Kuparitetran kudettaminen?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ulpukka
Junior Member
Junior Member

Kuparitetran kudettaminen?

Viesti Kirjoittaja Ulpukka »

Pikkuakva on nyt käytössä ja olisi vapaat kädet kuparitetrojen kudettamiseen. Akvassa (112-l) on vallisneriaa, pari muovikasvia ja pari piiloa sekä Eheimin 2010 suodatin. Altaassa on nyt 5 tyttöä ja 2 poikakuparitetraa, kovasti ovat vilkkaita.

Mutta mutta, olisikohan jollakulla vinkkejä/ kokemuksia mitä pitää tehdä? Olen täysi noviisi tällä alalla, vähän olen tuossa jotain perusjuttuja kudettamisesta yleensä koittanut opiskella täällä netissä.
Sokrates
Starting Member
Starting Member

Re: Kuparitetran kudettaminen?

Viesti Kirjoittaja Sokrates »

Ulpukka kirjoitti:Mutta mutta, olisikohan jollakulla vinkkejä/ kokemuksia mitä pitää tehdä? Olen täysi noviisi tällä alalla, vähän olen tuossa jotain perusjuttuja kudettamisesta yleensä koittanut opiskella täällä netissä.
Osta / lainaa pätevää alan kirjallisuutta. Jos saat jostain käsiisi akvaariolehden 80-luvun numeroita, niissä on valtavasti juttuja eri tetralajien viljelystä. Suosittelen tutustumaan erityisesti Rudolf Zukalin kirjoittamiin juttuihin. Pääsääntöisesti pienten tetralajien viljelyyn pätevät samat ohjeet lajista riippumatta, joten kannattaa tutustua myös muihin lajeihin.

Perusasiat:
-Hyväkuntoisia, nuoria, mutta sukukypsiä kaloja
-Akvaarion koko 20 - 30 litraa
-Vesi lievästi hapanta ja pehmeää
-Hämärä valo
-Lievä lämpötilan nosto
-Usein toistuva osittainen veden vaihto
-maltti

Suosittelen jättämään suodattimen pois. Viljelyhommissa ei vanhan kunnon ilmapumpun korvaajaa ole. Myöskin aitojen kasvien käyttöä vierastan. Kalojen viljelyssä, jos jossain kokemus on se, joka tekee metsurin. Varsin hyödyllinen tapa on myös pitää viljelypäiväkirjaa. Siihen kun merkkaat vesiarvot, valaistuksen, ruokavalion ym..., niin kun aineistoa on kertynyt enemmän, voit tehdä varsin hyödyllisiä johtopäätöksiä eri asioiden vaikutuksesta lopputulokseen. Ei muuta kun lycka till ! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”