aqua2002 kirjoitti:Amanon akvaariot nyt eivät ole niitä tyypillisiä akvaarioita ja saa olla aika kasvisfriikki, että viitsii edes sellaiseen alkaa.
No niin. En voi olla vielä kommentoimatta tätä viitsimispuolta asiasta.
Kun nykypäivän suomalaista arkipäivää seuraa, niin usein tulee sellainen tunne, että ainoa motivaatio nähdä vaivaa tai tehdä työtä on raha, eli vaivannäöstä tulee aina maksaa. Tämä ajatusmaailma kulminoituu varsin havainnollisesti automarkettien parkkipaikoilla. Kauppiaat ovat huomanneet, että ainoa keino saada ihmiset palauttamaan ostoskärryt takaisin paikoilleen on rahapantti. On siis ilmeistä, että ympäristön siistinä pitäminen tai muiden ihmisten huomioonottaminen eivät ole riittävän hyviä syitä tavalliselle rivikansalaiselle palauttaa ostoskärryt paikalleen, ainoastaan takaisin saatava pantti motivoi ihmisiä näkemään tuon vaivan. Tässä kasviakvaarioasiassa saman asian voisi ajatella niin, että se esteettinen mielihyvä, minkä hyvin sisustettu akvaario antaa, ei näyttäisi olevan riittävä motivaatio useimmille alan harrastajille kunnon kasviakvaarion perustamiselle, eli työ ja sen tulokset sinänsä eivät enää tunnu tekijäänsä riittävästi palkitsevan.
Toinen selkeä syy kasviakvaarioharrastuksen vähyyteen Suomessa on varmasti paikallisen puutarhakulttuurin puute. Ei liene sattuma, että hienoimmat kasviakvaariot tulevat Hollannista ja Japanista. Molemmat puutarhaihmisen unelmamaita. Myös näiden maiden akvaristien kasviakvaariosisustukset heijastavat suoraan maille ominaisia puutarhatyylejä. Tämä on varmasti se pohja, miksi japanilaisella ja hollantilaisella tosiakvaristilla on helppo löytää motivaatio puuhasteluun akvaarionsa kanssa. Koska oma piha on rehevä ja siisti, on itsestään selvää, että myös akvaario on sitä.
Suomalaiselle taas luontoon (ja kasveihin) liittyvät esteettiset kokemukset tuntuvat aina liittyvän luonnontilaiseen ympäristöön. Mitä koskemattomampaa sen parempaa. Tässä on tietenkin laiskalle se etu, että tällaisen maiseman eteen ei tarvitse (eikä saa) tehdä mitään. Tämä luonnontilan ihailu heijastuu joskus myös näillä akvaariopalstoilla mielipiteinä, että miksi levästä täytyisi päästä akvaarioissa eroon, sehän on luonnollista ja kuuluu akvaarioon siinä missä kasvit ja kalatkin. Tämä hoitamaton luonnontila on OK kansallispuistoissa, mutta pihoilla ja akvaarioissa se on mielestäni hivenen kyseenalaista. Usein olen tullut ajatelleeksi, kun olen tehnyt kävelylenkkiä Suomen varakkaimmassa kaupungissa Kauniaisissa, että ihmisillä on kyllä varaa hienoihin taloihin ja autoihin, mutta pihat ovat mitä sattuu. Tuskin on kaupungissa yhtään oikein kasvatettua ja leikattua pensasaitaa. Tämä ehkä heijastanee meidän metsäläistä kauneustajuamme ja haluamme sekä kykyämme panostaa lähiympäristöömme.
Niin, miksi tämä vuodatus? Tunnustan, tunnustan! Olen nähnyt vaivaa perustaakseni kaksi luontoakvaariota Amanon prinsiippien mukaan. Olen tehnyt jokseenkin paljon töitä (mikä on siis varmaan tämän tekstin lukijoiden mielestä pirun tyhmää, eihän siitä maksettu). Suurin osa työstä tuli tehtyä sen takia, että olen aloittelijana tehnyt valtavasti virheitä. No, kaikesta olen oppinut sen, että mihinkään muuhun tietoon ei voi luottaa kuin siihen, mitä Amano julkaisuissaan tuo esille. Nyt kun kaikki on menossa parempaan suuntaan, huomaan, että työmääräni on laskenut oleellisesti. Tuskin käytän nyt akvaarioitteni eteen yhtään sen enemmän aikaa kuin kukaan muukaan tavallinen Aqua-webbiläinen. Enkä muuten missään vaiheessa elänyt vain pelkästään akvaarioille. Kyllä muullekin tekemiselle löytyi koko ajan aikaa. Nyt koetan saada toisesta akvaariosta kuvan Aqua-webin sisustuskilpailuun, että näen, miten vertaudun muihin Aqua-webin kasvifriikkeihin.
Mielestäni kysymyksen voisi siis asettaa näin: miksi tyypillinen akvaario ei voisi olla Amano-akvaario? Tämän vuoksi mainostin kirjastolle ja nyt Aqua-webbiläisille Amanon kirjoja, jotta harrastajat tulisivat ajatelleeksi, että jonkinmoisella vaivalla (ja valitettavasti myös rahallisella sijoituksella: kasvit ja lisävalaistus maksavat) voi tehdä akvaarionsa kovasti erilaisen näköiseksi.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano