Mustia, TOSI pieniä punkin oloisia rapulassa pohjahiekassa?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hansu
Starting Member
Starting Member

Mustia, TOSI pieniä punkin oloisia rapulassa pohjahiekassa?

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Eli mitäköhän uusia asukkeja olen tuonne saanut :roll: ? Löytyy jo iso joukko hankajalkaisia ja sitten niitä laakamatoja/lattanoita 8-) . Mutta nyt sitten huomasin Sadun rapulastun ympärillä ihmeellisen paljon sellaisia mustia hiekanjyvän oloisia kavereita. Pohjalla kun on valkoista kvartsihiekkaa, niin oitis pisti tuollainen musta väri silmään...

Tutkailin niitä lasin läpi (auttamattoman) huonolla suurennuslasilla ja ovat muodoltaan ihan puutiaisen oloisia. Eli pisaran muotoinen ruumis ja jalat kiinni siellä etupäässä. En nyt muista oliko niitä kolme vai neljä jalkaparia... Olivat siis niin pieniä ettei tuolla suurennuksellakaan ihmeitä nähnyt... Nyt niitä ei ole pahemmin näkynyt tuossa etulasin alueella (pohjalla siis).

Mitäköhän nuo voisivat olla? KUvaa en saa millään otettua, mutta olisiko joku ennenkin törmännyt moisiin?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Raakkuäyriäisiä tai hankajalkaisia? Löytyykö jotain tuttua tästä aiheesta?
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=75370

Tässä lisäksi yksi kuva raakkuäyriäisestä tulisukarapulapsosen kanssa pienehkön sisäsuodattimen päällä:
Kuva
Hansu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Hankajalkasia olen siis jo tyypittänytkin eli niitä kyllä tuolla on... Mutta nämä siis kulkevat (eivät ui) pintoja pitkin ja pohjassa tai ihan siinä pohjan tuntumassa laseissa. En ole nähnyt niiden koskaan uivan! Bongasin yhden tuolta rapujen keskeltä ruokapellettien seasta. Tosi pieni se on, ihan siis pienen punkin muotoinen, täysin musta, ei läpikuultava ja selvästi käyttää jalkapareja yksitellen. Kävelu siis hämähäkkimäistä.

Mun täytyy varmaan nostaa tota hiekkaa pieneen rasiaan ja lähettää sulle näyte :mrgreen:

Itsekin olen vähäsen lammikoiden eläimistöä nuoruudesta asti tutkiskellt ja en kyllä tämmösiin ole törmännyt.

Periaatteessa voisin työpaikalle roudata yhden (jos saan kiinni) ja tutkailla ihan kunnon mikroskoopilla... Kuvamahista sielläkään ei ole.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kappas, täällä sirkkojen vastakuoriutuneita lapsosia pyydystellessä näköjään unohtuu lukea tarkasti viestit, jäi huomaamati tuo hyppyhäntäismaininta siitä ensimmäisestä viestistä. Tuo tänne lähettäminen on kyllä yksi vaihtoehto jos sinua kiinnostaa tarpeeksi, mielelläni autan otusmysteerien selvittämisessä. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”