Juwelin suodatin/lämmitin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Battlefish
Starting Member
Starting Member

Juwelin suodatin/lämmitin

Viesti Kirjoittaja Battlefish »

Juwelilla on erikoinen suodatin, joka on sellainen musta laatikko mihin lisäksi mahtuu myös lämmitin. Aika erikoista ja modernia.
Akvaariossani on 5 partamonnia, miljoonakala pariskunta ja avainkirjoahven
frank
Member
Member

totta puhut

Viesti Kirjoittaja frank »

Juu, niin on :D
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Sinänsä Juwelin suodattimesta tai ainakin sen ulkoasusta voisi ottaa vaikkapa Eheimi mallia - tommonen mattamusta laatikko näkyy vähemmän kuin futuristisesti muotoiltu monivärinen härveli.
Minä juon nyt kahvia!
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

En minä ainakaa kehu yhtään juwelin suodatinta. Jos meinaa pitää akvansa puhtaana myös suodattimen puhdistuksen aikana suosittelen muita kuin juwelin omaa suodatinta. Mulle riitti se kakan pöllähtäminen akvaan takasin.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Jos meinaa pitää akvansa puhtaana myös suodattimen puhdistuksen aikana suosittelen muita kuin juwelin omaa suodatinta. Mulle riitti se kakan pöllähtäminen akvaan takasin.
Onkohan nyt käyttäjässä vika. Suodattimen puhdistuksen yhteydessä kun puhdistaa kotelon sisäpuolelta ja pitää sen puhtaana ei sieltä mitään pöllähdä.
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

vege kirjoitti:
Jos meinaa pitää akvansa puhtaana myös suodattimen puhdistuksen aikana suosittelen muita kuin juwelin omaa suodatinta. Mulle riitti se kakan pöllähtäminen akvaan takasin.
Onkohan nyt käyttäjässä vika. Suodattimen puhdistuksen yhteydessä kun puhdistaa kotelon sisäpuolelta ja pitää sen puhtaana ei sieltä mitään pöllähdä.
Niinhän sitä luulisi. Mutta pöllähtää jokakerta kun sen suodatinmassat nostaa ja laittaa takaisin. Ehkä käyttäjässä vika mutta näin vaan aina käy. Ja sen saa puhdistaa melkeimpä viikon välein kun menee äkkiä tukkoon. Syynä on sitten runsas kalasto tai joku muu mutta nyt juwelin suodattimen apuna pörrää ulkosuodatin. Jospa ei niin kertyisi enää töhnää tuohon sisäsuodattimeen... :roll:
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Itselläni on vain huonoja kokemuksia...
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Pienemmäksi voisivat ainakin tehdä koko hökötyksen, johan se vie valtavasti tilaa altaassa. Olen poistattanut omista Juweleistani omat suodattimet kokonaan juuri tuon massiivisen koon takia.
-Ansku
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

marjo77kirjoitti
Syynä on sitten runsas kalasto tai joku muu mutta nyt juwelin suodattimen apuna pörrää ulkosuodatin. Jospa ei niin kertyisi enää töhnää tuohon sisäsuodattimeen...
Itselläni kanssa ulkosuodatin ja kyllä tuon Juwelin oman suodattimen putsausväli piteni paljon. Oletko tietoinen että se väliseinä jossa pumppu on kiini lähtee myös irti. Kun vielä ottaa suodattimet ja lämmittimen pois, on kotelo sisäpuolelta tyhjä ja helppo putsata.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Niin ei toi Juweli huono ole, muttei hyväkään. Isot suodatinmassat, mutta toisaalta pieni pinta-ala - joten saa olla jatkuvasti vaahtomuoveja puhdistelemassa. Parempi olisi, jos vesi imettäisiin suodattimen keskeltä & isompi pinta-ala vaahtomuoveille???
Minä juon nyt kahvia!
tellu73
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tellu73 »

Olen kyllä ihan eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.Kyllä Juwel ainakin mulla on hyvä..tosin mulla on toinenkin sisäsuodatin käytössä.Mutta en mä ainakaan tarvi putsata juwelin suodatinta kuin 3-4 viikon välein.Eikä se ole koskaan ollut tukossa.Parasta siinä on just se kun kaikki patruunat saa samalla kertaa ylös sillä"korilla".Vain sen valkoisen vaihdan 2 viikon välein.Mulla kuitenkin on akvaariossa aika rehevästi kasveja,mutta ei ole ongelmaa ollut sen kanssa. [;)] Vain ja ainoastaan se toinen sisäsuodatin(joka on muuten Eheim)on jatkuvasti tukossa.Olen miettinyt josko paiskaan sen mäelle :mrgreen: noh en kai kuiteskaan..onhan se hyvä että suodatusta on enemmän kuin tarpeeks..
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Eheimin jos on Aquaball saa pelittään ostamalla noita lisäsuodatinmassamoduuleita. Itsellä Juwel 180 rinnalla Eheim 2212 + yksi lisämoduli, tukkeutuu hitaasti, suodatinpinta-ala 4 * isompi kun Juwelilla (kun otetaan huomioon myös hajottajabakteerien työ, voi tukkeutumistahti olla jopa 6-8 kertaa hitaampi).

Kyllä minä itse suosin vaahtomuovi/vanusuodattimista kokemukseni perusteella semmoisia jossa on mahdollisimman suuri psuodatinmassan pinta-ala. Juwelia saa olla jatkuvasti puhdistelemassa, se hieman rasittaa. Ei Juweli ihan romu ole, mutta yhtä isoon tilaan (siis suodattimen viemään) olis saanut paremmankin. Vaikkapa lisäämällä korit, jotta saisi biomediaa helpommin asennettua.

Itse laitoin vaahtomuovipatruunan alas ja eheimin EHFIsubstraattia päälle, sitten taas pari kerrosta vaahtomuovia - ja jostain välistä tuota supstraattia tietysti pääsi sinne moottoriin kuitenki. No ei onneks moottori hajonnu. Vähän kekseliäisyyttä tosin vaati tuon aparaatin puhdistaminen sintrinoidusta lasista...

Juwelille lisäksi miinusta muutamasta rimpulasta muoviosasta.

Summa summarum: ei paha, mutta pienellä ponnistelulla olisi saanut paljon paremmankin.

Ja tietysti toinen suodatin jo sinänsä vähentää Juwelin kuormitusta + pidentää vaihtovälejä.
Minä juon nyt kahvia!
try-out
Senior Member
Senior Member

Itsellä pelittänyt hienosti

Viesti Kirjoittaja try-out »

Miinuksia saa ainoastaan juurikin puhdistus. Jos 'korin' saisi nostettua suoraan pihalle niin olis perfecto.

Sitä päällimmäistä valkoista suositellaan vaihdettavaksi uuteen viikon välein, mikä estänee tukkeutumisen. Itsellä paljon populaa ja max kahden vkon välein puhdistelen (paitsi juurikin tuon päällimmäisen 'liinan'). Johan nuo luki manuaalissakin..

Plussaa on juuri että massaa ei tarvi pestä kerralla vaan pala silloin toinen tällöin (bakteerit säilyy ja suodatin pysyy käyttökunnossa)
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Just olen yrittänyt viritellä Juweliin biomedioita, 180 L Compact HLhon menis 3 L eli ihan hyvin kun vain änkis. Ihan olis Eheim-vertailukelpoinen volyymi.

Pitäsi vain 1) silikoonata ylempi vedenotto (karkeiden ja hienojen vaahtomuovien välissä) umpeen, sekä 2) silikoonata alemman vedenoton eteen siivilä etteivät biomediat imeydy vedenottoputkeen, kuten itselle kävi.

Sitten vaan biomediat verkkopusseihin + väliin vaahtomuoveja tms. jos haluaa.

Vaan kun on allas jo täynnä vettä niin tämmöisiä muutoksia on hieman vaikea toteuttaa enää...

Lian pöllähtäminen akvaan ei ongelma kuin esteettisesti, suurin osa moskasta kuitenkin jää suodatinvanuihin. Vesi kirkastuu tunnissa täysin.
Minä juon nyt kahvia!
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Olen kokeilut monia eri versioita ja merkkejä vuosien varrella mutta kyllä Eheim on aina vienyt voiton toimivuudellaan ja erikoisesti äänettömyydellään.

:mrgreen: :mrgreen:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

No mutta Juwelin kohdalla tavallaan on kysymys vaan siitä, että pienin muutoksin (korit medioille, vedenotto vain suodatinkuilun pohjalta) olisi saatu paljon tehokkaampi. Perusversioon kun saa nyt vain vaahtomuovia eikä sitäkään niin paljon kuin voisi mahtua. Että lähinnä tarkoitin että tuo 3 L biomediaa vastaisi tilavuudeltaan esim. ecco 2236 comforttia, ja riittäisi periaatteessa 180 L altaan ainoaksi suodattimeksi.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”