Vedenvaihtotiheys 240 litraiseen akvaarioon

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihtotiheys 240 litraiseen akvaarioon

Viesti Kirjoittaja stonde_92 »

Niin olisin ostamassa sellaista. Niin pumput ja kaikki tarpeellinen tulee mukana Niin kysyysin ett kuinka usein vaihdan veden sieltä?

Edit: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi.
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Yleisimmin suositeltu vedenvaihtoväli on kerran viikossa ja puolet vedestä. Mitä kaloja olit ajatellut?
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Hmm kaloja sinne varmaan tulee (lehtikaloja (merkkiä en tiädä) ja miljoona kaloja neontetroja ja jotain (monneja Niin ainakin minä olen tottunut sanomaan)).
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Vedenvaihtojen idea on pitää nitraatti sopivalla tasolla. Omassa 240l altaassani vesi vaihtuu viikoittain, mutta ei koskaan 1/2 vedestä kerrallaan. Allas on sen verran väljästi kansoitettu, ettei nitraatti nouse kovin korkealle ja pienempikin vedenvaihto on riittävä. Mikäli vettä vaihtaa "liikaa", nitraatit menevät nolliin ja kasvit kärsivät.

Stonde, voisit hieman viilata kalastosuunnitelmaasi. Lehtikalat vaativat vähintään 50 cm korkean altaan (jolloinen 240 litran allas voi olla, mallista riippuen. Kaikki 240l altaat eivät kuitenkaan ole näin korkeita.). Neontetrat eivät sovi lehtikalojen kanssa samaan, lehtikalat syövät ne. Miljoonakalat vaativat vähän erilaista vettä kuin lehtikalat ja ovat nekin aika pieniä lehtisten seuraan. Monneja on tuhansia lajeja, joten niistä varmasti löytyy jokin sinun akvaarioosi sopiva.

Joka tapauksessa hieno homma että olet etukäteen ottamassa asioista selvää. Siitä se akvaarioharrastus lähtee käyntiin!
kerry74
Member
Member

Kalasi

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Tuosta sinun kalastossasi olisi hiukan "viilattavaa". Lehtikalat vaativat akvaarion korkeudeksi vähintään 50cm, ja luulen ettei tila tuossa sinun akvaariossa tule riittämään, viisaammat vastatkoon tähän. Pikkulehtikalat sen sijaan mahtuisivat, esim 6 kappaleen parvi. Miljoonakalat vaativat kovaa vettä yleensä. Neontetrat ja joku monni sinne menisi kyllä erittäin hyvin. Neontetroja voisi olla suurikin parvi esim. 20. Monneista sen verran, että jos haluat partamonnin, ota vain yksi. Joku erikoisempi monni voisikin olla kivempi, esim. tähtipartamonni ja niitä voisi olla parikin, niiden mahdollisista poikasista pääseen helpommin eroon kuin tavisten. Tuleeko sulle hiekka, vai sorapohja? Hiekkapohjalle olisi kiva laittaa vaikka piikkisilmiä (matokaloja). Kannattaa nyt ensin päättää tuleeko akvaariosta pehmeän veden vaiko kovan veden allas.

Tässä ehdotukseni pehmeän veden altaaksi:

6 pikkulehtikalaa
20 neontetraa
6 piikkisilmää
1 partamonni tai tähtipartamonni (1-2)
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Hianoa että täälä autetaan alokkaita näin hyvin. :mrgreen: Hh. Kovaa vai pehmeätä vettä täytyy miettiä sanokaapa kumpi olisi aloottelialle helpompi?
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Siis onko lehtikaloissa olemassa pikkulehtikaloja ja tavallisia?
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Stonde_92, oiskohan helpointa aloittaa sillä omalla hanavedellä, tutkia sen arvot ja valita juuri siihen veteen sopivat kalat.
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Eikö lehtikalojen kanssa sopisi paremmin joku muu tetra, ku lehtikalat kuitenki tykkää lämpimämmästä vedestä ja neontetrat viileämmästä vedestä. Itse en laittaisi samaan altaaseen. Miksei sitte vaikka kardinaalitetroja, vai menisikö lehtikalojen ruokalistalle. Kardinaalitetrahan ei ole ihan niin korkea ku neontetra.

Lisäksi vielä että eiköhän Lapuallaki oo aika pehmeää vettä, eli ottaa pehmeän veden kaloja ettei tartte ruvetä "turhia" läträämään veten kans. :D
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

ellmarj kirjoitti:Kardinaalitetrahan ei ole ihan niin korkea ku neontetra.
Molemmat melko puikuloita ja kardinaalitetra on hilppasen verran isompi, niin korkeudessa ko pituudessa. [;)]
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Mä oon kyllä eri mieltä tuon kalan korkeudesta :D Mutta en jaksa väitellä tätä enempää. Tää ei kyllä enää muutenkaa mitenkää liity aiheeseen.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Meidän koiraspikkulehtikala on isompi kuin tavallinen lehtikala, enkä laittaisi sitä pienempään kuin oma akvaarioni (375l). Enkä varsinkaan parvea. Jos tämänpäiväinen askarteluni onnistui niin kyseisen kalan pitäisi näkyä kuvassa jonka saa auki klikkaamalla viestini alaosasta sinistä allekirjoitusta.

Jos hanavetesi on pehmeää, niin kuin yleensä Suomessa on, niin suosittelen ehdottomasti sinua hankkimaan pehmeän veden kaloja. Vedenvaihto käy tällöin huoletta suoraan hanasta. Miljoonakalat viihtyvät kovemmassa vedessä, mutta listastasi neontetrat ovat pehmeän veden kaloja. Tosin samantapaiset kardinaalitetrat tulevat vielä näyttävämmiksi ja viihtyvät lämpimämmässä vedessä. Mitä sitten haluatkaan kalakavereiksi - joitain monnisia, pienemmästä päästä rihmakaloja, taistelukalan...?
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Joo nyt olen kärryilä.
Voisko joku sanoa jonkun sivun missä luokitellaan pehmeen veden kalat ja kovan veden kalat?

Niin akvan nimi on (rio 240)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

stonde_92 kirjoitti:Joo nyt olen kärryilä.
Voisko joku sanoa jonkun sivun missä luokitellaan pehmeen veden kalat ja kovan veden kalat?
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?pa ... 4236d5fc65

Sieltä löytyy eri lajien kuvauksista, ihan siinä vaatimukset-otsikon alla.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Asko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Asko »

Juwelin 240 Rio on 50 cm korkea ja siihen voi kyllä laitaa lehtiksiä parin. Niiden kanssa voisi olla parvi esim, intiaaninsulkia tai kiilakylkiä. Ovat jo sen verran isoja etteivät lehtikalat syö niitä.
stonde_92
Starting Member
Starting Member

kiitos jälleen avusta.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Pieniä lehtikaloja ja isoja on olemassa. Ja käsittääkseni vielä jotain isompiakin on vielä olemassa. En osaa kertoa mistä tietoa löytyy netistä tai kirjoista, mutta ainakin suusanallista pienestä akvaariokaupasta Helsingistä.

Saan kohta haukut, mutta haluan kertoa omaavani 50cm korkean 200 litraisen altaan, jossa on lehtikaloja 5 kappaletta. Ok, näistä on poikasia 4 ja yksi on aikuinen. Tarkoitus on löytää sopiva kutupari ja mahdollisesti sitten kudettaa. Missään akvaarioliikkeess ei kielletty ottamasta 200 litraiseen lehtikalapariskuntaa, eikä edes täällä, kun kalastovaihtoehtoja kyselin.

Muuna kalastona on pikkukirsikkatetroja ja viisiraitabarbeja. Tetrat ja lehtikset ovat näinä muutamana päivänä kohdanneet eli tetra on näykkäissyt kahdesti lehtikalojen eviä. Muuten ovat kyllä omissa oloissaan molemmat. Viisiraitabarbit viihtyvät kaikkien kanssa. Itse suosittelisin lehtikalojen (jos tosiaan altaasi on vähintään 50 cm korkea) kanssa jälkimmäisiä. Naaraat ovat kellertävämpiä ja urokset punertavampia. Kalat ovat uteliaita ainakin minun suhteen. Seurailevat minua ja touhuilevat. Lehtikset ovat komeita ja kun ottaa eri paikoista kaloja, niin voipi kudettaa hyvin ettei tule liikaa sisarusrakkautta maailmaan. :roll: Leppävaarion liikkeessä on muuten villejä lehtiksiä! [;)]

Ja jos monnista pohjalle mietit, niin mietippä myös pleko vaihtoehtoa. Itse hommasin sinieväplekon, hieman harvinaisempi herkku. Mutta plekoja on erilaisia ja värikkäitäkin yksilöitä löytyy. Akvaristeilla ehkä turhaankin on aina kaikilla partiksia. On hyvä olla "erilainen" välillä. :mrgreen:
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Ok
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Akvaarion ostossa kestää vielä jonkun aikaa.
Niin siinä rio 240:raasessa tulee kaikki tarpeellinen mukana tai niin ainakin minulle luvattiin.l Ja hinta olisi 600-800e Onko liian kallis?
Piuku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Hinta tuntuu kyllä aika kovalta tuon kokoisesta 8O ,itse en noin paljoa maksaisi.Mä ostin just 500-litraisen altaan ja siihen tuli myös todella kaikki mukaan,kasvit,pohjahiekka,kaloja,2 ulkosuodatinta,valaisin,vesitestejä jne jne ja maksoin siitä 550 euroa [;)]
Varmasti löydät vastaavan halvemman vaikka täältä aw:stä myydään- palstalta josta omanikin bongasin.Sellaisena nyrkkisääntönä pidetään euro/litra,riippuen tietty varustetasosta,kunnosta ym suuntaan tai toiseen.Itse myin juuri 250-litraiseni kaikkine tarvikkeineen,mm. takuuta vielä vuoden omaava Eheimin ulkosuodatin,hintaan 250 e.
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Ok. Huolettaa pääseekö akvat yleensä perille? :roll:
Piuku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Öööö siis nyt en ole ihan varma mitä tarkoitat :roll:
Siis pääsevätkö yleensä perille?Ehjänäkö vai mitä meinaat?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Oletko stonde_92 kysynyt tarjousta Vaasan Eläinkeskuksesta? Siellä on myyty ainakin pienempiä Juweleita tosi halvalla. [;)]
96l+38l+20l
stonde_92
Starting Member
Starting Member

En ole tarjous oli vain läheisessä eläin kaupassa :roll:
stonde_92
Starting Member
Starting Member

Tarkennan hintaaa se on tasan 650 eurooo saa böydän ja kaikki bakteerien poisto aineet ja muuta sälää onko siltikin kallis?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”