Pallokotilot

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Pallokotilot

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mitä mieltä olette pallokotiloista?
Itselleni hankin 4 kpl tussa viime viikonloppuna Hyvinkään Salamanterista toiseen pieneen akvaariooni.

Kertokaahan kokemuksianne.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Olen aina ihastellut kyseisten elukoiden hengellistä toimintaa.

-Holzig-
ratti
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Kivoja ovat nuo! Mulla on myös 4. Tai siis oli 4,mutta nyt taitaa olla lähemmäs 14... Tekevät kudun kivasti kansilasiin.

~~Pieni ja pippurinen eukko~~
Satu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Satu »

Syökö ne kuinka innolla kasveja? Huvittaisi nimittäin ottaa muutama tuollainen veijari akvaarioon, mutta kasveja en haluaisi uhrata kotilonruoaksi. Kotilot tarvitsevat ilmeisesti myös kansilasit altaaseen (?)
ratti
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Juu kansilasit on ihan hyvä olla. Mulla on kerran tullut ulos mutta onneksi kissani ehti hätiin eli huomasin sen kissan ansiosta olevan maassa.

Kotilot pääsee vielä 90 asteen mutkan,mutta 360 astetta on jo niille mahdotonta. Se kannattaa muistaa kansilaseja tutkiessa.

Mulla ne syövät ahkerasti sitä (mikä sen nimi nyt onkaan) pintakasvia,joka lisääntyy roimasti ja tulee kalojen mukana kaupasta helposti. Se sellainen ihan pientä sälää eli yhden kasvin läpimitta on noin 4mm ja siinä on aina noin 3 lehteä.

En tiedä paljonko söisivät mun miekkalehtiä jos ei pintakasvia olisi,mutta nyt en näe niitä koskaan muilla kasveilla.

Juu ja ilman kansilaseja ne eivät myöskään kude.Eivätkä tunnu lisääntyvän räjähdysmäisesti niinkuin serkkunsa vaikka kutevatkin.

Niiden kalkin saannista täytyy muistaa huolehtia,että ainakin yksi simpukan kuori täytyisi altaasta löytyä.

~~Pieni ja pippurinen eukko~~
Satu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Satu »

Se pintakasvi on ilmeisesti limaska (sama jota kasvaa ihan täällä Suomessakin pikku lätäköissä). Kummassakin altaassani sitä on todelliseksi riesaksi asti. Pistiaakin saisivat popsia mieluusti, mutta muut kasvit saisivat jättää rauhaan!

Voiko pallokotiloita pitää hieman happamassa vedessä (pH 6,5)? Noita pieniä kotiloita on aika runsaasti ja minusta niiden kuori tuntuu hieman heiveröiseltä.

Pystyykö pallokotilot hyödyntämään simpukan kuorista syömällä saamansa kalkin? Akvaarion veden kovuutta en nimittäin halua nostaa. Pari simpukan kuorta ei veden laatuun toisaalta paljon vaikuta, jos kotilot niistä kalkkinsa saavat.
örkki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja örkki »

Omput tarvitsevat aika lailla kovaa & emäksistä vettä jotta pärjäisivät. Niiden kuoreen iskee todella nopeasti eroosio happamahkossa vedessä.
Lisäksi niiden kanssa tulee huolehtia että kasveilla on käytössään tarpeeksi hiilidioksidia etteivät ime sitä kotiloiden kuoresta.
Ja ainakin meillä partis yksistään on pahempi kurmuuttamaan kasveja kun tämä omppuarmeija.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”