Liikaa kierteisiä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
remy
Junior Member
Junior Member

Liikaa kierteisiä

Viesti Kirjoittaja remy »

Mitenkäs noita kierteisiä sitten tapetaan ku on jo liikaa ja tekis mieli kerätä osa pois?!
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Jääkaapin kauttaa pakastimeen lienee paras keino. [;)]
96l+38l+20l
remy
Junior Member
Junior Member

Kuinka pian ne kuolee pakastimessa, sitte roskiin vaan (ai niin kompostiin)?
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

EI pakastimeen. Paras tapa on liiskata ne tai sitten myydä.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Akvakotilo kirjoitti:EI pakastimeen.
Miksi EI?
96l+38l+20l
Yoza
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yoza »

Joo hei, mullakin on löytynyt akvaariosta jonkilaisia kotiloita. Ilmeisesti tuli kasvien mukana. En todellakaan välittäisi niiden olevan siellä, eli voinko vaan noukkia niitä sitä mukaan pois ja heittää vaikka jokeen, kun niitä ilmaantuu??

Auttakaa jälleen aloittelijaa :|
öö.. Jee.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ehkei jokeen kuitenkaan - levittävät vielä trooppisia kalatauteja. :mrgreen:
Mutta jos kotiloita ei vielä ole paljoa, ne saa pois aika helposti poimimalla käsin. Sitten ne voi lopettaa pakastamalla tai liiskaamalla tai miten haluaa (kuitenkin mielummin ei-kovin-tuskallisin keinoin). Jos kantti kestää, murskatut kotilot käyvät kaloille herkkuruuasta. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Touhukotilot ja muunnoslimakotilot käsittääkseni elävät myös suomessa joten jos ovat niitä voi viedä ne esimerkiksi järveen
Yoza
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yoza »

Suurinosa niistä mun käsityksen mukaan on noita touhukotiloita, ja joitain muitakin oon löytänyt..
Ajattelinkin että kalat vois tykätä niistä.. Pitää vissiin laittaa joku murhaamaan ne ja syöttää vaan raa'asti sitten parempiin suihin :|

Kiitän ^^
öö.. Jee.
Mon-ni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mon-ni »

Niin, tai sitten lahjoitat jollekkin, joka niitä halajaa. Esimerkiksi minä otan vastaan pieniä kotiloita, kääpiöpallojen herkkua. :)
Pallokalat veivät järkeni.<3
remy
Junior Member
Junior Member

No halukkaita kotilonottajia on onneksi ilmaantunut. Vaikkei se näille nilviäisille takaa sen pidempää elämää :mrgreen:
Ei se tappaminen pahaa tee, kehäkotilot liiskaan aina lasiin ja kalat rynnii syömään ne. Kierteiset on vaan niin pahuksen kovakuorisia... Ihan pienet liiskaantuu, pitää vissiin jatkossa aloittaa täsmäiskut niitä vastaan, kierteispienokaisparat :cry:
Pikkupiipero
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

En usko että jokeen/järveen päästäminen on kovinkaan järkevää. miettikää jos kaikki tekis niin :roll:
ei pakastinta/jääkaappia, murskaaminen on helpointa ja kivuttominta. JA huomattavasti nopeampaakin. [;)] Miettikää jos joku pakastais teidät elävältä xD
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Siksi kotiloita ei pakastetakkaan suoraan vaan käytetään jääkaapin kautta joka "tainnuttaa" ne jota voisi verrata samaksi kun ihminen nukutetaan jonka jälkeen kotilot laitetaan tajuttomina pakastimeen ja tajuttomanahan ei tunne mitään. :)
jupeko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Mä oikeen yllätyin kun huomasin että porukat kantaa huolta siitä miten kierteisiä tulis hävittää/ tappaa.
Onhan se kyllä kunnioitettavaa, että kierteisiä hävitetään samaan tyyliin kun sairaita kalojakin. Että nirri pois ennen roskiin tms heittoa ettei jää kitumaan tms.
Mä myönnän heti alkuun, että itse heitän kierteiset likaisen akvaarioveden mukana wc pönttöön. Niitä on niin paljon, etten viitsi niitä alkaa liiskaamaan tms vaan lataan suoraan sinne.
Tää on ollu normaali toimenpide itsellä joka ikinen kerta kun imuroin akvaarion pohjaa. Joten sillä mä yllätyin, kun täällä porukat liiskaa tai pakastaa ne ennen roskiin heittoa.

Mun tuttavapiirissäkin akvaristit kerää kierteiset esim imuletkulla, jolla ne saa imettyä suoraan samaan ämpäriin kun vesikin ja kaataa kaikki wc pönttöön.
NeNithelo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

No itse en heittäisi WC pönttöön vaan mielummin roskikseen. Tukkivat vielä viemärit, kun rupeavat siellä asustamaan... Niin ne noissa akvaarioliikkeissäkin opastavat.
Mulla vaan ei vielä ole liikaa kierteisiä, joten ei tartte huolia siitä...
Sitä odotellessa... :roll:

Ennen murskasin aina nämä ruskeat pienet kotilot, jolloin kalat söivät ne. (onneksi niitä ei ole nyt näkynyt)
Kierteiset ovat vain niin paljon paksumpia, että niistä en tiedä...
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”