Kurkku ja kesäkurpitsa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Kurkku ja kesäkurpitsa
Miten saatte ne pysymään pohjassa?
Mulla ei ajatus juokse tässä asiassa yhtään. Kiven reunan alta ne luiskahtavat pintaan.
Mulla ei ajatus juokse tässä asiassa yhtään. Kiven reunan alta ne luiskahtavat pintaan.
"Arvioi elämääsi saamiesi hymyjen, älä kyynelten perusteella. Laske ikäsi saamiesi ystävien, älä vuosien perusteella."
"Ai mää vai?"
"Ai mää vai?"
-
- Member
- Sukupuoli: N/A
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Laita kurkku ja kesäkurpitsa kiinni haarukan piikkeihin. Minä olen aina käyttänyt haarukkaa, ja kun jättää kurkuun vähän kuorta ja pistää haarukan piikit kuoren läpi, vihannekset pysyvät hyvin pohjassa, eivätkä lähde helposti irti haarukasta. Lusikkaankin voi tietysti laittaa, mutta minusta haarukka on vain kätevämpi. Sitten kun kalasi eivät enää kurkkua syö, voi nostaa haarukan ylös. Kätevää. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Itse ainakin pelkäisin, että jos kalat saavat syödessään sätkyn niin voivat teurastaa itsensä siihen haarukkaan. Siksi käytän lusikkaa.Joulutonttu kirjoitti:Laita kurkku ja kesäkurpitsa kiinni haarukan piikkeihin. Minä olen aina käyttänyt haarukkaa, ja kun jättää kurkuun vähän kuorta ja pistää haarukan piikit kuoren läpi, vihannekset pysyvät hyvin pohjassa, eivätkä lähde helposti irti haarukasta. Lusikkaankin voi tietysti laittaa, mutta minusta haarukka on vain kätevämpi. Sitten kun kalasi eivät enää kurkkua syö, voi nostaa haarukan ylös. Kätevää.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Pistän haarukan niin, että piikit eivät tule toiselta puolelta aivan ulos. Eivät kalat ole ainakaan vielä itseään vahingoittaneet. Lusikkaa käytin ensin, mutta se osottautui huonoksi, koska kurkunpalat irtosivat siitä ja lähtivät kellumaan pinnalle. Sieltä niitä sai sitten hikihatussa metsästää ja ihmetellä minne kasvipusikkoon se kurkku taas on mennyt...
Kun meillä partikset ovat todella hakoja jynssyttämään kurkkua niin, että jollei se ole tukevasti kiinni, niin pian se löytyy pinnalta, josta partikset sitä eivät enää pysty syömään. Mutta voisihan sitä lusikkaa taas joskus kokeilla, kiinnittäisi sen vain paremmin tms. Miten te laitatte kurkun kiinni lusikkaan, niin että se pysyy siinä?

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Väännä kurkkuteline rautalangasta niin ei tarvitse kastella käsiä;
http://www.saunalahti.fi/pistia/kuvat/kurkkuteline.jpg

http://www.saunalahti.fi/pistia/kuvat/kurkkuteline.jpg

Minä tökkäsin rautanaulaan, ja kalalankaa toiseen päähän, sitten vaan kurkulla monnia "onkimaan" mahtuu hyvin ruokinta-aukosta ja kun naru jää ulos, helppo onkia jämät ylös (kuoret jää aina syömättä)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Kyllä aika sätkyn saa saada ja sulla saa olla todella teräväpiikkinen haarukka, että teurastettua itsensä siihen haarukkaan saavat...Muffe kirjoitti:Itse ainakin pelkäisin, että jos kalat saavat syödessään sätkyn niin voivat teurastaa itsensä siihen haarukkaan. Siksi käytän lusikkaa.Joulutonttu kirjoitti:Laita kurkku ja kesäkurpitsa kiinni haarukan piikkeihin. Minä olen aina käyttänyt haarukkaa, ja kun jättää kurkuun vähän kuorta ja pistää haarukan piikit kuoren läpi, vihannekset pysyvät hyvin pohjassa, eivätkä lähde helposti irti haarukasta. Lusikkaankin voi tietysti laittaa, mutta minusta haarukka on vain kätevämpi. Sitten kun kalasi eivät enää kurkkua syö, voi nostaa haarukan ylös. Kätevää.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ite oon käyttänyt lusikkaa sen pari kertaa, mitä kurkkua oon tässä kerinnyt antamaan. Mut toi "kurkkuteline" pitää kyllä tehä!

317 L (sekala)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Joo, valitettavasti saunalahden sivu on nyt poissa käytöstä ja kuva hävinnyt bittiavaruuteen, mutta työvälineet ovat nämä;
Altaan korkuista tai vähän pidempää ruostumatonta(Liukenematonta) rauta/teräslankaa(Melko paksua saa olla, jotta teline olisi tarpeeksi painava pitelemään kurkkupaloja pohjassa) ja pihdit millä vääntää suoraan rautatankoon kurkunmentäviä "koukkuja" pohjan tuntumaan, lopuksi taittelee altaan kehykseen sopivan kahvan.
Altaan korkuista tai vähän pidempää ruostumatonta(Liukenematonta) rauta/teräslankaa(Melko paksua saa olla, jotta teline olisi tarpeeksi painava pitelemään kurkkupaloja pohjassa) ja pihdit millä vääntää suoraan rautatankoon kurkunmentäviä "koukkuja" pohjan tuntumaan, lopuksi taittelee altaan kehykseen sopivan kahvan.
Herne helpompaa sapuskaa
Minä yritin alkuun myös tarjota kurkkua ja kesäkurpitsaa, raakana, kypsennettynä, kuorineen ja kuorimatta lusikka läpi työnnettynä. Partis ei noihin koskenut ja muutenkin se lusikka oli niin ruma ja hankala, että päätin kokeilla herneitä. Ja nepäs vasta ovat herkkua, myös palettikalat yrittävät päästä apajille. Kypsennän pakasteherneen tai kaksi hetken mikrossa, kuorin ja heitän puolikkaat akvaarioon. Ovat sopivan kokoisia kadotakseen lyhyessä ajassa ja mikä parasta, painuvat pohjaan. Kuorineen jäävät kellumaan pinnalle.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla perinteinen ruostunut 5 tuuman rautanaula pohjaan tökättynä. Puolikaspalaa kesäkurpitsaa siihen ja töks...pohjaan naulan teäväpää edellä. Kukaan kala ei loukkaa itseään siihen, mitä nyt käsivarteni akvassa hieman huuhtoutuu. Monni kyllä tietää paikan: 5 sentin puolikas katoaa 3:ssa yössä.
Kaiketi siitä voisi kuvitella rautaakin akvaan liukenevan kun pH on alle 7:n?
Kurkku höttööntyy nopeasti mutta kesäkurpitsa toimii parhaiten. On syöty ennenkuin menee hötöksi.
Kaiketi siitä voisi kuvitella rautaakin akvaan liukenevan kun pH on alle 7:n?

Viola & eläintarhantynkä
Meillä ei taas kesäkurpitsa kelpaa vaan kurkkua sen olla pitää
Ja raakana, kiitos.
Itse olen väsäillyt Itiksen Faunattaressa nähdyn systeemin mukaan kurkunsyöttösysteemit. Eli siis ylimääräinen imukuppi ja siihen pyörittelet rautalangan, johon tökkäät vaan sitten kurkun kiinni. Ei tarvii nostella kansilasia kokonaan pois ja urkkia sitä haarukkaa sieltä pohjasta vaan voit laittaa imukupin yläreunaan kiinni ja laittaa sitten taas uuden palan uimatta altaassa kainaloita myöten.

Itse olen väsäillyt Itiksen Faunattaressa nähdyn systeemin mukaan kurkunsyöttösysteemit. Eli siis ylimääräinen imukuppi ja siihen pyörittelet rautalangan, johon tökkäät vaan sitten kurkun kiinni. Ei tarvii nostella kansilasia kokonaan pois ja urkkia sitä haarukkaa sieltä pohjasta vaan voit laittaa imukupin yläreunaan kiinni ja laittaa sitten taas uuden palan uimatta altaassa kainaloita myöten.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Re: Herne helpompaa sapuskaa
Taitaa olla partikset melkoisia yksilöitä noiden herkkujensa suhteentikru2000 kirjoitti:Minä yritin alkuun myös tarjota kurkkua ja kesäkurpitsaa, raakana, kypsennettynä, kuorineen ja kuorimatta lusikka läpi työnnettynä. Partis ei noihin koskenut ja muutenkin se lusikka oli niin ruma ja hankala, että päätin kokeilla herneitä. Ja nepäs vasta ovat herkkua, myös palettikalat yrittävät päästä apajille. Kypsennän pakasteherneen tai kaksi hetken mikrossa, kuorin ja heitän puolikkaat akvaarioon. Ovat sopivan kokoisia kadotakseen lyhyessä ajassa ja mikä parasta, painuvat pohjaan. Kuorineen jäävät kellumaan pinnalle.

Minä olen viikon aikana testannut parsaa, herneitä ja tuorekurkkua.
Testin tulokset:
- Parsa maistui hetken, mutta mielenkiinto hiipui nopeasti
- herneet eivät maistuneet lainkaan (miekkapystöt tykkäsivät yllättäen!)
- tuorekurkku on suurta herkkua!
Eräs ystäväni epäili tässä jo mielenterveyttäni, kun kerroin tekstarilla antaneeni Roopelle parsaa

Kun täällä näistä muistakin vihreistä ruuista on ollut puhetta, niin meitin kalojen ehdoton ykkönen on salaatti. Levämagneetin ja lasin väliin kiinni ja altaaseen. Ei mene kauaakaan kun "rangan" saa poistaa. Maistuu ainakin purjesampimonnille, keltabarbille, partamonnille, leväbarbille ja katinkultamonnille. Myös pleco L205 sitä meillä mussuttaa.