Rapuliini teki yksin vauvoja.

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tigru
Junior Member
Junior Member

Rapuliini teki yksin vauvoja.

Viesti Kirjoittaja tigru »

Pari päivää sitten näkyi akvaariossa tepastelemassa 2 kpl 3cm mittaista marmoriravun poikasta. Aikuinen rapu tuli meille marraskuun alussa, ollessaan n.6cm kokoluokkaa. Eli se oli ilmeisesti kerennyt puuhailemaan jotain jo noinkin nuorena muiden lajitovereidensa kanssa (?). Vuodenvaihteessa sillä olikin pyrstön alla munia, mutta enpä arvannut, että niistä jotain oikeasti kehittyisikin! Vauvojen määrästä ei ole tietoa, varmaan ihan pieninä niitä onkin joutunut lappoon, mutta ainakin nyt sitten 2 niitä on. Olisiko jotain tärkeää tehtävää, että lapsukaiset kasvaisisivat ja kehittyisivät kunnolla?
... Pikkuveli antoi niille jo nimetkin; Jaska ja Milo, mistä lie erottaa... [;)]
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Rapuliini teki yksin vauvoja.

Viesti Kirjoittaja Jaani »

tigru kirjoitti:Pari päivää sitten näkyi akvaariossa tepastelemassa 2 kpl 3cm mittaista marmoriravun poikasta. Aikuinen rapu tuli meille marraskuun alussa, ollessaan n.6cm kokoluokkaa. Eli se oli ilmeisesti kerennyt puuhailemaan jotain jo noinkin nuorena muiden lajitovereidensa kanssa (?) [;)]
Se onkin semmoinen rapu, että ei se siihen lisääntymiseen muita tarvitse. Siis homma hoituu siltä yksinäänkin, kaksineuvoisia kun ovat. Ihmettelin tätä itsekin, mutta pakko se on silmiään ja muidenkin vakuutteluja uskoa ja netistäkin löytää tietoa asiasta.

Meillä on myös noita samoja rapuja 5 kpl:tta vielä, kunnes lisää pölähtää jostakin kolosta. Kirjoahvenet ovat kyllä pitäneet ylituotannon kurissa tai näin olen päätellyt, kun yhdestä rapupesueesta olen nähnyt ainoastaan 2 poikasta. Toisen siirsin käsin toiseen altaaseen ja toisen huomasin silleen, että mikäs ihme raitakirjoahvenella on suussa. Klunks. Ai se oli pikku rapu.

-Kingfisher-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Eivät suinkaan ole kaksineuvoisia. Uroksia vain taitaa olla poikkeavissa oloissa. Täysin verrattavissa pieniin vesikirppuihin, jotka nekin ovat äyriäisiä. Koiraita esiintyy vain syksyisin.

Kaiken kesää syntyy meillä luonnossa poikasia partenogeneettisesti (neitseellinen synnytys). Se on varsin yleistä äyriäisillä.

Marmoriravulla tilanne on aivan vastaava.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Ööh, nyt saat kyllä jarvij kertoa tuosta kuviosta hieman lisää. Eli koiraita esiintyy sesonkiluonteisesti, mutta niitä ei välttämättä (?) tarvita mihinkään? Voisiko tuota partenogeneettistä lisääntymistä nimittää luomukloonaamiseksi? =P
coeliac disease
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Mitä selittämistä siinä on? Tutustu johonkin biologian oppikirjaan! :mrgreen:

Jokainen vedestä kesällä löytämäsi vesikirppu (Daphnia) on naaras ja takuulla syntynyt partenogeneettisesti. Koiraita ilmestyy vasta syksyllä; hedelmöitetyt naaraat munivat tuolloin kovakuorisia kestomunia, jotka säilyvät talven yli.
tigru
Junior Member
Junior Member

Okei, tuota mä en kyllä hirveesti tajunnu noista jutuista, mutt mites nyt kun mä nimenomaan silloin hankkiessani tuon yritin varmistella, että se ei sitten lisääntyis ongelmaksi asti. Ei yhtään huvittaisi alkaa kasvattamaan niitä, varsinkin kun niitä taitaa sitten tulla kunnolla, enkä mä muutenkaan ymmärtänyt ainakaan toistaiseksi tuosta kuviosta mitään.. [:I]
Olde
Starting Member
Starting Member
Viesti:

kanta kurissa!

Viesti Kirjoittaja Olde »

Meillä rapu on nyt pyöräyttänyt munat kahdesti mutta mitään jälkeläisiä ei ole koskaan näkynyt. Ilmeisesti munat maistuvat hyvin muille akvaarion kaloille, esim miekkapyrstöille. Suotimeen asti ei poikasia ole päätynyt vaan ne on syöty heti "vapauttamisen" jälkeen.
Lisäsin sivuilleni lyhykäisen videon ravun lisääntymisentä.
Videolla näkyy niin muninta kuin itse munien "tuulettaminen" vai miksikö sitä nyt asiatermeille kutsutaa.
http://akvaario.tk
Video löytyy nimellä: rapu hoivaa tulevaa pesuetta.
Jaani
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jarvij kirjoitti:Hei!
Eivät suinkaan ole kaksineuvoisia. Uroksia vain taitaa olla poikkeavissa oloissa. Täysin verrattavissa pieniin vesikirppuihin, jotka nekin ovat äyriäisiä. Koiraita esiintyy vain syksyisin.

Kaiken kesää syntyy meillä luonnossa poikasia partenogeneettisesti (neitseellinen synnytys). Se on varsin yleistä äyriäisillä.

Marmoriravulla tilanne on aivan vastaava.
Hmm... Nyt meni ehkä minullakin yli hilseen joiltakin osin.

Kotimaisia rapuja olen ravustanut ja niitä katsellut. Tietty rapuja pyydystetään juuri syksyllä tai loppukesästä, mutta eikös niissä oikeasti ole koiraita ympäri vuoden. Koirailla ainakin on kokemukseni mukaan paljon isommat sakset ja myöskin erinäköiset "vempaimet" siellä pyrstön alla. Mistä syntyy isoja koiraita aina syksyksi, jos niitä ei ole muihin aikoihin vuodessa? Paikka, josta ravustin oli ihan tavallinen melko kovastikin virtaava pieni puro Keski-Suomessa.

Varastoiko rapunaaras siittiöitä, jotta se voi hedelmöittää munasolut vai mistä tulee se toinen puoli? Biologian opit ovat tältä osin syvemmällä muistin syövereissä - kovalevy jauhaa tyhjää. Pitäisi kaivaa se kirja tuosta partenogeneesistä tai sitten lukea netistä, muttä tähän hätään en sitä ehdi tekemään.

-Kingfisher-
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

jarvij kirjoitti:Mitä selittämistä siinä on? Tutustu johonkin biologian oppikirjaan! :mrgreen:
Tietoa jakava ihminen ei koskaan saisi ruveta ylimieliseksi. Tai sitten hänen ei koskaan pitäisi edes esiintyä tietoa jakavana. Kommentti "Mitä selittämistä siinä on" tuottaa vain pahaa mieltä eikä anna informaatiota pennin vertaa. En usko, että tuon aiheen yleispiirteiden kertominen ne tietävältä olisi vienyt pitkää aikaa. Tai jos ei jaksa selittää niin jättää ainakin tietämättömien nälvimisen sillä perusteella, että itse tietää enemmän (mutta ei kerro tietoaan muille).
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

No hyvä että alkoi kiinnostaa :mrgreen:
Panen tuosta jossain vaiheessa perusteet sivuilleni. Se etten sitä aikaisemmin jo ole tehnyt on se ettei rapusivujani juuri ole luettu, mistä olen päätellyt ettei aihe kiinnosta.
On toisaalta tullut nenille jo useammin kun olen yrittänyt tarjoilla tietoa; normaali akvaristi ei kuulemma tarvitse :cry:

Toisaalta partenogeneesistä löytyy tietosanakirjoissakin.

Hakujakin voi käyttää.
Google esimerkiksi:
http://tuma.stc.cx/files/docs/partenogeneesi.txt
tigru
Junior Member
Junior Member

Hienoa, että alkaa noi jutut selvitä, mutta miten mä nyt saan tuon poikasten tulemisen estettyä tms..?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

jarvij kirjoitti:Se etten sitä aikaisemmin jo ole tehnyt on se ettei rapusivujani juuri ole luettu, mistä olen päätellyt ettei aihe kiinnosta.
Täällä ainakin riittää kiinnostusta...luettu on rapu sivustot sen miljoona kertaa..*osaan varmaan ulkoa,hih*
Lisää tekstiä odotetaan...
Juuri kävin lukemassa mattosuodattimen uuden osuuden.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

jarvij kirjoitti:Hakujakin voi käyttää.
Google esimerkiksi:
http://tuma.stc.cx/files/docs/partenogeneesi.txt
Tuo taas oli erittäin hyvä vastaus asiaa kysyvälle - ja selvitti asian monelle ihmiselle. Etenkään nuori ihminen ei ole samalla tavalla tottunut etsimään tietoa kuin aikuiset. Pitää olla tyytyväinen, jos jonkun saa edes kysymään. Kysyvälle on parempi vain kertoa esimerkki siitä, mistä tietoa aiheesta saa tai jos tietää itse hyvin, kertoa itse asia.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Rapujen biologiasta tiedetään akvaarioharrastajien joukossa näköjään vielä vähemmän kuin kaloista. Em. syystä jätän ravut osaltani tähän. Kirjoittelen niistä sivuillani lisää kun aihetta ja halua on. Nyt ei ainakaan halua tällä hetkellä enää ole :cry:
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Mites tämä taas pääsi kääntymään tähän suuntaan? =/ Pare kai sitten kertoilla hieman taustoja ja motiiveja... Tuolla aiemmin kysyessäni olin vilpittömästi kiinnostunut partenogeneettisen lisääntymisen mekanismista. Myöhemmin postattu teksti selvensi jossakin määrin - kiitos siitä jarvij.

Usein kehoitetaan käyttämään niin aiheessa kuin aiheessa lisätietojen kaivamiseen googlea. Niin kätevä työkalu kuin onkin, se tuottaa uskomattoman määrän mutua ja bogustietoa. Jos kysessä on aihe, josta ei tiedä mitään (kuten tämä oli) on tuon boguksen ym roskan suodattaminen itse vaikeaa, työlästä ja jopa mahdotontakin. Siksi siis kysyn suoraan jos joku keskustelijoista oletettavasti tietää aiheesta jotakin.

Siitäkin huolimatta että peruskoulun ja lukion käymisestäni on jo aikaa, väitän ettei partenogeettisestä lisääntymisestä mainittu edes kuriositeettinä. Peruskoulussa opetuksen taso oli alusta loppuun luokkaa "hauki on kala ja koira on nisäkäs". Lukiossa sitten siirryttiinkin suoraan ihmisen biologian, solujen ja DNAn ihmeellliseen maailmaan. Johtuuko tämä sitten opettajien omista intresseistä, silloisen opetussuunnnitelman vinksahtaneisuudesta vai mistä - ei hajuakaan. Sen tiedän etten ole partenogeneesistä kuullut ennen tätä keskustelua. Sanakirjaakaan ei käytössäni ole...

Toivottavasti kukaan ei nyt mieltään ole tässä pahoittanut, ainakaan kovin pitkäksi aikaa. Kyllä tiedolle vastaanottajia on, kunhan vaan joku sen tiedon ensin märehtii tavalliselle soranpolkijalle sopivaan muotoon ja annoksiin.
coeliac disease
päiskä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja päiskä »

Käykääpäs kattomassa täällä

http://www.akvaariotieto.info/suomi/ayr ... armori.php

lukekaa siitä perusvärityksen alta...

Marmorirapu ON kaksineuvoinen :P
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ei, vaan mahdollisuuksia on kolme, joista ravuilla partenogeneesi on yleinen. Marmoriravun osalta asiaa ei liene tutkittu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”