Eheim 2215
Valvoja: Moderaattorit
Eheim 2215
Kysymykseni liittyy siis kyseiseen ulkosuodattimeen..
Pesin tässä pari päivää sitten suodattimen ja kun olin sen saanut takaisin paikoilleen ja käynnistin, niin se piti kovaa hurinaa ja puhalsi kuplia kuin mikäkin hiilarilevitin..
Koska se hurisi niin kovaa otin sen yöksi pois päältä ja aamulla kun heräsin, suodatin oli imenyt (100'50'50) altaastani muutaman sentin pois ja vedet oli lattialla!
Mistä mahtaa johtua vuotaminen ja kova hurina + kuplat?
Pesin tässä pari päivää sitten suodattimen ja kun olin sen saanut takaisin paikoilleen ja käynnistin, niin se piti kovaa hurinaa ja puhalsi kuplia kuin mikäkin hiilarilevitin..
Koska se hurisi niin kovaa otin sen yöksi pois päältä ja aamulla kun heräsin, suodatin oli imenyt (100'50'50) altaastani muutaman sentin pois ja vedet oli lattialla!
Mistä mahtaa johtua vuotaminen ja kova hurina + kuplat?
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Itsehän en asiasta paljoakaan tiedä, mutta sen verran voisin kokemuksesta kertoa, että itselläni ulkosuodatin vuosi, koska tiiviste ei ollut ihan kohdallaan. Tuo hurina varmasti johtuu siitä, että suosattimen sisällä on ilmaa ja näinollen tulee kuplia. Ja jos tuo tiiviste ei ole kohdallaan, niin tokihan sinne pääsee näin ilmaa poistuvan veden tilalle.
Jani
Jani
0 l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
-
- Starting Member
-
- Starting Member
Tarkista ja ettei moottorikannen ja tiivisteen väliin ole jäänyt esim vanua.
Ulkosuodattimien tiivisteet on uusittava aikaajoin noin 2-3 vuotta.
Osto ryntäyksen akvaario liikeisiin tuo sähkökatkot kun paine suodattimesta katoaa sähkökatkon aikana alkaa huonosti tiivistävä kumitiiviste vuotaa. Osta vaseliinispraytä esim Eheim merkistä ja voitele tiivisteet aina puhdistuksen yhteydessä. Tarkista suodatin klipsien kunto.
Omistan itse myös eheim 2215 suodattimen siinä klipsit olivat väsyneet ja pelkkä tiivisteen vaihto ei auttanut. Voit yrittää kiristää niitä esim kärkipihdillä mutta suosittelen uusien ostamista.
Ulkosuodattimien tiivisteet on uusittava aikaajoin noin 2-3 vuotta.
Osto ryntäyksen akvaario liikeisiin tuo sähkökatkot kun paine suodattimesta katoaa sähkökatkon aikana alkaa huonosti tiivistävä kumitiiviste vuotaa. Osta vaseliinispraytä esim Eheim merkistä ja voitele tiivisteet aina puhdistuksen yhteydessä. Tarkista suodatin klipsien kunto.
Omistan itse myös eheim 2215 suodattimen siinä klipsit olivat väsyneet ja pelkkä tiivisteen vaihto ei auttanut. Voit yrittää kiristää niitä esim kärkipihdillä mutta suosittelen uusien ostamista.
Ovatko nuo kiven näköiset suodatin massat välttämättömiä tuolla suodattimessa? Kivillä tarkoitan esim tällä sivuilla mainittuja kiviä: http://www.amazon.fi/eheimclassic.htm
Tällä hetkellä siellä on vain niitä "makaroneja".
Tällä hetkellä siellä on vain niitä "makaroneja".

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Juu, kyllähän se vesi mukavasti niiden makaronien välistä virtaa, mutta ei niitä kyllä oiken suodatinmassaksi voi sanoa.
Roskien keräykseen se on turhan karkeaa tavaraa, ja biologiseen suodatukseen pinta-alaa niissä on turhan vähän. Mutta halpaa tavaraa valmistajalle, siksi niitä suodattimiin valmiiksi laitetaankin.
Kannattaa siis ehdottomasti vaihtaa ainakin suurin osa niistä johonkin parempaa tavaraan, vaikka laavakiviiin, esim Ehvilav tai sintrattuun lasiin, esim. Ehvi Substrat.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Roskien keräykseen se on turhan karkeaa tavaraa, ja biologiseen suodatukseen pinta-alaa niissä on turhan vähän. Mutta halpaa tavaraa valmistajalle, siksi niitä suodattimiin valmiiksi laitetaankin.
Kannattaa siis ehdottomasti vaihtaa ainakin suurin osa niistä johonkin parempaa tavaraan, vaikka laavakiviiin, esim Ehvilav tai sintrattuun lasiin, esim. Ehvi Substrat.
Makaroonien tarkoitus on toimia suodatuspinnan laajentajana toimimalla esisuodattimena koska suodattimen poikkileikkaus muoto on tornimainen. Eli suomeksi sanottuna jos vaihdat makaroonit tiheämpään materiaaliin niin suodatin menee nopeammin tukkoon,ja todennäköisesti epätasaisesti eli alapää tukossa ja yläpää kunnossa.-riff- kirjoitti:Juu, kyllähän se vesi mukavasti niiden makaronien välistä virtaa, mutta ei niitä kyllä oiken suodatinmassaksi voi sanoa.![]()
Biologisen suodatuksen kannalta suodatinmateriaalin valinnalla tuskin on tuon taivaallista merkitystä oli siellä purkissa sitten mitä tahansa. Ainakaan jos akvaariossa on jonkinlainen ainespohja.
Suodattimien valmistajilla on omat ymmärrettävät syynsä iskeä tarinaa eri materiaalien biologisesta tehokkuudesta. Todellisuudessa akvaarion biologinen suodatin on yleensä pohjasora ja ulkopöntön tärkein duuni on toimia mekaanisena sihtinä ja varmistaa vesikierto sorapohjassa ja altaassa.
-
- Advanced Member
Minä en näe mitään järkeä laittaa suodatimeen massaa, joka ei suodata juuri mitään biologisesti, saati sitten mekaanisesti. Itse olen käyttänyt ulkosuodattimissa, myös classiceissa, ensin laavakiveä pohjalta noin puoleen väliin suodatinta, ja sitten substratia päällä. Huoltovälit ovat olleet kahta tai kolmea kertaa vuodessa, eikä suodatin ole mitenkään epänormaalisti tukkeutunut. Aikoinaan kokeilin paljon useita materiaaleja, myös makaroneja, ja väitän kyllä että eri massoilla on paljon eroja. Parhaiten on toiminut tuo laavakivi/substrat yhdistelmä. Laavakivet toimivat tosin yksinkin hyvin ja ovat halvempaa tavaraa.joppe kirjoitti: Makaroonien tarkoitus on toimia suodatuspinnan laajentajana toimimalla esisuodattimena koska suodattimen poikkileikkaus muoto on tornimainen. Eli suomeksi sanottuna jos vaihdat makaroonit tiheämpään materiaaliin niin suodatin menee nopeammin tukkoon,ja todennäköisesti epätasaisesti eli alapää tukossa ja yläpää kunnossa.
Biologisen suodatuksen kannalta suodatinmateriaalin valinnalla tuskin on tuon taivaallista merkitystä oli siellä purkissa sitten mitä tahansa. Ainakaan jos akvaariossa on jonkinlainen ainespohja.
Suodattimien valmistajilla on omat ymmärrettävät syynsä iskeä tarinaa eri materiaalien biologisesta tehokkuudesta. Todellisuudessa akvaarion biologinen suodatin on yleensä pohjasora ja ulkopöntön tärkein duuni on toimia mekaanisena sihtinä ja varmistaa vesikierto sorapohjassa ja altaassa.

Tunnen varsin hyvin myös pohjan merkityksen suodatuksessa, olen itse muutaman vuoden ajan hoitanut 400 litran allasta pienellä sisäsuodattimella ja kahdella vesipumpulla ilman isompia ongelmia.
Pointti tämän ketjun tapauksessa olikin se, että kannattaako jo olemassa olevaan suodattimeen laittaa lisäksi muita massoja kuin noita makaroneja.
Itselläni ollut 2013 ja 2215 noilla makaroneilla jo yli 15 vuotta silloin kun suodattimet ostin ei muuta masaa ollut tarjolla. Pohjalla on kahta eri karkeutta olevaa nylon "trasselia" jonka päälle tulevat makaronit ja päälimmäisenä vanukerros joka toimii hienosuodattimena.-riff- kirjoitti: Minä en näe mitään järkeä laittaa suodatimeen massaa, joka ei suodata juuri mitään biologisesti, saati sitten mekaanisesti. Itse olen käyttänyt ulkosuodattimissa, myös classiceissa, ensin laavakiveä pohjalta noin puoleen väliin suodatinta, ja sitten substratia päällä. Huoltovälit ovat olleet kahta tai kolmea kertaa vuodessa, eikä suodatin ole mitenkään epänormaalisti tukkeutunut. Aikoinaan kokeilin paljon useita materiaaleja, myös makaroneja, ja väitän kyllä että eri massoilla on paljon eroja. Parhaiten on toiminut tuo laavakivi/substrat yhdistelmä. Laavakivet toimivat tosin yksinkin hyvin ja ovat halvempaa tavaraa.![]()
Tunnen varsin hyvin myös pohjan merkityksen suodatuksessa, olen itse muutaman vuoden ajan hoitanut 400 litran allasta pienellä sisäsuodattimella ja kahdella vesipumpulla ilman isompia ongelmia.
Pointti tämän ketjun tapauksessa olikin se, että kannattaako jo olemassa olevaan suodattimeen laittaa lisäksi muita massoja kuin noita makaroneja.
Toki kun suodattimet seuraavaksi huollan aion laittaa sinne myös vaahtomuovi suodattimen mutta makaroneista en luovu.
Ne ovat kyseisissä malleissa helpointa huoltaa kun koreja noissa ei ole.
Eheimin 2226 ja 2028:sissa on minulla muitakin massoja kun noista korit löytyy mutta esimerkiksi 2215 makaroneilla oli monta vuotta ainoa suodatin 300L altaassa ja huoltoväki oli puoli vuotta ja mitään ongelmaa ei ilmmennyt.

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Advanced Member
En ymmärrä, miten korien puute vaikuttaa massan valintaan. Jos pelkäät massojen sekoittumista toisiinsa, niin niiden väliin voi laittaa sen sinisen vaahtomuovikiekon. Silloin suodatin on helppo tyhjentää aina yksi osasto kerrallaan.karihe kirjoitti:Toki kun suodattimet seuraavaksi huollan aion laittaa sinne myös vaahtomuovi suodattimen mutta makaroneista en luovu.
Ne ovat kyseisissä malleissa helpointa huoltaa kun koreja noissa ei ole.
Eiköhän se ole huollon kannalta ihan sama, mitä massoja suodattimessa on.
Pyysin äipältä joululahjaksi eheimin substratprota. + niitä sinisiä vaahtomuovi kiekkoja. Ennestäänhän tuossa oli jotain tuommoista pumpulin tyylistä joka sitten vielä hienosuodattaa tuon..
Tosiaan makaronit ajatus on jättää tuonne suodattimen pohjaosioon, jos ne kerran vielä parantavat veden kulkua (eli ei tukoksia). Niiden päälle sinisiä kiekkoja kaksi (?). Niiden päälle substraattia, niiden päälle kaksi sin.-kiekkoa ja niiden päälle vielä tuota vaaleaa hienosuodatus vanua.. Tietyti riippuu myös siitä että miten tiheästi noita laittaa.. Sen mukaan kiekkoja.
Tajusikohan kukaan..
Tosiaan makaronit ajatus on jättää tuonne suodattimen pohjaosioon, jos ne kerran vielä parantavat veden kulkua (eli ei tukoksia). Niiden päälle sinisiä kiekkoja kaksi (?). Niiden päälle substraattia, niiden päälle kaksi sin.-kiekkoa ja niiden päälle vielä tuota vaaleaa hienosuodatus vanua.. Tietyti riippuu myös siitä että miten tiheästi noita laittaa.. Sen mukaan kiekkoja.
Tajusikohan kukaan..

Hommasin myöskin tuollaisen käytetyn 2215:n (2 vuotta vanha). Koska en vielä mitään ulkosuodattimista ymmärrä, kaipailisin yksityiskohtaisia neuvoja ehkä tyhmiinkin kysymyksiin.
Mitkä kaikki osat olisi hyvä uusia/tarkistaa ennen käyttöönottoa? Tiivisteetkö? Montako niitä on siinä vempaimessa ja missä kaikkialla? Suodatin on ollut jonkin aikaa kuivillaan. Tarviiko letkuille tehdä muuta kuin pestä? Ennestään siinä on vain noita vaahtomuovilevyjä, ilmeisesti ehfimech- ja ehfisubstrat-rakeet kannattaisi hommata sekaan? Niitäkö vaan ladotaan sinne ja aina vaahtomuovilevy väliin ettei sekoitu? Eikö tähän malliin ole saatavana koreja? Onko kukaan viritellyt sellaisia itse?
Miten suuri on riski tälle aloittelijan kauhukuvalle, että ulkosuodatin imee vedet lattialle? Miten sitä voi ennakolta estää?
Ja kuinkas usein tätä suodatinta sitten pestään?
Mitkä kaikki osat olisi hyvä uusia/tarkistaa ennen käyttöönottoa? Tiivisteetkö? Montako niitä on siinä vempaimessa ja missä kaikkialla? Suodatin on ollut jonkin aikaa kuivillaan. Tarviiko letkuille tehdä muuta kuin pestä? Ennestään siinä on vain noita vaahtomuovilevyjä, ilmeisesti ehfimech- ja ehfisubstrat-rakeet kannattaisi hommata sekaan? Niitäkö vaan ladotaan sinne ja aina vaahtomuovilevy väliin ettei sekoitu? Eikö tähän malliin ole saatavana koreja? Onko kukaan viritellyt sellaisia itse?
Miten suuri on riski tälle aloittelijan kauhukuvalle, että ulkosuodatin imee vedet lattialle? Miten sitä voi ennakolta estää?
Ja kuinkas usein tätä suodatinta sitten pestään?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Tarkista, että itse suodatinpönttö on ehjä, ei halkeamia. Moottoriropelli, akseli ja muovitulpat ovat ehjät ja paikoillaan. Tiivisterengas on kimmoisa, sekä kiinnitys klipsut ovat tallella ja pysyvät paikoillaan. Letkuliitokset ovat tiukasti kiinni ja itse letkut vahingoittumattomat.
Itselläni on alimmaisena "makaronit", sitten sininen suodatuskiekko, ehfimech-kiviä, ja päällimmäisenä valkoinen hienosuodatus valukiekko.
Koreja ei tuossa minun mallissa ole. Pesen suodattimen, kun virtausteho hiljenee (n.3 krt /vuosi). Joka pesun yhteydessä olen vaihtanut valkoisen hienosuodatus kiekon.
Suodatin sijaitsee 30-litran saavissa, jossa on myös vesivuotohälytin. Jos pientä vuotoa tulee, alkaa hälytin huutamaan. Jos en ole silloin kotona, saa vuotaa sen 30-litraa ennenkuin suurempaa vahinkoa sattuu.
Itselläni on alimmaisena "makaronit", sitten sininen suodatuskiekko, ehfimech-kiviä, ja päällimmäisenä valkoinen hienosuodatus valukiekko.
Koreja ei tuossa minun mallissa ole. Pesen suodattimen, kun virtausteho hiljenee (n.3 krt /vuosi). Joka pesun yhteydessä olen vaihtanut valkoisen hienosuodatus kiekon.
Suodatin sijaitsee 30-litran saavissa, jossa on myös vesivuotohälytin. Jos pientä vuotoa tulee, alkaa hälytin huutamaan. Jos en ole silloin kotona, saa vuotaa sen 30-litraa ennenkuin suurempaa vahinkoa sattuu.
Re: Eheim 2215
Osaisko joku nyt neuvoa kun tuo mun kyseinen suodatin vuotaa, missä mahtaisi olla vika... Eli suodatin ei ole ihan vielä vuodenkaan vanha, mutta edellisen pesun yhteydessä alkoi imuletku vuotamaan siitä hanasta, tarkemmin sanottuna juuri siitä kohtaa mistä nämä hanat yhdistetään. Ennen on auttanut rasvaus, mutta nyt siitä ei ollut mitään apua, joten ostin kokonaan uuden hanan. Eipä vuotanut enää imuletku, vaan illalla oli lattialla lammikko kun ulostuloletku vuosi aivan samasta kohtaa! Olen avannut, rasvannut ja tarkistunut tiivisteen ja koko hana yksikön ties kuinka monta kertaa... Mitään halkeamiakaan ei näy. Missä mahtaa olla vika? Kuitenkaan en mielelläni ostaisi taas koko hanaa, ovat kuitenkin suhteessa melko kalliita...
kiekkola+pohjan asukit