Tulipyrstö ja levikset samaan altaaseen?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Tulipyrstö ja levikset samaan altaaseen?

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Ajattelin tässä hankkia tulipyrstön 322 litraiseeni. Samalla siirtäisin levikset samaan altaaseen 128 litraisesta, kun nuo punalevät on jo hävitetty.

Mietin tässä vain, että jahtaisikohan tulipyrstö leviksia paljon. Että, jos jollain on kokemuksia näiden kahden lajin pitämisestä samassa altaassa niin olisi kiva kuulla.

Kun epäilen vain kun sehän jahtaa lukemani perusteella kaikkia itseään muistuttavia kaloja. Ja sen verran on kokemusta tulipyrstöstä aiemmin, että se jahtasi aikonaan tiikerinuoliaiseni hengiltä, kuten aiemmin toisessa topicissa kerroin.

Joten jos jollain on kokemuksia niin esiin vain :mrgreen:
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

On kokemusta. Jahtaa. Ei hengiltä, koska minun tulipyrstönaaraani on jostain syystä kiltti, mutta uskoakseni häijympi kala, esim. koiras, varmaan jahtaisi enemmän.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jep, hyvä tietää.
Jos tulee ongelmia niin on ainakin vielä tuo 280 litrainen allas kaiken varalle.
blackbird
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blackbird »

Liisa S kirjoitti:On kokemusta. Jahtaa. Ei hengiltä, koska minun tulipyrstönaaraani on jostain syystä kiltti, mutta uskoakseni häijympi kala, esim. koiras, varmaan jahtaisi enemmän.
Mistä tulipyrstön sukupuolet erottaa?
telindfo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja telindfo »

joo kyllä jahtaa (myöskin kokemusta noista löytyy) , niin montakohan levistä tossa siirrossa on tohon isompaan altaaseen menossa ? (tietenkin mitä enemmän leviksiä on niin sitä vähemmin se jahtaa yksittäistä yksilöä ) (itselläni on 3 levistä ja yksi tulipyrstö samassa altaasa niin aika vähäiseksi se jahtaaminen loppuen lopuksi jää tai sitten tää munkin tulipyrstö on ns. "kiltti yksilö" [;)]

-Tero
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo eli siirsin kaksi levistä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

blackbird kirjoitti:
Liisa S kirjoitti:On kokemusta. Jahtaa. Ei hengiltä, koska minun tulipyrstönaaraani on jostain syystä kiltti, mutta uskoakseni häijympi kala, esim. koiras, varmaan jahtaisi enemmän.
Mistä tulipyrstön sukupuolet erottaa?
Jaa, en täysin varmana sano, mutta olisikohan naaras pulleampi kuin koiras (vatsastaan)?

Edit. Yritin netistä etsiä, mutta löytyy vain "unsexed".
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Leväbarbihan on parvikala, joten kaksi on muutenkin liian pieni määrä. Ilkeämmän tulipyrstön kanssa saattavat kyllä joutua aikalailla "piilosille". Meillä 200 l, 3 levistä ja tulipyrstö ja kaksi leviksistä köllöttelee kaikessa rauhassa näkösällä, kolmas piilottelee aika paljon (tosin ottaa jostain syystä turpiinsa sekä tulipyrstöltä että "kavereiltaan", on se pahnanpohjimmainen kolmen porukasta). On sen näköinen yhdistelmä, että levikset muuttaa kyllä tuosta pois, kunhan saan isoimman altaan siihen kuntoon.

Altaasi on kuitenkin sen kokoinen, että jos leviksiä olisi sopiva parvi (vaikka kuusi yksilöä), luulisin, että pärjäilisivät ainakin runsaskasvisessa altaassa.
reimanpa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja reimanpa »

Minulla on 325-litrasessa 3 leväbarbia ja 1 tulipyrstö. Ruokailun aikaan levikset saavat hiukan kyytiä, mutta muutoin elo on melko rauhallista. Ja tuolloin ruoka-aikaankin ahdistelun kohde vaihtuu koko ajan, joten vielä en ole katsonut tarpeelliseksi hankkiutua tulipyrstöstä eroon. Tiikerinuoliaiset ovat saaneet olla ihan rauhassa.
Kun olen oikeassa kukaan ei muista sitä, kun olen väärässä, kukaan ei unohda sitä
Adrian
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Kyllä mulla tulipyrstö ainakin jahtaa leviksiä ja vähän miekkapyrstöjä(västäräkki). [}:)]
Ramppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ramppa »

Minulla on tätänykyä kaksi tulipyrstöä ja kolme levistä 300l:ssa. Yllättävän hyvin menee. Levikset ottavat joskus lähtöä, mutta harvemmin. Näköjään tottuvat toisiinsa ajanmyötä, ja tilaa on oltava riittävästi.

Minuakin kiinnostaisi kyllä tietää mistä Liisa S tietää nuo tulipyrstön sukupuolet?

R
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Vartalon muodosta tulipyrstön sukupuolta on hyvä arvailla. Evien koosta ja kirkkaudesta kans.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

mulla on ollu jo toista vuotta samassa altaassa (317ltr) tulipyrstö joka on aika todennäköiven uros, ja kolme levistä eikä niillä nyt niin kauheen kovia taisteluita ole ollu,alkuun tulipyrstö hiemen jahtasi muttei enää nykyään juuri ollenkaan,ei edes ruoka-aikana tahdo lähteä niiden perään,samoin se on antanut tiikerinuoliaisten olla rauhassa.Olen kylläkin kuullut juttuja joskus murhanhimoisista tulipyrstöistä jotka tuntuvat käyvän kaiken elollisen ja liikkuvan kimppuun,mutta kuten aina;kalalajeissa on valtavia luonne-eroja.. [;)]
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

En viitsinyt uutta säiettä aloittaa samasta aiheesta joten jatkan tähän vanhaan:

Tulipyrstöistä ja leväbarbeista on hirveän ristiriitaisia tietoja eri puolilla; joillakin ne pärjäävät ja toisilla ei. Kysymykseni kuuluukin, että minkä kokoisissa altaissa olette kalojanne pitäneet?

Oma tulitikkurasian kokoinen tulipyrstöni ei vielä tunnu kovin uhkaavalta otukselta, mutta entäs sitten kun se on 20cm pitkä ja jäntevä sintti? Miten silloin kala suhtautuu leväbarbeihin? Olen nimittäin hieman miettinyt leväbarbeja pikkuhiljaa aasialaistuneen kalastoni viimeiseksi täydennykseksi 840ltr altaaseeni ennen koko kalaston "lopullista lukkoon lyömistä". Tilaa on vielä, mutta entäs sitten myöhemmin?
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Tilaa 600 litraa eikä ongelmia. Ruokapaikalla silloin tällöin pientä hätyytystä, mutta sitäkin vain tosiaan joskus. Tulipyrstö on 15 senttiä ja levikset hiukan pienempiä.
Parasta ihmisessä on koira.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”