Onko platyn värillä väliä? Risteytyvätkö eriväriset? Tämä asia on askarruttanut minua aina.
Olen kysynyt asiaa myöskin akvaarioliikkeestä ja aina on sanottu ettei värillä ole väliä, mutta kokemukseni mukaan platy uros ei ole välittänyt muista kuin oman värisistä naaraista (tosin nyt ei tuo yksi tossukka välitä niistäkään!). Meillä on kolme naarasta, yksi punainen platy ja kaksi mustapyrstöistä kirjavaa. Uros on kirjava, mutta ei mustapyrstöinen vaan enemmänkin keltapunainen. Uros ei ole kertaakaan vilkaissutkaan punaista platyä joka uiskentelee aivan omassa yksinäisyydessään, mutta ei myöskään näytä innostuvan mustapyrstöisistä naaraista.
Onko kokemusta? Risteytyvätkö eriväriset platyt keskenään vai tunnistaako uros vain oman värisensä naaraan?
Onko platyn värillä väliä? Risteytyvätkö eriväriset?
Valvoja: Moderaattorit
-
Syyssahrami
- Junior Member

-
Liisa S
- Advanced Member

- Viesti:
Risteytyvät täysin keskenään, vaikka olen kuullut juttuja että joissain tapauksissa platyt (vai mahtoivatko jutun kalat olla molleja tai miekkiksiä?) suosivat omanväristään partneria. Toisaalta, ovatko kaikki platysi platyjä? Ehkä osa on kirjoplatyjä, ja vaikka platy ja kirjoplatykin risteytyvät, niiden välillä on kuitenkin lajiero ja eläimille on luonnollista suosia omanlajista partneria vaikka muitakin on saatavilla.
"Keltapunainen" voi tarkoittaa sinun sanavarastossasi vaikka mitä, mutta jos kyse on kalasta, jolla on keltainen pää ja punainen pyrstöpuoli, kyse on "sunset"-värimuunnoksesta joka on tavallinen kirjoplatyillä, saattaa esiintyä myös platyllä. Kokopunainen ja västäräkki (=keltainen/punainen + mustat evät) ovat tavallisia platyn värimuunnoksia.
Toisaalta, kaikki värit eivät ole järkevästi yhteensopivia. Metallinsinisiä tai -vihreitä platyjä ei kannata parittaa keltaisten/oranssien/punaisten kanssa, sillä lopputuloksena värit ovat kivasti päällekkäin ja poikaset ovat ruskeita. (kertoo nimimerkki: Kokemusta on...)
"Keltapunainen" voi tarkoittaa sinun sanavarastossasi vaikka mitä, mutta jos kyse on kalasta, jolla on keltainen pää ja punainen pyrstöpuoli, kyse on "sunset"-värimuunnoksesta joka on tavallinen kirjoplatyillä, saattaa esiintyä myös platyllä. Kokopunainen ja västäräkki (=keltainen/punainen + mustat evät) ovat tavallisia platyn värimuunnoksia.
Toisaalta, kaikki värit eivät ole järkevästi yhteensopivia. Metallinsinisiä tai -vihreitä platyjä ei kannata parittaa keltaisten/oranssien/punaisten kanssa, sillä lopputuloksena värit ovat kivasti päällekkäin ja poikaset ovat ruskeita. (kertoo nimimerkki: Kokemusta on...)
-
Syyssahrami
- Junior Member

Nyt minuakin sitten alkoi askarruttamaan yksi platynaaraani, joka on usein omissa oloissaan. Muut platyt ovat punaisia sekä punaisia västäräkkiplatyja, mutta tämä yksi naaras on ihan eri värinen. Sen pohjaväri on vaalea, ei ihan vaaleanpunainen vaan hiukan persikan väriin päin. Sen selkäevä ja pyrstö ovat oranssit ja pyrstössä on musta täplä. Osaattekos kertoa mikä tällaisen värityksen nimi on ja onko se nyt sitten kirjoplaty vai mikä? Itse kun en ole noitten väritysten suhteen mikään asiantuntija ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni