Vannekirjoahventen kutu, muiden kokemuksia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
amanera
Starting Member
Starting Member

Vannekirjoahventen kutu, muiden kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja amanera »

Meillä kävi tuuri ja vannekirjot osoittautui pariskunnaksi ensimmäisen vkon aikana kun meille muuttivat, kun tekivät heti kudun... No se oli selvästi harjoittelua ja nyt (reilu kk kuluttua) tehtiin uusi kutu! Ei oikein totiselta touhulta näytä vieläkään, ihan kun olisi teinipariskunta, jotka harjoittelevat lasten hoitoa ja kyllästyvät nopeesti :mrgreen:

Onko jollain kokemuksia lajin kudetuksesta? Mulla ei ole vuosiin ollut mitään kutevia kaloja, joten tuntuu että kaikki asiat on unohtuneet... Perusjuttuja kaivelen vanhoista aiheista ja muualta netistä, mutta jos jollain on kokemusta nimenomaan vanteiden kudusta, niin kuulisin mielelläni :D

Tässä vielä muutama kuva affenistamme!

Uros:
Kuva
Naaras:
Kuva

Lopuissa kuvissa poseerataan yhdessä:
Kuva
Kuva
Kuva
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Todella hienoja kaloja. Kumpa olis tilaa, niin ottaisin tommosen pariskunnan.
amanera
Starting Member
Starting Member

Mä kans itse tykkään noista ihan älyttömän paljon! Persoonallisia ja hauskoja seurattavia. Ainoa miinus puoli, että jotkut kasvit ne syö, tai ainakin repii, mutta suurinosa onneksi saa olla rauhassa!

Onkos muilla millaisia kokemuksia vanteista? Ja tosiaan, kutupuuhista ennen kaikkea kaipaan kokemuksia...
Hauki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Heros notatukset ovat minulla kuteneet monia kertoja ja keltainenkin pariskunta ehkä n. viisi kertaa. Notatuksilla on kerran ollut poikaset, mutta yhtään ei selvinnyt hengissä.

Kututouhut kestää 2 päivästä 5 päivään ja siinä sitten pyöritään kutualustan ympärillä, putsataan alustaa ja pusketaan hiekkaa kasoihin. Kun kutu on tehty alkaa vahtiminen. Kun koiras vahtii niin naaras pidetään kudun läheltä poissa ja kun taas naaras vahtii niin koiras puolustaa reviiriä ja käy välillä kutua katsomassa. Aina se joka aloittaa hoitamisen, hoitaa sen loppuun asti, tai siihen asti kun se syödään. Koiras tuppaa syömään hatäisemmin kudun. :mrgreen:

Keltaisella pariskunnalla on hieman lempeämpää tuo hoitaminen. Yhdessä hoitavat kutua, eikä ole älytöntä agressiota toisiaan kohtaan. Notatuksilla on taas aika tulinen suhde. :mrgreen:

Kudun aikana pariskunnat eivät ole kovin agressiivisia keskenään, eikä kudun ulkopuolellakaan ole rähinöitä.
amanera
Starting Member
Starting Member

Kiitos Hauki! Meillä ovat olleet tosi rauhallisia. Ja mun mielestä näytti siltä, että vahtivat kutua vuorotellen... naaras ehkä ahkerammin ja uros sitten piti muuta kalat nätisti poissa reviiriltä!

Nyt odotan innolla että saadaan 600L allas pystyyn ja vanteille entistä paremmat olot :D Jospa vaikka lisää samoja veijareita saisi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”