Alustan epätasaisuus
Valvoja: Moderaattorit
Alustan epätasaisuus
Taas tuli pieniä ongelmia uuden akvaarion kanssa. Eli olen hommannut 200.litraisen akvaarion alustaksi lekaharkkoja. Lattia vaan on ilmeisesti epätasainen ja ehkä harkotkin, joten kansilevy ei ota kunnolla harkkoihin kiinni. harkkokasoja on 3, ensimmäisessä levy ottaa kiinni etureunaan, keskimäisessä takareunaan ja viimeisessä taas etureunaan. Kohdissa, joissa levy ei ota harkkoihin rakoa on 1-2 mm. Ovatko tuollaiset heitot merkitseviä? Auttaisiko jos harkkojen päälle laittaisi vielä solumuovia, sitten vasta kansilevy ja sen päälle tietysti solumuovi? En enää haluaisi lykätä akvaarion käyttöönottoa ja solumuovi olisi nopeinta hankkia. Mutta auttaako se mitään?
vesivaneria
Laita lattialle mahdollisimman paksu vesivaneri (min. 15 mm) ja riittävän paksu solumuovi sen alle.
-
- Starting Member
Itelläni ei ollu lattiassa näkyviä monttuja, mutta tuskin ne lattiat koskaan ihan tasaisia ovat ja harkkojenkin mitat varmasti hieman heittelevät (valmistaja jopa ilmoittaa sallitun vaihteluvälin). Voihan tosin olla niinkin hyvä tuuri että kaikki (minulla 6kpl) harkot sattuvat olemaan täsmälleen samanpituisia. Niin tai näin mutta "uskalsin" kuitenkin tehdä 160 litraiselle altaalle harkkojalustan seuraavasti:
-Harkot suoraan lattiaa vasten. Lattia on muovimattoa, joten ajattelin että se "joustaa" ainakin harkon epätasaisuudet "pois".
-Sitten harkkojen päälle 18mm paksu liimapuulevy. Tässäkin ajattelin että puu pehmeämpänä materiaalina "joustaa" harkon epätasaisuudet "pois" ainakin ajansaatossa. Mittasin vesivaakalla levyn päältä ja suoralta vaikutti.
-Sitten "makuualustaa" levyn päälle noin sentin paksuisena "viimeistelemään" epätasaisuudet pois ja allas päälle.
Ko. homma on ollut mulla pystyssä nyt reilun kuukauden ja hyvältä näyttää vieläkin. Allas on ihan tasaisesti alustansa päällä ja harkkojen ja levyn väleissä on vielä paikoin enintään millin korkuisia rakoja. Voi olla että myöhemmin levy painuu vielä tiukemmin harkkoihin ja nuokin raot häviävät? Korostaisin vielä että nuo raothan ovat häviävän pieni prosenttiosuus levyn ja harkon välisestä kokonaiskosketuspinta-alasta, joten niillä tuskin on mitään merkitystä. Oleellisempaa taitaa olla että akvaarion pohjalasin alapuolinen pinta on tasainen, minkä minä olen varmentanut "makuualustalla". Lattian ja harkkojen välistä en enää koloja juurikaan löytänyt, muovimatto on nähtävästi ja oletukseni mukaisestikin jo antanut harkon epätasaisuuksille periksi, onhan se liimapuulevyä paljon pehmeämpää...
Näin tein minä, joku muu ehkä toisin. Saa kommentoida.
-Harkot suoraan lattiaa vasten. Lattia on muovimattoa, joten ajattelin että se "joustaa" ainakin harkon epätasaisuudet "pois".
-Sitten harkkojen päälle 18mm paksu liimapuulevy. Tässäkin ajattelin että puu pehmeämpänä materiaalina "joustaa" harkon epätasaisuudet "pois" ainakin ajansaatossa. Mittasin vesivaakalla levyn päältä ja suoralta vaikutti.
-Sitten "makuualustaa" levyn päälle noin sentin paksuisena "viimeistelemään" epätasaisuudet pois ja allas päälle.
Ko. homma on ollut mulla pystyssä nyt reilun kuukauden ja hyvältä näyttää vieläkin. Allas on ihan tasaisesti alustansa päällä ja harkkojen ja levyn väleissä on vielä paikoin enintään millin korkuisia rakoja. Voi olla että myöhemmin levy painuu vielä tiukemmin harkkoihin ja nuokin raot häviävät? Korostaisin vielä että nuo raothan ovat häviävän pieni prosenttiosuus levyn ja harkon välisestä kokonaiskosketuspinta-alasta, joten niillä tuskin on mitään merkitystä. Oleellisempaa taitaa olla että akvaarion pohjalasin alapuolinen pinta on tasainen, minkä minä olen varmentanut "makuualustalla". Lattian ja harkkojen välistä en enää koloja juurikaan löytänyt, muovimatto on nähtävästi ja oletukseni mukaisestikin jo antanut harkon epätasaisuuksille periksi, onhan se liimapuulevyä paljon pehmeämpää...
Näin tein minä, joku muu ehkä toisin. Saa kommentoida.

Vino lattia
Vatupassilla huomasin juuri, että lattiamme laskee metrin matkalla useita millejä. On tainnut puusepällä/valumiehellä olla vain sentinmitta mukana. Eipähän jää vesi seisomaan nurkaan, mutta mitäs mieltä olette siitä, että akvaarion etureuna on kolmisen milliä alempana kuin takareuna? Kuinka paljon vinoon uskaltaa akvaarion muuten tasaiselle alustalle laittaa?
Myös meillä lattia on kiero kuin gigolo. Heittoa oli melkein sentti. Nyt kahden jalan alla on neljän millin vaneripala on yhden jalan alla kaksi palaa. Vieläkin jäi heittoa milli tai kaksi, mutta sen sallin. Itse pitäisin metrin altaassa ehkä kolmea, neljää milliä rauhallisten yöunien rajana. Tämä on tosin musta tuntuu- logiikkaa. Jalustan ja akvan välissä on 15 millinen vesivaneri ja retkipatja. Vaneri on suora, mutta patja on lytistynyt kulmista selvästi enemmän kuin keskeltä. En tiedä onko syytä huoleen, sillä muuten kaikki näyttää olevan ok.
Hyvin on meilläkin tuo mainitsemani systeemi toiminut, epätasaisuudesta huolimatta. Retkipatja harkkojen ja levyn välissä ei tunnu edes litistyneen ihan littanaksi, joissakin kulmissa on kuitenkin littanampi kuin toisissa. Altaan alla oleva solumuovi näyttää olevan ihan yhtä paksu joka kohdasta kuin alunperinkin. Kuvittelin että se litistyisi altaan painosta, mutta ei näköjään.
Tuosta vinoudesta, harvemminpa lattia on ihan suora. Muutaman millin heittoja sinne tänne löytyy lähes aina, eikä tuon luulisi akvaariota "haittaavan". Varsinkin jos akvaario on uutena laitettu paikalleen, niin eikös se muotoudu silloin alustansa mukaan. Sitten saattaa jo olla hankalampaa jos kovin vinosta paikasta siirtää akvaarion tasaiseen paikkaan. Enpä tiedä miten siinä käy, mutta onhan siitä ollut puhetta joskus.
Tuosta vinoudesta, harvemminpa lattia on ihan suora. Muutaman millin heittoja sinne tänne löytyy lähes aina, eikä tuon luulisi akvaariota "haittaavan". Varsinkin jos akvaario on uutena laitettu paikalleen, niin eikös se muotoudu silloin alustansa mukaan. Sitten saattaa jo olla hankalampaa jos kovin vinosta paikasta siirtää akvaarion tasaiseen paikkaan. Enpä tiedä miten siinä käy, mutta onhan siitä ollut puhetta joskus.