Akvan tilannearvio - asiantuntijamielipiteitä kaivataan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kurnu_ja_loikka
Junior Member
Junior Member

Akvan tilannearvio - asiantuntijamielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kurnu_ja_loikka »

Kaipailisin mielipiteitä, ideoita ja muita asiantuntijakommentteja aloittelijan ensiakvasta.

135-litrainen akva on nyt ollut pystyssä puoli vuotta. Vesiarvot ovat pysyneet hanskassa, laitteisto on toiminut moitteettomasti ja kalat ainakin näyttävät hyvävointisilta (osa voi jopa sangen paksusti; kääpiörihmat osoittautuivat aikamoisiksi ruokapossuiksi...). Alkusäädönjälkeen käytösongelmia ei ole ollut, vaikka kääpiöukko jonkunmoinen despootti onkin.

Suurin ongelma on todella massiivinen kotiloinvaasio. Lisäksi on rihmalevää mutta se ei itseäni kauheasti häiritse. Muut levät ovat pysyneet hallinnassa.

Suodatin on Fluval 3+, siellä 1 vaahtomuovi+1 vanu+1 aktiivihiili

nitraatti 10-15
nitriitti 0
pH 7,0-7,2
karbonaattikovuus 10 tienoilla
kokonaiskovuus 7 tienoilla
lämpötila 26 astetta

Pohjamateriaalina tummahko sora. Kasvillisuudessa pyritty rehevyyteen.

Vaihdan kerran viikossa 40-50l vettä ja imuroin soran, käytän lannoitteena florenaa (+pohjasoraan alunperin sekoitettua pellettiä), lisäksi Morenaa ja satunnaisesti Aqutania. Ajoittain kovuudet olleet hiukan alakantissa, jolloin olen lisännyt Aquaduria.

Kalasto:

7 ottoa (lämpötilasta pyritty tarkkaan huolehtimaan ettei nousisi liikaa)
5 täplämonnista
perhoskirjopariskunta
hunajarihmapariskunta
kääpiörihmapariskunta
12 yksilön parvi musta-aavetetroja

Kuvia:

Kuva

Kuva
justiina8
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

..hmmm.. tuota vain ihmettelen, miksi sulla on aktiivihiili suodattimessa? Ei sitä saisi koko aikaa pitää paikoillaan. Lääkekuurien jälkeen, jos silloinkaan.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Aktiivihiili tosiaan pois suodattimesta. Jostain kumman syystä fluvalilta tulee nämä ainakin uusien ulkosuodattimien mukana :roll:. Akvaario näyttää hienolta. Täplämonniset kaipaisi kyllä matalampaa lämpötilaa asteen verran vähintään. Tällöin kutuakun olisi odotettavissa. Mites on yhteiselo mennyt rihmakaloilla ja perhoskirjoahvenilla?
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Mä kauhistelen tuota pariskuntien määrää, voiko tuon kokoisessa 3 pariskuntaa pärjätä ilman tappeluita.
Mulla on saman koko luokan akvaario ja en uskaltaisi sinne yhtä pariskuntaa enempää laittaa.(siellä ei ole tällä hetkellä yhtään)
Aktiivihiiltä ei kannata tosiaan pitää kokoaikaa, lääkitysten jälkeen se on suositeltavaa, mutta ei kokoajan.

Kotiloista, tiputa tablettiruoka ja odota kun kotilot kerääntyvät ruokailemaan ja kerää ne pois, tätä jatka päivittäin kunnes kotilo määrä on sopivat tai kun ei niitä enää löydy.
Kotilot voi lahjoittaa vaikka täällä aw.ssä, niistä tuntuu olevan kysyntää.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Toisaalta, jos aktiivihiili on ollut suodattimessa kokoajan, siitä on jo hävinnyt kemiallinen teho ja se toimii samanlailla kuin normaalit suodatin massat.

Akvaario näyttää ihan hyvältä. Kotilo invaasio saattaa johtua liikaruokinnasta. Jos onnistuu laskisin akvaarion Ph:n vähän alle seitsemään, kuten 6,8.

Millainen valaistus akvaariossa on? Entä kasvien lannoitus? Hiilari?
kurnu_ja_loikka
Junior Member
Junior Member

irkku82 kirjoitti:Aktiivihiili tosiaan pois suodattimesta. Jostain kumman syystä fluvalilta tulee nämä ainakin uusien ulkosuodattimien mukana :roll:. Akvaario näyttää hienolta. Täplämonniset kaipaisi kyllä matalampaa lämpötilaa asteen verran vähintään. Tällöin kutuakun olisi odotettavissa. Mites on yhteiselo mennyt rihmakaloilla ja perhoskirjoahvenilla?
Erittäin hyvin on sujunut; eivät välitä toisistaan ollenkaan.

Täplämonnisten kudettaminen ei ole ollut mielessä, mutta lämpötilan laskemista voisi harkita. Perhoset tosin eivät siitä niin piittaisi, vai kuinkas se meneekään?
justiina8 kirjoitti:..hmmm.. tuota vain ihmettelen, miksi sulla on aktiivihiili suodattimessa? Ei sitä saisi koko aikaa pitää paikoillaan. Lääkekuurien jälkeen, jos silloinkaan.
Tuli mukana jossakin epämääräisessä täydennyspaketissa. Olisiko vanu+vaahtomuovi siis ok yhdistelmä jos poistan aktiivihiilen?
Rihmis kirjoitti:Mä kauhistelen tuota pariskuntien määrää, voiko tuon kokoisessa 3 pariskuntaa pärjätä ilman tappeluita.

Kotiloista, tiputa tablettiruoka ja odota kun kotilot kerääntyvät ruokailemaan ja kerää ne pois, tätä jatka päivittäin kunnes kotilo määrä on sopivat tai kun ei niitä enää löydy.
Kotilot voi lahjoittaa vaikka täällä aw.ssä, niistä tuntuu olevan kysyntää.
Ihmeen hyvin on sujunut pariskuntien elo; jokaisella lajilla on oma lempipaikkansa eivätkä satu olemaan samoja paikkoja kuin toisilla :D Affenat tykkäävät onkaloista, kääpiöukko rakastaa vesiruttotiheikköä ja hunajat vaeltavat milloin missäkin.

Ainoa murheenkryyni on vääränä lajina myyty isokokoinen huulirihmanaaras, jota tuolla lahjoituspalstallakin kaupittelen. Se on alkanut rökittää kääpiöukkoa reippaasti. Se myytiin minulla kääpiönaaraana mutta kalankontit se mikään kääpiörihma olikaan... [}:)]
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

^ Nimenomaan. Aktiivihiiltä käytetään vain tilapäisesti poistamaan epäpuhtaudet vedestä esim. lääkityksen päätyttyä.
kurnu_ja_loikka
Junior Member
Junior Member

lehtis kirjoitti:Toisaalta, jos aktiivihiili on ollut suodattimessa kokoajan, siitä on jo hävinnyt kemiallinen teho ja se toimii samanlailla kuin normaalit suodatin massat.

Akvaario näyttää ihan hyvältä. Kotilo invaasio saattaa johtua liikaruokinnasta. Jos onnistuu laskisin akvaarion Ph:n vähän alle seitsemään, kuten 6,8.

Millainen valaistus akvaariossa on? Entä kasvien lannoitus? Hiilari?
Kotiloiden kanssa olen tapellut jo kauan ja kokeillut tuota tablettijuttuakin, mutta jostakin syystä kotiloita ei tableteille ilmesty ainuttakaan, ryömivät vain pitkin laseja ja miekkakasvien lehtiä. Myrkkyjä en tahtoisi käyttää.

Valastuksena on akvaarioliikkeestä hankitut kasvisävy + "kalasävy", paketteja ei ole tallella joten en muista merkkejä. Teho pitäisi kyllä olla riittävä (alunperin myivät vain yhden 40cm:n putken josta ei ollut mihinkään - mikä kauppiaita oikein vaivaa???)

Kasvien lannoituksesta olikin tuossa aloitusviestissä, hiilidioksidinlevitintä en ole kokeillut vielä ainakaan. Kiinnostaisi kyllä :D
tikru2000
Starting Member
Starting Member

Upea akvaario

Viesti Kirjoittaja tikru2000 »

Minulla kotilot ovat pysyneet aisoissa, vaikka niitä onkin jo kahta eri sorttia. Poistan joka viikko käsiin helposti osuvat, en usko että niitä on kerrallaan yli kymmentä kappaletta. Joten en siis osaa ongelmassa auttaa, mutta oli pakko kommentoida, että akvaario on aivan upea! Juuri tuollaista olen haaveillut, mutta minun puolivuotias akvaarioni ei todellakaan näytä tuolta, täytynee uskoa, että niitä kasveja pitää lannoittaa... Ja kasvilajeja ei ilmeisesti tarvita paljon, kunhan ne yksilöt saa kasvamaan komeiksi, minulla taitaa olla sorttejakin vähän liikaa.
Aloittelija
kurnu_ja_loikka
Junior Member
Junior Member

Re: Upea akvaario

tikru2000 kirjoitti:Minulla kotilot ovat pysyneet aisoissa, vaikka niitä onkin jo kahta eri sorttia. Poistan joka viikko käsiin helposti osuvat, en usko että niitä on kerrallaan yli kymmentä kappaletta. Joten en siis osaa ongelmassa auttaa, mutta oli pakko kommentoida, että akvaario on aivan upea! Juuri tuollaista olen haaveillut, mutta minun puolivuotias akvaarioni ei todellakaan näytä tuolta, täytynee uskoa, että niitä kasveja pitää lannoittaa... Ja kasvilajeja ei ilmeisesti tarvita paljon, kunhan ne yksilöt saa kasvamaan komeiksi, minulla taitaa olla sorttejakin vähän liikaa.
*kiittää ja kumartaa* Kiitos kehuista! Tuo miekkakasvi tuossa oikealla, jonka hankin peittämään suodattimen teki yllättävän paljon yleisilmeelle. Vesiruttoja olen joutunut uusimaan, koska kaikesta yrityksestä huolimatta eivät suostu kasvattamaan kovin tiheään ruusukkeita vaan jäävät harvahkoiksi.
Leksi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Leksi »

Onkos sinulla tuossa valaisimena minkälainen systeemi?

Itselläni on myös pian puoli vuotta vanha allas (98l) valaisutehona vain yksi 18W putkivalaisin. Tuntuu että kasvien kasvu on valosta kiinni. Hiilidioksidiakin lisäilin, mutta se ei tuntunut auttavan. No omien kasvien kasvu kyllä on ihan tyydyttävä, vaikka saisivat ne tuuheampiakin olla.

Hieno allas ja hienoa että saat menestymään kolme paria :)
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Siis onko muka totta ettei aktiivihiiltä pidetä koko ajan? Mulle on kyllä liikkeessä kerrottu että pidetään ja hiilet vaihdetaan parin kk välein. Ei kyllä ikinä ole engelmaa ollut. Suodattimet Brio 4.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
kerry74
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Vesirutto kasvattaisi tiheämpään lehtiä, jos alentaisit tuota lämpötilaa ainakin yhdellä asteella tai mieluiten jopa kahdella.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Kalasto ei taida kuitenkaan antaa periksi tuota lämpötilan laskua. Perhoskirjoahvenille, kun tuo 26 taitaa olla minimi.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Taunus76 kirjoitti:Siis onko muka totta ettei aktiivihiiltä pidetä koko ajan? Mulle on kyllä liikkeessä kerrottu että pidetään ja hiilet vaihdetaan parin kk välein. Ei kyllä ikinä ole engelmaa ollut. Suodattimet Brio 4.
Aktiivihiili imee itseensä lääkejämät, jne. Mitä olen lueskellut, ne menettää tehonsa viikossa, jonka jälkeen päästävät kerätyt jämät takaisin. Vesi muuttuu myös keltaiseksi herkästi, jos aktiivihiiltä on suodattimessa yli viikon.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”