Siaminpiikkisilmistä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pusukala
Starting Member
Starting Member

Siaminpiikkisilmistä

Viesti Kirjoittaja pusukala »

Kertokaa siaminpiikkisilmien tavoista. Syövätkö siaminpiikkisilmät kalojen kutua? Viihtyykö se yksin, ja kuinka isoksi kasvaa?
olen pieni ja huomaamaton, mutta kasvan suureksi.
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Viihtyy yksin siinä missä pienenä parvenakin. Itse olen pannut merkille, että enemmänkin piikkisilmiä näkee keskenään tai pareittain möyrimässä kuin yksin. Mutta ei ole yhtään ihmeellistä löytää yksinäistä piikkisilmää kasvipöheiköstä.

Syö pohjalta, joten tuskin tietoisesti metsästää muiden kalojen kutua. Ja piikkisilmille ehdottomasti hiekkapohja.
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Niin kuin aqua2002 tuossa jo mainitsi, niin hiekkapohja tulisi akvassa olla!

Itselläni 3 siaminpiikkisilmää elelivät n.2 kuukautta sorapohjaisessa akvassa, kunnes vaihdoin sorat hiekkaan...
Kun akvassa oli sorapohja, piikkisilmiä ei näkynyt juuri koskaan (varmaan sattui, jos liikkui sorapohjaa pitkin), mutta kun tuli hiekkapohja, niin piikkisilmät ovat jatkuvasti näkyvillä ja tonkivat pohjaa tyytyväisin ilmein*! :)

*pahoittelen sanamuotoja ja tekstin sekavuutta.
Huikko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Itse pitäisin mielummin pientä parvea, kuin yksittäistä kalaa. Käsittääkseni myersi on lajeista kookkain ja myöskin vähiten arka hiekan raekoolle. Toki hieno hiekka on lähes aina kalan kannalta paras vaihtoehto, mutta itse päädyin 'siihen seuraavaan kokoon' kasvien ja ylläpidon yms. takia.

Piikkisilmämme (kuhlii, myersi, pangia), joita on yhteensä muistaakseni 10kpl liikkuvat kyllä tuossakin raekoossa ihan iloisesti. Eivät juurikaan pelkää muita isompia kaloja, vaan tunkevat surutta esim. aaltoripsimonnien suuhun nappaamaan (valmiita) paloja. Lasiin kiinnitettyyn tablettiin taas pääsee helpoiten käsiksi kiilautumalla sitä nyrsivän plekon ja lasin väliin. Kuinka moni neontetra pystyy vastaavaan?
"Mikä suomenkielen verbi kuvaa parhaiten tapaa, jolla ripsimonni syö?"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”