Oksainen juurakko
Valvoja: Moderaattorit
Oksainen juurakko
Myydäänkö oksaisia juurakkoja akvakaupoissa? En itse ole koskaan nähny. Pitäskö jatkaa etsiskelyä, vai mennä suoraa metsästä ettiin?
Oksainen juurakko
Mikä tämä oksainen juurakko oikein on? Tietääkseni juurakoissa ei kasva oksia. Täällä kerrottiin hiljan, että omenapuun oksat käy hyvin akvaarioon ja kun isosta omenapuusta viime kesänä yksi suuri latvaoksa rysähti alas, aion hakea sen ja kokeilla miten se altaaseen sopi.
Onko jollain kokemuksia puiden oksista akvaariossa, tuoreista tai vanhoista oksista?
Onko jollain kokemuksia puiden oksista akvaariossa, tuoreista tai vanhoista oksista?
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
"Se löylyyn"
Kyllä Helsingin akvaariokeskuksessa on siinä isossa akvaariossa todella oksainen (= monihaarainen) juurakko! Nyt se on vettymässä, mutta oli jonkin aikaa sitten vielä kuivilla ostajaa odottamassa. (Taidan kohta mennä itse sen hakemaan, ellei joku nopeampi ehdi ensin.)
Etsi juurakoita turvesoiden laitamilta, jonne niitä on koneella nostettu isoihin kasoihin.
Etsi juurakoita turvesoiden laitamilta, jonne niitä on koneella nostettu isoihin kasoihin.
-
- Member
-
- Member
oksainen juurakko
Itselläni on kokemusta noista luonnosta tai epäaidoista juurakoista. Ne tuppaa ajan kanssa lahota niin että pilaavat veden. Myöskin haju on karmea. En siis itse suosittele akvaarioon herkästi lahoavaa puuta. Kaikki puuthan kuitenkin lahoavat, mutta esim. mangrowe kestää lahoamista paljon pitempään ja on näyttävän näköinen. Tietysti hintakin on 25-100Euroa per juurakko.
Yks hyvä keino kuivattaa puu/juurakko on laittaa se saunaan muutamaksi tunniksi. Aikaa en tarkalleen tiedä, mutta olen kuullut sen tehoavan. Heh uunista en tiedä ja tuskin tavalliseen uuniin iso juurakko mahtuisikaan.
Itse olen tässä 4 keskikokoista mangrowea heivaamassa pois ja hankkimassa tilalle 2 isointa mangrowe juurakkoa mitä akvaariokaupasta saa.
Yks hyvä keino kuivattaa puu/juurakko on laittaa se saunaan muutamaksi tunniksi. Aikaa en tarkalleen tiedä, mutta olen kuullut sen tehoavan. Heh uunista en tiedä ja tuskin tavalliseen uuniin iso juurakko mahtuisikaan.
Itse olen tässä 4 keskikokoista mangrowea heivaamassa pois ja hankkimassa tilalle 2 isointa mangrowe juurakkoa mitä akvaariokaupasta saa.

Lahoaminen
Suosta nostetut happamoituneet juurakot kestävät lahoa paljon paremmin kuin tuoreet juurakot. Kotimaisista puista parhaiten lahoa kestää lehtikuusi, tammi ja kataja. Tammella tiedän kuitenkin olevan sen ongelman, että puu itseassa sisältää myrkkyjä, jotka tappavat mm. lahottajasienen. Se ei varmaankaan ole hyvä akvaariossa. Meillä on maalla kasa extra-jykevää (d=80cm) tammilankkua ulkorakennuksessa ja pääskyset lopettivat pesinnän vanhassa rakennuksessa vuosiksi senjälkeen kun tammi sinne säilöttiin. Kataja on rauhoitettu, joten jäljelle jää lehtikuusi. Kiinnostuneen kannattaa selvittää tarkemmin mitä haulla löytyy vaikkapa Mustilan Arboretumista tai Larix Sibirica:sta.
Suomalaisista puista, kovan luokan lahonkestävyyttä edustaa myös männyn sydänpuu - akvaarioon en sitä kyllä laittaisi
Mitä sitten lehtikuusen lahoskestävyyteen tulee - on se kovin vaihtelevaa puuyksilöiden kesken. Tavataan sekä hurjasti lahoa kestäviä lehtikuusia, että myös yksilöitä, jotka eivät lahoa kestä juuri laisinkaan. Eikä niittä vielä toistaiseksi toisistaan saada erotettua. Lehtikuusi on mainio puu - kuivissa sisätiloissa...
t: "saivartelija"![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mitä sitten lehtikuusen lahoskestävyyteen tulee - on se kovin vaihtelevaa puuyksilöiden kesken. Tavataan sekä hurjasti lahoa kestäviä lehtikuusia, että myös yksilöitä, jotka eivät lahoa kestä juuri laisinkaan. Eikä niittä vielä toistaiseksi toisistaan saada erotettua. Lehtikuusi on mainio puu - kuivissa sisätiloissa...
t: "saivartelija"
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Oksainen juurakko
nostan tätä ketjua hiukkasen kun sain käsiini tosi hienon haaraisen lehtipuun juurakon,olen sitä keittänyt ja liottanutkin muutaman päivän. Uskallanko laittaa akvaarioon?
Ainakin leppävaariossa espoossa ja pienessä akvaariokaupassa helsingissä olen nähnyt nk. hämähäkkijuurakkoa. Erittäin ryteikköinen kapistus.http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/k ... orapuu.jpg Tossa jonkunlainen kuva.
Tampereen Viherkalasta löytyy myös erilaisia moorapuu/"hämähäkkipuu" -juurakkoja.
Kotimaisia puita ovat monet pitäneet menestyksellä akvaarioissa, jotkut taas eivät niitä sinne uskaltaisi laittaa. Mikähän puu on kysessä, puulajilla on jonkin verran väliä... Kannattaa etsiä myös haulla vanhoja, pitkiä ketjuja ko. aiheesta, niistä löytyy kokemuksia ja havaintoja muilta a-w:läisiltä.
Kotimaisia puita ovat monet pitäneet menestyksellä akvaarioissa, jotkut taas eivät niitä sinne uskaltaisi laittaa. Mikähän puu on kysessä, puulajilla on jonkin verran väliä... Kannattaa etsiä myös haulla vanhoja, pitkiä ketjuja ko. aiheesta, niistä löytyy kokemuksia ja havaintoja muilta a-w:läisiltä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mulla oli akvassa rannalta löydetystä jo kaadetusta lehtipuusta sahattu iso oksanhaarainen. Puun lajista en ole ihan varma, lepäksi epäilin. Akvassa oli metka haju ja kasveista papukaijalehti ei viihtynyt millään, kasvu oli täysin pysähtynyt. Kun heitin puun pois, alkoi papukaijakin taas elää. Kovasti olis hinku hakea luonnosta jotain juurakoita, mut kun ei uskalla enää oikein akvaan laittaa, on mulla tosin katajaa nyt, siitä ei ole ollut haittaa, mutta eipä siitä löydy oikein isompia (paksumpia) käkkäröitä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Ostin oman hämähäkki/moorapuuni Helsingin Akvaariokeskuksesta. (Hinta tosin oli suolainen mutta on se hieno
) On vain pieni ongelma sen kanssa...
Laitoin sen likoamaan ja siihen kehittyi päälle limakerros. Ei auttanut huuhtelu eikä tiskiharja, aina se lima tuli takaisin. Kannosta lähti myös jotenkin pihkainen tuoksu. En ole tuota uskaltanut laittaa vielä altaaseen ja nyt on taas kuiviltaan. Mitenköhän tuota pitäisi käsitellä? Keittely ei onnistu kun ei ole tarpeeksi isoa kattilaa (ja ukko ei anna ostaa 10l kattilaa pelkisteen kantoja varten *mutisee ja jupisee mennessään*). Riittäisiköhän jos laitan tuon ämpäriin ja kippaan sinne kiehuvaa vettä? Käsittelyn vois sitten vaik toistaa päivittäin. Kuinkahan kauan tuota rumbaa pitäisi jatkaa?
Onko kellään kokemusta noista? Mitä teen tuon kanssa?

Laitoin sen likoamaan ja siihen kehittyi päälle limakerros. Ei auttanut huuhtelu eikä tiskiharja, aina se lima tuli takaisin. Kannosta lähti myös jotenkin pihkainen tuoksu. En ole tuota uskaltanut laittaa vielä altaaseen ja nyt on taas kuiviltaan. Mitenköhän tuota pitäisi käsitellä? Keittely ei onnistu kun ei ole tarpeeksi isoa kattilaa (ja ukko ei anna ostaa 10l kattilaa pelkisteen kantoja varten *mutisee ja jupisee mennessään*). Riittäisiköhän jos laitan tuon ämpäriin ja kippaan sinne kiehuvaa vettä? Käsittelyn vois sitten vaik toistaa päivittäin. Kuinkahan kauan tuota rumbaa pitäisi jatkaa?
Onko kellään kokemusta noista? Mitä teen tuon kanssa?
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Liota rauhassa vaikka ämpärissä ja välillä harjaat liman pois. Ei sitä ikuisesti siihen kerry. Myös esim partis syö tuota limaa ja höttöä. Omasta moorapuustani ainakin söi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Partista ei ole, mutta seepraleväkotilo ois. Kelpaiskohan sille kun tuntuu muutenkin tykkäävän kannoista? Selviää kait kokeilemalla.Aqualung kirjoitti:Myös esim partis syö tuota limaa ja höttöä. Omasta moorapuustani ainakin söi.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
nämä ovat todellakin ainakin akvaario liikkeissä hyvin harvassa.