Gonioporat

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Gonioporat

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mikä ruoka on teillä maistunut parhaiten Gonioporalle?
puuakvaario
Starting Member
Starting Member

Goniopora

Viesti Kirjoittaja puuakvaario »

Terve,

Mulla on ollut noita Gonioporia useammankin kerran, ja aina ovat lopulta näivettyneet...

Oon yrittänyt ruokkia jos jonkinmoisilla sapuskoilla, ja näennäisesti muka kelvannutkin -mutta silti kuollut vuoden sisällä. Harmi sinänsä kun ovat niin hienoja muuten, mutta olen tehnyt päätöksen etten enää noita osta.

Mitenkäs sun uusi akvaprojekti on käynnistynyt??
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Goniopora

puuakvaario kirjoitti:Mulla on ollut noita Gonioporia useammankin kerran, ja aina ovat lopulta näivettyneet...
No näinhän tuo menee. Itsellänikin oli tuollainen periaate, mutta olikohan noin vuosi sitten, kun haksahdin... :)
puuakvaario kirjoitti: Oon yrittänyt ruokkia jos jonkinmoisilla sapuskoilla, ja näennäisesti muka kelvannutkin -mutta silti kuollut vuoden sisällä. Harmi sinänsä kun ovat niin hienoja muuten, mutta olen tehnyt päätöksen etten enää noita osta.
Mitä sait sille kelpaamaan. Minun gonioporalle ei oikein ole kelvannut suoraan mikään mitä olen sille antanut. Ehkä se ottanut vedestä suoraan jotain, kun on hieman kasvanut reunoilta, mutta selvästikkään ei ole tarpeeksi saanut ruokaa, kun ei ole vaurioita korjannut siitä mihin pääsi toinen koralli putoamaan päälle.
puuakvaario kirjoitti:Mitenkäs sun uusi akvaprojekti on käynnistynyt??
Tällä rintamalla on hieman hiljaista. Yritän polkaista ~1500 litraista pystyyn, mutta rahoitus hieman hanaa vastaan, kun pitää vielä saada ilmanvaihtoa parannettua ennen allasta. Nykyinen pelkkä koneellinen poisto ei riitä. Kosteus tiivistyy liiaksi talvella korvausventtiileihin ja niihin kasvaa jääpuikot :D
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

puuakvaario kirjoitti:Mulla on ollut noita Gonioporia useammankin kerran, ja aina ovat lopulta näivettyneet...
Tällä hetkellä altaassa oleva on ollut yli 3 vuotta ja altaan rikkoontumisen yhteydessä toinen yksilö kuukahti ja se ehti olla myös altaassa 3 vuotta.

Kaiketi vedessä on sellaista jota Goniopora sieltä saa koska en ole huomannut, että se söisi oikein mitään annettua ruokaa - päinvastoin vetäytyy kiinni kun ruoikaa kippaa altaaseen.

Viimeisin allas ollut käynnistettynä nyt lähes 10 kuukautta ja nyt viimeaikoina olen alkanut hiukan antaa altaaseen koralleille tarkoitettua ruokaa. Sitä ennen ruokana oli vain kaloille joka toinen päivä annettu pieni määrä spiruliinaa. Silti tuo Goniopora näyttää viihtyvän ihan OK.

Kuollut yksilö alkoi kärsiä kun akvaarioon pääsi yliannos kalsiumhydroksidia. Itse aine ei aiheuttanut ongelmia suoranaisesti koska koralli aukeni sen jälkeen OK mutta sitten hiukan myöhemmin alkoi aueta huonommin ja huonommin. Kaiketi hydroksiidi buumin aikana vedestä katosi joku tärkeä komponentti.
Myös toinen yksilö kärsi mutta ei niin paljon. Kun sitten allasrikon yhteydessä 800 litran eliöstö oli 120 litran refugiossa niin tämä enemmän kärsinyt yksilö kuoli ja toisestakin kuoli toinen iso haara mutta jäljelle jäänyt osa näyttää viihtyvän nyt suhteellisen hyvin altaassa.

Sprung kirjoitti jossakin artikkelissa, että raudan annostelulla olisi myönteinen tekijä Gonioporan viihtymiselle. Aikaisemmin minulla oli vain DI ja sen lävitse pääsi hiukan porakaivovedestä rautaa ja luulin, että se olisi ollut osatekijä noiden omien yksilöiden viihtymisellä. Mutta nyt on RO/DI systeemi ja vedessä ei ole enää yhtään rautaa ja silti (ainakin vielä) jäljellä oleva yksilö siis viihtyy.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mikael kirjoitti:Kaiketi vedessä on sellaista jota Goniopora sieltä saa koska en ole huomannut, että se söisi oikein mitään annettua ruokaa - päinvastoin vetäytyy kiinni kun ruoikaa kippaa altaaseen.
Joo, saman kaltaista itsekin huomasin. Nettiä surffatessa huomasin saitin www.goniopora.org, mutta ei senkään reseptit maistunut.

Tässä sieltä kuva, jossa goniopora syö: http://www.goniopora.org/gallery/displa ... m=43&pos=0

Mikael kirjoitti:Sprung kirjoitti jossakin artikkelissa, että raudan annostelulla olisi myönteinen tekijä Gonioporan viihtymiselle.
Muistan lukeneeni myös tästä - en vain ole saanut sitä käsiini, kun en ole koskaan muistanut sitä tilata muiden tavaroiden ohella.

Sen olen huomannut, että Tropic Marinen trace elementteihin goniopora näyttäisi reagoivan myönteisesti, mutta melko lievästi. Polyppien ekstensio ei ole läheskään yhtä pitkä kuin esimerkiksi syömiskuvassa, jonka liitin ylempänä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”