Hiekkapohja kierteisillä vai ilman?
Valvoja: Moderaattorit
Hiekkapohja kierteisillä vai ilman?
Kuinka isoissa akvaarioissa teillä on hiekkapohja toiminut hyvin ilman kierteisiä? Itsellä 100l ja 63l ainakin toimineet hyvin. Isompi akvaario haaveena, mutta en niin välittäisi noista kierteisistä. Kuinka todennäköistä on pohjan tukkoon meneminen ilman kierteisiä?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
200 litrainen pyörii ilman kierteisiä ja tällä hetkellä ilman monnisia. Itse olen pohjaa möyhennellyt. En tykkää itse kierteisistä, mutta tulen harkitsemaan niiden hankkimista tulevaisuudessa 150 litraiseeni, aika näyttää.
Mikä on muuten helpoin tapa ja ehkä oikeinkin tapa päästä niistä eroon sitten, kun alkavat ylikansoittaa akvaani?
Mikä on muuten helpoin tapa ja ehkä oikeinkin tapa päästä niistä eroon sitten, kun alkavat ylikansoittaa akvaani?
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Omasta puolestani sanoisin, että vaikkei se kierteisen miljoonarmeija ruoka-aikaan olekaan kovin mieltä ylentävä näky, niin kyllä niistä niin paljon hyötyä on, että yhtään allasta en ilman noita möyrijöitä pidä.
Tuossa jokin aika sitten lahjoitin 160-litraisen altaan pois. Siinä oli hiekkapohja, mutta kierteispopulaatio oli vielä alussa ts. niitä ei ollut kovin paljon. Altaasta/hiekasta lähtevä haju oli aika...muheva, kun aloin tyhjentämään sitä ja kuplia nousi sieltä täältä, vaikka olin ajoittain hiekkaa möyhinytkin ihan käsipelillä.
Toissapäivänä tyhjensin 540-litraiseni johon oli ehtinyt syntymään triljoonittain kierteisiä. Hiekasta ei plumpsahtanut ainuttakaan kuplaa eikä se haissut ollenkaan, eli kierteiskanta oli toiminut hyvin. Hiekkaa oli kohdasta riippuen 10-15 sentin syvyydeltä.
Itse olen kierteiskantaa pitänyt kurissa yhdistetyllä ruokinnalla ja vedenvaihdolla eli viskaan altaaseen joko pohjanappuloita tai kurkkua tms. ja kun kierteiset kerääntyy syömään ja raahustavat lähistöllä muutoinkin, alan lappoamaan vettä ja imuroin samalla kierteiset siitä hiekan pinnalta. Vessan lattiakaivossa minulla on haavi jonka läpi vesi siivilöityy ja kierteiset jää siihen nalkkiin. Näpsäkkää sitten viskata roskiin. Yhdellä lappoamisella olen haalinut keskikokoisen haavillisen saalista.
Tuossa jokin aika sitten lahjoitin 160-litraisen altaan pois. Siinä oli hiekkapohja, mutta kierteispopulaatio oli vielä alussa ts. niitä ei ollut kovin paljon. Altaasta/hiekasta lähtevä haju oli aika...muheva, kun aloin tyhjentämään sitä ja kuplia nousi sieltä täältä, vaikka olin ajoittain hiekkaa möyhinytkin ihan käsipelillä.
Toissapäivänä tyhjensin 540-litraiseni johon oli ehtinyt syntymään triljoonittain kierteisiä. Hiekasta ei plumpsahtanut ainuttakaan kuplaa eikä se haissut ollenkaan, eli kierteiskanta oli toiminut hyvin. Hiekkaa oli kohdasta riippuen 10-15 sentin syvyydeltä.
Itse olen kierteiskantaa pitänyt kurissa yhdistetyllä ruokinnalla ja vedenvaihdolla eli viskaan altaaseen joko pohjanappuloita tai kurkkua tms. ja kun kierteiset kerääntyy syömään ja raahustavat lähistöllä muutoinkin, alan lappoamaan vettä ja imuroin samalla kierteiset siitä hiekan pinnalta. Vessan lattiakaivossa minulla on haavi jonka läpi vesi siivilöityy ja kierteiset jää siihen nalkkiin. Näpsäkkää sitten viskata roskiin. Yhdellä lappoamisella olen haalinut keskikokoisen haavillisen saalista.
"Mä luin jostain..."
200 litrasessani on kierteis armeija ja ei tarvi koskaan itse möyhiä pohjaa. Minulla on myös 63 ja 40 litrasissa kierteiset.
Minun ensinmäisessä altaassa jossa oli hieno hiekka niin ei ollut kierteisiä ja yritin aluksi möyhiä pari kertaa viikossa pohjaa, mutta silti meni tukkoon.
Ainut missa on kierteisten lisäksi pitänyt pohjaa möyhiä oli tuo 750 litranen oskari-altaani jossa tuntu kierteiset vaan loppuvan kesken, mutta siinäkin kierteiset ja möyhiminen piti pohjan kunnossa.
Suosittelen laittamaan aina kierteisiä hienoon hiekkaa.
Minun ensinmäisessä altaassa jossa oli hieno hiekka niin ei ollut kierteisiä ja yritin aluksi möyhiä pari kertaa viikossa pohjaa, mutta silti meni tukkoon.
Ainut missa on kierteisten lisäksi pitänyt pohjaa möyhiä oli tuo 750 litranen oskari-altaani jossa tuntu kierteiset vaan loppuvan kesken, mutta siinäkin kierteiset ja möyhiminen piti pohjan kunnossa.
Suosittelen laittamaan aina kierteisiä hienoon hiekkaa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Member
Re: Hiekkapohja kierteisillä vai ilman?
Ei ole mennyt tukkoon... ei ole kierteisiä vaan monnisia ja plekoja. Pitävät huolen että hiekka pöllyää...Eftu kirjoitti:Kuinka isoissa akvaarioissa teillä on hiekkapohja toiminut hyvin ilman kierteisiä? Itsellä 100l ja 63l ainakin toimineet hyvin. Isompi akvaario haaveena, mutta en niin välittäisi noista kierteisistä. Kuinka todennäköistä on pohjan tukkoon meneminen ilman kierteisiä?