100 litraiseen katseenvangitsija

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
piperita
Junior Member
Junior Member

100 litraiseen katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja piperita »

Eli satalitraiseeni kaipaisin jotain yksittäistä katseenvangitsijaa. Purkissa on lämmintä ~25 astetta, gh 7, kh 3, NO2 0, NO3 ~12,5, vettä vaihdetaan kerta viikkoon n. 1/3. Muina asukkeina 4 vihermonnista ja 12 sitruunatetraa.

Taistelukaloja en halua, vaikka ne näyttäviä ovatkin; niitä minulla on muissa altaissani ihan riittämiin :mrgreen:

Joten mikä olisi hyvä katseenvangitsija ko. purtiloon?
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
ellaf
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Miten olisi sisustuksen laittaminen siihen malliin, että koko akva itsessään olisi niin kaunis että olisi todellinen katseenvangitsija (tämä siis tietämättä millainen sisutus sinulla on)? Tämän lisäksi voisi jo olemassaolevien kalojen parvia kasvattaa, olkoonkin että vihermonninen kuulostaa aika isolta tuonkokoiseen altaaseen.

Jotenkin olen alkanut vierastaa ajatusta siitä, että jokaisessa altaassa on pakko olla jokin yksi iso ja näyttävä, värikäs kala tai pariskunta, joka on kaiken aikaa esillä ja vangitsee katseen itseensä välittömästi. Kun katselee esim. AGA-sistuskilpailun upeita altaita netistä, voi huomata, ettei niissä yleensä ole mitään yksittäistä isoa kalaa etualalla möllöttämässä, vaan koko allas on itsessään niin upea, että vangitsee katseen jo sellaisenaan. Lisäksi parvikalojen lukumäärät ovat yleensä reilut.

Mutta tämä nyt vain tällaisena ohikulkijan höpötyksenä, voit sivuuttaa tämän halutessasi. :mrgreen: Tuli vain mieleen, kun itse ostin omaan 96l altaaseeni katseenvangitsijan (taistelukalan), jota allas muka oli vailla, ja nyt olen kuitenkin sitä mieltä, että pelkkä olemassaoleva kardinaalitetraparvi olisi hoitanut tuon homman vallan mainiosti, yhdessä hyvin suunnitellun sisutuksen kanssa (joka on siis vielä vaiheessa). Ei siinä mitään, taisto on mukava kala, mutta jotenkin ei "kuulu" tuonne vaan särkee kokonaisuuden.

Makuasioita, makuasioita...
Kolme pientä kalallista kasviallasta
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Hyvä pointti, ellaf. :D

Jos nyt kuitenkin jotain kivaa kalaa haluaisit lisäksi, niin miten olisi joku kääpiöahven pariskunta? Olisivat vähän erilaista seurailtavaa kuin taistot tai tetrat.
Tuon kokoiseen menisi kivasti esim. keltäkääpiöahven tai töyhtökääpiöahven ja ovat ne vieläpä kaunista katseltavaakin. :mrgreen:
I'm #1 so why try harder?
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Samoilla linjoilla molempien edellisten kanssa. Kauniisti sisustettu allas on sinänsä jo katseen vangitsija. Tätä kohden pyrin itsekin.
Siihen lisättynä joku kaunis parvikala ja siinä se on.

Töyhtökääpiöahvenet on kauniita katsoa ja mielenkiintoisia ( ovathan ne ahvenia [;)] ). Jos tykkää hunajarihmakaloista, voisi sellainen pariskunta pörrätä pinnassa. Valloittavia kaloja, en olisi uskonut. Hoidin yhtä allasta kesällä pari viikkoa ja siellä seuratessani ihastuin noihin söpöläisiin. Nyt noita molempia edellisiä tulee seurattua pitkät tovit iltaisin kahvikupposen keralla.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
piperita
Junior Member
Junior Member

Hyviä pointteja

Viesti Kirjoittaja piperita »

Olen altaaseeni katseenvangitsijana tyytyväinen, kunhan kasvillisuus vielä rankan karsinnan jälkeen rehahtaa... Ei sillä, en tällä hetkellä kaipaa sinne ketään yksittäistä katseltavaa, vielä, vaikka ekan viestin olenkin näköjään muotoillut niin, että kaipaan... :roll: Lähinnä mietin, että jos sellainen tunne tulee, mitä sinne voisi laittaa...

Vihermonnisten parvea en mielelläni kasvata, ne neljä käyttävät altaan pohja-alan melko tarkkaan enkä halua, että niille kovin ahdasta tulee...

Sitruunatetroja voisin lisätäkin sen "yksittäisen" sijasta. Montakos sinne uskaltaisi lisää ottaa? Eivät kuitenkaan ole niitä kaikkein pienimpiä tetroja...

Hunajarihmat ovat ihania, kaverilla on niitä, mutta omassa altaassani virtaus on sen verran rämäkkä (ei nyt mikään hurrikaani), että siellä eivät taida pikkurihmat viihtyä. Ei siellä taistelukalauroksellakaan kovin kivaa olisi.

Ahvenet kyllä kiehtoisivat. Minulla oli ns. Rescue -kalana yhdessä altaassani yksinäinen perhoskirjoahven, joka oli aika iäkäs (~3 v.) ja ei meillä sitten kauan elänytkään. Mutta ahvenissa on luonnetta... Joskus liikaakin:) Kumpia suosittelisitte? Kelta- vai töyhtökääpiöahvenia?
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Keltsi on käsittääkseni erityisen säyseä tapaus, jos sellaisen rennomman kaverin haluaa. Töyhtökin on kiltimmästä päästä, mutta keltakääpiöahvenia olen kuullut kehuttavan tosiaan hyvin rauhallisiksi kutuaikanakin.

Minulla oli tuossa juusri 120l tankin kalastona 30 sinieontetraa ja yhdeksän pandamonnista ynnä partis, ja minusta näytti keskeneräiseltä tuo kalasto. Sisustuskin on minusta oikein kaunis ja tarkkaan suunniteltu, kyseessä myös ensimmäinen akvaaario johon jaksoin askarrella kiinni 3D-taustan.

Nyt vasta olen tyytyväinen kun perhoskirjoahvenparimme muutti myös tuohon akvaarioon. Mutta kuten sanottu nämä ovat nyt niitä makuasioita.

Toisaalta nuo korkeaprofiiliset tetrat ovat mielestäni sen verran näyttäviä, että niiden kanssa oleva "katseenvagitsija" saisi olla kooltaan aika suuri. Perhosemme asuttivat aikaisemmin 140l tankkia, josta niitä ei juurikaan rekisteröinyt, koska musta-aavetetrat varastivat koko shown. Nyt kun perhoset ovat samassa akvassa pienten sinineonien kanssa, molemmat lajit pääsevät paremmin oikeuksiinsa.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”