Syötävien etanoiden kuoria akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fumér
Starting Member
Starting Member

Syötävien etanoiden kuoria akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fumér »

Tällainen kysymys minua on mietityttänyt. Tarkoitan syötävillä etanoilla niitä, joita myydään kaupassa - joissain pakkauksissahan tulevat myös etanoiden kuoret mukana.
Tällaiset kuoret voisivat olla minun mielestäni ihan hieno lisä pieneen tai vähän isompaankin akvaarioon.
- Fumér
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Tanganjikajärven kotilokutijoilla olen noita nähnyt altaassa. Tanganjika-vesi on kuitenkin kovempaa ja pH:kin on paljon suurempi kuin tavallisessa makeanvedenaltaassa, jossa vesi on yleensä pehmeää ja pH happaman puolella. Tavallisessa vedessä nuo kuoret todennäköisesti hapristuvat ja liukenevat lopulta veteen. Liuetessaan, jos allas on pieni ja kuoria paljon, voivat vaikuttaa vähän vesiarvoihinkin. -Kotiloiden kuori taitaa koostua pääasiassa kalsiumkarbonaatista.

Jos altaassa on semmoisia kaloja/muita eläimiä, joille pH:n täytyy olla vähän emäksisemmällä puolella eli pH:ta joudutaan vähän nostamaan, voivat nuo kotilonkuoret säilyäkin vähän pidempään.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mutta ei siis kai kohduutella lisättyinä pitäisi olla haittaakaan...
Minä juon nyt kahvia!
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

jokelamaniac kirjoitti:Mutta ei siis kai kohduutella lisättyinä pitäisi olla haittaakaan...
Kohtuus kaikessa ja hyvin menee :) Minulla on kimalaispalloaltaassa (200 l) sulavia kotilonkuoria (isokiekkokotiloa ja kierteisiä) kourallinen pohjalla, ja näköjään kokonaiskovuus on noussut asteella tai parilla. Karbonaattikovuus on edelleen 2 dH. Kuitenkin, isokiekkokotiloviljelimön pohja on korallimurskaa, jota kulkeutuu myös vähän pallolaan kotiloiden jaloissa. Eli vaikea sanoa, mistä tuo kokonaiskovuuden nousu itseasiassa johtuu.

Sähkönjohtavuutta en ole mittaillut. Kimalaisia tavataan luonnossa myös lievästä murtovedestä, joten en niiden kantilta ole lainkaan huolestunut kunhan vesi säilyy pehmeänä. Jos altaassani olisi vaikka kardinaalitetroja tai kiilakylkiä, miettisin enemmän kannattaako sinne kotilonkuoria laittaa. -Elelevät luonnossakin niin pehmeissä vesissä, että pohjalla lojuvat kotilonkuoret eivät ole kovin luonnonmukainen sisustusratkaisu.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”