Kurkku ja kesäkurpitsa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Kurkku ja kesäkurpitsa

Viesti Kirjoittaja hooonolulu »

Miten saatte ne pysymään pohjassa?
Mulla ei ajatus juokse tässä asiassa yhtään. Kiven reunan alta ne luiskahtavat pintaan.
"Arvioi elämääsi saamiesi hymyjen, älä kyynelten perusteella. Laske ikäsi saamiesi ystävien, älä vuosien perusteella."

"Ai mää vai?"
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Keitä niitä viitisen minuuttia niin ne pysyvät pohjassa. Jos taas haluat ne pysymään pohjalla raakana, niin pistä painoksi vaikka lusikka tai veitsi kurpitsanpalojen läpi ja siihen painoon sitten kiinni joku naru jolla saat sen kätevästi ylös käsiä kastamatta.
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hooonolulu »

Kiitos! :)
"Arvioi elämääsi saamiesi hymyjen, älä kyynelten perusteella. Laske ikäsi saamiesi ystävien, älä vuosien perusteella."

"Ai mää vai?"
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Laita kurkku ja kesäkurpitsa kiinni haarukan piikkeihin. Minä olen aina käyttänyt haarukkaa, ja kun jättää kurkuun vähän kuorta ja pistää haarukan piikit kuoren läpi, vihannekset pysyvät hyvin pohjassa, eivätkä lähde helposti irti haarukasta. Lusikkaankin voi tietysti laittaa, mutta minusta haarukka on vain kätevämpi. Sitten kun kalasi eivät enää kurkkua syö, voi nostaa haarukan ylös. Kätevää. :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Joulutonttu kirjoitti:Laita kurkku ja kesäkurpitsa kiinni haarukan piikkeihin. Minä olen aina käyttänyt haarukkaa, ja kun jättää kurkuun vähän kuorta ja pistää haarukan piikit kuoren läpi, vihannekset pysyvät hyvin pohjassa, eivätkä lähde helposti irti haarukasta. Lusikkaankin voi tietysti laittaa, mutta minusta haarukka on vain kätevämpi. Sitten kun kalasi eivät enää kurkkua syö, voi nostaa haarukan ylös. Kätevää. :mrgreen:
Itse ainakin pelkäisin, että jos kalat saavat syödessään sätkyn niin voivat teurastaa itsensä siihen haarukkaan. Siksi käytän lusikkaa.
dada
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dada »

Minä suosin myös lusikkaa [;)]
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Pistän haarukan niin, että piikit eivät tule toiselta puolelta aivan ulos. Eivät kalat ole ainakaan vielä itseään vahingoittaneet. Lusikkaa käytin ensin, mutta se osottautui huonoksi, koska kurkunpalat irtosivat siitä ja lähtivät kellumaan pinnalle. Sieltä niitä sai sitten hikihatussa metsästää ja ihmetellä minne kasvipusikkoon se kurkku taas on mennyt... :roll: Kun meillä partikset ovat todella hakoja jynssyttämään kurkkua niin, että jollei se ole tukevasti kiinni, niin pian se löytyy pinnalta, josta partikset sitä eivät enää pysty syömään. Mutta voisihan sitä lusikkaa taas joskus kokeilla, kiinnittäisi sen vain paremmin tms. Miten te laitatte kurkun kiinni lusikkaan, niin että se pysyy siinä?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Väännä kurkkuteline rautalangasta niin ei tarvitse kastella käsiä;
http://www.saunalahti.fi/pistia/kuvat/kurkkuteline.jpg

Kuva
JEM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEM »

Minullakin on tuollainen rautalankaviritys. Lusikkasysteemi on mielestäni hankala, kun pitää ensin nostaa painavat valaisimet ja kansilasit pois tieltä ja sitten kahlata kainaloitaan myöten altaassa, ennen kuin saa lusikat pois :mrgreen:
~ 520 litraa ~
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Minä tökkäsin rautanaulaan, ja kalalankaa toiseen päähän, sitten vaan kurkulla monnia "onkimaan" mahtuu hyvin ruokinta-aukosta ja kun naru jää ulos, helppo onkia jämät ylös (kuoret jää aina syömättä)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Muffe kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti:Laita kurkku ja kesäkurpitsa kiinni haarukan piikkeihin. Minä olen aina käyttänyt haarukkaa, ja kun jättää kurkuun vähän kuorta ja pistää haarukan piikit kuoren läpi, vihannekset pysyvät hyvin pohjassa, eivätkä lähde helposti irti haarukasta. Lusikkaankin voi tietysti laittaa, mutta minusta haarukka on vain kätevämpi. Sitten kun kalasi eivät enää kurkkua syö, voi nostaa haarukan ylös. Kätevää. :mrgreen:
Itse ainakin pelkäisin, että jos kalat saavat syödessään sätkyn niin voivat teurastaa itsensä siihen haarukkaan. Siksi käytän lusikkaa.
Kyllä aika sätkyn saa saada ja sulla saa olla todella teräväpiikkinen haarukka, että teurastettua itsensä siihen haarukkaan saavat... [;)]

Ite oon käyttänyt lusikkaa sen pari kertaa, mitä kurkkua oon tässä kerinnyt antamaan. Mut toi "kurkkuteline" pitää kyllä tehä! :mrgreen:
317 L (sekala)
hirssi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hirssi »

Kurkkuteline kuulostaa mielenkiintoiselta, mutten päässyt linkistä enää sitä katsomaan.. Haarukka näyttää aina niin koomiselta - kuin olisi jäänyt jollakin ruokailu kesken! Onko vinkkejä telineeseen?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Joo, valitettavasti saunalahden sivu on nyt poissa käytöstä ja kuva hävinnyt bittiavaruuteen, mutta työvälineet ovat nämä;
Altaan korkuista tai vähän pidempää ruostumatonta(Liukenematonta) rauta/teräslankaa(Melko paksua saa olla, jotta teline olisi tarpeeksi painava pitelemään kurkkupaloja pohjassa) ja pihdit millä vääntää suoraan rautatankoon kurkunmentäviä "koukkuja" pohjan tuntumaan, lopuksi taittelee altaan kehykseen sopivan kahvan.
tikru2000
Starting Member
Starting Member

Herne helpompaa sapuskaa

Viesti Kirjoittaja tikru2000 »

Minä yritin alkuun myös tarjota kurkkua ja kesäkurpitsaa, raakana, kypsennettynä, kuorineen ja kuorimatta lusikka läpi työnnettynä. Partis ei noihin koskenut ja muutenkin se lusikka oli niin ruma ja hankala, että päätin kokeilla herneitä. Ja nepäs vasta ovat herkkua, myös palettikalat yrittävät päästä apajille. Kypsennän pakasteherneen tai kaksi hetken mikrossa, kuorin ja heitän puolikkaat akvaarioon. Ovat sopivan kokoisia kadotakseen lyhyessä ajassa ja mikä parasta, painuvat pohjaan. Kuorineen jäävät kellumaan pinnalle.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Meillä vihannekset ovat metallisessa grillivartaassa. Naru toisessa päässä.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla perinteinen ruostunut 5 tuuman rautanaula pohjaan tökättynä. Puolikaspalaa kesäkurpitsaa siihen ja töks...pohjaan naulan teäväpää edellä. Kukaan kala ei loukkaa itseään siihen, mitä nyt käsivarteni akvassa hieman huuhtoutuu. Monni kyllä tietää paikan: 5 sentin puolikas katoaa 3:ssa yössä.

Kaiketi siitä voisi kuvitella rautaakin akvaan liukenevan kun pH on alle 7:n? :roll: Kurkku höttööntyy nopeasti mutta kesäkurpitsa toimii parhaiten. On syöty ennenkuin menee hötöksi.
Viola & eläintarhantynkä
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Minä taas kannatan lusikka systeemiä.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Meillä ei taas kesäkurpitsa kelpaa vaan kurkkua sen olla pitää :mrgreen: Ja raakana, kiitos.

Itse olen väsäillyt Itiksen Faunattaressa nähdyn systeemin mukaan kurkunsyöttösysteemit. Eli siis ylimääräinen imukuppi ja siihen pyörittelet rautalangan, johon tökkäät vaan sitten kurkun kiinni. Ei tarvii nostella kansilasia kokonaan pois ja urkkia sitä haarukkaa sieltä pohjasta vaan voit laittaa imukupin yläreunaan kiinni ja laittaa sitten taas uuden palan uimatta altaassa kainaloita myöten.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Calatar
Junior Member
Junior Member

Re: Herne helpompaa sapuskaa

Viesti Kirjoittaja Calatar »

tikru2000 kirjoitti:Minä yritin alkuun myös tarjota kurkkua ja kesäkurpitsaa, raakana, kypsennettynä, kuorineen ja kuorimatta lusikka läpi työnnettynä. Partis ei noihin koskenut ja muutenkin se lusikka oli niin ruma ja hankala, että päätin kokeilla herneitä. Ja nepäs vasta ovat herkkua, myös palettikalat yrittävät päästä apajille. Kypsennän pakasteherneen tai kaksi hetken mikrossa, kuorin ja heitän puolikkaat akvaarioon. Ovat sopivan kokoisia kadotakseen lyhyessä ajassa ja mikä parasta, painuvat pohjaan. Kuorineen jäävät kellumaan pinnalle.
Taitaa olla partikset melkoisia yksilöitä noiden herkkujensa suhteen :roll:

Minä olen viikon aikana testannut parsaa, herneitä ja tuorekurkkua.

Testin tulokset:
- Parsa maistui hetken, mutta mielenkiinto hiipui nopeasti
- herneet eivät maistuneet lainkaan (miekkapystöt tykkäsivät yllättäen!)
- tuorekurkku on suurta herkkua!

Eräs ystäväni epäili tässä jo mielenterveyttäni, kun kerroin tekstarilla antaneeni Roopelle parsaa :mrgreen:
Calatar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Calatar »

ansu75 kirjoitti:Minä tökkäsin rautanaulaan, ja kalalankaa toiseen päähän, sitten vaan kurkulla monnia "onkimaan" mahtuu hyvin ruokinta-aukosta ja kun naru jää ulos, helppo onkia jämät ylös (kuoret jää aina syömättä)
Mahtava vinkki! Kiitos!

Naula ja kalalanka on todellakin toimiva systeemi.
joosa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja joosa »

Kun täällä näistä muistakin vihreistä ruuista on ollut puhetta, niin meitin kalojen ehdoton ykkönen on salaatti. Levämagneetin ja lasin väliin kiinni ja altaaseen. Ei mene kauaakaan kun "rangan" saa poistaa. Maistuu ainakin purjesampimonnille, keltabarbille, partamonnille, leväbarbille ja katinkultamonnille. Myös pleco L205 sitä meillä mussuttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”