Mattosuodatin 35 litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sattari
Starting Member
Starting Member

Mattosuodatin 35 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Sattari »

Olen perustamassa tytölleni 35 litraiseen rapulaa. Akvaarion mitat: L 49 cm, S 24 cm, K 30 cm.

Tarkoitus olisi tehdä nurkkaan L muotoinen mattosuodatin. 3 cm paksuinen matto jonka taakse mahtuisi pumpun lisäksi lämmitin. Tuleeko maton pinta-ala liian suureksi altaan kokoon nähden?

Mitä pumppua suosittelette noin pieneen akvaarioon, ettei virtaus tule liian suureksi?

Yritin tutkia laskukaavoja aquahoito.info sivustolla, mutta en saanut selvyyttä mittoihin.

Mitä muita tarvikkeita tarvitsen mattosuodattimen tekoon kuin itse maton ja pumpun (putkia, liittimiä tms.)? Auttakaa tyhmää [:I]
390 L sateenkaarikala allas
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Voisit tehdä ihan pikkuisen kulmamaton. Sellaisen että sinne juuri ja juuri mahtuu lämppäri ja letkun pätkä taakse. Sopivan kiertovesipumpun löytäminen voi olla haasteellista, mutta jos suinkin altaan reunalle sopii, niin laita sinne ylilaidansuodatin. Mulla on tällainen Eheim Liberty 100meidän n. 25-litraisessa rapulassa. Imun ympärille on viritetty rullattu mattosuodattimen pala, mutta saman homman voisi ihan yhtä hyvin hoitaa tuomalla imun kulmamaton taakse letkulla.
Virtaus tulee vaakasuoraan ihan veden pintaan, joten tuo huikea 380 l/h ei tee just minkäälaista myräkkää altaaseen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Käy aivan hyvin ilmapumpulla toimiva ns. pillifiltteri
Mattosuodatinversio sekin.
Tässä kuva Tetran valmistamasta, muitakin on:
http://www.akvarieguiden.nu/bilder/produkter/17_1.jpg

Lisäksi tarvitaan ilmapumppu ja letkua
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tuollainen valmis perinteinen ilmatoiminen suodatin toimii täysin mattoteorian optimissa läpivirtausnopeudessaan. Sellaiseen tulokseen tulin Seran L150 mallin kanssa, kun mittasin kannulla vedenrajasta putken päästä tulevan veden määrän aikaa kohden. Lisäksi tietenkin laskin vaahtomuovin ulkopinta-alan. Hämärästi muistaakseni lopputulos oli noin 3cm/min (ja veden tulo noin 80 l/h).

Noissa on mattoihin verraten valmiina erittäin hienoa suodatinvaahtomuovia, siis hienompaa kuin ns. hieno matto PPI 30. PPI 45 tai ylikin kenties. Sellaiseen tulee pesutarvetta, jos kuormitus on kovempaa. Näin minulla on käynyt hiekkapohjaisissa akvaarioissa. Nyt soran kanssa toimiessaan ei ole toistaiseksi tarvinnut koskea tuohon lainkaan, jo kolmeen kuukauteen. Tuolla tästä akvaariosta enemmän: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 73#6505973

Hauska olisi pikkuruiseen akvaarioon kuitenkin rakentaa vaikka kulmamatto. Se olisi ainakin paremman näköinen kuin tuollainen perinteinen härveli. Itse lähtisin sellaista tekemään kolmen sentin matosta tai halkaistusta viiden sentin paksuisesta. 2,5 cm paksuinen siis ja mahdollisimman hienoa materiaalia. Mattoa tehdään myös PPI 45 tiheydessä, vaikka sitä yleisemmin myydään hienoimpana vaihtoehtona vain PPI 30.

Jos pumppu on liian nopea, ei akvaarioon muuta mahdukaan kuin matto! :mrgreen: Maton sisään imevä pinta-ala on suorassa suhteessa pumpun tehoon. Mattolaskuri auttaa: siellä on erilaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi tarvitsee laskea vain mattonsa pinta-ala, niin yhdestä laskurista näkee siihen sopivan pumpun.

En tunne markkinoita onko tarpeeksi pieniä ja tarpeeksi pieneksi kuristettavia kiertovesipumppuja tarkoitukseen. Itse suunnitellen ilmatoiminen pumppu on yksi vaihtoehto. Se on yksinkertaisimmillaan vaaksanmittainen putkenpätkä, joka asetetaan pystyasentoon ja sisälle laitetaan hohkakivi ilmaletkuineen vaikka vain siitä yläpäästään (yhtä hyvin alapäästään).

Eheim Compact 300 on fyysisesti hyvin pienikokoinen. Siinä on säätö 150-300l/h. En ole varma, onko se järkevää kuristaa itse vielä lisää tuosta alarajaltaan, epäilen. Katso kuinka suuri matto tarvittaisiin 150 litran pumpulle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”