Onko nämä arvot ok?
Valvoja: Moderaattorit
Onko nämä arvot ok?
Muutto tehtiin viikonloppuna ja sen jälkeen on ilmennyt maitosamennus. Mittailin tänään arvoja jotka menee näin...Vettä en ole joutanut vaihtamaan. Viikottainen 1/3 vaihto
Allas 98l
Lämpö 23
No2 0.3 mg (seran testi)
Ph 7.5-8.0 (seran testi) ennen muuttoa ollut 6.5
Kh 6
Gh 2
Kalasto Punapäätetroja 6, albiinomonnisia 4, helmi-imunuoliainen 1,
Hiekkapohja.
Allas 98l
Lämpö 23
No2 0.3 mg (seran testi)
Ph 7.5-8.0 (seran testi) ennen muuttoa ollut 6.5
Kh 6
Gh 2
Kalasto Punapäätetroja 6, albiinomonnisia 4, helmi-imunuoliainen 1,
Hiekkapohja.
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Jos noita arvoja katselee, niin pH vaikuttaisi aika korkealta.
Oletko koskaan lisännyt altaaseen hiilidioksidia? Sillä saisi kätevästi alennettua pH:ta ja kasvitkin tykkäisivät.
Sitä en tiedä, että aiheuttaako muutos arvoissa samennusta. Ehkä muutossa esim. pohjalannoitteet ovat nousseet pohjasta tmv. Reippaat vedenvaihdot kuitenkin auttanevat samennukseen.
Oletko koskaan lisännyt altaaseen hiilidioksidia? Sillä saisi kätevästi alennettua pH:ta ja kasvitkin tykkäisivät.
Sitä en tiedä, että aiheuttaako muutos arvoissa samennusta. Ehkä muutossa esim. pohjalannoitteet ovat nousseet pohjasta tmv. Reippaat vedenvaihdot kuitenkin auttanevat samennukseen.
Kannattaa myös mitata uuden asunnon kraanaveden arvot, nehän saattavat poiketa entisestä. Toi hiilidioxidi on myös hyvä vinkki kokeilla. Entä onko akvaarioon tullut uutta kantoa tms. sisustusta. Niistä lähtee usein aluksi kaikenlaista höynää, joka samentaa veden. Toivottavasti vesi pian keinolla jollakin kirkastuu!
Tjuho: Mainitsit tuossa aiemmin, että mittaa kraanavesi uudesta paikasta. Mitkä testit pitäisi tehdä?
Turvetta ei nyt ole saatavilla...
Uusia kaloja voisin kyllä ajatellakkin. Ajattelin lisätä nykyisiin parviin pyrstöjä enemmän. Jokin kiva pariskuntakin olisi ihan kiva, vaikkakin pelottaa että heti kuolla kupsahtavat!
Turvetta ei nyt ole saatavilla...

~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Kannattaa siitä uudesta vedestä mitata ihan nämä perus KH, GH ja pH, jos vaikka on erilaiset kuin edellisessä paikassa.
Nämä kaupan turve uutteet on ihan ok, mutta ne ei taida kauheasti laskea sitä pH:ta. Muita keinoja sitten ovat ihan nämä oma tekoiset turveuutteet, turpeet sukkiksissa(
), ns. mangrove kannot, kauppojen pH-litkut, hapot...
Tässäpä tämmöinenkeskustelu
Nämä kaupan turve uutteet on ihan ok, mutta ne ei taida kauheasti laskea sitä pH:ta. Muita keinoja sitten ovat ihan nämä oma tekoiset turveuutteet, turpeet sukkiksissa(

Tässäpä tämmöinenkeskustelu
I'm #1 so why try harder?
Tosi hauskaahan sitä olisi pistää kalastoa uusiksi, mutta jospa nyt keskittyisin tuohon PH.N alentamiseen
Akvaariokauppa on tosiaan 93km päässä joten ei IHAN kehtaa viikotain käydä.
Tuo kuorikkeen laitto akvaartioon ei hivele yhtään. Pidän kirkkaasta vedestä jota se tällä hetkellä ei tosiaankaan ole!!
Miten noille kaloille käy, kun joutuvat nyt olemaan tuon arvoisessa vedessä??
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Akvaariokauppa on tosiaan 93km päässä joten ei IHAN kehtaa viikotain käydä.
Tuo kuorikkeen laitto akvaartioon ei hivele yhtään. Pidän kirkkaasta vedestä jota se tällä hetkellä ei tosiaankaan ole!!
Miten noille kaloille käy, kun joutuvat nyt olemaan tuon arvoisessa vedessä??
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Riippuu kuinka kestäviä ja minkä ikäisia kalasi ovat. Olettaisin aikuisten kalojen kestävän veden vaihtelua poikasia ja nuoria paremmin. Sinänsä kun PH on kasissa tai vähän alle, en usko sen lyhytaikaisena uiskentelutilana vielä tuovan ongelmia. Tarkkaile kuitenkin kalojen kuntoa, siitä näet tilanteen parhaiten. Toivon, että löydät pian ratkaisun ja saat PH:n alenemaan, tsemppiä!Anumaarit kirjoitti: Miten noille kaloille käy, kun joutuvat nyt olemaan tuon arvoisessa vedessä??
Tuolla saattaapi olla myydään-palstallakin noita jutskia myynnissä, saattaisi olla helpompaa laittaa postiauto ajamaan tuota matkaa
Kyllä monet kalat kestää hetkellisesti epäsuotuisia oloja ilman haittoja. Riippuu toki kalalajista, jos on vaikka jotain herkkiä kaloja.
Mahtaisikohan ulkoa haetuilla puun oksilla tms. olla kanssa tuo pH:ta laskeva vaikutus.. Sitähän voisi kokeilla.

Kyllä monet kalat kestää hetkellisesti epäsuotuisia oloja ilman haittoja. Riippuu toki kalalajista, jos on vaikka jotain herkkiä kaloja.
Mahtaisikohan ulkoa haetuilla puun oksilla tms. olla kanssa tuo pH:ta laskeva vaikutus.. Sitähän voisi kokeilla.
Iiks. Tähän olen aika huono vastaamaan. Omenapuita on käytetty (niin no, niitä ei kait kasva kuitenkaan jokaisen takapihalla) ja kaikenlaista puutavaraa olen keiteltyäni mättänyt akvaarioihini..
Pihkalta tuoksuvia puita pitäisi tietääkseni välttää. Mutta on mullakin tuolla ihan mäntyä akvaariossa, kunhan olen liotellut niitä.
En tosiaan vaan tiedä onko niistä ollut pH:lle mitään vaikutusta (laskua) kun ne on siellä aina olleet, mutta ehkä joku viisaampi osaisi valistaa.
Kaikki keinot kannattaa kokeilla
Edit. Lepän hedelmien ja puiden(minkälie) lehtien laittamista akvaarioon on myös suositeltu jos haluaa laskea pH:ta.
Puukeskustelua

Pihkalta tuoksuvia puita pitäisi tietääkseni välttää. Mutta on mullakin tuolla ihan mäntyä akvaariossa, kunhan olen liotellut niitä.
En tosiaan vaan tiedä onko niistä ollut pH:lle mitään vaikutusta (laskua) kun ne on siellä aina olleet, mutta ehkä joku viisaampi osaisi valistaa.
Kaikki keinot kannattaa kokeilla

Edit. Lepän hedelmien ja puiden(minkälie) lehtien laittamista akvaarioon on myös suositeltu jos haluaa laskea pH:ta.
Puukeskustelua
Tästäpä löytyi tälläinen, jossa on linksu tuonne eri puulajeihin, sieltä sitten selviää, jos löytyisi joku. Linksu
Ja turvetta voipi ostaa, jostain taviskaupasta, jos löytyy semmosta lannoittamatonta versiota mistään lähettyviltä.
Ja turvetta voipi ostaa, jostain taviskaupasta, jos löytyy semmosta lannoittamatonta versiota mistään lähettyviltä.
Meillä suuret mangrove kannot alensivat aika rajustikin alussa pH:ta, mutta tilanne tasaantui kuukaudessa-parissa. Se ei siis ole pysyvä ratkaisu, ellei sitten vaihda juurakoita kuukausittain.
Kaupallisista aineista löytyy apu pH laskuun, myös tuo aiemmin ehdottamani hiilidioksidi voisi olla hyvä vaihtoehto.
Älä kuitenkaan lisää kaloja ennen kuin olet saanut vesiarvot kohdilleen. Yksi vaihtoehto voisi olla kalaston muutos, jolloin et joutuisi taistelemaan vesiarvojen kanssa. Eli hankkisit vain sellaisia otuksia, jotka viihtyvät nykyisissä arvoissa.

Kaupallisista aineista löytyy apu pH laskuun, myös tuo aiemmin ehdottamani hiilidioksidi voisi olla hyvä vaihtoehto.
Älä kuitenkaan lisää kaloja ennen kuin olet saanut vesiarvot kohdilleen. Yksi vaihtoehto voisi olla kalaston muutos, jolloin et joutuisi taistelemaan vesiarvojen kanssa. Eli hankkisit vain sellaisia otuksia, jotka viihtyvät nykyisissä arvoissa.
Toi hiilari tsydeemi on kyllä suht helppo värkätä. Luin tossa juuri itsekkin yksi päivä vinkkejä. Jjarvi oli antanut vinkin hiilarin levittimeksi, se olisi vain väärinpäin käännetty lasi/muovipullo puolikas tms. joka kiinnitetään akvaan imukupeilla tai iso kivi päälle, ettei lähde liitämään, sinne alle sitten vaan putki kiljupullosta ja se on siinä.
Vaikutti niin helpolta, että täytyy itse testata
Vaikutti niin helpolta, että täytyy itse testata

Kaloja ei ole tarkoituskaan ostaa, vaikka väläyttelin hankkivani jotain fisuja.Mymmeli81 kirjoitti:Meillä suuret mangrove kannot alensivat aika rajustikin alussa pH:ta, mutta tilanne tasaantui kuukaudessa-parissa. Se ei siis ole pysyvä ratkaisu, ellei sitten vaihda juurakoita kuukausittain.![]()
Onko tuo hiilari vaikeaa käyttää/ aloittaa?? Millaiset kokemukset teillä? Olen kyllä sitä miettinyt itsekkin. En vaan uskalla jos en osaa!!
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Minä olen huono vastaamaan tuohon tee-se-itse hiilarilevittimen helppotekoisuuteen, sillä omissa altaissa on automaattiset hiilarisysteemit. En kuitenkaan usko sen olevan ylivoimaisen vaikeaa, koska niin monella harrastajalla sellaisen olen nähnyt toiminnassa.
Nyt sinulle voisi olla eniten apua haku-toiminnosta. Palstalta löytyy varmasti monta keskustelua erilaisista hiilarisysteemeistä. Tai jos joku kyseisen järjestelmän omaava voisi kerrata asian.
Nyt sinulle voisi olla eniten apua haku-toiminnosta. Palstalta löytyy varmasti monta keskustelua erilaisista hiilarisysteemeistä. Tai jos joku kyseisen järjestelmän omaava voisi kerrata asian.