Akvaarioharrastajan Turku?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Akvaarioharrastajan Turku?

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Nyt siis selvisi että kesällä olisi muutto Turkuun viiden akvaarion kanssa. Millainen Turku on teidän muiden harrastajien silmin? Vedenlaadusta on ilmeisesti ollut paljon juttua että ei olisi hyvänlaatuista, ja osa ei uskalla sitä juodakkaan. Vartiovuoren vieressä olisi todennäköisesti uusi kämppä. Mitä akvaariokauppaa suositte turussa? Onko vesijohtovesi käyttekelpoista ilman vedenparannusaineiden kanssa läträämistä?
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Tervetuloa turkuun :)
Vesi täällä on sellaista keskikovaa, omissa altaissa ph on 7.n tuntumassa pysynyt. Vedenparannusaineita olen ainakin itse suosinut, kun aika kloori pitoista tuo vesi tosiaan on.
Uusi akvaario on hyvä liike, sieltä on tullut kaloja osteltua, myös puutorin akvaario on ihan ok.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Tervetuloa tänne vaan! Kyllä tuota nyt juoda sentään uskaltaa, mutta koska vettä puhdistetaan aika reippahasti, kannattaa käyttää vedenparannusainetta joka sitoo kloramiinia.

Uutta akvaariota ja Akvaariopistettä suositelen, ensimmäinen oma "kantapaikkani". Itse taas en ole Puutorin akvaariosta oikein tykännyt, ja mielestäni siellä ei kannata asioida, ellei tasan tarkkaan tiedä mitä etsii. Siellä tuntuu paremmin olevan tuo jyrsijäpuoli hallussa, akvaariotietämys ehkä hiukan hakusessa.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Re: Akvaarioharrastajan Turku?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Muffe kirjoitti:Onko vesijohtovesi käyttekelpoista ilman vedenparannusaineiden kanssa läträämistä?
Erinomaisesti pyöritin juomavetistä akvaariota useita vuosia ja riuttaa +2 vuotta hanavedellä. Oma mielipiteeni on että vedenparannusaineet ovat täysin turha keksintö.

Turun Seuden Vesi Oy vedenlaatuseurataraportti tammikuu 2007
Viimeksi muokannut Sam Salonen, 23:20, 01.02.2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
NeNithelo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Joo tervemenoa vaan! Hyvä paikka se oli asua. Kaikesta huolimatta :D
No säät nyt olivat ahterista, kun vertaa tänne, mutta vesi oli oikeasti hyvää! En ymmärrä sitä valitusta vedestä. Akvaariokäyttöön se on kieltämättä kloorista, mutta kyllä oma 55 litraiseni hyvin siellä pärjäs. Tosin silloin käytin vedenparannusaineita. Täällä en ole enää käyttänyt. Vain kunnolla suihkutellut..
Uutta akvaariota voin itse suositella myöskin! Ja vartiovuorenmäellä on hieno asua muutenkin. Muutto tulee varmasti olemaan unohtumaton kokemus! :P
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Tervetuloa! :mrgreen: Mikäs täällä on akvaariota harrastellessa. Vedenparannusaineelle on ollut käyttöä; joskus jätin sen kokeeksi pois ja kalat alkoivat hangata itseään pintoihin, joten palasin käyttöön saman tien. Nitraatitkin ovat kiitettävän korkealla jo ihan hanasta. Onnea vain muuttokuorman kanssa!

Niin ja en minä kyllä Turun säitä vaihtaisi Kuopion vastaaviin missään nimessä.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Sam Salonen kirjoitti:
Muffe kirjoitti:Onko vesijohtovesi käyttekelpoista ilman vedenparannusaineiden kanssa läträämistä?
Erinomaisesti pyöritin juomavetistä akvaariota useita vuosia ja riuttaa +2 vuotta hanavedellä. Oma mielipiteeni on että vedenparannusaineet ovat täysin turha keksintö.
Turussa tietyille alueille tulee pohjavettä, jolloin ilman vedenparannusaineitakin voi pärjätä. Valtaosa vedestä on kuitenkin pintavettä, johon lisätään kloramiinia. Suosittelen tällöin vedenparannusaineen käyttöä, joka myös poistaa tuon kloramiinin. Lisätietoja:
http://www05.turku.fi/vesilaitos/tietoa ... _2005.html

Mitä liikkeisiin tulee, niin Uusi akvaario Yliopistonkadulla on mielestäni paras. Puutorin akvaariolla on myös hyvät valikoivat.
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Tervetuloa !!

Onnea muuttoon, mun ei käy yhtään kateeksi, sellainen urakka on sulla tiedossa että huh huh. Suosittelen arkojen kalojen kanssa ainakin aloittamaan vedenparannusaineen kanssa. Mulla on kokemusta parin kuukauden ajalta kun yritin olla ilman ylimääräisiä mömmöjä ja joka kerta välittömästi veden vaihtojen jälkeen kalat haukkoivat pinnalla happea ja syöksähtelivät pintoihin itseään hangaten. Varsinkin muutto nousiaisista turkuun avasi silmät.

Koko ikäni olen turussa asunut,( tai no kolme vuotta nousiaisissa )ja vasta kun muutin takaisin turkuun huomasin kuinka kauheaa vesi on. Siihen oli täällä asuessa tottunut. Meillä juo koko perhe suodatettua vettä ja kaloille käytetään paranteita. Kyllä sä sitten itse huomaat kannattaako käyttää vai ei.

Uusi akvaario on hyvän maineensa ansainnut.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

JKE kirjoitti: Turussa tietyille alueille tulee pohjavettä, jolloin ilman vedenparannusaineitakin voi pärjätä. Valtaosa vedestä on kuitenkin pintavettä, johon lisätään kloramiinia. Suosittelen tällöin vedenparannusaineen käyttöä, joka myös poistaa tuon kloramiinin.
Asuin neljässä eri osoitteessa yhteensä yli 20 vuotta Turun alueella ja koko ajan oli vähintään yksi akvaario pystyssä. Vedenparannusaineita kokeilin pariin otteeseen, mutten huomannut niiden käytöllä mitään vaikutusta. Joko kävi hirveä munkki asuinpaikkojen suhteen tai sitten Turun "huono vesi" on pitkälti liioiteltua legendaa. Poikkeuksena oli kuiva kesä 1999, jolloin vedessä oli outo sivuhaju, mutta myöhemmissä tutkimuksissa hajun aiheuttaja todettiin suhteellisen harmittomaksi aineeksi.

Akvaariokauppojen tilanne heikkeni olennaisesti Turussa, kun Turun Akvaario lopetti toimintansa. Uudessa Akvaariossa on hyvä palvelu, laadukkaat kasvivalikoimat ja toiveita kuunnellaan. Puutorin Akvaariosta taas löytää aina välillä harvinaisuuksia. joista tosin henkilökuntakaan ei aina oikein ole perillä.
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

No jaa. Itse olen kloramiiniongelmiin törmännyt oikeastaan vasta viimeisen vuoden aikana, ja asun täällä nyt seitsemättä vuotta. Aiemmin minullakaan ei veden laadun suhteen ollut suuria ongelmia. Tarkkaa tietoa ei ole, koska kloramiinia on alettu verkostoveteen lisätä.

Edit. Onhan se toki kaloistakin aika paljon kiinni, miten reagoivat veden laatuun ja miten kestävät esim. juuri kloramiinipitoisuuksia.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Jos turun vesi on keskikovaa ja pH 7 täytyykin tutustua turvelisäykseen. Olen itsekkin muuttamassa piakkoin turkuun. Kaarinassa, kun vesi on erittäin pehmeää on sinineontetrat ja kääpiörasborat viihtyneet, eikä ole tarvinnut lisäillä mitään turpeita. Tuota vedenparannusainetta meinaan ainakin muutossa käyttää. Koeilen sitten käyttää hetken ja lopetan käytön ja katson onko kalojen käytöksissä eroa. Tuskin sekään muulla tavalla selviää, kuin kokeilemalla.

Asuin turussa vielä muutaman kk silloin, kun ostin ensimmäisen akvaarioni, mutta valitettavasti olin senverran uuno etten tiennyt mitään koko harrastuksesta. Eipä ole jäänyt mieleen vesiarvot sillä alueella. Vedenparannusainetta taisin kyllä käyttää, mutta aika epäsäännöllisesti. Hitsi, kun en muista oliko sillä jotain vaikutusta kaloihin. Noh, turha sitä on miettiä. Täytyy vain kokeilla uudessa paikassa ja katsoa mitä tapahtuu.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Omalla kohdallani ainakin eniten kalojen viihtyvyyteen Turun vedessä vaikutti taloyhtiön putkiremontti. Ennen remppaa aina vedenvaihdon yhteydessä osa kaloista kihnutteli itseään pitkin allasta ja piikkisilmät aloittivat raivokkaan ringin uimisen ja tätä kesti puolisen päivää. Remontin jälkeen kaikki oireet lakkasivat eikä mitään vastaavaa ongelmaa ole enää ollut. Veden laadulla on siis kyllä oma merkityksensä, mutta ne varsinaiset ongelmanaiheuttajat voivat löytyä paljon lähempää.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

JKE kirjoitti:No jaa. Itse olen kloramiiniongelmiin törmännyt oikeastaan vasta viimeisen vuoden aikana, ja asun täällä nyt seitsemättä vuotta. Aiemmin minullakaan ei veden laadun suhteen ollut suuria ongelmia. Tarkkaa tietoa ei ole, koska kloramiinia on alettu verkostoveteen lisätä.
Ainakin vuonna 2003 muistelisin asiasta olleen jo juttua, joten ei ole mikään viime vuoden juttu tuo kloramiini. Oletko täysin varma, että juuri se on ongelmiesi syy?
irkku82 kirjoitti:Jos turun vesi on keskikovaa ja pH 7 täytyykin tutustua turvelisäykseen
Sekä GH että KH olivat Turussa noin 2 saksalaisella asteikolla ja tähän ketjuun linkitetyn raportin perusteella ovat sitä vieläkin. Mielestäni se on kuitenkin ennemmin pehmeää kuin kovaa vettä. Vaikka hanasta tulevan veden pH oli yli 7, laski se nopeasti akvaariossa juuri matalan KH:n takia. Mutta ei siinä turveuutteen käytössä mitään vikaa ole, varsinkin jos kalat tuntuvat tykkäävän.
Derri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Derri »

Tervetuloa!

Olen koko ikäni asunut Turussa enkä tajua mitä vikaa vedessä on. Sillä kun minusta esim. Jyväskylässä oli oudon makuista vettä. Ja monet ovat sanoneet, että Turussa parempaa vettä kuin muualla.
Akvaariota olen tässä pari kk pyörittänyt ja aina veden parannusainetta käyttänyt, ei ole tullut mieleenkään että jättäisi pois, kun ei ole tuollasita vaihtoehtoa esitetty. Mutta voisihan sitä seuraavan veden vaihdon yhteydessä kokeilla että miten reagoivat..

Puutorin akvaariossa hirveätä. Eivät tiedä eläimistä mittään, minulle myivät kovan ja pehmeän vettä vaativia sekasin, kovin väittivät niiden pärjäävän yhdessä.
Ja jyrsiä puoli päin peetä, viallista juttua hamsuista. Pitävät venäjän-ja kiinankääppänöitä yhdessä yms.
Ainut hyvä puoli on harvinaiset kalat, mitä muualta ei tunnu löytyvän.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

nosegoblin kirjoitti:Omalla kohdallani ainakin eniten kalojen viihtyvyyteen Turun vedessä vaikutti taloyhtiön putkiremontti. Ennen remppaa aina vedenvaihdon yhteydessä osa kaloista kihnutteli itseään pitkin allasta ja piikkisilmät aloittivat raivokkaan ringin uimisen ja tätä kesti puolisen päivää. Remontin jälkeen kaikki oireet lakkasivat eikä mitään vastaavaa ongelmaa ole enää ollut. Veden laadulla on siis kyllä oma merkityksensä, mutta ne varsinaiset ongelmanaiheuttajat voivat löytyä paljon lähempää.
Taloyhtiöön johon muutamme on onneksi tehty viime kesänä putkiremontti. Poikaystävä asuukin jo samassa talossa, mutta eri rapussa. Ainakin hänen luonaan remontti paransi huomattavasti veden makua.

Turussa on sama, kuin muuallakin akvaarioliikkeiden osalta. Ota aina itse ensin selvää mitä olet ostamassa. Eipä siinä sen kummempaa.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Tällainen lisäys vielä tähän Turun vesi-keskusteluun, että kun 2005 aloitin akvaarioharrastuksen uudelleen täällä Turussa, vesilaitoksen tietojen mukaan GH olisi 8. Onko nykyinen tieto tuo 2? Meikäläisen kalastoilla nimittäin kiva olisi! :D

By the way: siskoplikka asui Turussa 12 vuotta sitten, ja vesi oli räävittömän pahaa. Nyt kun muutin tänne itse neljä vuotta sitten, vesi on edelleen pahaa. [;)] Sen sijaan eräs ystäväni asui kuutisen vuotta sitten suhteellisen lähellä vedenpuhdistamoa; vedessä ei mitään omituista... toinen ystäväni asuu 700:n metrin päässä omasta asunnostamme - hänen vetensä on ihan hyvän makuista. Vaihtelee siis todella radikaalisti pienen matkan sisällä. Veteen kuitenkin lisätään nykyisin aika rutkasti puhdistavia aineita. Ei suinkaan sen tähden, että putkiin tuleva vesi olisi likaista, vaan siksi, että Turun vesijohtoverkoston putket ovat TODELLA vanhoja ja paskaisia, ja ilman rankemman käden puhdistusta vesi olisi täynnä pöpöjä kun se tulee ulos kraanasta... Yäk. :roll:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
aquarium_girl_92
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aquarium_girl_92 »

kaikkein parhain akvaarioliike on minustakin uusi akvaario!!!!!!!!!!
puutorilla ei tiedetä suunnilleen mitään, ja akvaariopiste on ihan ok, mutta sielläkin myydään kultakaloja 100 litraan :(
mutta welcome to turku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kyllä akvaario on ihana harrastus <3
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Victor von Doom kirjoitti:
JKE kirjoitti:No jaa. Itse olen kloramiiniongelmiin törmännyt oikeastaan vasta viimeisen vuoden aikana, ja asun täällä nyt seitsemättä vuotta. Aiemmin minullakaan ei veden laadun suhteen ollut suuria ongelmia. Tarkkaa tietoa ei ole, koska kloramiinia on alettu verkostoveteen lisätä.
Ainakin vuonna 2003 muistelisin asiasta olleen jo juttua, joten ei ole mikään viime vuoden juttu tuo kloramiini. Oletko täysin varma, että juuri se on ongelmiesi syy?
Vain kuolema on täysin varmaa.
Akvaani vaivasi erikoinen infektioaalto muuton jälkeen, kun olin saanut homman muuten pelittämään. Kalat sairastelivat erilaisia tauteja aika ajoin tai putoilivat ilman näkyvää syytä, eikä syytä löytynyt esim. vesiarvoista. Siirryin käyttämään Junglen Start Rightia Tetran aineen sijaan, ja ongelmat loppuivat kuin seinään. Tästä johtopäätökseni, että klooriamiini olisi aiheuttanut jonkinlaisen kroonisen myrkytystilan kaloille.
Pikkupiipero
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Tervetuloa vaan! :mrgreen

Puutorin akvaario sekä Turun Uusi Akvaario on hyviä paikkoja. :P
Dess
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Dess »

Itse asun naapurikaupungissa mutta sen verran tiedän ettei turun vettä akvaario käyttöön kannata laittaa ilman parannusaineita.Ja Turussa on sen verran vanhoja taloja enkä edes halua tietää mitkä on vanhimmat toimivat vesiputket,joten oletan et putkista saattaa johtua.
Akvaarioliikkeestä itse ainaki suosin puutorin akvaarioliikettä(vaikka myyjät ovat lievästi tietämättömiä), kattava ja saa tilattua eksoottisiakin fisuja. Pitänee tutustua Uusi akvaario liikkeeseen.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Turussa on pari oikein hyvää akvaarioliikettä, itse olen suosinut Uutta Akvaariota, ja Karvakorvia. Tässä kohtaa vielä bonukset Uudelle Akvaariolle siitä, että se on pelkästään akvaarioliike.
Seuratoimintaa unohtamatta: Turun Akvaarioystävät varmaan ilahtuvat saadessaan nuorta verta riveihinsä
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Turussa asuvana (ja syksyllä toivottavasti entistä vahvemmin asuvana) voin sanoa, että vesi vaihtelee. Kahteen ensimmäisen vuoteen en voinut juoda kraanavettä, kun se oli pahanmakuista. Yhtäkkiä maku muuttui, ja nyt se on ollut juomakelpoista.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”