Pilkkutaudin sitkeys

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
marikap
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS
Sukupuoli: Nainen

Pilkkutaudin sitkeys

Viesti Kirjoittaja marikap »

Aluksi: akvaarion koko 63l, ph 6.8, kh 6, gh 3,No2 0,No3 <10
Lämpö nyt lääkityksen aikaan 26 astetta, suodatin aquapall 2210 uusi, ruokaa aamulla ja illalla vähähän,ma ruoaton päivä.Nyt käytän vielä pastekuivattuja surviaisentoukkia.

Sain 1,5kk sitten lahjaksi käytetyn 63l akvaarion. Kypsyti sitä 1kk:n. Kun kaikki oli valmista kävin ostamassa kardinaalitetroja 6klp. Aivan ihania ja viihtyivät todella hyvin. Sitten ajattelin että jouluna ostan 160l altaan, kun innostuin niin mielettömästi akvaarion kauneudesta :P Sitten ostoksilla ollessamme menin ostamaan eri akvaarioliikkeestä 4 täplämonnista, 5 intiaaninsulkaa ja partamonnin poikasen,tietty muutaman kasvin lisää.Kaikki sujuikin n.viikon ihan hyvin, mutta eräänä aamuna huomasin kardinaalitetroilla valkoisia pilkkuja muutaman. Oletin kyseessä olevan pikkutaudin joten aloitin watelife protozoni lääkityksen välittömästi. Kadinaalitetrat ei siitä selvinnyt :cry: Nyt pilkkutauti on esiintynyt vain intiaaninsulka naaraissa 2kpl vain ihan lievänä. Tauti kestänyt jo 2 viikkoa. Koko ajan olen vaihtanut säänöllisesti vettä 1/3 osaa 1xvko ja 50% 1xvko,putsannut pohjaa,laittanut lääkettä. Aivan kamalaa kun entiedä mitä tehdä. Voisiko joku auttaa ja keroa mitä teen tai teen väärin? Enkäi voi uuteen altaaseen sairaita kaloja tai sairastaneita siirtää? Allas tulee jouluna jo ja monnisten takia pitäisi sorapohja hiekkaan vaihtaa.Partamonni pitäisi saada uuteen isompaan altaaseen myös. Vielä tyhmä kysymys: voiko tätä kalastoa, materiaalia altaasta ja suodatinta käyttää uudessa altaassa vielä jossain vaiheessa kun kaikki on hyvin?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Olen varamasti ainoa täällä, joka sanoo että et voi. Perustelen sitä kalataudeilla. Ethän voi mitenkään tietää onko pilkkutauti ainoa tauti kaloissasi. Niissähän voi lisäkai olla vaikka sukkulamatoja, joiden munat odottavat pohjalla kalan syömäksi pääsyä. Eikä se ole ainoa mahdollisuus.

Karanteenaaminen olisi auttanut tässäkin eikä ole jälkiviisautta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Waterlifen lääkkeet ovat hieman heikkotehoisten kirjoissa. Tässä tapauksessa annoksen nostaminen voi mahdollisesti auttaa auttaa.

HUOM. en ota minkäänlaista vastuuta tuommoisesta omasta annostelusta. Kuitenkin jos lääke tuntuu tehoavan mutta ei riittävästi, voi itse harkita annoksen nostamista PITÄEN SILMÄLLÄ KALOJEN VOINTIA.

Varsinkin kun kysymys on biologisesti hajoavasta lääkkeestä jota lisätään pitkin kuuria, voinee suodatuksen taso/akvaarion kypsyys vaikuttaa merkittävästi sen tehoon. Mutta vastuu on annostelijalla itsellänsä.

HUOM. myös lääkkeet syövät happea vedestä, siis jos suodatus on heikko, voi hapetus tai mieluummin vielä kiertovesipumppu auttaa kaloja.

Voit harkita myös toista lääkettä. NÄitähän on eri merkkejä ja malleja. Jos kuitenkin vaihdat protozinin toiseen kamaan, anna olla 2 pv ainaski nilman lääkitystä välillä, vedenvaihtoja tai aktiivihiilisuodatusta ei tarvita.

Ei todellakaan kannata siirtää kaloja uuteen altaaseen, lääkitse ensin pipi pois ja odota vaikka 1-2 kk varmuuden vuoksi. Samalla voit kypsytellä uutta allasta ja hankkia sinne vaikka uusia kaloja, mutta HUOM - hoida altaat vaikka eri päivinä tarttumariskin välttämiseksi.
Minä juon nyt kahvia!
marikap
Junior Member
Junior Member

pilkkutaudista vielä

Kiitos vastauksista :P
Kävin ostamassa sitä protozon lääkettä lisää. Olen käyttänyt aloituksesta asti kyseisen liikkeen ohjeita.Heidän mielestään protozon on kaikkein parhain ja kiva olen kaiken lisäksi saanut alusta asti ihan väärää tietoa! Kun aloitteleva akvaarion harrastaja ei voi tietää akvaarion hoidosta välttämättä mitään. Ei minulle ole kerrottu siellä että vedenparannusaineita ei saa käyttää pilkkutauti lääkityksen aikana. Siksi mun kala raukat ei ole parantunu kun olen lisänny vedenparannusainetta.Mua harmittaa kun missään akvaariokaupassa ei ohjeisteta aloittelijaa kunnolla! Toinen sanoo toista ja toinen toista. [}:)]

Olisin varmasti säästynyt tältäkin pitkältä kalojen epätoivoiselta pelastamiselta kun ohjeet olisi ollu selvät.
Kyllä siellä kaupassa sanottii et jonkun kuukauden odottaa pilkkujen häviämisen jälkeen ja sitten voi siirtää uuteen altaaseen. Mitä minä nyt teen..kalat kasvaa ja kohta akvaario käy liian pieneksi. Pakkohan kaloille on antaa kunnon mahdollisuudet elää oikean kokoisessa altaassa, jos ne ovat parantuneet. Esim. silloin kun aloitin harrastuksen niin akvaario kaupassa ei puhuttu mitään mistään karanteenialtaasta. Toiseksi annettiin kypsytys aineet ja sanottiin että kuukauden päästä sitten kaloja hakemaan. Jos oisin ollut viisas olisin ottanut selvää ja etsinyt tällaisen kivan sivuston,josta voi pyytää neuvoja. Eli onko nyt tosiaan niin että joudun pitämään nykyisen kalaston(sairastuneet) pelkästään kun meille ei mahdu kahta akvaariota. Harmillista sillä olisin halunnut uusia kaloja ja ison akvaarion.Ehkä pidemmän harrastuksen tästä. Jos siis tuo pätee et kerran sairastuneita ei voi ikinä siirtää toiseen altaasee. Mitäs teen kun partamonni kasvaa? pitääkö se lopettaa vai ottaako joku vastaan sairastaneen kalan? Monniset myös haluaisivat hiekkapohjan kun akvaarioliikkeessä neuvottiin vääränlainen pohja aines. Vitsi auttakaa mua pähkäilemään miten ratkaisen nyt tän ongelman?
En tietystikkään halua sairastuttaa muita uusia kaloja ja uuden suodattimenkin osto taas maksaa..Alan kohta pelätä jokaista bakteeria, mutta kai se totuus on että niitä elää niin vedessäkin kun kaikissa kaloissa vai?

Akvaarion koko 63l,PH 6.8, KH 6, GH 3, NO2 0, NO3 <10 lämpö lääkityksentakia 26 astetta.

kalat:5 intiaaninsulkaa, 4 täplämonnista pieniä vielä ja partamonnin poikanen :( En minä halua niitä menettää.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Waterlifen omien purkkien mukaan tota niiden omaa vedenparannusainetta voi käyttää yhtä aikaa lääkkeiden kanssa. Sit en tiedä, jos itselläsi on esim. Tetran tavaraa. JOka tapauksessa ei liene haittaa vaihtaa runsaasti vesiä (useammassa erässä) vedenparannusaineen poistamiseksi ja kokeilla uudestaan.

Ei se monnisille se hiekkakaan aina taivas ole, meillä meni just tän niin suositun puhallushiekan takia monnisilta viikset muutamassa viikossa, nyt on jo evissä kulumaa. Että revi siitä sitten.

Mutta ei se kaupan täti aina oikeassakaan ole. Voivat esim. suositella jotain tuotetta ihan siitä syistä, että itsellä on alueen edustus t. myynti muusta syystä on tuottoisampaa kuin muiden kamojen kanssa. Tiedän ainakin erään liikkeen Jyväskylästä, jossa suositellaan aivan automaattisesti Waterlifeä vaivaan kuin vaivaan. Ei Waterlife tietääkseni mikään ihmemerkki ole, ainoa varsinainen etu on tuo biologinen hajoaminen, eli ainetta on lisättävä kuurin kestäessä mutta toisaalta ei tarvítse kuurin loputtua erikseen aktiivihiilellä poistaa. Tämä on tietysti etu jo sinänsä, mutta esim. Tetran tai JBL:n tuotteet ovat teholtaan käsittääkseni paremmassa maineessa.

Pilkkutaudin elämänkierto menee: muna -> parveilija -> ihoon pesiytynyt aikuinen loinen. Kierto kestää veden lämpötilasta riippuen ehkä reilun viikon. Ainoa vaihe johonka pilkkutautiin lääkkeet tehoavat on tuo munasta kuoriutunut itiö tms. Jos ehtii iholle, porautuu sen sisään, eikä enää ole tavoitettavissa. Ketju on siis keskeytettävä tällä tasolla, ts. lääkityksen on oltava vedessä 24 h/vrk hoitotasolla, tai muutoin loinen jatkaa elämäänsä. Mikä otettakoon huomioon biologisesti hajoavaa lääkettä annosteltaessa.

Waterlifellä myös se (ainakin omasta näkökulmastani) huono puoli että vaikuttavia ainesosia ei ilmoiteta. Tällöin voisi suoraan päätellä esim. syökö vedenparannusaine tehoa, kaikkiin aineisiin ei suinkaan vaikuta.
Minä juon nyt kahvia!
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

jokelamaniac kirjoitti:Waterlifen lääkkeet ovat hieman heikkotehoisten kirjoissa.
Tämä nyt lienee taas tätä mutua ja legendaa? Samoin kuin niiden teho ylipäätään (nimim. järvij), koska vaikuttavia aineita ei ilmoiteta. Itselleni Waterlife on myyty tehokkaana lääkkeenä, samalla kun Tetran aineet on haukuttu värilliseksi vedeksi. Pilkkutautiin en ole (onneksi) joutunut mitään lääkettä käyttämään, mutta Protozin on parantanut kyllä homeinfektion altaastani.

Yhtä kaikki, pilkkutautiin löytyy pätevä lääke varmasti kaikilta valmistajilta.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Minä kyllä puolustaisin kanssa Waterlifen lääkkeitä.
Pilkkutauti on kaloilta hoidettu pariin otteeseen Protozinilla ja hyvin tuloksin.
Tetran lääkkeet taas saavat meikäläiseltä 7-
Tetran lääkkeiden väri kyllä kummastuttaa, peitetäänkö sillä jotain, kehnoa toimivuutta kenties :?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos hoitoaineissa (akvaariokalojen "lääkeet" ovat pääsääntöisesti hoitoaineita) on esimerkisi malakiittivihreäoksalaattia, metyleenisinistä ta akriflaviinia, jota ovat väriaineita, niin lienee selvää että kyseinen aine on värillistä.

Väriaineiden teho perustuu juuri niiden värjäävyyteen. Samalla kun ne värjäävät soluja ja niiden osia, ne myös tuhoavat näitä soluja. Siis loissoluja, kun hoitoainetta käytetään oikein.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Jep, tiedossa oli tuo, kiitoksia muistutuksesta.
Ihmettelen kuitenkin huimaa värieroa noiden eri valmistajien välillä.
Jos värinvoimakkuuteen on luottaminen, sittenhän Tetran lääkkeet olisivat huippuja mitä ne eivät omasta mielestäni ole.
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Seran aineista sain ammattilaiselta sellaisen tuomion(eli siis sera costapur), et se irroittaa pilkut kaloista, muttei pysty tappamaan itse loista.
Itse tappelin lähes kuukauden pilkkutaudin kanssa, seran ja junglen lääkkeet ei vaikuttanut mitään, JBL.n Furanol, Oodinol ja Punktol yhdessä nujersi taudin. Tai no lääkitys on vielä meneillään, mutta eron huomaa! Enempää en ala itseäni toistamaan, tuolla alempana on tarkemmat ohjeet aineen käytöstä... :roll:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
kilpukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kilpukka »

Itselläni on myös tuollainen 63 litranen ja tälläinen tavis aloittelija olen [;)] Ihan omana mielipiteenäni sanoisin että jos joskus ostat mitään elävää eläinkaupasta, niin siinä tulee kaikenlaisia mikrobeja kaupanpäälle. Jos päätät tehdä siitä 160 l mahdollisimman "tautivapaan" niin kai se on mahdollista jos desinfioit ja karanteenaat kasvit, desinfioit kaiken mitä akvaan tulee ja millä sitä hoidetaan ja kasvatat itse siihen tulevat kalat mätimunista jotka ei joudu tekemisiin taudinaiheuttajien kanssa jne.
Jos taas jatkossakin aiot hankkia jotain eläinkaupasta, voit toki sitten kun tästä taudista on selvitty ja 160 l kypsytetty siirtää nykyiset kalat siihen ja sitten voit kayttää sitä pikkuakvaariota vaikka vaan puolilleen täytettynä (kypsä suodatin, ei pohjahiekkaa, jotain sisustusta vaan) karanteenina nille kaloille joita hankit lisää. Sitten kun akvaario on päässyt hyvään tasapainoon
ja sinne ei tarvitse hankkia uusia kaloja, tuskin siellä mitkään taudit alkaa riehumaan. Ota rauhallisesti, tee parhaasi äläkä stressaa :D Miltä tämä ehdotus kuulostaa?
elämä voittaa...aina
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

sos-84 kirjoitti:Seran aineista sain ammattilaiselta sellaisen tuomion(eli siis sera costapur), et se irroittaa pilkut kaloista, muttei pysty tappamaan itse loista.
Itse tappelin lähes kuukauden pilkkutaudin kanssa, seran ja junglen lääkkeet ei vaikuttanut mitään, JBL.n Furanol, Oodinol ja Punktol yhdessä nujersi taudin. Tai no lääkitys on vielä meneillään, mutta eron huomaa! Enempää en ala itseäni toistamaan, tuolla alempana on tarkemmat ohjeet aineen käytöstä... :roll:
Pilkut menevät itsestään kaloista kun loinen kuolee, ei niitä mikään lääke voi irrottaa. Jos pilkut häviävät, niin sitä kautta että sitä aiheuttavat loiset kuolevat. On sitten asia erikseen, että loinen voi epidemian näköjään nujerruttua jatkaa marginaalista eloa ja puhjeta myöhemmin uudelleen. Mutta en mitenkään ymmärrä että Costapur voisi tuhota pilkut tuhoamatta loista.

Lääkkeiden tehoista voidaan sitten aina kiistellä. Mutta toisaalta, koska nää reseptit saattaa olla samoja firmasta toiseen - esim. pilkkutautiin formaliinia ja malakiitinvihreää - ei merkin vaihtaminen välttämättä auta mitään.

Viittaisin taas annosteluun. On turha pitää lääkettä tasolla, joka ei tehoa loiseen, kalat vaan stressaantuu eikä epidemia taitu. Esim. nää väriaineet pyrkii tarttuun suodattimeen, ainakin isoa vaahtomuovisuodatinta pestessä tulee semmosta sinivihreänruskeata liejua lääkityksen jälkeen. Jos vesi kirkastuu tämän seurauksena ehkä tunnissa lääkkeen annostelun jälkeen, myös sen teho häviää. Tämmöinen vaikutus on luonnollisestikin otettava huomioon annostelua pohdittaessa. On harkittava suodatuksen - ei kuitenkaan vedenkierron - vähentämistä, suodatinmassojen pesua tms. tarpeen vaatiessa.

Samoin jos lääkkeessä on veteen liuotettuja kaasuja, on huomioitava että mitä kovempi virtaus, hapetus tms., sitä nopeammin ne haihtuvat. Myös ulkosuodattimen vedenpäälliset suihkuputket vettä roiskuttaessaan edesauttavat kaasujen haihtumista.

Pilkkutaudin pitäisi olla helposti nujerrettavissa sinänsä, ei kuukaudessa vaan viikossa, kunhan annostelu on oikealla tasolla = tasolla joka tehoaa loiseen, mutta ei sitä suuremmalla. Lienee mahdollista että lääkevalmistajat määräävät annostelun alakanttiin jotta välttyisivät korvauksilta kuolleiden kalojen tapauksessa. Kun ei koskaan voi tietää, mikä on esim. suodatuksen taso altaassa. Mutta pointsini on, että oikeata annostelua ei yleisellä tasolla ole, vaan annos on haettava altaan ja tekniikan mukaan.

Edeleenkin ainakin Waterlifen lääkkeiden kohdalla on huomattava, että kun yhtä ja samaa lääkettä suositellaan tuhanteen eri tautiin, voivat niiden elämänkierrot erota toisistaan niin, että vaikka Protozin-pullon kyljessä annetut ohjeet annostelun tiheydestä ja kuurin pituudesta ovat käytännössä tuulesta temmattuja. Vaikkapa pilkkutautia hoidettaessa ei ole mitään järkeä pitää Protozin-pullon opastamaa parin päivän taukoa keskellä kuuria.
Minä juon nyt kahvia!
sos-84
Member
Member

/Pilkkutaudin pitäisi olla helposti nujerrettavissa sinänsä, ei kuukaudessa vaan viikossa, kunhan annostelu on oikealla tasolla = tasolla joka tehoaa loiseen, mutta ei sitä suuremmalla. Lienee mahdollista että lääkevalmistajat määräävät annostelun alakanttiin jotta välttyisivät korvauksilta kuolleiden kalojen tapauksessa. Kun ei koskaan voi tietää, mikä on esim. suodatuksen taso altaassa. Mutta pointsini on, että oikeata annostelua ei yleisellä tasolla ole, vaan annos on haettava altaan ja tekniikan mukaan.
On olemassa nykyään jo kahdenlaista pilkkutautia. Toinen tämä tavis, joka on helposti hoidettavissa ja sitten muuntunut loinen, jonka tappaminen on jo huomattavasti hankalampaa. Tätä äkäisempää varten on ainakin suomen akvaariotukku kehittänyt toimivia yhdistelmälääkkeitä. Kyse ei ole Singaporen pilkusta, sitä tulee nykyään jo ympäri maailmaa.
marikap
Junior Member
Junior Member

pilkkutaudin sitkeys

Altaan ja kalaston tiedot löydät ylemmistä tiedoista. Uusi allas olisi n.160l

Tuntuupa mukavalta kun jokuinen viesti sisälsi toivoakin pilkkutautisten kalojen suurempaan altaaseen siirtämiseksi. Tarkemmin vielä että tietysti sitten vasta kun on kulunut aikaa pilkkujen häviämisestä. Edelleen altaassani yhdellä intiaaninsulalla on pilkku pyrstössä ja olen nyt taas aloittanut uuden protozin kuurin eli 1,2,3, ja 6pv. Kolmatta viikkoa olen lääkettä käyttänyt mut vielä niitä pilkkuja vaan ilmestyy. Kalat on kyllä ihan virkkuja, mut kait ne kohta alkaa jo oireelemaan tuosta lääkkeenkäytöstäkin??
Nyt olisi allas katsottu jo valmiiksi,mut taidan perua sen ja odotella vielä.Harmittaa vaan niiden kalojen puolestä (esim.partis) kun kovasti ois halunnu jo isompaan :cry: Vielä se on sellainen n.5cm.
Akvaarioliikkeessä vain naureskelevat et se on sitä aloittelijan tuuria,kun kalat sairastuu..Onpa kivaa joo. Kuinka kauan voin vielä partamonnia pitää noin pienessä altaassa? Minkäs niminen se kasvien desinfiointiaine on ja onko se varmasti niin tujua et kasveista kuolee kaikki pöpöt? Meinasin nimittäin ostaa uuden pohja aineksen ja vanhan heitän mäkeen..En mulla oikein ole tuo kalojen kasvattaminen hallussa aivan sielä kehitysvaiheesta, joten ostan ihan kasvaneita. Vielä siitä desinfiointiaineesta että voiko sillä samalla sitten desinfioida hoitovälineet yms.? Kiitos kaikille mukaville ihmisille vastauksista ja hyvää joulua kaikille :P
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Jos kalat on virkkuja, niin sitten ne eivät oireile ainakaan lääkkeen käytöstä (jos eivät hirveästi muustakaan toki). Itse kyllä suosittelisin Protozinia, jos ei annosta nosta niin ainakin joka päivä annosteltavana, tuo parin päivän tauko kuurissa (4.-5. pv) tarjoaa ainakin ihan maalaisjärjen mukaan mainion tilaisuuden taudin jatkumiselle, kun itse loisen elämänkierto on huomattavasti pidempi. Niin ikään kuuria voisi jatkaa hieman pidempään. Esim. Seran Costapur ja Tetran KontraIch (onko nimi muuttunut) kuureissa neuvotaan jatkamaan kuuria ilman välipäiviä, tarpeen vaatiessa hieman pidempäänkin jatkaen.

Uuden akvan hankinta kantsii lykätä vaikka sydän murtuisikin, turha kerjätä ongelmia. TIetysti sen pilkkutaudin voisi hoitaa isossakin akvassa - ei tämäkään täysin älytöntä olisi ennen uusien kalojen hankintaa - mutta toisaalta ainakin lääkettä kuluisi enemmän. Uusia kaloja ei kannata hankkia ennen kuin pöpö on hoideltu. Kalatiheyden nostaminen kun johtaisi vain taudin etenemisen nopeutumiseen (kun loisen "itiöillä" tms. on parempi mahdollisuus löytää uusia isäntiä). Tämä merkitsisi paitsi uusien, myös vanhojen kalojen riskeeraamista. 5 cm partamonni menee tuommoisessa altaassa vielä kuukausia ainakin.

Sos-84, kiitti infosta. Tosin oireiden (pilkut) perusteellahan näitä kantoja ei taida pystyä erottamaan toisistaan. Onko tietoa toisen kannan elämänkierron pituudesta (tärkeä tieto lääkekuurin pituutta harkittaessa)?
Minä juon nyt kahvia!
sos-84
Member
Member

jokelamaniac kirjoitti:Jos kalat on virkkuja, niin sitten ne eivät oireile ainakaan lääkkeen käytöstä (jos eivät hirveästi muustakaan toki). Itse kyllä suosittelisin Protozinia, jos ei annosta nosta niin ainakin joka päivä annosteltavana, tuo parin päivän tauko kuurissa (4.-5. pv) tarjoaa ainakin ihan maalaisjärjen mukaan mainion tilaisuuden taudin jatkumiselle, kun itse loisen elämänkierto on huomattavasti pidempi. Niin ikään kuuria voisi jatkaa hieman pidempään. Esim. Seran Costapur ja Tetran KontraIch (onko nimi muuttunut) kuureissa neuvotaan jatkamaan kuuria ilman välipäiviä, tarpeen vaatiessa hieman pidempäänkin jatkaen.

Uuden akvan hankinta kantsii lykätä vaikka sydän murtuisikin, turha kerjätä ongelmia. TIetysti sen pilkkutaudin voisi hoitaa isossakin akvassa - ei tämäkään täysin älytöntä olisi ennen uusien kalojen hankintaa - mutta toisaalta ainakin lääkettä kuluisi enemmän. Uusia kaloja ei kannata hankkia ennen kuin pöpö on hoideltu. Kalatiheyden nostaminen kun johtaisi vain taudin etenemisen nopeutumiseen (kun loisen "itiöillä" tms. on parempi mahdollisuus löytää uusia isäntiä). Tämä merkitsisi paitsi uusien, myös vanhojen kalojen riskeeraamista. 5 cm partamonni menee tuommoisessa altaassa vielä kuukausia ainakin.

Sos-84, kiitti infosta. Tosin oireiden (pilkut) perusteellahan näitä kantoja ei taida pystyä erottamaan toisistaan. Onko tietoa toisen kannan elämänkierron pituudesta (tärkeä tieto lääkekuurin pituutta harkittaessa)?
Kierron pituudesta en osaa sanoa, mutta ohjeena annettiin lääkitä tupla-aika siitä, mitä normaalilääkitys(lääkkeiden ohjeessa) kestäis. Antaa vähän osviittaa siitä, miten sitkeän taudin kanssa ollaan tekemisissä... 8O
marikap
Junior Member
Junior Member

pilkkutaudin sitkeys

Jes! kolmisen viikkoa meni taistelussa ja nyt viikon verran kalat ovat olleet pilkuttomia ja todella virkeitä :D Vielä on vesi arvoissa hoideltavaa kun protozin lääkitys ilmeisesti kupsautti bakteerit nurin ja nitriiti +nitraatti arvot ponkas taivaisiin.huh selvisin veden vaihdoilla ja bactozymillä ainakin osittain.

Kysyisinkin vielä että miten saisin nitriitin vielä laskemaan arvo nyt 1 ja nitraatti 25?? Ei ois kivaa jos tän taistelun jälkeen kalat kuolis niitriittiin. :roll: Kävin kuitenkin kielloista huolimatta lunastamassa uuden akvaariopaketin. Myyjät näyttivät minulle artikkelia uudesta akvaristi lehdestä ( en ole varma lehden nimestä ), joka koski pilkkutautia. Siinä selitettiin kaikki aiheesta ja mainittiin jotenkin näin että pilkkutautia sairastaneet kalat voidaan siirtää akvaarioon karanteenista takasin kun viikkon kalat ollut eri altaassa. Siinä ajassa loinen on kuollut ilmeisesti kalattomasta akvaariosta. Laitoin 120l altaan kypsymään ja siirsin sairas akvaariosta kasvit uuteen+joitain somisteita. Pumppu on uusi eli altaan kypsymisessä menee aikaa ja voin seurailla sairas akvaariossa olevia kaloja ettei ne sairastu uudelleen. Onko joku muu lukenut kyseistä artikkelia siitä lehdestä? Kun kiirreessä en kerenny oikein lukasta kunnolla että mitä kaikkea siinä sanottiin. Kumminkin myyjä sanoi että se on tutkittu juttu mitä pilkkutaudista siinä puhuttiin. Toivottavasti joku ymmärsi mitä yritin siitä artikkelista kertoa.En oikein osaa noita sana muotoja kunnolla asettaa nääs.. [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”