Akvaarion siirto
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion siirto
Eli miten olette siirtäneet akvaariotanne? Itse olen siirtämässä 100L:sta huoneesta toiseen.
Kuinka tyhjäksi akvaario pitää laittaa ettei pohja hajoa?
Tarviiko kalat ottaa pois?
Kuinka tyhjäksi akvaario pitää laittaa ettei pohja hajoa?
Tarviiko kalat ottaa pois?
-
rsy
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Standardi satalitraisessa pohjalasi kantaa sisälmykset hienosti. Vettä pois sen verran (90%) , että jaksat(te) nostaa altaan varovasti joko suoraan määränpäähän tai rullakolle (tasaiselle alustalle).
Voihan tuon hinata vaikka maton päälläkin järkeä käyttäen.
Oma saturainen matkusti parikymmentä km:iä laatikoston päällä kaloineen päivineen... no okei, olin pakun takatilassa seuraamassa tilannetta ja huutamassa kuskille uhkauksia.
Voihan tuon hinata vaikka maton päälläkin järkeä käyttäen.
Oma saturainen matkusti parikymmentä km:iä laatikoston päällä kaloineen päivineen... no okei, olin pakun takatilassa seuraamassa tilannetta ja huutamassa kuskille uhkauksia.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Meillä on 720-litrainen siirtynyt jopa huoneen laidalta toiselle ihan työntämällä. Tietenkin allas mahdollisimman tyhjäksi ja sitten eikun työntämään. Kun allas piti siirtää uuden kaapin edestä hilkun verran niin tein sen yksinkertaisesti vedenvaihdon yhteydessä tyhjentämällä mahdollisimman paljon pois ja sitten selkä seinää vasten ja jaloilla työntö. Seinältä toiselle liikkui kahden miehen työntövoimin (onneksi en ollut paikalla, olisi ollut kaamea tuskan hiki).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Itse olen varmuuden vuoksi tyhjentänyt aina siirrettävän akvan kokonaan vedestä, ja vielä kauhonut suurimman osan hiekastakin pois. Jotenkin helpottaa operaatioita, kun ei tarvitse olla koko ajan kauhusta kankeana.. tämä yleinen tuurini kun jonkinlainen legenda tuttavien joukossa 
Life is what happens to you while you're busy making other plans -John Lennon-
-
Mikkor
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Sama.Qsmis kirjoitti:Itse olen varmuuden vuoksi tyhjentänyt aina siirrettävän akvan kokonaan vedestä, ja vielä kauhonut suurimman osan hiekastakin pois. Jotenkin helpottaa operaatioita, kun ei tarvitse olla koko ajan kauhusta kankeana.. tämä yleinen tuurini kun jonkinlainen legenda tuttavien joukossa
Mistä näistä tietää..
Olen tavannut tyhjentää kyllä ihan kokonaan, aivan pienetkin altaat. Jotenkin tulee sellainen tunne että loiskuva vesi ja mahdollisesti mukana oleva hiekka voisivat tehdä pahaa
Olen ehkä hieman vainoharhainen mutta toistaiseksi en olekkaan vielä saanut yhtään allasta rikki
Satalitrainen on niin nopea sekä tyhjentää että täyttää etten ryhtyisi uhkarohkeilemaan sen siirron suhteen.
Olen ehkä hieman vainoharhainen mutta toistaiseksi en olekkaan vielä saanut yhtään allasta rikki
Satalitrainen on niin nopea sekä tyhjentää että täyttää etten ryhtyisi uhkarohkeilemaan sen siirron suhteen.
-
Kirsey
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
...minä taas komppaan ensimmäistä vastaajaa, eli kyllä vielä satalitrainen siirtyy juurikin tuolla menetelmällä. Vettä n. 90 prosenttia pois, ja sitten siirretään tasaisesti ja vakaasti parin ihmisen voimin. Kalatkin stressaavat tällä tavoin muutosta vähemmän, kuin jos niitä haavittaisiin ensin kiinni ja pistettäisiin jemmaan muualle.
nimim. monta kertaa homman satalitraisessa (ja alle) em. keinolla hoitanut
nimim. monta kertaa homman satalitraisessa (ja alle) em. keinolla hoitanut
Minkälainen jalusta tässä oli kysymyksessä? Mun pitäisi siirtään 160-litraista about 30 senttiä toiseen suuntaan samalla seinustalla ja olen tässä juuri miettinyt miten sen helpoiten tehdä. Jalustana siinä on tuommoinen Akvaariokeskuksesta hankittu alumiinijalusta, ja mietin tuosta työntämisestä, että miten ne säädettävät "tassut" mahtavat kestää sivuttaista rasitusta.-Alix- kirjoitti:Meillä on 720-litrainen siirtynyt jopa huoneen laidalta toiselle ihan työntämällä. Tietenkin allas mahdollisimman tyhjäksi ja sitten eikun työntämään. Kun allas piti siirtää uuden kaapin edestä hilkun verran niin tein sen yksinkertaisesti vedenvaihdon yhteydessä tyhjentämällä mahdollisimman paljon pois ja sitten selkä seinää vasten ja jaloilla työntö.