Kiilakylki

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
cruella
Member
Member

Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja cruella »

Kiilakyljelläni työntyy pään takana olevasta "keuhkoaukosta" (heh,mikä sano en nyt muista oikeaa sanaa) joku pari milliä halkasijaltaan oleva vaalea läpinäkyvä pallo...en osaa paremmin kuvailla. Heitänkö kalan pönttöön vai annanko olla? Muuten kala näyttää voivan hyvin..
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

No et nyt ainakaan pönttöön heitä! [}:)]

Altaasi vesiarvot? onko muilla kaloilla näkynyt mitään sairauden oireita? Oletko vaihtanut vettä lähiaikoina? Tuli mieleen, että jos kalallesi on tarttunut ilmakupla kidukseen.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
cruella
Member
Member

kiilakylki

Vesiarvoista ei hajuakaan,en niitä rupea mittailemaan (tästä saan huutia,muttamutta..) Akvaario muutti luokseni kuukausi sitten ja kalat tulivat samalla,kun tuli suoraan käytöstä luokseni. Vetta ajattelin tänään juuri vaihtaa,aikasemmin en ole vielä vaihtanut..
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Tuota, tuota kuten itsekin totesit niin huutia hiukan tuleepi.
Eli nyt mittaapas ne vesiarvot, niistä kun voi selvitä hyvinkin jotain altaan ja sen tasapainon kannalta tärkeää. Vaikka allas on käytetty ja tavaroineen, kaloineen päivineen sinulle muuttanut, ei se tarkoita että siellä olisi vesikemia kunnossa kalojen kannalta.

Toisekseen haluaisin tietää mikset ole vettä aiemmin vaihtanut altaaseen?

Tämän osion ylimpänä viestinä löytyy; Lue tämä viesti ennen kuin kirjoitat tänne!
ja siellä seuraavat kysymykset:
1. akvaarion tilavuus ja mitat
2. valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
3. suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
4. akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
5. akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
6. vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
7. mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
8. milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Lisäksi vielä että oletko hommannut jotain uusia kaloja tuon kuukauden aikana jonka allas on ollut sinulla?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

cruella kirjoitti:Akvaario muutti luokseni kuukausi sitten ja kalat tulivat samalla,kun tuli suoraan käytöstä luokseni. Vetta ajattelin tänään juuri vaihtaa,aikasemmin en ole vielä vaihtanut..
Vettä saisit vaihtaa useammin. Mielellään kerran viikossa jonkun verran.
96l+38l+20l
cruella
Member
Member

kiilis

Mulle on aina hoettu että kun taloon tulee uusi akva,niin pariin kuukauteen ei aluksi kannata vaihtaa vettä...en tiedä pitääkö ees paikkaansa.
Mutta nyt tänpäiväsen ekan pesun jälkeen vaihdan 20 litraa 2x kk.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

minkä pesun?!
Serene and silent sky,
cruella
Member
Member

kiilis

Pirtsakka Lähetetty: 23:26, 13.02.2007 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

minkä pesun?!

Veden vaihdon ja pohjalapolla möyhimesen...
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BadGirl »

huh huh..

Mulla nousee aina niskavillat pystyyn kun kuulen tai luen tämmösii juttuja..

Mulla on pari kysymystä:
1. Minkä ihmeen takia otat lemmikeitä, jos et ole vaivautunut ottaa niistä sen vertaa selvää että tietäisit kuinka niitä kuuluu hoitaa?
Esimerkiksi ihan aluksi olisi pitänyt vesiarvot tarkistaa, ja kattoo onko se akvaario edes kypsä ennenkun laitat sinne minkään näkösiä kaloja.. jos tankki ei ole kypsä ja sinne tungetaan kaloja tai muita vedeneläviä, mä kutsuisin sitä vähintään eläinrääkkäykseksi. Sit olis myös hyvä ottaa selvää minkälaisessa vedessä, lämpötilassa kalat jotka sinne altaaseen laitetaan niin viihtyy. Samoin voisi opiskella että miten usein akvaarion vettä vaihdetaan ym. Nämäkin PERUS asiat olisi tullut selväksi kysymällä vaikka jostain akvaarioihin erikoistuneesta eläinkaupasta.. Yleensä niissä sen verran löytyy ammattitaitoa että ne osaa kertoo että vettä kuuluu vaihtaa jne.
2. Ihmetyttää että miten se sun "kaveri" jolta tankin sait ei kertonu sulle mitään sen altaan hoidosta?

Netissä surffailemalla löytyy aikasen paljon tietoja esimerkiksi eri kalalajeista ja niiden vaatimuksesta. Samoin selkeät akvaarion kypsytysohjeet löytyvät varmasti.

Jos et itse tahdo tehdä vesitestejä, laita sitä akvaarion vettä johonkin purkkiin ja marssi akvaarioliikkeeseen (esim. Akvaariokeskus) ja pyydä että ne siellä mittaa sen sun puolesta..
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

BadGirl kirjoitti:huh huh..

Mulla nousee aina niskavillat pystyyn kun kuulen tai luen tämmösii juttuja..

Mulla on pari kysymystä:
1. Minkä ihmeen takia otat lemmikeitä, jos et ole vaivautunut ottaa niistä sen vertaa selvää että tietäisit kuinka niitä kuuluu hoitaa?
Esimerkiksi ihan aluksi olisi pitänyt vesiarvot tarkistaa, ja kattoo onko se akvaario edes kypsä ennenkun laitat sinne minkään näkösiä kaloja.. jos tankki ei ole kypsä ja sinne tungetaan kaloja tai muita vedeneläviä, mä kutsuisin sitä vähintään eläinrääkkäykseksi. Sit olis myös hyvä ottaa selvää minkälaisessa vedessä, lämpötilassa kalat jotka sinne altaaseen laitetaan niin viihtyy. Samoin voisi opiskella että miten usein akvaarion vettä vaihdetaan ym. Nämäkin PERUS asiat olisi tullut selväksi kysymällä vaikka jostain akvaarioihin erikoistuneesta eläinkaupasta.. Yleensä niissä sen verran löytyy ammattitaitoa että ne osaa kertoo että vettä kuuluu vaihtaa jne.
2. Ihmetyttää että miten se sun "kaveri" jolta tankin sait ei kertonu sulle mitään sen altaan hoidosta?

Netissä surffailemalla löytyy aikasen paljon tietoja esimerkiksi eri kalalajeista ja niiden vaatimuksesta. Samoin selkeät akvaarion kypsytysohjeet löytyvät varmasti.

Jos et itse tahdo tehdä vesitestejä, laita sitä akvaarion vettä johonkin purkkiin ja marssi akvaarioliikkeeseen (esim. Akvaariokeskus) ja pyydä että ne siellä mittaa sen sun puolesta..
No onpas rohkasevaa!! Veikkaan että suurin osa akvaarion omistajista ajattelee hoitavansa omaa allastaan "oikein" vaikka kukin tekee sen tavallaan ja noita tapoja on ihmiset oppineet vuosien varrella todella monenmoisia - ei kaikilla ole innostusta päivittää tietojaan josko jotain uutta olisi saatu selville jos kalat ovat hyvin jakselleet. Ja teepä kyselykierros akvaarioliikkeisiin niin kuulet m ielenkiintoisen variaation siitä kuinka allasta PITÄÄ hoitaa - johan siitäkin on tällä palstalla toitotettu. En moittisi suoralta kädeltä edes kuukauden vedenvaihtovälistä, paljon pahempiakin tapauksia on ja paljon. Ja jos kypsän altaan muuttaa niin että kohtuullinen määrä nitrifikaatiobakteereita muuttaa mukana (jospa vaikka myyjä neuvoi?) niin miksikä ihmeessä akvaarion kaloja pitäisi jonnekin muualle kotiuttaa vaiko kenties tappaa?

Mutta juu, mäkin kannatan vesiarvojen mittaamista, se selvittää esim josko vaikka tiheämpään vedenvaihtoon on syytä. Ja tuo tieto että onko altaaseen hankittu nyt jotain uutta, on oleellinen myös, koska sen mukana on voinut tulla mukana vaikka joku uusi taudinaiheuttaja.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Badgirl, kyseessähän on ilmeisesti kypsä allas...
Akvaario muutti luokseni kuukausi sitten ja kalat tulivat samalla,kun tuli suoraan käytöstä luokseni.
Joten jos siirto suoritettu oikein, eli altaan bakteerikanta ei ole kärsinyt ko. toimenpiteestä ei uutta kypsytystä tarvita.

Myöskään hoito ei välttämättä ole akvaariokauppiaallakaan hanskassa. Tiedämpä kauppiaan jonka mukaan allas putsataan parin kuukauden välein tyyliin; kaikki pois, keitetään kannot ja sorat josta heitetään puolet pois ja tilalle uutta. Kasvit pestään, samoin koristeet ja itse allas, sekä tekniikka...
Eivät kaikki neuvo luojan kiitos noin, mutta ko. mahdollisuus on olemassa.
Paras tapa minusta on kysyä useammasta paikasta ja turvautua lisäksi kirjallisuuteen, sekä internetin ihmeelliseen maailmaan.

Cruella, vastailisitko edes osaan tuolla edellisessä viestissäni oleviin kysymyksiin. Ihan vain jo siksikin että riippuen altaasi vesiarvoista ja kuormituksesta saattaa tuo suunnittelemasi vedenvaihtotahti altaan kokoon nähden olla väärä.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Myönnetään, en ollu ihan parhaimmillani kirjoittaessani tuota aikaisempaa viestiä, mutta lukiessani noi aikasemmat viestit niin mulle tuli kuva ettei tota yhtään kiinnosta onko esim. vesiarvot ok.

Tarkoitukseni ei ollu ketään lannistaa, ja tosiaan pyydän anteeksi edellisen viestin "sävyä".

Ja tiedän että joissain eläinkaupoissa ei oo niin ammattitaitosta porukkaa kuin toisissa, hyvänä esimerkkinä mun siskolle annettiin tämmöset ohjeet kun osti ensimmäisen akvaarionsa: "viskaa tämmöset tabletit tankkiin ja suodatin pöhisemään niin 5 päivän päästä saa laittaa kalat.." Joop.. ja mitään myyjä ei puhunu mistään testeistä eikä muustakaan.. Sen takia kirjotinkin että akvaarioihin erikoistuneisiin liikkeisiin, todella hyvänä esimerkkinä voin antaa vaikkapa Helsingin Akvaariokeskuksen.. Siellä on ammattitaitosta väkeä, ja aina olen ollut palveluun tyytyväinen..

Joo ja taas vähän lähettiin ajelehtii aiheen viereen.. :)

Mutta joo edelleen oon sitä mieltä että kannattaa ne vesiarvot mitata tai käydä mittauttamassa varmuuden vuoksi, ei se oo aina sata varmaa että ne bakut on pysyny tasapainossa siirron ajan..

Ja itse henkilökohtasesti oon sitä mieltä että vettä olisi hyvä vaihtaa suunnilleen 1/3 kerran viikkoon..
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: kiilis

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

cruella kirjoitti:Mutta nyt tänpäiväsen ekan pesun jälkeen vaihdan 20 litraa 2x kk.
Vettä olisi syytä vaihtaa vähintään kolmasosa kerran viikossa. Vähintään, eteenkin kun kyseessä on pieni akvaario.
cruella
Member
Member

Murisuttaa

Ekaksin,asun niin pienessä kaupungissa ettei täältä saa edes vesitestejä..ja toiseksi,ihan rehellisesti sanottuna, vesiarvojen mittaus ei ole halusta vaan rahasta kiinni. Niin kauan kun olen työtön en aio viimesiä pennejä haaskata johonkin jota ilman olen ollut tähänkin asti ja aina kalat ovat voineet hyvin yms.
Ja tuo paljonko vettä pitäisi vaihtaa akvaariosta kerralla..eikös sekin ole jokaisen itse hyväksi kokema määrä? Tuntuu että kun täällä kertoo omista tavoistaa jotka on kokenut hyviksi,saa vain haukut silmille! Ei paljon kiinnosta sellaisen jälkeen kysellä mitään,ja sitten kun oikesti tarttis apua,niin jää neuvottomaksi ja kaloillehan siitä eniten haittaa koituu.

bad girl kirjoitti:"Jos et itse tahdo tehdä vesitestejä, laita sitä akvaarion vettä johonkin purkkiin ja marssi akvaarioliikkeeseen (esim. Akvaariokeskus) ja pyydä että ne siellä mittaa sen sun puolesta.."
Tuskinpa lähden 120kilsaa ajelemaan joidenkin testien takia.Mutta kiitos vinkistä,joka oli aivan turha.

Sitten että olenko hommannut tän kuukauden aikana uusia kaloja? Kävi tuolla pyrähtämässä 5 päivää pari miekkapyrstöä jotka muuttivat jo isompaan kotiin..mutta mielestäni kiilakyljellä oli jo tuo "kupla" silloin.

Tämä yksi viaton kiilakylki-kysymykseni opetti sen kuinka fanaattiasia akvaarioharrastajat voivat olla. Tämän jälkeen en myöskään kysele neuvoja täältä,kun kaikki heti hyökkää päälle. Kiitos ( joistakin ) vastauksista!

Cruella kiittää, kumartaa ja poistuu takavasemmalle.

Ps. Eiköhän lasketa kaikki kalat luontoon niin kukaan meistä ei enää tavoillaan rääkkää niitä.
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Älä lannistu, kyllä täältä fiksujakin vastauksia saa. Jotkut eivät vain ymmärrä olla lyömättä lyötyä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Joillekin ei ole ihan selvää, että myös kehä kolmosen ulkopuolella voi olla akvaristeja :mrgreen: Vakavasti puhuen, kannattaa itse kunkin tarkkailla omia tekstejään, ettei vaikuttaisi töykeämmältä kuin on tarkoitus.

Cruella: tulit tänne kysymään neuvoa, mutta suhtaudut hiukan ylimielisesti kysymyksiin ja jo annettuihin ohjeisiin. Jos mielestäsi tiedät itse parhaiten, niin ehkä ei olisi kannattanut muiden mielipiteitä tiedustellakaan. Akvaario on niin pieni ja suljettu pala luontoa, että siellä ihan kaikki vaikuttaa kaikkeen, joskus dramaattisestikin. Sen takia täällä ollaan niin "fanaattisia".

Tuoho alkuperäiseen ongelmaan: yritä kertoa ihan kaikki vähänkään merkityksellisen oloinen asia, noista crisse_83:n kertomista kysymyksistä on hyvä lähteä liikkeelle. Näin sulla on paljon paremmat mahdollisuudet saada selville mikä kalaa vaivaa --> ratkaista ongelma.
Serene and silent sky,
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Itse henk.koht. Olen saanut töykeitäkin vastauksia, mutta loppu peleissä syystä ja ne ovat herättäneet...

Nämä ihmiset täällä pyyteettömästi jakavat tietoa, auttavat kerta toisensa jälkeen akvaario pulmissa. Kiitän ja kumarran!

Ei kannata ottaa kaikesta nokkiinsa, varsinkaan kun täällä neuvoo ihmiset jotka ovat ehkä harrastajien huippuja suomessa (luulisin niin). No tuosta fanaattisuudesta, ei nää ihmiset taida käydä silti sprayaamassa kenenkään akvaarioita :mrgreen:

Eli Cruella älä poistu mihinkään, mistään muualta et saa 24/7 apua jos kiduksessa on pallo tai kaloissa pilkkuja tai kasvit ruskeita ja levät ja kotilot hyökkää!!! :D
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Joo siis ei tartte mihinkään mennä, mutta ei aina kannata ottaa myöskään niin itteensä..

En nyt tiedä kuinka "fanaattisia" harrastajia täällä on, mutta ainakin omasta puolestani voin sen verran sanoa ettei tarkotukseni tosiaankaan ollu lannistaa, huolestuin vaan tosta pitkästä vedenvaihtovälistä.. En ainakaan itse ole kuullut koskaan aikasemmin että vettä vaihettais vaan kerran kuussa? Ainakin mun ymmärryksen mukaan kalat ei hirveesti pidä jos nitraatti nousee hirveisiin lukemiin, ja voisin kuvitella että jos kuukauteen ei vettä vaihda niin se nousee jo aikamoisiin lukemiin..
-Korjatkaa jos oon hirveen väärässä!

Enkä tarkoittanut että tarttis jonkun vesikipon kanssa matkustaa 120 kilsaa mittauttamaan vettä, se oli vain esimerkki se akvaariokeskus.. Voisin kuvitella että jossain muissakin eläinkaupoissa olisi mahollisuus vettä mittauttaa? Voihan sitä ainakin ottaa selvää itseään lähellä olevista liikkeistä ja soittaa ja kysyä onko vesiarvojen mittaus mahdollista.. Meinaan niillä vesiarvoilla saisi jo aika laajan kuvan että mitä siellä akvaariossa tapahtuu, ja onko kalallasi jokin oire johtuen siitä vedestä.. Jos näin on, helpompi hoitaa kun tietää mikä vikana..

Ja edelleen painotan ettei mun oo ollu tarkotus "kuulostaa" niin töykeeltä kun saan täällä ymmärtää..

Ja samaa mieltä olen tuon Pirtsakan kanssa että kehä kolmosen takana on myös akvaarioharrastajia hyvänä esimerkkinä voin sanoa itteni.. :D
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

BadGirl kirjoitti:Ainakin mun ymmärryksen mukaan kalat ei hirveesti pidä jos nitraatti nousee hirveisiin lukemiin, ja voisin kuvitella että jos kuukauteen ei vettä vaihda niin se nousee jo aikamoisiin lukemiin..
Olet kyllä oikeassa.

Pitkissä vedenvaihto väleissä on tosin sekin haitta, että kun vettä viimein vaihdetaan saattaa tulla aika radikaali vesiarvojen muutos joka stressaa kaloja.

Kalat voivat siis kestää (tai olla kestämättä) huonoa vettä mutta äkillinen muutos parempaan voikin aiheuttaa tuhoa.

Tervetuloa palstalle cruella ja toivottavasti et vielä lannistunut, ei me niin kamalia olla (aina). Ihminen on vaan taipuvainen virhearviointeihin toisinaan.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Jakulaari kirjoitti:
BadGirl kirjoitti:Ainakin mun ymmärryksen mukaan kalat ei hirveesti pidä jos nitraatti nousee hirveisiin lukemiin, ja voisin kuvitella että jos kuukauteen ei vettä vaihda niin se nousee jo aikamoisiin lukemiin..
Olet kyllä oikeassa.

Pitkissä vedenvaihto väleissä on tosin sekin haitta, että kun vettä viimein vaihdetaan saattaa tulla aika radikaali vesiarvojen muutos joka stressaa kaloja.

Kalat voivat siis kestää (tai olla kestämättä) huonoa vettä mutta äkillinen muutos parempaan voikin aiheuttaa tuhoa.

Tervetuloa palstalle cruella ja toivottavasti et vielä lannistunut, ei me niin kamalia olla (aina). Ihminen on vaan taipuvainen virhearviointeihin toisinaan.
Jaksan vieläkin olla eri mieltä. Nitraatin nousu riippuu paitsi ajasta niin sen tuotannosta ja kulutuksesta. Runsaskasvisessa ja niukastikansoitetussa akvaariossa kuukauden vedenvaihtoväli ei ole hurja. Kuinka moni meistä jolla on ollut ilo omistaa akvaario 10-20 vuotta sitten on akvaarioharrastuksensa alkupuolella vaihtanut vettä niinkään usein? En minä ainakaan. Ja edelleen lähipiirissäni on kaksi akvaristia jotka vaihtavat vettä n. kerran puolessa vuodessa ja ikäloput kalaset porskuttavat altaissa hyvinvoivan oloisina. Siksi laajat pohjatiedot akvaariosta kokoineen, hoitorutiineineen, kalastoineen ja vesiarvoineen olisivat ensiarvoisen tärkeät häiriötä (oli se mikä tahansa) pohtiessa. Ei voi takertua yhteen seikkaan tietämättä muita.
cruella
Member
Member

En lannistu en.

Kyllä toi bad girl:in ensimmäinen hyökkäs mielestäni tuli niin silmille kuin voi..mutta annetaan anteeksi,kun on nyt selventänyt asiaa.

Siis en normista vaihda vettä noin harvoin eli kerran kuussa,nyt eka vaihtoväli oli vaan niin pitkä kun allas "aloitettiin alusta",tai siis vaihdettiin kerralla muutossa kaikki vedet. Jotenkin järki sanoi ettei heti kannata vettä siis vaihtaa kun on koko saavi täynnä "uutta" vettä. Vaikeasti selitetty.

Fisumamma kirjoitti: Runsaskasvisessa ja niukastikansoitetussa akvaariossa kuukauden vedenvaihtoväli ei ole hurja.

Niin, no tuossa 55-liraisessa saavissa tosiaan on vain 4 kiilakylkeä ja 3 leväsukarapua,että pieni on sen kansakunta.

Se on ihan jees että viestini herättävät keskustelua,mutta en ihan tälläistä kohinaa uskonut saavani aikaan..kuitenkin..kaipa sitä jatkan palstalla roikkumista,akvaario into on meinaan taas puraissut erittäin kovaa..
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tuskin kannattaa tuolla kalastolla stressata nitraatin noususta. Itsellä toinen akva saman kokoinen ja kalastona 4 kardinaalikalaa ja sukarapuja ja allas täynnä nopeakasvuisia kasveja. Viikossa nitraatti ei nouse juuri yhtään, jouluna oli parin viikon tauko vedenvaihdossa kun olin reissussa, silloinkin nitraattia oli kertynyt 5mg/l, jos edes sitäkään. Tosin ruokaa nuo sintit saavat yleensä kerran päivässä. Testi ei ole viallinen, kun näyttää eri lukuja toisesta altaasta, jossa kaloja monta kertaa enemmän.
Korento
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Korento »

Nitraatin kannalta kuukauden vedenvaihtoväli ei välttämättä vähäkalaisessa akvaariossa ole lainkaan liian harvoin. Täytyy kuitenkin muistaa, että se ei ole ainoa epäpuhtaustekijä akvaariovedessä. Kaikenlaiset haitalliset bakteerit, esim. kalojen jätöksistä, kertyvät veteen myös.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”