Mulla olisi mahdollisuus saada edullisesti hieman käytetty Eheim 2252 suodatin akvaani.
Litroja mulla on 223 ja nyt hommaa pyörittää Hydorin 650l/h pyörittävä sisäsuodatin sekä Eheim 2008.
Kaloina on 5 nuorta lehtikalaa, 8 rubiinitetraa, 8 neontetraa, 10 seeprakalaa, 10 helmimonnista, 2 imumonnia ja juovapuupleko.
Mietinkin nyt, että onko tuo 2252 liian tehokas mun tarpeisiin, jos laittaisin sen siis ainoaksi suodattimeksi? Kun pyörittää kuitenkin sen 1200l/h...?
Kokemuksia?
Suosittelen ostosta,jos käytettynä saat.Kyseinen suodatin kun yleensä menee heti kaupaksi,ainakin täällä aw:in puolella.Itsellä samainen suodatin ostettuna uutena,eikä mitään moitittavaa ole ollut.
Eheimin oston jälkeen voit huoletta laittaa nuo muut suodattimet vaikka myyntiin
Tuota virtausta kannattaa todellakin kyllä kuristaa,ottaen huomioon kalastosi.Itsellä pohjahiekka pöllysi 317 litrasessa ilman kuristusta.
Ystävyys on kuin housuun kuseminen: kaikki näkevät, mitä on tapahtunut,
mutta vain sinä tunnet lämmön.
Mä oon vähän "tyhmä", mutta kertoisiko joku, miten tää "kuristaminen" tapahtuu?
jari75 kirjoitti:Tuota virtausta kannattaa todellakin kyllä kuristaa,ottaen huomioon kalastosi.Itsellä pohjahiekka pöllysi 317 litrasessa ilman kuristusta.
Minulla 200 litrainen ja ulkosuodattimena Eheimin 2026. Alussa pidin vielä sisäsuodatinta (Hydorin Chrystal 20 II), mutta kun se pöllytti hiekkoja pohjasta ja muutenkin virtaus näytti melko huimalta, niin poistin sen. Nykyinenkin ulkosuodatin heiluttaa pohjakasveja mukavasti, että et sinäkään varmaan sisäsuodattimia tarvitse. Jätän itselleni kuitenkin sisäsuodattimen, että jos joskus tarvitsee... pahanpäivän varalle.
Niin tosiaan jos jollakulla on jotain hyviä vinkkejä tuohon virtauksen vähentämiseen niin mielenkiinnolla ottaisin vastaan. Vaikka laitoin sellaisen palttiarallaa 30cm eheimin letkunpätkän puukonrei´illä lisättynä niin kyllä vaan puhaltaa edelleenkin tuo 2252 melkoista vauhtia. Ei kivaa. Litroja 500 plus se pienempi intervallipönttö ja sit se 600 litraan asti veivaava proffa...kun en muista koskaan noita numeroita.
Noh tuo Eheim 2252 Powerline tuottaa virtausta sen 1200l/h eikä sitä millään vähennettyä tietenkään saa mutta noilla suihkuputkilla saa kyllä mukavasti sen virtauksen hajotettua. Varteenotettava vaihtoehto tietenkin jos virtaus tuntuu liian kovalta olisi Eheim 2048 Powerline puolet pienemmällä virtauksella. Varmasti riittää moneen purkkiin roskanpoistajaksi sekin.
Saahan tuohon suodattimeen letkunpätkän ja letkuun pienen muovisen palloventtiilin jolla kuristus onnistuu vaivatta.
Itsellä on ollut kyseinen suodatin 98 litraisessa altaassa kuristamattomana ja sama laitos on nyt menossa metrin pitkään 140 litraiseen jonka juuri saimme. Toisissa altaisssa kun ei vain virtausta ole koskaan liikaa.
Mulla on akvassani (160 litraa) tällä hetkellä Eheim Aquaball 2212 sisäsuodatin. Olen suunnitellut uuden 200 litraisen akvan ostoa, johon tuo nykyinen suodatin ei todellakaan riitä. Häthätää riittää nykyiseenkään...
Onko Eheim PowerLine 2252 sisäsuodatin liian tehokas 160 - 200 litran akvaarioon? Suodatin olisi altaan ainoa suodatin.
Reetta J. kirjoitti:Mulla on akvassani (160 litraa) tällä hetkellä Eheim Aquaball 2212 sisäsuodatin. Olen suunnitellut uuden 200 litraisen akvan ostoa, johon tuo nykyinen suodatin ei todellakaan riitä. Häthätää riittää nykyiseenkään...
Onko Eheim PowerLine 2252 sisäsuodatin liian tehokas 160 - 200 litran akvaarioon? Suodatin olisi altaan ainoa suodatin.
Huhuu, osaako kukaan vastata?!?
Lisäkyssäri on tuohon edelliseen vielä että jos ostan sen kokoa pienemmän niin meneekö jo taas liian pieneksi ajatellen että on akvan ainoa suodatin?
Reetta J. kirjoitti:Mulla on akvassani (160 litraa) tällä hetkellä Eheim Aquaball 2212 sisäsuodatin. Olen suunnitellut uuden 200 litraisen akvan ostoa, johon tuo nykyinen suodatin ei todellakaan riitä. Häthätää riittää nykyiseenkään...
Huhuu, osaako kukaan vastata?!?
Lisäkyssäri on tuohon edelliseen vielä että jos ostan sen kokoa pienemmän niin meneekö jo taas liian pieneksi ajatellen että on akvan ainoa suodatin?
On, 1200l/h kierto tuon kokoisessa akvaariossa aiheuttaa melkomoisen pyörteen. Tuo ehkä voisi toimia kasvittomassa malawi-altaassa.
2048:sta ei minulla ole kokemuksia, mutta olisiko ennemmin aihetta panostaa kunnolliseen biologiseen suodatukseen?
Esimerkiksi pieni ulkosuodatin, vaikkapa Eheim professionel 2224 tai 2226. http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... s_ulko.htm
Ehkä mattosuodatin on kuitenkin helpoin ratkaisu huoltoa silmälläpitäen, mutta vaatii hieman askartelua aluksi.
Itse olen hoitanut liiallisen virtauksen laittamalla ulostuloputken päälle pätkän karkeinta suodatinmattoa. Näin suodatin toimii täydellä teholla mutta virtaus katoaa. 5cmx5cm ja 15 cm pitkä pala vaimensi virtauksen 1250:stakin (2400ltr/hr).
Mörrikkä kirjoitti:Esimerkiksi pieni ulkosuodatin, vaikkapa Eheim professionel 2224 tai 2226. http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... s_ulko.htm
Ehkä mattosuodatin on kuitenkin helpoin ratkaisu huoltoa silmälläpitäen, mutta vaatii hieman askartelua aluksi.
Jos valinta pitäisi tehdä Eheimin ulkopöntöistä, laittaisin itse 160-200 l akvaarioon 2x26 malleista sen Proffa II:n. Mulla oli 100 l vetoisessa astiassa ykkösproffista se toiseksi pienin, enkä pitänyt virtausta liian kovana. Ja suodatin sai rauhassa olla pitkät ajat ilman pesua ja kerätä moskaa ilman, että virtaus toisaalta meni liian hitaaksi.
Reetta J. kirjoitti:Mutta kun en tykkää niistä ulkosuodattimista yhtään tippaa... Siksi haluan sisäsuodattimen...
Itse en uskaltaisi jäädä pelkän sisäsuodattimen varaan, en jaksa uskoa sen biologisen suodatustehon riittävyyteen.
Jos kunnollisen suodattimen haluat kokonaan akvaarion sisälle, niin hyvä valinta on mattosuodatin.
Meillä on ollut mattosuodatin käytössä toista kuukautta, eikä sille ole tarvinnut tehdä mitään huoltotoimia. Allas on 240 litrainen ja vedenkierrosta vastaa 1000 l/h kierrättävä pumppu (säädetty n.800 l/h tasolle), joten siitä riittää kotitarpeiksi virtausta.
Mites tällainen? Vajaan tunnin askartelu ja biologinen teho riittää takuulla: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Helppo piilottaa kasvien taakse ja menee ennenpitää tumman ruskeaksi. Huoltoa ei juuri kaipaa paitsi pumpun puhdistusta silloin tällöin.
Se on siis normaali mattosuodatin, mutta yhden toimivan sivun sijasta siinä on neljä sivua ja pääty, joten se voi olla 4 kertaa pienempi kuin päätyyn sijoitettava mattosuodatin.
Thompson kirjoitti:Itsellä on ollut kyseinen suodatin 98 litraisessa altaassa kuristamattomana ja sama laitos on nyt menossa metrin pitkään 140 litraiseen jonka juuri saimme. Toisissa altaisssa kun ei vain virtausta ole koskaan liikaa.
Eikös se paisko vedet seinille 98 litraisessa altaassa...? Ainakin kun tuota omaa katselee tuossa 600 litraisessa niin on hieman vaikea kuvitella samaa suodatinta niin pieneen altaaseen. Miten se ees mahtuu sinne
Heh....meillä 900 litraisessa myös piti virtausta kuristaa kun isot miekkakasvit olivat vaakasuorassa. Ihmettelen jos joku pitää tota 100 litraisessa vapaalla virtauksella..
No kertokaapas tuosta mattosuodattimesta lisää? Se kuullosti todella mun jutulta.
Kävin tuolla jarvij sivuilla katsomassa mattosuodatin kuvia, siis onko idea sellainen että silikonilla laitan päätyseinään suodatin maton palasen niin kiinni että lasin ja maton väliin jää rako? Kuinka iso väli?
Ja sitten joku veden kierrättäjä altaaseen? Voiko tää veden kierrättäjä olla toi aquaball suodatin mikä mulla onkin?
Ja sitten se matto vaan annetaan olla siellä ja kuinkahan kauan? Putsaillaanko sitä?
Mattosuodatin kiinnitetään akvan seiniin silikoonattavien lasilistojen avulla, tai yksinkertaisimmillaan suorassa päätymallissa tungetaan n. sentin ylisuuri matto päätyyn, jolloin se _saattaa_ pysyä niinkin paikoillaan.
tästä lasket maton koon ja tarvittavan kiertovesipumpun tehon, pumppuna voit käyttää myös sitä sisäsuodatinta. http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... php#pumppu
rakenteluvinkkejä on aw pullollaan ja haulla löytyy, mutta yksi hyvä esimerkki löytyy tästä: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... kentaminen
suosittelisin ulkonäön takia sitä kulmaan asennettavaa mallia, ks. kohta "Taivutettu matto".
jos haluat kovemman virtauksen, niin maton koko tietenkin kasvaa samalla.
Ulosvirtausta voit hajauttaa esimerkiksi eheimin ulkosuodattimissa käytetyllä suihkuputkella (eheim compact pumppuihin käy eheimin 16/22mm putki ja siihen käy suoraan tuo suihkuputki).
Tiutsi kirjoitti:Mulla olisi mahdollisuus saada edullisesti hieman käytetty Eheim 2252 suodatin akvaani.
Litroja mulla on 223 ja nyt hommaa pyörittää Hydorin 650l/h pyörittävä sisäsuodatin sekä Eheim 2008.
Kaloina on 5 nuorta lehtikalaa, 8 rubiinitetraa, 8 neontetraa, 10 seeprakalaa, 10 helmimonnista, 2 imumonnia ja juovapuupleko.
Mietinkin nyt, että onko tuo 2252 liian tehokas mun tarpeisiin, jos laittaisin sen siis ainoaksi suodattimeksi? Kun pyörittää kuitenkin sen 1200l/h...?
Kokemuksia?
Veikkaan että tulee aikamoinen myrsky. Suihkuputkiviritelmien kanssa 2252 näyttää mielestäni tosi rumalta ja etenkin noin pienessä akvaariossa moinen systeemi näyttäisi varmasti typerältä, se näyttää siltä jo 500 litraisessa. Sitten vielä se, saako tuota mahtumaan akvaarioon virityksineen järkevästi. 2252 saattaa myös resonoida toisinaan oikein ikävästi.
Suosittelisin akvaasi esimerkiksi Eheimin 2026/2226 ulkosuodatinta. Lisäksi voisi ottaa jonkinmoisen sisäsuodattimen keräämään roskia, esim Fluval 3 + tai Fluval 4 +.
Miten se 2252:nen nyt niin resonoi? Meillä on ollut noita kaksi ja ei ne kyllä itsessään resonoi lainkaan. Mikäli laite asennetaan noilla sen mukana tulevilla kiinnityskiskoilla olen saanut sen resonoimaan kahdella tavalla. Joko toisen kiinnityskiskoista lasia vasten oleva tappi on hieman irti ja hakkaa lasiin tai sitten tapin toisen pään ja laitteen kyljen väliseen tilaan menee kierteissarvikotilo ja se sitten resonoi siellä. Ensimmäisestä pääsee eroon kääntämällä molemmat tapit lasiin kiinni ja toisesta laittamalla esim. palat suodatinmattoa tapin ja kyljen väliin.
2252:nen ei ole mikään kauhean hyvä ratkaisu mihinkään altaaseen pelkästään. Vedenkierto laitteen sisällä on niin kova ettei typpibakteereille laitteesta kauheasti asuinsijaa löydy. Mattosuodatin/ulkosuodatin ja ehkä jokin hieman kesympi sisäsuodatin sitten vettä kierrättämään ja roskia keräämään jos ei kovaa virtausta kaipaa.
teemu7117 kirjoitti:Miten se 2252:nen nyt niin resonoi? Meillä on ollut noita kaksi ja ei ne kyllä itsessään resonoi lainkaan. Mikäli laite asennetaan noilla sen mukana tulevilla kiinnityskiskoilla olen saanut sen resonoimaan kahdella tavalla. Joko toisen kiinnityskiskoista lasia vasten oleva tappi on hieman irti ja hakkaa lasiin tai sitten tapin toisen pään ja laitteen kyljen väliseen tilaan menee kierteissarvikotilo ja se sitten resonoi siellä. Ensimmäisestä pääsee eroon kääntämällä molemmat tapit lasiin kiinni ja toisesta laittamalla esim. palat suodatinmattoa tapin ja kyljen väliin.
Riippuu varmaan myös siitä, missä materiaalissa se on kiinni ja millaisia kaloja akvaariossa on. Nuo takana olevat ruuvit aiheuttivat myös meillä joskus. Suodattimesta kiinnostuneet oskarit saivat sen resonoimaan ikävästi tökkimällä sitä. Kiinnikkeiden kiinnitysruuvit löystyivät välillä itsestään ja resonointi johtui siitä. Joskus, vaikka kaikki tuntuisi olevan okei, niin se saattaa murista lasia vasten ikävästi.. Tosiaan meillä oli kiinni akvaarion alumiinilistassa. Ja moottorin äänikään ei ole niitä hiljaisimpia...