Aika pitkälle joo on tarvittavat vehkeet. Lisäksi kannattaa ostaa vedenparannus ainetta (jos et tuossa jossain juri sitä tarkoittanut) ja pohjalappo letkuineen
Mitä tarkoitat aineella joka putsaa akvaarion? Levänpoisto välineillä tarkoitat varmaan lasien puhdistus mangneettia tai "raappaa"..
Ilmapumppua ei välttämättä alkuun tarvitse jos et halua koristeena kuplia tulemaan laittaa. Suodatin riittää kierrättämään ja puhdistamaan vettä.
Tosi hienoa että olet jo heti alussa huolellinen ja haluat varmistaa että tarvittavat tavarat ja aineet on valmiina. Muista vain se huolelinen akvaarion kypsytys niin pääset nauttimaan sitten kaloista kunnolla kun ne hankit sitten valmiiseen kypsään akvaarioon.
Levänpoistoon on oiva väline vanha pankkikortti tms. Pari haavia olisi ihan hyvä olla. Epäselväksi jäi minullekin "aineita jotka putsaavat ja kypsyttävät akvaarion" selventäisitkö vähän sitä? Paljon on markkinoilla aineita, jotka eivat ole ollenkaan välttämättömiä, ja niiden hyödyllisyydestä ollaan täällä AW:ssäkin montaa mieltä.
Semmonen juttu, että kun akvaario on hoidettu oikein, ei sitä leväraappaa juuri tarvitse. Minä olen tarvinnut vain huonon hoidon aikakaudella ja myöhemmin kun yhdessä akvassa paloi valo viikon sammumatta kertaakaan.
Vedenvaihtoon tarvinnet lapon ja 1-2 ämpäriä.
Kaloja varten on hyvä olla haavi.
Testeissä kannattaa investoida tippatesteihin, ne maksavat itsensä takaisin. Jos pitää säästellä, tässä ehkä minun henk koht näkemykseni tärkeysjärjestyksestä: nitriitti (NO2), pH, nitraatti (NO3), KH, GH
Tutustu pääpiirteittäin siihen, miten typen kierto akvaariossa tapahtuu, eli kannattaa lukea viestiketjuja kypsytyksestä. Eli kalan kakka & ruuantähteet -> ammonium -> nitriitti -> nitraatti. Ammonium on sitä vaarattomampaa, mitä happamampi vesi on, nitriitti on aina vaarallista ja nitraatti passaa olla ihan hyvin 10-25 mg/litra.
Jos kasvattelet kovan veden kaloja (millikset, platyt) GH on tärkeämpi, normaalilla vesijohtovedellä ja pehmeän veden kaloilla sitä ei edes tarvitse. pH on melko usein merkityksellinen ja silloin, jos sen arvoa joutuu säätelemään, KH käy tarpeelliseksi.
Puristit eivät kypsyttele akvaarioita kaupallisilla valmisteilla, mutta itse olen huomannut ammonium-, nitriitti-, ja nitraattiarvoja mittaillessani, että Tetran Bactozym tekee tuskin mitään, Seran Nitrivec jo selvästi auttaa, kun joutuu laittamaan akvaarioon nopeasti isomman määrän kaloja. Mutta lue ne kypsyttelyohjeet!
Vesi puhdistetaan lappoamalla sontaa pohjalta ja vaihtamalla 1/3-1/2 vedestä viikoittain. Mitään aineita siihen ei siis tarvitse. Vesijohtovesi taas ei ehkä ole sellaisenaan kalojen mieleen, eli uuteen veteen voi olla hyvä käyttää vedenparannusainetta (Tetra Aquasafe, Seachem Prime, Jungle Start Right ym) ja joskus veden pH:ta voi joutua säätelemään (hiilidioksidi, turveuute, hapot).
ParratonMonni kirjoitti:Levänpoistoon on oiva väline vanha pankkikortti tms. Pari haavia olisi ihan hyvä olla. Epäselväksi jäi minullekin "aineita jotka putsaavat ja kypsyttävät akvaarion" selventäisitkö vähän sitä? Paljon on markkinoilla aineita, jotka eivat ole ollenkaan välttämättömiä, ja niiden hyödyllisyydestä ollaan täällä AW:ssäkin montaa mieltä.
Edelliseen viitaten, älä osta ainakaan magneetilla toimivaa leväskrapaa. Tuo pankkikortti tai joku vastaava halvempi on paras ( mielipide vain ).Tästä on tuolla ollut kädenvääntöä, mutta itsellä tuli naarmuja lasiin, kun hiekan läheltä putsasin ja pari murua sinne livahti väliin
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-