Kaikki moska jää hiekan pinnalle, mitä tehdä?
Valvoja: Moderaattorit
Kaikki moska jää hiekan pinnalle, mitä tehdä?
Olen nyt vaihtanut puolet akvaarion sorasta hiekaksi. Nyt sitten mietin että oliko sittenkään viisasta koska nyt kaikki moska jää siihen hiekan pinnalle. Suodatinkin on kiinni suodattimen takapuolesta (ei siis sivusta) joten suodatusta on vaikeaa saada pohjalle. Onko mitään kikkaa saada niitä sieltä puhjalta suodattimeen, vaiko täytyykö minun laittaa tummenpaa hiekkaa? Hiekkaa minun on kyllä pakko pitää, koska on monnisia ja ovat innostuneet kaivelemaankin hiekkapohjaa, mikä ei ole mahdollista sorapohjalla.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Eikös yksi hiekkapohjan suosittelijoiden perusteluista ole juuri se, että kun "moska" jää hiekan pinnalle, se on helppo imuroida siitä pois..
Ainakin näkee, milloin akvaario kaipaa siivousta!

Ainakin näkee, milloin akvaario kaipaa siivousta!
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Minkä kokoinen akvaario sulla on,entä millainen suodatus?Tuo moskan kerääntyminen viittaisi siihen että veden kierto ei ole aivan riittävä.Itse vaihdoin kertaroiskasulla soran hiekaksi,kaikki meni loistavasti,vesiarvot pysyivät kohdallaan eikä roskaa ole juurikaan hiekan pinnalle kerääntynyt ja se vähäkin on erittäin helppo imuroida pois kuten tuossa edellä jo mainittiinkin.Pienemmässä altaassani tuota moskaa kertyy hiekan pinnalle enemmän,etupäässä kalojen ulosteita,mutta kuten sanottua pohjan siistiminen käy imurilla käden käänteessä.
Akvaario opn 60 litranen ja se suodatin on fluval 2 plus. Ja siinä kun sitä suodatin tehoa voi säätä niin se on vähän alle puolenvälin. Eli luultavasti suodatusta on sitten liian vähän, mutta jos se on melkein täysillä tuntuu että suodatus on aivan liian suurella, kasvit heiluu ja vesi roiskuu. Eli kuinka suurelle teholle kannattaa laittaa? Kaloja ei ole paljoa.
Niin, varmasti se on helppo siitä imuroida pois mutta kun sitä joka päivä vähän kerääntyy, eikä sitä voi joka päivä imuroida pois, niin on aika ikävän näköistä.
Niin, varmasti se on helppo siitä imuroida pois mutta kun sitä joka päivä vähän kerääntyy, eikä sitä voi joka päivä imuroida pois, niin on aika ikävän näköistä.
Täällä sama ongelma. Moskaa on paljon pohjalla jo muutama päivä imuroinnista, ellei imuroi ja vaihda vettä vähintään kaksi kertaa viikossa. Suodattimena pöhisee aquaball, jonka pitäisi olla isopmpaankin altaaseen ihan riittävä, mutta menee kuitenkin tukkoon about neljässä-viidessä päivässä. Aika turhauttavalta tuntuu. Seuraavaksi luultavasti edessä uuden suodattimen osto, koska pohja ei todellakaan ole kaunista katseltavaa tuollaisena. Mikä suodatin sinulla on altaassasi?
Muoks: sieltähän se jo tulikin
Muoks: sieltähän se jo tulikin

Mun isompi allas on 250 litrainen(myynnissä muuten pois isomman tieltä
),siinä on Eheimin 2010 sisäsuodatin sekä Eheim 2226 ulkopönttö jonka teho riittää 350-litraiseen asti.Pienemmässä 70-litraisessa on tuo aquaball,mikä myöskin on hiukka ylimitoitettu tuon kokoiseen altaaseen mutta altaan pohjalle kerääntyy kuitenkin jätettä jonkin verran.Eihän tuo moska nyt vahingollista altaassa ole jos sitä siellä täällä nököttää,itse en edes imuroi pohjaa täysin puhtaaksi esim kasvien juurilta,lähinnä se moska on vain esteettinen haitta.Pohjan putsauksen teen kerran viikossa veden vaihdon yhteydessä.
-------------------
Niin ja kyllä sä Turska2 voisit kokeilla pitää sen suodattimen pöhisemään ainakin lähes täydellä teholla ja koittaa auttaisko asiaa,eihän se haittaa jos kasvit heiluvat,kunhan eivät nyt ihan irti pohjasta lähde.Paina se suodatin sen verran veden pinnan alle ettei nyt sentään vesi altaasta ulos roisku ja kuitenkin pintavesi pysyy liikkeesssä.

-------------------
Niin ja kyllä sä Turska2 voisit kokeilla pitää sen suodattimen pöhisemään ainakin lähes täydellä teholla ja koittaa auttaisko asiaa,eihän se haittaa jos kasvit heiluvat,kunhan eivät nyt ihan irti pohjasta lähde.Paina se suodatin sen verran veden pinnan alle ettei nyt sentään vesi altaasta ulos roisku ja kuitenkin pintavesi pysyy liikkeesssä.
Kierteiset eli kierteissarvikotilot pitävät hiekkapohjan muhevana ja toimivat samalla jätehuoltona,jollei sinulla kierteisiä ole,ymppejä voit saada vaikkapa täältä aw:stä,käy tsekkaamassa lahjoitetaan-osasto
Ei ne kannot mielestäni suodattimeen vaikuta tukkeuttavasti,ellei niistä sitten irtoa hirveästi irtoroskaa,mitä kyllä epäilen,sitä pitäisi olla aikamoinen määrä että suodatin tukkoon menee.Juurakoista liukenee humusta ja parkkihappja veteen,joka näkyy veden värjäytymisenä enemmän tai vähemmän ruskeaksi.Itse liottelin huolellisen irtoroskien harjauksen jälkeen kantoja saavissa viikon verran välillä vettä vaihtaen niin eivät värjää enää altaan vettä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kierteisiä on, mutta ei varmaankaan vielä kovin paljoa, ovat vasta alkaneet lisääntymään. Täytyy siis odotella, jos tilanne kierteisten lisääntyessä muuttuisi
Ja tuota tiheän suodatinmateriaalin poistamista täytyy kokeilla myös. Olen tosin sen alkuperäisen massan poistanut ja laittanut tilalle "biologisia suodatuspalleroita" (en tiedä noiden oikeaa nimeä
), mutta täytyy kokeilla ottaa ne kokonaan pois.
Mä nyt vähän sotkeennuin tähän samaan

Ja tuota tiheän suodatinmateriaalin poistamista täytyy kokeilla myös. Olen tosin sen alkuperäisen massan poistanut ja laittanut tilalle "biologisia suodatuspalleroita" (en tiedä noiden oikeaa nimeä
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mä nyt vähän sotkeennuin tähän samaan

kieteiset = Kierteissarvikotilo
No nyt kaloja on varsin vähäisesti:
kaksi neontetra vanhusta
ja monnisia
Kaloja on tulossa kyllä lisää, kunhan vain pääsen kalakauppaan.
No kai sitä voisi kokeilla laittaa suodatinta suuremmalle, täytyy kokeilla että auttaako se. Olisikohan haitaksi jotenkin pöllyttää sitä hiekkaa jotta se kakka nousisi sieltä pohjalta ja menisi suodattimeen? Vai stressaako se kaloja jos lähes joka päivä törkkii sinne jotain?
kaksi neontetra vanhusta
ja monnisia
Kaloja on tulossa kyllä lisää, kunhan vain pääsen kalakauppaan.
No kai sitä voisi kokeilla laittaa suodatinta suuremmalle, täytyy kokeilla että auttaako se. Olisikohan haitaksi jotenkin pöllyttää sitä hiekkaa jotta se kakka nousisi sieltä pohjalta ja menisi suodattimeen? Vai stressaako se kaloja jos lähes joka päivä törkkii sinne jotain?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minun kokemuksieni mukaan hiekkapohja on helpompi. Sorapohjaa sain aina olla imuroimassa ja siltikin näytti sontaiselta, hiekkapohjalla ei näy mitään ja on puhdasta, eikä minun tarvitse huoltaa sitä lainkaan. Tosin eri kalat, platyt saattoivat olla sottaavaisempia kuin piikkisilmät. Altaassa ei ole roskankerääjää, vain mattosuodatin.Teemu Salonen kirjoitti:Toistanpa taas itseäni...
Hiekkapohja on vaikeampi hoitaa kun sorapohja. Perustan tähän omat kokemukseni sekä lukemattomat asiakkaat jotka ovat vaihtaneet hiekan takaisin soraksi.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Samaa mieltä kirjoplatyn kanssa,vaihdoin kahden altaani soran hiekkaan ja olen enemmän kuin tyytyväinen
Soraan en vaihtaisi takaisin mistään hinnasta,altaan yleisilme paljon siistimpi,ei lappoamista lainkaan tarpeeksi tehokkaan suodatuksen ansiosta,kasvit viihtyvät paremmin pohjan vaihdon jälkeen,eikä paljon puhutusta pohjan tukkeutumisesta ole tietoakaan kiitos kierteisarmeijan
,pohjaeväkkäät intona kaivelemassa hiekkaa,noin niinku muutamia hyviä kokemuksia mainitakseni ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Meillä oli pyöreä sora kyllä siistin näköstä, sonta(mikä ei suodattimeen mennyt) painui sinne soran väleihin, niin ei juuri näkynyt. Nyt hienon hiekan pinnalla näkyy siellä täällä "kikkareita", mutta mitäpä tuosta. Enpä minä mitään yltiösiistiä allasta haluakaan, ja nuo lähtee kevyesti lappoamalla pois. 

*laa la laa*