Minulla uiskentelee parvi miekkapyrstöjä ja mustamolleja. Naaraat poikivat säännöllisesti, mutta vain muutama poikanen yleensä selviää aikuisikään.
Minulla on ihan selkeästi mustamollin poikanen nyt kasvamassa ja on oransseja miekkapyrstön poikasia. Kaikki aikuiset miekkapyrstöt ovat oransseja, kahdella on mustapyrstö, muutamalla se miekka on osittain musta.
Mutta nyt akvaarioon on ilmestynyt erikoisen värinen poikanen, enkä tiedä mikä ihme se on. Pohjaväritys on sellainen "hopea" /läpikuultava, kuten miljoonakalan poikasella, mutta se täynnä mustia läikkiä, ihan kirjava kauttaaltaan. Tuon kokoisena miekkiksen poikaset ovat oransseja ja mustamollin mustia.
Mikä ihme hybridi tämä tyyppi on. Minulla oli aikanaan miljoonakaloja akvassa, mutta ne on olleet jo pitkän aikaa (n.puoli vuotta ehkä) poissa. Voiko tämä olla joku risteytys.
Kummallisen värinen hammaskarpin poikanen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Musta molly, Poecilia sphenops (Valenciennes, 1846)
on luonnossa lähes mahdotonta löytää koska se on akvaario-oloissa väriselektion avulla viljelty värimuoto. Luonollinen vastaava on lähes miljoonakala naarran värinen harmaa, mustalaikullinen versio. Tälle kalalle on ollut melanistisia taipumuksia (kehittää mustia pigmentiä), ja sitä akvaristit ovat käyttäneet hyvääksi ja viljelleet uuden värimuodon.
Sen takia ajoittain osa mustamollyn poikasista ovat täplikkäitä (geneettinen muutos, takaisin alkuperämuoton).
on luonnossa lähes mahdotonta löytää koska se on akvaario-oloissa väriselektion avulla viljelty värimuoto. Luonollinen vastaava on lähes miljoonakala naarran värinen harmaa, mustalaikullinen versio. Tälle kalalle on ollut melanistisia taipumuksia (kehittää mustia pigmentiä), ja sitä akvaristit ovat käyttäneet hyvääksi ja viljelleet uuden värimuodon.
Sen takia ajoittain osa mustamollyn poikasista ovat täplikkäitä (geneettinen muutos, takaisin alkuperämuoton).
L. B