Ajastin petti
Valvoja: Moderaattorit
Ajastin petti
Nyt on sitten sekin koettuna.
Viikon lomalla oli toisena päivänä (naapurin kertoman mukaan) akvaarion valaistuksen ajastin hajonnut ja valot olivat 6pv päällä 24h/päivä...
Elikot näyttävät olevan OK, mutta koko allas oli ihan vihreä levästä niin ettei lasin läpi meinannut sisään nähdä. Nyt on vaihdettu kaksi kertaa vettä ja raapattu lasit puhtaiksi. Ja hankittu uusi ajastin. Vielä pitää selvittää miten kaikista kasveista saisi levän pois ja kaikista koristeista, kivistä jne. Yöllä ei ainkaan tullut uuttaa levää laseihin, joten lienee urakka voiton puolella.
Ei ole koskaan pieneen mieleen tullut, että ajastin voisi hajota...
Viikon lomalla oli toisena päivänä (naapurin kertoman mukaan) akvaarion valaistuksen ajastin hajonnut ja valot olivat 6pv päällä 24h/päivä...
Elikot näyttävät olevan OK, mutta koko allas oli ihan vihreä levästä niin ettei lasin läpi meinannut sisään nähdä. Nyt on vaihdettu kaksi kertaa vettä ja raapattu lasit puhtaiksi. Ja hankittu uusi ajastin. Vielä pitää selvittää miten kaikista kasveista saisi levän pois ja kaikista koristeista, kivistä jne. Yöllä ei ainkaan tullut uuttaa levää laseihin, joten lienee urakka voiton puolella.
Ei ole koskaan pieneen mieleen tullut, että ajastin voisi hajota...
Akvaarioaloittelija vuodelta 2004
Kaiken merkkiset ajastimet voivat hajota. Taidetaan ainakin halpismalleja myydä monella eri nimellä, vaikka kysessä sama vekotin.
Jos käytössäsi on monimetallit, niin ei kannata jättää valoja ajastimen huoleksi loman ajaksi. Kokemusta on
Loisteputkilla en ole vielä saanut ajastinta rikottua. Monimetallit on rikkoneet useammankin.
Jos käytössäsi on monimetallit, niin ei kannata jättää valoja ajastimen huoleksi loman ajaksi. Kokemusta on

Ajastin on ihan marketing no-name vekotin. Ostettu tosin 5v sitten joulukuusta varten (ettei tarvinnut laittaa aamulla valoja tai muistaa illalla katkaista; minäkö laiska?).
Rakkine on niin simppeli, ettei sen luulisi rikki menevän, mutta meillä oli kynsi, joka tikuttaa kelloa eteenpäin, murtunut. Kello periaatteessa kävi, muttei mennyt eteenpäin..
Nyt vielä vedenvaihtoja jatkettu eikä levää ainakaan lasiin enään tule. Mitenköhän saisin kaikki kääpiökeihäslehdet putsattua vielä...?
Rakkine on niin simppeli, ettei sen luulisi rikki menevän, mutta meillä oli kynsi, joka tikuttaa kelloa eteenpäin, murtunut. Kello periaatteessa kävi, muttei mennyt eteenpäin..
Nyt vielä vedenvaihtoja jatkettu eikä levää ainakaan lasiin enään tule. Mitenköhän saisin kaikki kääpiökeihäslehdet putsattua vielä...?
Akvaarioaloittelija vuodelta 2004
Älä ainakaan osta tuollaista mallia "mikälie" Biltemasta, jossa on sellainen viikkoajastin. Ei pysy ajassa ollenkaan, hankala ajastaa, kun nipukat on kahden tunnin välein ja kellon ajoista vain 6, 12, 18 merkitty, loput epämääräisesti pienillä viivoillaImujon kirjoitti: Sopiiko kysyä minkä merkkinen ajastin oli kyseessä? Olen nimittäin juuri menossa ajastinostoksille...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Hankala joka päivälle yrittää sihdata oikeat ( tai edes lähelle ) ajat. Tuohon äärimmäisen hankala ajastaa esim. valaistustaukoa, jos sellaisen haluaisi. Ideana hyvä, voisi viikonlopuksi laittaa vähän eri ajat, sen mukaan tietysti, että ollaan hereilläkin myöhempään.
Muissa altaissa samanlaiset, yksinkertaisemmat mallit ja ne ovat toistaiseksi toimineet ja pysyneet ajassa.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Minun kokemukset taas puoltavat Thebeniä. Mekaanisia vikoja on kyllä esiintynyt useita vuosien varrella, kun kovia roskia joutuu hammasrattaisiin. Biltemalla oli mainio digitaalinen ajastin, mutta sitä ei enää saa. Halvempia on hajonnut milloin mistäkin syystä ja yksi sellainen toimii tälläkin hetkellä kovaa raksuttaen kuin vedettävä vekkari. Ikean ja Ohlssonin malleista en tiedä mitään.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=81556
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=81556
Niinhän se on, että mitkään mekaaniset laitteet eivät ole ikuisia.
Eli enemmin tai myöhemmin nuo mekaaniset kellokytkimet menee hajalle. Yksi hyvä indikaattori lähestyvästä hajoamisesta on "ylimääräisen äänen" ilmaantuminen ko. kellokytkimeen.
Digitaalikytkimien luuli kestävän huomattavasti pidempään, kun ko. kytkimessä ei taida olla enää mitään hammasratasviritelmiä(?).
Ps. Niitä Bilteman digitaalisia kellokytkimiä saa edelleen. Tai ainakin vielä viime perjantaina niitä oli Tampereen myymälässä.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ps. Niitä Bilteman digitaalisia kellokytkimiä saa edelleen. Tai ainakin vielä viime perjantaina niitä oli Tampereen myymälässä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oma tietoni Bilteman ajastimiin perustuu siihen, ettei niitä ole Suomenojan myymälässä, jonka yhteydessä on tietääkseni myös Suomen varasto, näkynyt moneen kuukauteen sekä siihen että siinä sähköhyllyllä tavaroita paikoilleen järjesteelleltä työntekijältä sitten noin kolme viikkoa sitten asiaa jo tiedusteluani sain kuulla että se on poistunut valikoimasta ja ettei niitä enää tulekaan. Tiedä sitten puhuiko totta ja tiesikö todella.
Se on hauska vekotin, digiajastin jossa aikakin pysyy vaikka ottaa seinästä pois tai sähkökatkoksessa. Lisäksi se on myös viikkoajastin eli seitsemälle viikonpäivälle on valittavissa minä päivinä kytkee. Maksoi vain 5,90.
Se on hauska vekotin, digiajastin jossa aikakin pysyy vaikka ottaa seinästä pois tai sähkökatkoksessa. Lisäksi se on myös viikkoajastin eli seitsemälle viikonpäivälle on valittavissa minä päivinä kytkee. Maksoi vain 5,90.
Grässlin merkkinen ajastin on hyvä valinta. Kyseinen merkki tekee myös ruokintaautomaatteja akvaarioihin sekä ajastimia jotka on tarkoitettu ulko-/sisäkäyttöön. Olen itse myynyt tätä ajastinta yli 15 vuodenajan autokäyttöön (lohko- ja sisätilalämmitimen ajastukseen) tuote erittäin varmatoiminen ja kestää kovia käynistyspiikkejä.
Samaa laitetta on ollut myynissä myös Würth merkkisenä.
Tuote ei hinnaltaan halpis laitteille pärjää mutta toiminta varmuus on parempi.
Itselläni on noin 20v. vanhat Grässlin merkkiset ruokintaautomaatit joissa myös valojen ajastus. Nykyisissä laitteista tuo ajastus on poistettu ja laite toimii muuntajalla. Kyselin muutoksesta jokunen vuosi sitten ja lakiin ( olisiko Saksan laki ) on kai tullut sellainen muutos että kieltää tuomasta 220v virtaa akvaarion päällä olevaan automaattiin.
Voin lämpimästi suositella kyseisen merkistä ajastinta.
Samaa laitetta on ollut myynissä myös Würth merkkisenä.
Tuote ei hinnaltaan halpis laitteille pärjää mutta toiminta varmuus on parempi.
Itselläni on noin 20v. vanhat Grässlin merkkiset ruokintaautomaatit joissa myös valojen ajastus. Nykyisissä laitteista tuo ajastus on poistettu ja laite toimii muuntajalla. Kyselin muutoksesta jokunen vuosi sitten ja lakiin ( olisiko Saksan laki ) on kai tullut sellainen muutos että kieltää tuomasta 220v virtaa akvaarion päällä olevaan automaattiin.
Voin lämpimästi suositella kyseisen merkistä ajastinta.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Kuin myös. Itselläni on myös muutama Grässlin käytössä. Vanhin on kohta kymmenen vuotta ohjannut kahta monimetallia ja pysyy edelleen tarkasti oikeassa ajassa. Eikä pidä käytänössä minäänlaista ääntä. Paras ajastin mitä vastaan on tullut.karihe kirjoitti:Voin lämpimästi suositella kyseisen merkistä ajastinta.
-
- Advanced Member
Hmm... Voisiko nämä valot ym. hiilarin magneettiventtiilit, digitaaliset pH-mittarit jne. kytkeä tietokoneeseen? Näpyttelis vaan ohjelmaan kellonajat ja muut? Sais kaikki käyrät vesiarvoista jne.
Muutoin minulla on viisi ajastinta, joista ainoastaan 1 pysyy ajassa. En ole saanut selitystä keneltäkään miksi näin. Mutta ajastin joka ei pysy ajassa on tietysti vähän turha jos saa parin kolmen päivän välein olla vääntämässä sitä kuitenkin aikaan...
Mahdollisesti ajastimet eivät kestä isoja wattitehoja. Noissa omieni paketeissa on usein maininta että jatkoroikkaa ei saisi kytkeä perään, miksi näin jos ei tästä johtuen?
Muutoin minulla on viisi ajastinta, joista ainoastaan 1 pysyy ajassa. En ole saanut selitystä keneltäkään miksi näin. Mutta ajastin joka ei pysy ajassa on tietysti vähän turha jos saa parin kolmen päivän välein olla vääntämässä sitä kuitenkin aikaan...
Mahdollisesti ajastimet eivät kestä isoja wattitehoja. Noissa omieni paketeissa on usein maininta että jatkoroikkaa ei saisi kytkeä perään, miksi näin jos ei tästä johtuen?
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Paljonko ne sitten heittävät viikossa? Ei minulla ainakaan olekaan mitään harhaluuloja että sellaista ilmiötä ikinä saisi aikaan että kaikki ajastetut laitteet syttyisivät ja sammuisivat edes 10 minuutin sisällä toisistaan, jos edes saman tunnin sisällä pysyvät kun kerran säätää kesäaikaan ja talviaikaan ettei sen useammin tarvitse ropeltaa niin riittää minulle mainiosti. Pointti ainakin minulle on se tasamittainen päivän pituus akvaarion asukeille eikä niinkään soma vaikutelma kodissa kun kaikki valot sammuvat samalla hetkellä (sitäpaitsi heidän korkea-arvoisuutensa, Haagan kruunaamattomat kuninkaalliset eli Nasut säikkyisivät sellaista).jokelamaniac kirjoitti:Muutoin minulla on viisi ajastinta, joista ainoastaan 1 pysyy ajassa. En ole saanut selitystä keneltäkään miksi näin. Mutta ajastin joka ei pysy ajassa on tietysti vähän turha jos saa parin kolmen päivän välein olla vääntämässä sitä kuitenkin aikaan...

PH-mittareista yms. en osaa sanoa, lienee mallikohtaista, mutta valaistukset yms. kyllä onnistuu vaikka X-10:llä.jokelamaniac kirjoitti:Hmm... Voisiko nämä valot ym. hiilarin magneettiventtiilit, digitaaliset pH-mittarit jne. kytkeä tietokoneeseen? Näpyttelis vaan ohjelmaan kellonajat ja muut? Sais kaikki käyrät vesiarvoista jne.
Tuolta http://www.it-keskus.fi/index.php?UID=2 ... 5046512841 suomeksi ja tuolta http://www.x10.com enklanniksi.
Haaveissa on...
-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Voisihan ne, tuossa parikin vaihtoehtoa, muitakin löytyy:jokelamaniac kirjoitti:Hmm... Voisiko nämä valot ym. hiilarin magneettiventtiilit, digitaaliset pH-mittarit jne. kytkeä tietokoneeseen? Näpyttelis vaan ohjelmaan kellonajat ja muut? Sais kaikki käyrät vesiarvoista jne.
http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquastar.php
http://www.limulus.it/index.php?newlang=english
Ajastimista: mulla yksi grässlin korkkasi, eli hitsas kärjet kiinni ihan loisteputkilla. Sain uuden takuuseen. Kaikki no-namet kestäneet ihan ok. Tällä hetkellä suolakipon 2x150W ja tankapytyn 2x70W monimetalleja ohjaavat menestyksellisesti juuri nämä halpis no-namet.
Tosin, edelleenkin kaapissa odottaa inspiraatiota grässlinin 2-kanavainen din-kiskoon sopiva digiviikkokello ja kontaktori. Inspistä vain ei löydy, kun halpikset vaan käy ja kukkuu...

Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Elite Member
Minulla ei monimetallissa ole yksikään halpis kestänyt viikkoa pitempään... Nytpä siinä ei olekaan ajastinta ollenkaan, syystä ettei ole kivaa kun sellainen pimahtaa juuri kun olen öitä poissa tai reissussa ja valot paahtavat 24/7.John D kirjoitti:Ajastimista: mulla yksi grässlin korkkasi, eli hitsas kärjet kiinni ihan loisteputkilla. Sain uuden takuuseen. Kaikki no-namet kestäneet ihan ok. Tällä hetkellä suolakipon 2x150W ja tankapytyn 2x70W monimetalleja ohjaavat menestyksellisesti juuri nämä halpis no-namet.
-
- Advanced Member
-
- Elite Member
No sen voi varmaan hylätä akvaariokäytöstä ja käyttää vaikka asunnon valojen ajastamisessa loman aikana, että rosmot luulevat taloa asutuksi.jokelamaniac kirjoitti:Ku miulla pahin ajastin jätättää 30 min vuorokaudessa niin kai sen voi ymmärtää että viikon kuluttua esim. siihen kytketyt valot sammuilee miten sattuu... Että sillä minä.

-
- Advanced Member
Ihmettelin ensin kun kaikki ostamani heittävät melkein, että onko talon sähköverkossa jotain. Mutta ei kuulemma ole mahdollista edes periaatteessa. Ensi kerralla taidan ostaa jonkun hieman kalliimman.maisu kirjoitti:No sen voi varmaan hylätä akvaariokäytöstä ja käyttää vaikka asunnon valojen ajastamisessa loman aikana, että rosmot luulevat taloa asutuksi.jokelamaniac kirjoitti:Ku miulla pahin ajastin jätättää 30 min vuorokaudessa niin kai sen voi ymmärtää että viikon kuluttua esim. siihen kytketyt valot sammuilee miten sattuu... Että sillä minä.Minulle ei tosiaan ole halpiksissakaan tullut noin höpöjä yksilöitä vastaan.
Sitä ennen sain lainaksi tunnetusti ajassa pysyvän ajastimen, ja seurailen jonkin aikaa sen toimintaa meillä.
Minä juon nyt kahvia!