180 litraisen akvaarion suunnittelua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Meppuru
Starting Member
Starting Member

180 litraisen akvaarion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Meppuru »

Minulla olisi varmaankin muutaman kuukauden päästä 180 l akvaario hankinnassa. Laitatan siihen varmaankin semmoista harmaata hiekkaa. Akvaario on ollut äidilläni käytössä, mutta muutama vuosi sitten hän lopetti akvaarion hoidon ja kuulemma saan sen itselleni.

Millainen kasvisto siihen sopisi, auttakaa minua valitsemaan sinne kaunis ympäristo kaloilleni. :D
Koristeitakin pitäisi hommata lisää sitten siihen.
Sekä jokin kaunis taustakuva pitäisi keksiä.
Millainen suodatin olisi paras 180 litraseen? Kalliskin?
Sopisiko tiikeribarbiparvi semmoiseen akvaarioon?

Laittakaa kuvia ja keskustellaan. :mrgreen:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Osta joku Eheimin ecco tai muu pienehkö ulkosuodatin, 2 isoa ulkosuodatinta (Fluval 4+ tms) tms. Saa halvalla: www.reptilica.de kun tilaa kerralla paljon.

Tiikeribarbin sijaan suosittelisin viisiö-tai kuusiraitabarbia, melki samanlaisia töhöttäjiä mutta mahtuvat paremmin.

Pohjauimariksi sitten jotain nuoliaista?
Minä juon nyt kahvia!
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kahdella Fluval nelosella on kyllä 180-litraisessa jo melkoinen myrsky. 8O Omassani on Resunin sisäsuodatin 700 l/h ja mattosuodattimen sisällä pumppuna joku Seran ihmevempain, olisiko 400-500 l/h. Riittävät kahdestaan oikein hyvin. Jos hankit kovasti sottaavia tai virtaavasta vedestä pitäviä kaloja, isompi suodatin voi kyllä olla paikallaan.

Tiikeribarbit sopivat, mutta niiden kanssa sopii sitten aika harva laji ihan riskittömästi. Siksi nuo Jokelamaniacin ehdottamat rauhallisemmat lajit voisivat olla hyvä vaihtoehto. Tietysti jos haluat "supervilkkaiden" kalojen altaan, ota tiikeribarbien kavereiksi seeprakaloja ja jotakin kohtuullisen kokoista botia-nuoliaista, vaikka verkkonuoliaisia parvi. :)

Taustakuvan voi näpertää itsekin, jos akvaarioliikkeestä ei löydy sopivaa: vaikkapa leivinpaperilla askartelemalla voi saada nätin ja luonnollisen näköisen taustan. Itse tein yhteen akvaarioon taustamaisemaa kivistä liimaamalla, ja sekin on ihan kivan näköinen, varsinkin, kun sammal kasvaa kivien väliin. :)

Kuva löytyy tästä http://img64.imageshack.us/my.php?image=img60110yx.jpg
Eli oma 180-litraiseni. Nykyään tuota ryteikköä tosin on vähän vähemmän, ja allas muistuttaa hieman enemmän puutarhaa kuin viidakkoa. :mrgreen: Asukkeina oli tuolloin lasimonneja, musta-aavetetroja, rubiiniseeprakaloja, punanoitamonneja, töyhtökääpiöahvenen poikasia ja partis. Nyt muuten sama porukka, mutta musta-aaveet ovat vaihtuneet kerritetroihin.
Aika montaa lajia suhteellisen pienessä altaassa, mutta olen tyytyväinen. [;)]
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Meppuru
Starting Member
Starting Member

Juups, en ollut kuullutkaan aikaisemmin tuosta viisiö-tai kuusiraitabarbista. :o Jos ne ovat rauhallisempia, niin tietty sellaisia laitan, onko punapääbarbit samanlaisia kuin tiikeribarbit?

Luultavasti siirrän nykyiset kalani sinne 180 litraseen, kun asuntoon ei oikein mahdu kahta akvaariota. :| Minulla on 4 marmorimonnista, tulipyrstö, miljoonakaloja 10, platyjä 5 (löysin sinisen eilen zeppeliinin liikkeestä), 2 partaimumonnia ja taistelukala uros. (Joka on aika hassu, kun lukemieni mukaan se on aika äkänen muiden kalojen suhteen, mulla se ei välitä muista eikä muut näyki sen eviä. :mrgreen: )
Haluaisin lehtikalaparuskunnan, kuulin et ne menee vain 200 l, mut menisikö ne 180 l?

Miekkakasvi ja konnanputki näyttää aika näteitä kasveilta. :)
Millainen pinnalla oleva kasvi olisi hyvä? Pikkulimaska?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Onko vanha allas isompi kuin tämä uusi?

Tulipyrstö on turhan iso 180-litraiseen. :? Akvaarion minimikokona voisi pitää 250 litraa. Aina tulipyrstö egoineen ei mahdu isompaankaan altaaseen, mutta teurastuksen todennäköisyys on suurempa ahtaissa tiloissa. Kasvaahan otus kuitenkin jopa reilusti yli 15 sentin.

Lehtikaloillekin on todella ahdas, itse en laittaisi. Minusta ne näyttäisivät vain hölmöiltä altaassa, missä mahtuvat tuskin liikkumaan. :roll: Toki, jos akvan korkeus on vähintään 50 cm, ne teoriassa ainakin mahtuvat.

Miljoonakalat ja platyt muuten tarvitsisivat emäksisempää ja kovempaa vettä kuin muut kalasi, elleivät ne sitten ole jotakin maatiais- tai villimuunnosta. Lisäksi miljoonakalat, kuten myös taistelukala, joutuvat melkoisella todennäköisyydellä barbien repimiksi.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Hairfuse
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

:D Pakkokai tässä itsekkin kertoa omasta 180litraisesta akvaariostani. Itse olen kala valinnaksi valinnut seuraavanlaisen:

Platy:6kpl
Levä barbeja:3kpl
Albiino monneja:3kpl
Siiamin piikkejä:3kpl
Ja yksi perus imumonni.

Ja tulossa 5kpl Harlekiininuoliaisia !! :D

Temmellys kenttänä on Juwel Rio180.Maksoin siitä 200€ jalustan ja muiden vakiovarusteiden kanssa. (oli ollut alle vuoden käytössä).
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Allas on leväbarbeille liian pieni. Tarvitsevat pituutta altaalta sen 150cm, ennen, kuin kannattaa edes harkita ostoa. Monnit on parvikaloja, joten niitä pitäisi olla ainakin se kuusi. Kannattaa lueskella kalojesi vaatimukset vesiarvoista Liisan akvaariolinkit sivuilta. Albiinomonniset on joko täplä- tai kuparimonnisia.

Edit. Mikä imumonni? Partamonni?
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Niistä kasveista vielä sen verran, että miekkakasveja on aiva tolkuton määrä erilaisia lajeja, lajikkeita ja hybridejä, sieltä vaan mieleisiä hakemaan. :) Konnanputki on kaunis varsinkin reilussa valossa. Pinnalle ei kannata ottaa ainakaan limaskaa, koska siitä haluaa viimeistään muutaman kuukauden päästä eroon. Siihen pinnan tyhjäksi kaapimiseen kerran viikossa kyllästyy. :mrgreen: Mielummin vaikka sitten amerikankilpukkaa, pistiaa tai salviniaa.
Meppuru
Starting Member
Starting Member

Miekkakasvi olisi kyllä kiva. :D

Nykyinen akvaarioni on 100 litranen, ostaessani sen tulipyrstön myyjä sanoi sen sopivan akvaariooni.. Noh, kunhan se siitä kasvaa, luultavasti hommaan sille uuden kodin partaimumonnien kanssa. (tätini antoi minulle ne partaimumonnit kun ne tarvitsivat äkkiä uuden kodin..)

Se 180 litranen on todellakin luultavasti sen 50 senttiä korkea kun se on aika kapea. Pitää käydä mittaamassa se kunhan käyn kotona Posiolla seuraavan kerran.
ahven poika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ahven poika »

Mielestäni lehtikalat voisivat mennä tuonne 180 litraseen.Minulla on 180 litraisessa lehtikalapariskunta joka kutee muutaman kerran kuukaudessa.
akvaario ihminen
Hairfuse
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

irkku82 kirjoitti: Edit. Mikä imumonni? Partamonni?

Pitää kai mennä ostamaa lisää noita monneja sitten [:I]
Ja kyl taitaa olla jonkinmoinen partamonni, hauska kaveri [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ei, ei partamonni ole parvikala! 8O Se on välillä aika äksykin reviirikala ja lisääntyy tolkuttomasti, jos eri sukupuoliapidetään samassa altaassa.

Monniset, siis nuo albiinomonniset ovat parvikaloja ja niitä ainakin se kuusi.
Meppuru
Starting Member
Starting Member

Lehtikaloja olisin kyllä halunnut. :D

Hommaan varmaan taistelukala urokselleni naaraita sinne, Monta naarasta 180 litraseen voin laittaa? Sopiiko muuten Lehtikalat taistonkanssa?

Minulla oli 3 partaimumonnia, mutta 2 tappoi minulta yhden, siitä vasta huomasin, ettei ollutkaan niin hyvä idea kun tätini antoi minulle 3 semmosta ja kaikki oli vielä naaraita, kumma kyllä nuo 2 naarasta tulee hyvin juttuun keskenään. :mrgreen: (sillä oli iso kasa partaimumonneja itsellä.. vissiin joskus tullut poikasia ja jättänyt ne kaikki sinne akvaarioon. Tädilläni oli semmonen 20 senttinen kultakalakin akvaariossaan, joka on n. 200 litranen.. hommasin sille uuden kodin täältä oulusta, kun tätini sanoi platyjen näykkivän sitä kultakalaa.. eikös tuo 200l ole ehkä liian pieni isolle kultakalalle.. :roll: )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”