kasvuaika aikuiseksi?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tre77
Junior Member
Junior Member

kasvuaika aikuiseksi?

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Kauanko kestää että platyt ja miljoonakalat ja mollit kasvavat aikuisiksi?
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

Riippuu melko paljon hoidosta (esim. ruokinta).
Jos jotkut ovat kasvattaneet platyn tai miljoonakalan poikasia vaikka pihalammessa kesällä niin ne kasvavat nopeammin kokoajan saatavilla olevan elävän ruoan takia. Itse ruokin paljon pakasteruoalla muksuja, koska siinä on paljon suurempi ravintoarvo.

Yleensä aikuis koko on viimeistään vuoden iässä.
Sukukypsyys taas on kun koiraiden paritteluevä on kehittynyt. Tämäkin riippuu paljon kalasta mutta voisin sanoa että 2-8kk ikäisenä (korjatkaa jos olen väärässä).

Naaraita kannattaa pitää eristyksissä koiraista kunnes ovat täysikasvuisia, näin vältetään ennenaikainen raskaus ja kala saa kasvaa rauhassa "aikuismittoihin". Jos naaras tulee raskaaksi kovinkin nuorena sen kasvu todennäiköisesti pysähtyy.
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Miljoonakaloista

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Jostain luin, että ainakin miljoonakalat kasvavat puolessa vuodessa täyteen mittaansa, mutta kaipa se riippuu monesta tekijästä! Mun akvaariossa taitaa toteutua jokseenkin tässä aikataulussa. Eväsiittimet tulivat näkyviin muistaakseni kahden kuukauden iässä, mutta tässä oli yksilöiden kesken aikamoista hajontaa.
maria69
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maria69 »

mitä kaikkea elävää esim. miljoonakaloille voisi syöttää?
noralee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja noralee »

Mulla on n. 6kk vanha platy ja sille on tän viimesen kuukauden aikana kehittynyt paritteluevä. Ei ehkä vielä oo ihan valmis kun ei oo alkanu naaraita jahtaamaan. :D
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Hammaskarpit ovat sukukypsiä noin 2kk iässä.
Se että kasvavatko ne koskaan kooltaan täyteen mittaan riippuu hyvin paljosta: tilasta, oloista, ruuasta jne jne. Mutta sanotaan että noin viimeistään 1vuoden kuluttua voisi sanoa kalan jo olevan täysikasvuinen.

Ja tosiaan tosta sukukypsyydestä:
poikkeuksiakin on. Jotkut koiraat kehittyvät hitaammin. Esim. pari miekkistäni alkoi kehittyä koiraiksi vasta yli vuoden iässä. Nyt altaassani on kolme erittäin komeaa urosta pitkine miekkoineen.
Kuvia
317L kalakippo.
noralee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja noralee »

tricolour kirjoitti:Hammaskarpit ovat sukukypsiä noin 2kk iässä.
Missäs näin sanotaan? Ja tarkotatko tolla nyt sit kaikkia hammaskarppeja? Mulla noi platyt on parin kuukauden ikäisinä ehkä jonkun sentin kokosia. Eikä tietoakaan mistään paritteluevästä eli ei todellakaan sukukypsiä. Eli onko mun kalat sit jotenkin epänormaaleita? :roll:
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Jos tosiaan ovat jo 2kk vanhoja ja vasta sentin mittaisia, niin kuulostaa että ovat hitaanpuoleisesti kasvaneita. Onkohan esim. ruokinta kohdallaan?

Sukukypsyyden saavuttaminen vaatinee että kala on kasvanut tiettyyn vähimmäiskokoon ja/tai saavuttanut tietyn iän. Toisaalta kalathan ovat siitä kummaa porukkaa että ne voivat ns. kääpiöityä. Siis jos kasvuolot ovat huonot, niin kala kasvaa hitaasti ja jää pieneksi, mutta tulee silti sukukypsäksi ollessaan riittävän vanha. Akvakaloista tunnetuin esimerkki lienee kitukasvuiseksi jääneiden partamonnien lisääntyminen.

Jokatapauksessa itelläni platy-pojat ovat kasvattaneet paritteluevän ollessaan 2-4cm pitkiä. Tällöin ne ovat 2-3kk ikäisiä. Näyttää olevan niin että pienenä ja nuorena paritteluevän kehittäneet koiraat jäävätkin pienikokoisiksi. yksilöllinen vaihtelu tuntuu olevan suurta ihan samassakin poikueessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”