Mattosuodattimen yleisyys keväällä 2003

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Käytätkö mattosuodatinta akvaario(i)ssasi?

Äänestys päättyi 13:05, 12.05.2003

Kyllä minulla on sellainen käytössä
36
21%
Ei ole, mutta suunnitelmissa on hankkia
78
45%
Ei ole, eikä tule olemaan
30
17%
Kaikkea ne keksii!
5
3%
En ota toistaiseksi kantaa asiaan.
25
14%

Ääniä yhteensä: 174

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Mattosuodattimen yleisyys keväällä 2003

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tutkitaan mattosuodattimen yleisyyttä. Ajattelin uusia tämän pollauksen vuosittain, jotta nähdään miten uusi asia etenee.
Viimeksi muokannut jarvij, 20:50, 08.04.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Pakkohan se on hankkia (tilauksessa on) jotta nähdään pitävätkö puheet paikkaansa!
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Hankkisin varmaan jos näkisin ihan käytännössä miten ne kaikki putket jne. on viritetty. Minä kun olen sellainen että täytyy nähdä tietyt asiat ennenkuin niitä ymmärtää ja osaa hahmottaa. Toistaiseksi en ole tarpeeksi selkeää kuvaa nähnyt, jjärvi. Muuten ei siinä suodatinmallissa mitään huonoa puolta mielestäni ole.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Greitti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Greitti »

Sen verran kun tästä aiheesta nyt on tullut jo luettua, niin kiinnostaa kyllä kokeilla... Kunhan ensin saisin sen akvaarion käyttöön (vaatii muuttamista ihan oikeaan asuntoon tästä "koirankopista").

Tällä palstalla olevat mattosuodatinta koskevat keskustelut tulee luetuksi tarkkaan, joten mitäpä sitä kieltämään kiinnostustaan aiheeseen? [;)]
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Jos olisi syvempi allas

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tämänhetkinen altaani on vain 50 cm syvä eli jos maton asentaisi takaseinään, pienenisi tila liikaa. Tulevaisuudessa on aikomus ostaa entistä isompi n. kuution allas ja siinä jos olisi syvyys esim 70 cm niin mattoa voisi kyllä hyvinkin ajatella :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Pallokala kirjoitti:Hankkisin varmaan jos näkisin ihan käytännössä miten ne kaikki putket jne. on viritetty. Minä kun olen sellainen että täytyy nähdä tietyt asiat ennenkuin niitä ymmärtää ja osaa hahmottaa. Toistaiseksi en ole tarpeeksi selkeää kuvaa nähnyt, jjärvi. Muuten ei siinä suodatinmallissa mitään huonoa puolta mielestäni ole.
Minkähänlainen kuva olisi riittävän selvä?
Tämä siis ei vielä?Kuva
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ei. Koska tuo ei kerro yksityiskohtaisemmin siitä miten minä virittäisin laitteen x mattosuodattimeen ja mitä putkenpätkiä mahdollisesti tarvitsen avuksi. Itse maton kiinittämisen olen sisäistänyt juttuja lukiessani jo. Mutta tämä on vain minun ongelmani, luultavasti pääsen näkemään tämän käytännössä jonkun akvaariossa piakkoin kun ne niin vauhdilla yleistyvät.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Vapaa toteutus

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Maton takana olevasta tilasta pumpataan vesi maton toiselle puolelle. Ei sen monimutkaisempaa rakennetta tarvita. Sehän tässä on hyvää niin monen muun edun ohella!

Putket tai letkut kannattaa virittää mahdollisimman yksinkertaisesti, kuten Jukka Järven kuvassa. Tarvitaan vain imupuolelle yksi letku, joka työnnetään mattoon tehdystä reiästä läpi tai kierrätetään maton reunan yli. Pumpun ulostulo kannattaa asentaa niin, etteivät innokkaimmatkaan kalat pääse uimaan siitä sisään. Virtausta voi jakaa laajemmalle alueelle muutaman kymmenen sentin pituisella putkella, johon on porattu reikiä ja laitettu tulppa toiseen päähän. Sellaisen saa suoraan akvaariokaupastakin väliletkunpätkän kera.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mattosuodatin on hankintavaiheessa. Pähkäilyn kohteena on tietysti se matto. Ostaisikohan 3 cm vai 5 cm paksua?
Entäs sitten se kiertovesipumppu. Suunnitelmissa olisi ehkä EHEIM aquaball Powerhead 1212, onko kenelläkään käytössä sellaista? Toimiiko, ja kuinka toimii, ja toimiiko kovinkin äänekkäästi?

Mattosuodatin on alkanut kiinnostamaan kummasti, kun nykyisellään 250-litraisessa suodattava Eheim 2227 päättää aina ajoittain tyhjentää itsensä. Tiivisteissä ei ole vikaa ja kaikki osat pitäisi olla kunnolla kiinni, mutta silti välillä suihkuaa parketille vettä tahtiin n. 1 litra/minuutti. Sitten se mokoma ei poista akvaariossa leijuvaa pikkumoskaa. Pitää olla erillinen suodatin pikkumoskaa varten, joka tietysti on koko ajan tukossa kun en sitten investoinut isompaan suodattimeen...gggrrrr

Voi, mikä ihanuus sitten kun se tuleva mattosuodatin on toiminnassa. Ei huolta siitä että kotiin palattuaan löytää lattialta 200-litraa suodattimen tyhjentämää vettä. Ei tarvitse olla joka toinen päivä puhdistamassa pikkumoskasuodatinta. Kaiken lisäksi hinta on koko lailla edullinen verrattuna nykyiseen suodatinsettiin. Kuulostaa epäilyttävän helpolta :?
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Käytössäni on ollut jo muutamia vuosia vastaavanlaisia suodattimia ilmapumppu tekniikalla poikas/kutu altaissa.
Jukan kääntämät artikkelit tosin ovat olleet erinomaisena apuna suodattimen optimaalisen toiminnan saavuttamiseksi (virtaus/pinta-alasuhde, aktiiviliete yms.).

T:Ville
Ratala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ratala »

Minulla ei aivan vielä ole mattosuodatinta, mutta lauantaina saamme uuden akvaarion :D, johon olen jo maton ja pumpun hankkinut. Jos siis minulta kysytään samaa asiaa maanantaina, silloin minulla on jo oma matto toiminnassa.
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Suodatin on rakennettuna, mutta allas on kuivillaan edelleen. Vastasin kuitenkin, että käytössä, koska se on täysin valmiina jo. Kuvat ovat olleetkin täällä jo aiemmin esillä.
Tilkka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Matto on jo tulossa :mrgreen: Ehkä viikon päästä jo altaassa.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Itse olen juuri rakentamassa mattosuodatinta 325L altaaseen. :D

hankin toiseenkin 400L altaaseen samat välineistöt (pumput, letkut, putket, mattoa pari metriä) :mrgreen:

Tosin huomasin, että toistaiseksi en laitakkaan tuohon olohuoneen 400L altaaseen sitä mattosuodatinta vaan viritän sen systeemin eka tähän makuuhuoneen altaaseen ja katson miten se toimii.

Minulla olisi tuota mattoa, yksi hyvä Eheimin pumppu, putkia ylimääräisinä myytäväksi asti. Jos löytyy kiinnostusta niin yhteyksiä vaan.
VePe
Starting Member
Starting Member

Uusi jäsen ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja VePe »

Hei akvaarion ystävät.
Olen akvaarioharrastaja jo melkein 20 vuoden ajalta, välillä innokkaasti ja toisinaan ei.
Kiinnostuksen kohteena ovat jatkuvasti olleet lehtikalat sekä kiekot.
Nyt on taas menossa uuden innostuksen buumi ( kiekot, kolmannen ja viimeisen kerran).
Olen seuraillut myös jonkun aikaa mielenkiinnolla täällä käytyjä keskusteluja. Mattosuodatin on tuntunut niin kiinnostavalta että sellainen on nyt ollut pariviikkoa kypsymässä ja kohta siirrän fluval 304:n tuohon uuteen altaaseen.
Altaistani vanhimmassa (375L) löytyy tällähetkellä erilaisia tetroja sekä lehtikala kutupari jolle rakentelen uutta omaa allasta.
Saan sen varmaankin jo viikonlopun aikana toimintaan. (On väliseinällä jaettu 500 litrainen. )
Toisessa altaassa on valitettavasti enää kolme kiekkoa sillä vedenvaihdon jälkeen iski jokin (?) ja viikon sisällä menehtyi 4 kiekkoa.
Kolmannessa 100 litraisessa "sairaalaassa" on yksi pieni siniturkoosi joka välttyi muiden kiekkojen vaikeuksilta kun oli eristyksessä syömättömyytensä vuoksi.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa.. niin paitsi akvaariot
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Minä odottelen myös että joku täältä Mikkelistä väsää mattosuodattimen altaaseensa (kv-setä: mie odotan innolla projektiasi!) jotta tietäisi/näkisi enemmän.
Jonkinsortin hahmotelmaa olen JJärven teksteistä jo saanutkin(ja kuvista) mutta kunhan joku tässä lähipiirissä kyhää moisen, voisin ehkä joskus harkitakin mattoa mikäli hommaan joskus isomman altaan. Tämän hetkiseen 317 litraiseen en usko mattoa viritteleväni.

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
kala(harra)staja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kala(harra)staja »

Pitääkö noi matot tilata aina Saksasta asti? Olen vaan saanut sellaisen käsityksen näistä muista keskusteluista...
Aurinko on vain reikä verkkokalvossani...
sokeri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Tulee heti kunhan saan vain matskut tilattua. Aioin kokeilla ensin 63 litraiseen karanteeni-/kudetuspönttöön :D
lincci
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lincci »

Suunnittelu on jo tehty ja kulmaan viriteltävä versio odottelee materiaalia Saksasta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

kala(harra)staja kirjoitti:Pitääkö noi matot tilata aina Saksasta asti? Olen vaan saanut sellaisen käsityksen näistä muista keskusteluista...
Ei tarvitse. Ongelmana on ollut vain se, että paikallisista liikkeistä löytyy ilmeisesti vain 50*50 kokoa ja, jos joku haluaa tehdä isomman maton, niin eipä enää löydykään vaan silloin käännytään sakemannien puoleen.
Aniliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aniliini »

Huomenna ollaan menossa Akvaariokeskukseen ja ostoslistalle on löytänyt itsensä myös mattosuodatin :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Pallokala kirjoitti:Hankkisin varmaan jos näkisin ihan käytännössä miten ne kaikki putket jne. on viritetty. Minä kun olen sellainen että täytyy nähdä tietyt asiat ennenkuin niitä ymmärtää ja osaa hahmottaa. Toistaiseksi en ole tarpeeksi selkeää kuvaa nähnyt, jjärvi. Muuten ei siinä suodatinmallissa mitään huonoa puolta mielestäni ole.
Mites tämä malli: suora putki pumpun päähän ja matosta läpi?
Kuva
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... karant.php
pertsa
Starting Member
Starting Member

Mattosuodattimesta

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Tarpeet alkavat olla hankittu ja pian päästään tositoimiin. Mutta mihin tuon nyt sitten sijoittaisi; pääty, takaseinä vai kulma... ? Kysymys lienee lähinnä esteettinen, vaikkakin suoralle sivulle/taustalle asentaminen lienee teknisesti yksikertaisin. Olen odotellut jarvij:n projektista lisää kuvia, koska kiinnostaisi näkymä päädystä maton takaa ja kuinka lasia vasten tuleva matonsivu muuttaa väriään?

Kuinka suuri vesitilan tulisi olla maton takana (esim. jos tuonne sijoittaisi vaikka lämmittimen)?

Pertsa
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

En ryhdy kaikkia kuvia sivuiltani kopioimaan tänne.
Matto uutena takaa kuvattuna on täällä:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... t_ase2.php
Kolmanneksi alin kuva. Ei matto takaa tuosta paljoa ole vielä muuttunut. Vähän on lietettä imuputken pään vieressä ja alareunassa. Tuo imuputken kohta kannattaa vaihtaa suoraan alaspäin ja rei'ittää, jotta veden otto leviää laajemmalle alueelle.
Edestä päin kuvia:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... t_ase8.php
Kolmas kuva ylhäältä esittää mattoa 7 viikon vanhana, kuten muutkin kuvat.
Vertaamalla veden alla olevaa mattoa veden yläpuoliseen mattoon (näkyy mm. kahdessa ylimmässä kuvassa), huomaa värimuunnoksen, mikä on tapahtunut siis 7 niikon kuluessa.

Seuraan tilannetta edelleen ja otan kuvia matosta samasta kohtaa noin parin viikon välein.
:mrgreen:

Minua itseänikin kiinnostaa tuo värin muuttumisen nopeus.
Janne
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tältä näyttää about kuukauden (3.5 viikkoa) vanha matto täällä. Kamerasta loppui akku kesken, eli tässä parhaat mitä onnistuin saamaan. :)

Kuva
Matto akvaarion takaa. Tämä puoli on yleensä piilossa "viidakossa".

Kuva
Tältä matto näyttää vähän kauempaa edestä katsottuna.

Kuva
Ja vähän lähempää. Kasveja en ole vielä kuukaudessa kerennyt laittamaan mattoon, vaikka tarkoitus olisi...

Janne
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”