Juwelin suodatin/lämmitin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Juwelin suodatin/lämmitin
Juwelilla on erikoinen suodatin, joka on sellainen musta laatikko mihin lisäksi mahtuu myös lämmitin. Aika erikoista ja modernia.
Akvaariossani on 5 partamonnia, miljoonakala pariskunta ja avainkirjoahven
-
- Advanced Member
Onkohan nyt käyttäjässä vika. Suodattimen puhdistuksen yhteydessä kun puhdistaa kotelon sisäpuolelta ja pitää sen puhtaana ei sieltä mitään pöllähdä.Jos meinaa pitää akvansa puhtaana myös suodattimen puhdistuksen aikana suosittelen muita kuin juwelin omaa suodatinta. Mulle riitti se kakan pöllähtäminen akvaan takasin.
Niinhän sitä luulisi. Mutta pöllähtää jokakerta kun sen suodatinmassat nostaa ja laittaa takaisin. Ehkä käyttäjässä vika mutta näin vaan aina käy. Ja sen saa puhdistaa melkeimpä viikon välein kun menee äkkiä tukkoon. Syynä on sitten runsas kalasto tai joku muu mutta nyt juwelin suodattimen apuna pörrää ulkosuodatin. Jospa ei niin kertyisi enää töhnää tuohon sisäsuodattimeen...vege kirjoitti:Onkohan nyt käyttäjässä vika. Suodattimen puhdistuksen yhteydessä kun puhdistaa kotelon sisäpuolelta ja pitää sen puhtaana ei sieltä mitään pöllähdä.Jos meinaa pitää akvansa puhtaana myös suodattimen puhdistuksen aikana suosittelen muita kuin juwelin omaa suodatinta. Mulle riitti se kakan pöllähtäminen akvaan takasin.

Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
marjo77kirjoitti
Itselläni kanssa ulkosuodatin ja kyllä tuon Juwelin oman suodattimen putsausväli piteni paljon. Oletko tietoinen että se väliseinä jossa pumppu on kiini lähtee myös irti. Kun vielä ottaa suodattimet ja lämmittimen pois, on kotelo sisäpuolelta tyhjä ja helppo putsata.Syynä on sitten runsas kalasto tai joku muu mutta nyt juwelin suodattimen apuna pörrää ulkosuodatin. Jospa ei niin kertyisi enää töhnää tuohon sisäsuodattimeen...
-
- Advanced Member
Olen kyllä ihan eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.Kyllä Juwel ainakin mulla on hyvä..tosin mulla on toinenkin sisäsuodatin käytössä.Mutta en mä ainakaan tarvi putsata juwelin suodatinta kuin 3-4 viikon välein.Eikä se ole koskaan ollut tukossa.Parasta siinä on just se kun kaikki patruunat saa samalla kertaa ylös sillä"korilla".Vain sen valkoisen vaihdan 2 viikon välein.Mulla kuitenkin on akvaariossa aika rehevästi kasveja,mutta ei ole ongelmaa ollut sen kanssa.
Vain ja ainoastaan se toinen sisäsuodatin(joka on muuten Eheim)on jatkuvasti tukossa.Olen miettinyt josko paiskaan sen mäelle
noh en kai kuiteskaan..onhan se hyvä että suodatusta on enemmän kuin tarpeeks..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
-
- Advanced Member
Eheimin jos on Aquaball saa pelittään ostamalla noita lisäsuodatinmassamoduuleita. Itsellä Juwel 180 rinnalla Eheim 2212 + yksi lisämoduli, tukkeutuu hitaasti, suodatinpinta-ala 4 * isompi kun Juwelilla (kun otetaan huomioon myös hajottajabakteerien työ, voi tukkeutumistahti olla jopa 6-8 kertaa hitaampi).
Kyllä minä itse suosin vaahtomuovi/vanusuodattimista kokemukseni perusteella semmoisia jossa on mahdollisimman suuri psuodatinmassan pinta-ala. Juwelia saa olla jatkuvasti puhdistelemassa, se hieman rasittaa. Ei Juweli ihan romu ole, mutta yhtä isoon tilaan (siis suodattimen viemään) olis saanut paremmankin. Vaikkapa lisäämällä korit, jotta saisi biomediaa helpommin asennettua.
Itse laitoin vaahtomuovipatruunan alas ja eheimin EHFIsubstraattia päälle, sitten taas pari kerrosta vaahtomuovia - ja jostain välistä tuota supstraattia tietysti pääsi sinne moottoriin kuitenki. No ei onneks moottori hajonnu. Vähän kekseliäisyyttä tosin vaati tuon aparaatin puhdistaminen sintrinoidusta lasista...
Juwelille lisäksi miinusta muutamasta rimpulasta muoviosasta.
Summa summarum: ei paha, mutta pienellä ponnistelulla olisi saanut paljon paremmankin.
Ja tietysti toinen suodatin jo sinänsä vähentää Juwelin kuormitusta + pidentää vaihtovälejä.
Kyllä minä itse suosin vaahtomuovi/vanusuodattimista kokemukseni perusteella semmoisia jossa on mahdollisimman suuri psuodatinmassan pinta-ala. Juwelia saa olla jatkuvasti puhdistelemassa, se hieman rasittaa. Ei Juweli ihan romu ole, mutta yhtä isoon tilaan (siis suodattimen viemään) olis saanut paremmankin. Vaikkapa lisäämällä korit, jotta saisi biomediaa helpommin asennettua.
Itse laitoin vaahtomuovipatruunan alas ja eheimin EHFIsubstraattia päälle, sitten taas pari kerrosta vaahtomuovia - ja jostain välistä tuota supstraattia tietysti pääsi sinne moottoriin kuitenki. No ei onneks moottori hajonnu. Vähän kekseliäisyyttä tosin vaati tuon aparaatin puhdistaminen sintrinoidusta lasista...
Juwelille lisäksi miinusta muutamasta rimpulasta muoviosasta.
Summa summarum: ei paha, mutta pienellä ponnistelulla olisi saanut paljon paremmankin.
Ja tietysti toinen suodatin jo sinänsä vähentää Juwelin kuormitusta + pidentää vaihtovälejä.
Minä juon nyt kahvia!
Itsellä pelittänyt hienosti
Miinuksia saa ainoastaan juurikin puhdistus. Jos 'korin' saisi nostettua suoraan pihalle niin olis perfecto.
Sitä päällimmäistä valkoista suositellaan vaihdettavaksi uuteen viikon välein, mikä estänee tukkeutumisen. Itsellä paljon populaa ja max kahden vkon välein puhdistelen (paitsi juurikin tuon päällimmäisen 'liinan'). Johan nuo luki manuaalissakin..
Plussaa on juuri että massaa ei tarvi pestä kerralla vaan pala silloin toinen tällöin (bakteerit säilyy ja suodatin pysyy käyttökunnossa)
Sitä päällimmäistä valkoista suositellaan vaihdettavaksi uuteen viikon välein, mikä estänee tukkeutumisen. Itsellä paljon populaa ja max kahden vkon välein puhdistelen (paitsi juurikin tuon päällimmäisen 'liinan'). Johan nuo luki manuaalissakin..
Plussaa on juuri että massaa ei tarvi pestä kerralla vaan pala silloin toinen tällöin (bakteerit säilyy ja suodatin pysyy käyttökunnossa)
-
- Advanced Member
Just olen yrittänyt viritellä Juweliin biomedioita, 180 L Compact HLhon menis 3 L eli ihan hyvin kun vain änkis. Ihan olis Eheim-vertailukelpoinen volyymi.
Pitäsi vain 1) silikoonata ylempi vedenotto (karkeiden ja hienojen vaahtomuovien välissä) umpeen, sekä 2) silikoonata alemman vedenoton eteen siivilä etteivät biomediat imeydy vedenottoputkeen, kuten itselle kävi.
Sitten vaan biomediat verkkopusseihin + väliin vaahtomuoveja tms. jos haluaa.
Vaan kun on allas jo täynnä vettä niin tämmöisiä muutoksia on hieman vaikea toteuttaa enää...
Lian pöllähtäminen akvaan ei ongelma kuin esteettisesti, suurin osa moskasta kuitenkin jää suodatinvanuihin. Vesi kirkastuu tunnissa täysin.
Pitäsi vain 1) silikoonata ylempi vedenotto (karkeiden ja hienojen vaahtomuovien välissä) umpeen, sekä 2) silikoonata alemman vedenoton eteen siivilä etteivät biomediat imeydy vedenottoputkeen, kuten itselle kävi.
Sitten vaan biomediat verkkopusseihin + väliin vaahtomuoveja tms. jos haluaa.
Vaan kun on allas jo täynnä vettä niin tämmöisiä muutoksia on hieman vaikea toteuttaa enää...
Lian pöllähtäminen akvaan ei ongelma kuin esteettisesti, suurin osa moskasta kuitenkin jää suodatinvanuihin. Vesi kirkastuu tunnissa täysin.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Advanced Member
No mutta Juwelin kohdalla tavallaan on kysymys vaan siitä, että pienin muutoksin (korit medioille, vedenotto vain suodatinkuilun pohjalta) olisi saatu paljon tehokkaampi. Perusversioon kun saa nyt vain vaahtomuovia eikä sitäkään niin paljon kuin voisi mahtua. Että lähinnä tarkoitin että tuo 3 L biomediaa vastaisi tilavuudeltaan esim. ecco 2236 comforttia, ja riittäisi periaatteessa 180 L altaan ainoaksi suodattimeksi.
Minä juon nyt kahvia!