unelmien täyttymys. Kalatkin on rakkaita.

Olisiko joku halukas ottamaan ison altaan suojiinsa esim. 1/2 - 1 1/2 vuodeksi, jos hyvä diili sovitaan? Niin, että ottaisin altaan takaisin kun tilaisuus omaan kämpään tulisi.
Mikä olisi ko. tilanteessa "hyvä diili"?

En millään haluaisi luopua isosta altaasta....
*itkua vääntäen* :cry: :cry: :cry:
tankki 500 litraa
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Miksipä ei voisi antaa akvaariotaan hoitoon jollekin. Parhain tilanne tietysti olisi jos saisi altaan tutulle akvaristille, että pääsisi välillä katsomaan allasta ja antamaan hoito-ohjeitakin.
Tosin vaihtoehtona kannattaa varmaan harkita myös altaan tyhjentämistä ja sijoittamista tyhjänä johonkin tuttavan tai sukulaisen varastoon odottamaan parempia aikoja.
Aika ikävä tilanne sinulla, toivottavasti asia ratkeaa parhain päin. Ei se iso allas kumminkin mahtuisi johonkin sinne vanhempiesi luokse?
sisupussi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sisupussi »

Tosiaan, ehkä altaan voisin tyhjänä varastoida. Ainoa, kenestä en mitenkään haluaisi luopua on nuori Isopurjepleko.
Olisikohan mahdollista antaa häntä "sijoituskalaksi"... :?

Tosiaan, kaipailen kaikenlaisia ajatuksia ja vinkkejä. Minkälaisia ajatuksia tämä herättää muissa webbiläisissä?

Vanhempia pitää vähän lämmitellä vielä... onhan meillä aikoinaan allas ollut (65 litraa :mrgreen: ), muttei läheskään tuollaista.... :mrgreen:
tankki 500 litraa
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Minä hommasin aloittelijana 200 litraisen. Ja nyt ennen kuin minulla on kalatkaan siellä sisällä mietin jo, että olisi isompi kivempi. Heh. Voisin innolla nostaa käden ilmaan ja sanoa, että tänne vain saapi tuoda kaloineen päivineen. Taitaisi kuitenkin meidän isäntä vähän olla ajatusta vastaan. Siinähän se kaksi menisi vierekkäin kuin se yksikin. [;)] Kai!? :mrgreen:
Kivi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kivi »

Lämmittely kannattaa aina [;)] Itse olen ollut hieman samantyyppisessä tilanteessa akvaarioideni kanssa ja vanhemmat olivat lopulta se mistä paras apu löytyi. Meillä ongelmaksi muodostui pikemminkin altaiden hoito kuin niiden yleinen olemassaolo. Vanhemmat eivät tahtoneet ottaa vastuulleen ison altaan hoitamista, mutta sinun tapauksessasi tuo ei varmaan ole ongelma. Ymmärsin, että muutat itse akvaarioidesi mukana (huomaa järjestys). Fyysinen tila saattaa tietysti muodostua ongelmaksi jos akvalle ei kertakaikkiaan ole paikkaa.

Tietysti kalallekin voi löytää jostain sijoituskodin jos sattuu hyvä tuuri, mutta millä varmistat kalan takaisin saamisen? Tätäkin asiaa tuli nimittäin pohdittua samalla. Päädyin lopulta lahjoittamaan kaksi pienintä allasta kaloineen kaikkinen isosiskolleni (tai oikeastaan siskontytöille). Lahjoittamaan siksi, että mahdotonhan niitä olisi ollut sitten enää takaisin pyytää, kun ovat ehtineet jo tottua akvoihin ja kiintyä kaloihin. Kala on tietysti hieman eri asia, mutta itselläni on yksi sijoitus koira ja jos totta puhutaan niin ihan helpolla en tuota enää pois antaisi. Onneksi moista mahdollisuutta ei juuri olekaan. Ehkä jos olisin alunperinkin ottanut jonkun ystävän kalan, koiran, hamsterin, tms. vain tilapäismajoitukseen niin tilanne olisi eri. Tietysti jos tilapäisyys venyy, niin kyllä eläimeen kiintyy :?
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Minulla on tällä hetkellä akvaario sijoituksessa. Onneksi on olemassa ystäviä! Minulla sama tilanne kuin aloittajalla, eli kotiin muutin ja allasta en saanut mukana tuoda. (Se kuulemma haisee. 8O ) Silloin päädyin myymään altaani. En alkanut kinaamaan vastaan. Mutta eipäs mennyt aikaakaan, kun löytyi uusi uros. Heti allaskaupoille, koska ukon kammarissa oli ihan selvästi altaan mentävä paikka. :mrgreen: No, eihän siitä ihmissuhteesta mitään tullut. Purankin tuntojani http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight= tuossa topicissa.

Eli allas on nyt onnellisesti ollut kohta kuukauden päivät ystävilläni, joilla ei tätä ennen juuri minkäänlaista kosketusta vesielämään. :) He ovat opetelleet ruokkimaan kalat, minä olen huolehtinut muusta hoidosta, tosin tulen senkin heille vielä opettamaan siltä varalta, että en itse pääse joskus allasta huoltamaan. Rahallista korvausta eivät hyvät ystävät tästä varmasti vaadi, altaan seuraaminen on kuulemma paljon jännempää kuin telkkarin. :mrgreen: Potentiaalisia akvaarioharrastajia siis. Kyllä minä tämän tietysti heille jotenkin korvaan, mutta on asioita, joita ei voi rahalla ostaa. Sellaista on ystävyys. Ei ihan jokaiselle ihmiselle voi soittaa, että "nyt kuule ajatte autolla tänne. Makuuhuoneeseenne muuttaa 220 litraa vettä." 8-) Mahdollisena rahallisena korvauksena olen ajatellut maksavani vaikka jonkun sähkö- tai vesilaskun, jos ystävät ovat vielä loppuvuodesta molemmat työttöminä. En sitten tiedä, että onko tyhmä idea.

Siis hädässä ystävät tunnetaan. Sinullakin on varmaan laaja ystävä- ja tuttavapiiri. Ehkä heistä löytyisi joku, joka voisi ottaa altaasi määräajaksi hoitoon. Hyvänä puolena se, että voit itsekin seurata allasta. Se näyttää paljon upeammalta, kun sitä ei näe joka päivä! Kaupan päälle saat sosiaaliset kontaktit. Minulla allas nyt 20 kilometrin päässä, joten ihan joka päivä en käy "kylässä", mutta olen kuitenkin aina tavoitettavissa. Ja vähintään kerran viikossa käyn muutenkin, joten samallapa yhden altaankin huollan. :)

Ainakin ensimmäinen vajaa kuukausi on sujunut paljon paremmin kuin uskalsin noista lähtöasetelmista ikinä toivoa. Minulla tämä sopimus siis voimassa toistaiseksi, melko varmasti vielä vuoden päivät. Nähtäväksi jää, mitä elämä sitten tuo...
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Zelda
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Ninniw81:llä on oikein mukava tilanne. Ystävät ovat kultaakin kalliimpia. Tosin tuossahan voi käydä niinkin, että he haluavat pitää altaan :mrgreen: kun sitä aikansa ihailevat.
Kyllä luulisi sijoituspaikka täydellekin löytyvän, luulen monen haaveilevan isosta altaasta mutta ei ole sitä mahdollista ostaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ehdottomasti kannattaa tarjota sijoitukseen, ja hommasta kirjallinen sopimus! Jos itselläni olisi mahdollisuus ottaa iso allas "hoitoon" niin ehdoiksi hyväksyisin vaikka nämä:

- Altaan siirtämisen ja alkuvaikeudet hoitaa joku muu
- Kalojen ruoat ja esim. uudet laitteet vaikkapa rikkoutuneiden tilalle hoitaa omistaja, tai korvaa minulle kuittia vastaan kulut (mukaanlukien kys. tavaran ostoa varten ostetun bussipiljetin jne)
- Sitoudun hoitamaan allasta saamieni ohjeiden mukaan
- Lomillani omistaja hoitaa sijaisen tai hoitaa itse altaan
- Sitoudun pitämään alkuperäiset kalat kokoonpanossa enkä hanki sinne uusia
- Sitoudun tarpeen tullen erikoistilanteiden, kuten lääkekuurien, aiheuttaman lisävaivan hoitoon (ylimääräistä vedenvaihtoa jne)

Tuossa nyt sellaista mitä aluksi tuli mieleen. Toivottavasti tilanteesi ratkeaa parhain päin. Erot ovat aina kamalia asioita, voimia ja jaksamista sinulle.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Nuo Adriannan miettimät ehdot kuulostaa kohtuullisilta. Minä ottaisin ihan viivana ( noilla ehdoilla ) tuon kokoisen altaan. Ei olisi pelkoa siitä, että sitä ei pois saisi, mutta 8-) ehkä meillä joku saisi kimmokkeen siihen, että meillekin tarvitaan (!) isompi allas kuin 250l.

Vaan nyt ei mahdu. Remontti kesken ja ainoa huone, jonne tuollainen sopisi on makuuhuone. Siellä asuu kodittomat laatikot ja ilmastointilaite puhisee jääkylmää ilmaa. Toinen tietysti tuon oman tilalle, mutta sille ajatukselle ei ole vielä lämmetty.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse miettinyt samaa, kohta armeijaan, mahdollisesti kauemmas opiskelemaan. Pieneen opiskelijakämppään ei hevillä tungeta 4 allasta, joissa yhteensä n. 1700l vettä. Kuivaisin altaat kyää mielelläni, mutta kaloista en haluaisi luopua, ei muuten, mutta suurella vaivalla etsittyjä, joita ei kaikkia samanlaisia takuulla saisi edes koskaan uudelleen hankittua.

Olisi helpompaa omistaa 1000neontetraa, ne voisi myydä ja ostaa parin vuoden päästä uudet.. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Minulla tuli ero tilanteessa onneksi vanhemman senverran vastaan, että sain akvaarioni heille. En itse edes muuttanut perässä, mutta väliaikais ratkaisua kesti n. 1,5v. ja hyvin vanhemmat jakso ruokkia kalat. Vedenvaihtoja he eivät suostuneet tekemään. Eikä olisi tarvinnutkaan, minun kalat, minä ne hoidan. Oli siitä hyötyäkin [;)]. Ymmärtävät paremmin, miksi joillain on akvaario. Eivätkä huomauta kalliista ostoksista. Viimeksi, kun meni monimetalleihin ihan kivasti rahaa...
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Heli69
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heli69 »

Meillä on tulossa putkiremontti (kesto 10vkoa) vuoden sisään ja siksi aikaa joudun sijoittamaan akvaarioni jonnekin. Todennäköisesti useampaan osoitteeseen sukulaisille ja/tai kavereille. Helpompi vaihtoehto olisi sijoittaa / myydä vain kalat ja jättää altaat kasveineen peitettyinä (valaisimet ajastimella) käyntiin?!?! 8O Miten mahtaisi käydä!?!

Muutoin meillä on tällä hetkellä sijoituksessa kaksi marsua, joiden perhe muutti isän työn perässä Arabiemiraatteihin vuodeksi.
YV:llä tavoittaa tai heli(ät)styrkka(piste)fi
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”