Mikä kala sukarapujen kanssa?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä kala sukarapujen kanssa?
60 litrasessa on 4 leväsukarapua ja tulisukarapuja ehkä kolmisenkymmentä. Mietin, mikä olisi sopiva kala, joka estäisi tulisukarapujen "väestöräjähdystä"?
Voisihan niitä aina haavia sieltä pois, mutta en yhtään tykkää haavimisesta ja akvaario on täynnä juurakoita, kiviä, jaavansammalta ym.
Sukaravut on ihania, mutta haluaisin määrän pysyvän sopivana. Vesi on pehmeää ja hapanta, lämpö 23-25 astetta. Olen miettinyt rubiinitetraa. Entäs piikkisilmä? Millaisia kokemuksia teillä on?
Voisihan niitä aina haavia sieltä pois, mutta en yhtään tykkää haavimisesta ja akvaario on täynnä juurakoita, kiviä, jaavansammalta ym.
Sukaravut on ihania, mutta haluaisin määrän pysyvän sopivana. Vesi on pehmeää ja hapanta, lämpö 23-25 astetta. Olen miettinyt rubiinitetraa. Entäs piikkisilmä? Millaisia kokemuksia teillä on?
elämä voittaa...aina
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Parvi jotakin pikkuista rasboraa sopisi varmaan. Ne mahtuvat hyvin pieneen altaaseen vielä aikuisinakin (rubiinitetra kasvaa yllättävän isoksi), ovat upean värisiä ja näyttävät myös pitävän rapupopulaatiota kurissa napsimalla poikasia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kiitos ehdotuksista! Itselleni tuli vielä mieleen kolme kirsikkabarbinaarasta, mutta en tiedä kiusaisivatko isompia tulisukarapuja? Neontetra sopisi lämmön puolesta hyvin, mutta onko siitä muuten hyötyä tässä tapauksessa? No, jos pienet rasboratkin napsivat niitä pienimpiä poikasia...
Niiden mustamollivauvojen kanssa ravut varmaan sopii hyvin. Voisi olla hyvä kasvattaa runsaasti jaavansammalta rapuja ajatellen. Eikö ne aikuiset kalat syö synnyttävien poikasia, niin että jos niitä tulee liikaa, niin ei siirrä niitä tähän vauvalaan turvaan?!
Niiden mustamollivauvojen kanssa ravut varmaan sopii hyvin. Voisi olla hyvä kasvattaa runsaasti jaavansammalta rapuja ajatellen. Eikö ne aikuiset kalat syö synnyttävien poikasia, niin että jos niitä tulee liikaa, niin ei siirrä niitä tähän vauvalaan turvaan?!
elämä voittaa...aina
No niin
Mun piti ostaa joku tetra niiden rapujen kanssa, mutta kun olin eläinkaupassa niin neontetrat näytti liika värikkäiltä, kun tulisukaravut on jo punasia, joten..siellä oli iso parvi sitruunatetroja, jotka näytti rauhallisilta ja elegantin värisiltä. Sen lapun tietojen mukaan lämpötila oli just sopiva ja altaan minimi 60 litraa, joten otin niitä 6 kpl.
Kotona etsin sitten tarkempaa tietoa, ja muissa paikoissa sanottiin altaan minimiksi 100 litraa
Ainoastaan Faunatar sanoo tuon 60 (jopa 50 l ). Muita kaloja en tule ottamaan. Sitruunatetrat näyttää kyllä viehättäviltä. Ovat vielä tiiviisti parvessa. Voiko niitä nyt pitää tuossa 63 litrassa?? Ovat jotain parisenttisiä.

Kotona etsin sitten tarkempaa tietoa, ja muissa paikoissa sanottiin altaan minimiksi 100 litraa

elämä voittaa...aina
mulla on taistouros
..n.45 litraisessa sukarapujen kanssa. Ja omenakotiloitten vaikka joku narisi että ne ei sovi.
No nopeasti katsottuna tuo satasen minimi löyty vain rääkyn kotisivuilta. Muuten löyty 60l suositusta myös täälläkin arvostusta saavan akvaariokeskuksen sivuilla. Eli ole huoleti ja pidä vaan kalasi altaassakilpukka kirjoitti:No niinMun piti ostaa joku tetra niiden rapujen kanssa, mutta kun olin eläinkaupassa niin neontetrat näytti liika värikkäiltä, kun tulisukaravut on jo punasia, joten..siellä oli iso parvi sitruunatetroja, jotka näytti rauhallisilta ja elegantin värisiltä. Sen lapun tietojen mukaan lämpötila oli just sopiva ja altaan minimi 60 litraa, joten otin niitä 6 kpl.
Kotona etsin sitten tarkempaa tietoa, ja muissa paikoissa sanottiin altaan minimiksi 100 litraaAinoastaan Faunatar sanoo tuon 60 (jopa 50 l ). Muita kaloja en tule ottamaan. Sitruunatetrat näyttää kyllä viehättäviltä. Ovat vielä tiiviisti parvessa. Voiko niitä nyt pitää tuossa 63 litrassa?? Ovat jotain parisenttisiä.

Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kiitti! Vaikuttaa varsin rohkeilta nuo sitruunatetrat. Heti ne hokasi, että sitä rapujen pohjatabua pitää myös päästä syömään..mutta ei ne itse rapuihin näytä koskevan. Näyttäisivät siis sopivan hyvin yhteen. Toivottavasti niihin tulee sitä keltaista väriä, kyllä nyt jo jonkun verran värikkäämmiltä näyttävät kuin alussa. Ja jotenkin sitä hirmu värikkääseen kyllästyy nopeammin..makuasia.
elämä voittaa...aina