Ajastin petti

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Suhonen
Starting Member
Starting Member

Ajastin petti

Viesti Kirjoittaja Suhonen »

Nyt on sitten sekin koettuna.

Viikon lomalla oli toisena päivänä (naapurin kertoman mukaan) akvaarion valaistuksen ajastin hajonnut ja valot olivat 6pv päällä 24h/päivä...

Elikot näyttävät olevan OK, mutta koko allas oli ihan vihreä levästä niin ettei lasin läpi meinannut sisään nähdä. Nyt on vaihdettu kaksi kertaa vettä ja raapattu lasit puhtaiksi. Ja hankittu uusi ajastin. Vielä pitää selvittää miten kaikista kasveista saisi levän pois ja kaikista koristeista, kivistä jne. Yöllä ei ainkaan tullut uuttaa levää laseihin, joten lienee urakka voiton puolella.

Ei ole koskaan pieneen mieleen tullut, että ajastin voisi hajota...
Akvaarioaloittelija vuodelta 2004
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Ohhoh 8O !
Sopiiko kysyä minkä merkkinen ajastin oli kyseessä? Olen nimittäin juuri menossa ajastinostoksille...
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Kaiken merkkiset ajastimet voivat hajota. Taidetaan ainakin halpismalleja myydä monella eri nimellä, vaikka kysessä sama vekotin.

Jos käytössäsi on monimetallit, niin ei kannata jättää valoja ajastimen huoleksi loman ajaksi. Kokemusta on ;) Loisteputkilla en ole vielä saanut ajastinta rikottua. Monimetallit on rikkoneet useammankin.
Suhonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Suhonen »

Ajastin on ihan marketing no-name vekotin. Ostettu tosin 5v sitten joulukuusta varten (ettei tarvinnut laittaa aamulla valoja tai muistaa illalla katkaista; minäkö laiska?).

Rakkine on niin simppeli, ettei sen luulisi rikki menevän, mutta meillä oli kynsi, joka tikuttaa kelloa eteenpäin, murtunut. Kello periaatteessa kävi, muttei mennyt eteenpäin..

Nyt vielä vedenvaihtoja jatkettu eikä levää ainakaan lasiin enään tule. Mitenköhän saisin kaikki kääpiökeihäslehdet putsattua vielä...?
Akvaarioaloittelija vuodelta 2004
temule
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja temule »

Minulla on hajosi kanssa noin vuosi sitten ajastin, joka oli myös näitä "marketti malleja". Kaksi loisteputkea on kuormana, mutta taisi olla 14 vuotta liikaa. Se vain kulu mekaanisesti loppuun. Kello kävi, mutta se ei enää kytkenyt eikä sammuttanut valoja.
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Imujon kirjoitti: Sopiiko kysyä minkä merkkinen ajastin oli kyseessä? Olen nimittäin juuri menossa ajastinostoksille...
Älä ainakaan osta tuollaista mallia "mikälie" Biltemasta, jossa on sellainen viikkoajastin. Ei pysy ajassa ollenkaan, hankala ajastaa, kun nipukat on kahden tunnin välein ja kellon ajoista vain 6, 12, 18 merkitty, loput epämääräisesti pienillä viivoilla [}:)]
Hankala joka päivälle yrittää sihdata oikeat ( tai edes lähelle ) ajat. Tuohon äärimmäisen hankala ajastaa esim. valaistustaukoa, jos sellaisen haluaisi. Ideana hyvä, voisi viikonlopuksi laittaa vähän eri ajat, sen mukaan tietysti, että ollaan hereilläkin myöhempään.

Muissa altaissa samanlaiset, yksinkertaisemmat mallit ja ne ovat toistaiseksi toimineet ja pysyneet ajassa.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
MISAKAN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MISAKAN »

Vähän tuntuis olevan tuuripeliä, mikä halpisajastin kestää ja mikä ei. meillä pienemmän akvaarion kahdella loisteputkella on toiminut ikivanha ajastin nyt pari vuotta ihan ok, ison akvaarion 4 putkelle laitettu uusi kello sekoilee jo parin kuukauden jälkeen.
aquar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aquar »

kysyisin tähän vielä: mistä saa toimivia ja luotettavia ajastimia??
minulla on ollut 2 vuotta cittarista ostettuja perusajastimia ja ovat kaikki pimahtaneet 6 kk:n käytön jälkeen. mikään ylikuormituskaan on kyseessä, koska niissä oli kiinni vain 1 loisteputki.. :?
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Theben on kuulemani mukaan laatumerkki.

Omani ostin motonetistä, maksoi jotain 15e.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä puolestani olen rikkonut useampia Thebeneitä mutta halpikset sen kun porskuttavat. Thebeneillä on myös hieman pelottava kyky rikkoutua kärähtämällä sisältä mustaksi. Halpiksina minulla on ainakin Ikean, Clas Olssonin ja Bilteman ajastimia.
aquar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aquar »

jaa... :?
tälä hetkellä minullakin on käytössä clas ohlsonin "miniajastin". jos niitä kerran tarvii ostaa koko ajan lisää, niin noita ainakin saa 3 yhden cittariajastimen hinnalla :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minun kokemukset taas puoltavat Thebeniä. Mekaanisia vikoja on kyllä esiintynyt useita vuosien varrella, kun kovia roskia joutuu hammasrattaisiin. Biltemalla oli mainio digitaalinen ajastin, mutta sitä ei enää saa. Halvempia on hajonnut milloin mistäkin syystä ja yksi sellainen toimii tälläkin hetkellä kovaa raksuttaen kuin vedettävä vekkari. Ikean ja Ohlssonin malleista en tiedä mitään.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=81556
Fastm8
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fastm8 »

Niinhän se on, että mitkään mekaaniset laitteet eivät ole ikuisia. :( Eli enemmin tai myöhemmin nuo mekaaniset kellokytkimet menee hajalle. Yksi hyvä indikaattori lähestyvästä hajoamisesta on "ylimääräisen äänen" ilmaantuminen ko. kellokytkimeen. ;) Digitaalikytkimien luuli kestävän huomattavasti pidempään, kun ko. kytkimessä ei taida olla enää mitään hammasratasviritelmiä(?).
Ps. Niitä Bilteman digitaalisia kellokytkimiä saa edelleen. Tai ainakin vielä viime perjantaina niitä oli Tampereen myymälässä. [;)]
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Oma tietoni Bilteman ajastimiin perustuu siihen, ettei niitä ole Suomenojan myymälässä, jonka yhteydessä on tietääkseni myös Suomen varasto, näkynyt moneen kuukauteen sekä siihen että siinä sähköhyllyllä tavaroita paikoilleen järjesteelleltä työntekijältä sitten noin kolme viikkoa sitten asiaa jo tiedusteluani sain kuulla että se on poistunut valikoimasta ja ettei niitä enää tulekaan. Tiedä sitten puhuiko totta ja tiesikö todella.

Se on hauska vekotin, digiajastin jossa aikakin pysyy vaikka ottaa seinästä pois tai sähkökatkoksessa. Lisäksi se on myös viikkoajastin eli seitsemälle viikonpäivälle on valittavissa minä päivinä kytkee. Maksoi vain 5,90.
Fastm8
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fastm8 »

Niin näytti tuo Bilteman nettisivustokin kertovan, että on poistunut valikoimista. :( Ilmankos ko. kellokytkintä ei ole enää uusimmassa luettelossakaan.
Joten Tampereen myymälässä olevat kytkimet ovat siten viimeiset laatuaan. => Nopeilla on siis vielä mahdollisuus sellainen hankkia. [;)]
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Grässlin merkkinen ajastin on hyvä valinta. Kyseinen merkki tekee myös ruokintaautomaatteja akvaarioihin sekä ajastimia jotka on tarkoitettu ulko-/sisäkäyttöön. Olen itse myynyt tätä ajastinta yli 15 vuodenajan autokäyttöön (lohko- ja sisätilalämmitimen ajastukseen) tuote erittäin varmatoiminen ja kestää kovia käynistyspiikkejä.

Samaa laitetta on ollut myynissä myös Würth merkkisenä.

Tuote ei hinnaltaan halpis laitteille pärjää mutta toiminta varmuus on parempi.

Itselläni on noin 20v. vanhat Grässlin merkkiset ruokintaautomaatit joissa myös valojen ajastus. Nykyisissä laitteista tuo ajastus on poistettu ja laite toimii muuntajalla. Kyselin muutoksesta jokunen vuosi sitten ja lakiin ( olisiko Saksan laki ) on kai tullut sellainen muutos että kieltää tuomasta 220v virtaa akvaarion päällä olevaan automaattiin.

Voin lämpimästi suositella kyseisen merkistä ajastinta. :)
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

karihe kirjoitti:Voin lämpimästi suositella kyseisen merkistä ajastinta. :)
Kuin myös. Itselläni on myös muutama Grässlin käytössä. Vanhin on kohta kymmenen vuotta ohjannut kahta monimetallia ja pysyy edelleen tarkasti oikeassa ajassa. Eikä pidä käytänössä minäänlaista ääntä. Paras ajastin mitä vastaan on tullut.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Hmm... Voisiko nämä valot ym. hiilarin magneettiventtiilit, digitaaliset pH-mittarit jne. kytkeä tietokoneeseen? Näpyttelis vaan ohjelmaan kellonajat ja muut? Sais kaikki käyrät vesiarvoista jne.

Muutoin minulla on viisi ajastinta, joista ainoastaan 1 pysyy ajassa. En ole saanut selitystä keneltäkään miksi näin. Mutta ajastin joka ei pysy ajassa on tietysti vähän turha jos saa parin kolmen päivän välein olla vääntämässä sitä kuitenkin aikaan...

Mahdollisesti ajastimet eivät kestä isoja wattitehoja. Noissa omieni paketeissa on usein maininta että jatkoroikkaa ei saisi kytkeä perään, miksi näin jos ei tästä johtuen?
Minä juon nyt kahvia!
Maisu
Elite Member
Elite Member

jokelamaniac kirjoitti:Muutoin minulla on viisi ajastinta, joista ainoastaan 1 pysyy ajassa. En ole saanut selitystä keneltäkään miksi näin. Mutta ajastin joka ei pysy ajassa on tietysti vähän turha jos saa parin kolmen päivän välein olla vääntämässä sitä kuitenkin aikaan...
Paljonko ne sitten heittävät viikossa? Ei minulla ainakaan olekaan mitään harhaluuloja että sellaista ilmiötä ikinä saisi aikaan että kaikki ajastetut laitteet syttyisivät ja sammuisivat edes 10 minuutin sisällä toisistaan, jos edes saman tunnin sisällä pysyvät kun kerran säätää kesäaikaan ja talviaikaan ettei sen useammin tarvitse ropeltaa niin riittää minulle mainiosti. Pointti ainakin minulle on se tasamittainen päivän pituus akvaarion asukeille eikä niinkään soma vaikutelma kodissa kun kaikki valot sammuvat samalla hetkellä (sitäpaitsi heidän korkea-arvoisuutensa, Haagan kruunaamattomat kuninkaalliset eli Nasut säikkyisivät sellaista). :D
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

jokelamaniac kirjoitti:Hmm... Voisiko nämä valot ym. hiilarin magneettiventtiilit, digitaaliset pH-mittarit jne. kytkeä tietokoneeseen? Näpyttelis vaan ohjelmaan kellonajat ja muut? Sais kaikki käyrät vesiarvoista jne.
PH-mittareista yms. en osaa sanoa, lienee mallikohtaista, mutta valaistukset yms. kyllä onnistuu vaikka X-10:llä.

Tuolta http://www.it-keskus.fi/index.php?UID=2 ... 5046512841 suomeksi ja tuolta http://www.x10.com enklanniksi.

Haaveissa on...
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

jokelamaniac kirjoitti:Hmm... Voisiko nämä valot ym. hiilarin magneettiventtiilit, digitaaliset pH-mittarit jne. kytkeä tietokoneeseen? Näpyttelis vaan ohjelmaan kellonajat ja muut? Sais kaikki käyrät vesiarvoista jne.
Voisihan ne, tuossa parikin vaihtoehtoa, muitakin löytyy:

http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquastar.php

http://www.limulus.it/index.php?newlang=english

Ajastimista: mulla yksi grässlin korkkasi, eli hitsas kärjet kiinni ihan loisteputkilla. Sain uuden takuuseen. Kaikki no-namet kestäneet ihan ok. Tällä hetkellä suolakipon 2x150W ja tankapytyn 2x70W monimetalleja ohjaavat menestyksellisesti juuri nämä halpis no-namet.

Tosin, edelleenkin kaapissa odottaa inspiraatiota grässlinin 2-kanavainen din-kiskoon sopiva digiviikkokello ja kontaktori. Inspistä vain ei löydy, kun halpikset vaan käy ja kukkuu... 8-)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Maisu
Elite Member
Elite Member

John D kirjoitti:Ajastimista: mulla yksi grässlin korkkasi, eli hitsas kärjet kiinni ihan loisteputkilla. Sain uuden takuuseen. Kaikki no-namet kestäneet ihan ok. Tällä hetkellä suolakipon 2x150W ja tankapytyn 2x70W monimetalleja ohjaavat menestyksellisesti juuri nämä halpis no-namet.
Minulla ei monimetallissa ole yksikään halpis kestänyt viikkoa pitempään... Nytpä siinä ei olekaan ajastinta ollenkaan, syystä ettei ole kivaa kun sellainen pimahtaa juuri kun olen öitä poissa tai reissussa ja valot paahtavat 24/7.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Ku miulla pahin ajastin jätättää 30 min vuorokaudessa niin kai sen voi ymmärtää että viikon kuluttua esim. siihen kytketyt valot sammuilee miten sattuu... Että sillä minä.
Minä juon nyt kahvia!
Maisu
Elite Member
Elite Member

jokelamaniac kirjoitti:Ku miulla pahin ajastin jätättää 30 min vuorokaudessa niin kai sen voi ymmärtää että viikon kuluttua esim. siihen kytketyt valot sammuilee miten sattuu... Että sillä minä.
No sen voi varmaan hylätä akvaariokäytöstä ja käyttää vaikka asunnon valojen ajastamisessa loman aikana, että rosmot luulevat taloa asutuksi. 8-) Minulle ei tosiaan ole halpiksissakaan tullut noin höpöjä yksilöitä vastaan.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:
jokelamaniac kirjoitti:Ku miulla pahin ajastin jätättää 30 min vuorokaudessa niin kai sen voi ymmärtää että viikon kuluttua esim. siihen kytketyt valot sammuilee miten sattuu... Että sillä minä.
No sen voi varmaan hylätä akvaariokäytöstä ja käyttää vaikka asunnon valojen ajastamisessa loman aikana, että rosmot luulevat taloa asutuksi. 8-) Minulle ei tosiaan ole halpiksissakaan tullut noin höpöjä yksilöitä vastaan.
Ihmettelin ensin kun kaikki ostamani heittävät melkein, että onko talon sähköverkossa jotain. Mutta ei kuulemma ole mahdollista edes periaatteessa. Ensi kerralla taidan ostaa jonkun hieman kalliimman.

Sitä ennen sain lainaksi tunnetusti ajassa pysyvän ajastimen, ja seurailen jonkin aikaa sen toimintaa meillä.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”