Kalakuolemat hammaskarppi tankissa

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kalakuolemat hammaskarppi tankissa

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Olen tässä lähiaikoina menettänyt monen monta kalaa, enkä enää kertakaikkiaan keksi mistä on kyse. Kaikki miljoonakalat menivät, viidestä mustamollista 4 ja viidestä täplämonnisesta kaksi. Ensin kuolivat mustamollit, sitten milkut ja lopuksi monniset :(. Miekkapyrstöt sen sijaan kukoistavat ja aasianmutakala ja partis ovat kunnossa. Eli nyt minulla on 6 aikuista miekkistä, kolme nuorta, 1 mustamolli, mutakala, partis ja 3 täplämonnista.

Akvaario on reilun vuoden ollut pystyssä ja vuoden se pelasi oikein hyvin ja sitten tapahtui hävikki. Ainoa mitä olen muuttanut, on se, että vaihdoin eläinkaupan vedenkovettajat kipsiin ja ostin vanhan Fluval4 kaveriksi Eheim Classic 2213 ulkosuodattimen. Vesiarvot kuitenkin pysyivät samana. Samoihin aikoihin kalakuolemien kanssa myös viherlevät innostuivat kasvamaan hurjasti.

-Akvaario on 200 litrainen
-Veden lämpötila on 25 astetta
-Nitraatit hiukkasen yli 0
-Nitriitit 0
-GH 8, Kh7, Ph 7,8

Ammoniakki testattiin, ei löytynyt yhtään. Suodattimet siis nuo edelle mainitut. Vedenparannus aineena Junge Start Right, nykyisin veden kovettamiseen käytän taas Seran KH7ph-plussaa, lannoitteena TetraPlant crypto, hiilidioksidia levittää omatekoinen hiivatepullo joka tosin ei ole kauaa ollut käytössä. Veden vaihdan 1-2 viikon välein noin 2 osaa 5:destä. Joskus enempi. Tällöin myös Fluvalin puhdistus, eheimi harvemmin. Levä ongelman olen hoitanut "pimennyskuurilla" ja levät ovat hävinneet tankista.

Kaikki kalat eivät oirehtineet juuri mitenkään ennen kuolemaa. Jotkut yksilöt alkoivat uida huojuvasti ja olivat apaattisia. Laihtuivat. Joillekkin miljoonakaloille tuli n. köykkyselkä. Epäiltiin eläinkauppiaan kanssa loistautia ja kaloilla on Jungen ParasiteClear kuuri päällä. Toivon suuresti, että loput kalaset jäisivät henkiin.

Jos joku osaa auttaa olisin onnellinen.
240l
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

Tuo koukkuselkä ja laihtuminen minun mielestäni viittaa kalatuberkulooosiin. Se puhkeaa muistaakseni vesiolojen huonontuessa, oletko aivan varma että vesi olot eivät ole heittelehtineet? Kalatuberkuloosia tosin on mahdoton tunnistaa ilman mikroskooppia ja siihen ei ole lääkettä . Jos vielä joku kala saa tartunnaan sinun kannattaisi poistaa se fisu akvaariosta heti, koska kalatuberkuloosi tarttuu muihin...

Itse kärsin tuosta ongelmasta miljoonakalojen kanssa heti kun aloitin arvaario harrastuksen, minulla vaan kuoli kaikki kun tauti ehti levitä kaikkiin kaloihin paitsi partamonniin... Onneksi nyt olen viisaampi ja kirjoplatyjen kanssa kukaan ei ole kuollut tähän tautiin :D
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

No kesälomareissun ajan, Kesäkuussa reilu kolme viikkoa tankki oli ilman vedenvaihtoa. Anoppi kävi ruokkimassa ja voipi tietysti olla, että ruokaa lipsahti enempi kuin laki sallisi. Nuo kalakuolemat alkoi enempi syksyllä ja yleensä vedenvaihdon yhteydessä testaan niillä "pahamaineisilla" liuskoilla ettei vedessä mitään radikaaleja muutoksia tapahdu. Silloin tällöin käytän eläinkaupassa tippatesteissä sen veden,eikä ole mitään näkynyt. Mutta en toki voi päätä laittaa pantiksi, ettei mitään heilahduksia ole tapahtunut.
240l
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

Tuohon ekaan viestiini unohdin laittaa että jokainen kala on (muistaakseni jossain luki näin) sen kalatuberkulosin kantaja, mutta se puhkeaa vesiarvojen huonontuessa/heittelehtiessä, myös stressillä saattaa olla oosuutta sen puhkeamiseen. Ja taisi olla kalan vastustuskyvyn heikentyminenkin mainittu mutta ensimmäisenä syynä kuitenkin oli se vesiarvojen huonontuminen....
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Möyhippäs vähän pohjaa, voi olla että se on ruvennut käymään
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

Eihän kipsissä vain ole lisäaineita? Tähän on kaupasta melko hankala saada vastausta. Itse vaihdoin paikkakunnan vaihdon myötä kipsi merkkiä ja mielestäni kalat alkoivat oireilemaan. Vaihdoin kipsin toiseen (paikallisesta askarteluliikkeestä ostettu) ja oireilu loppui. Kannattaa ehkä kokeilla tätäkin vaihtoehtoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”