Kalojen joukkokuolema, apua
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kalojen joukkokuolema, apua
Kalat kuolevat vauhdilla. Yön yli kuollut 15 tiikeribarbeja... Muita asukkaita ovat 3 Partamonneja ja 5 plätyä. Elossa olevat kalat ovat selvästi huonovointisia. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt ennen eilisen suodatinlisäystä.
Akvaarion koko 250l.
Kaikki vesiarvot ok (testattu 5-1 liuskalla)
Suodatin Fluval 4+
Epäilen että eilen asentamani uusi ulkosuodatin (Genio 2) on päästänyt jotain myrkkyä veteen. Pesin kyllä suodattimen hyvin ja se oli pyörinyt toista päivää 60 litraisessa akvassa. Mitään suodatinmassaa en ole siihen vielä laittanut vaan se toimii vahtomuovipatruunalla.
Vaihdon eilen illalla 50 litraa vettä ja taas tänään noin 90 litraa ja lisäsin sinne Aqua Life ohjeen mukaisesti. Ja otin tietysti Genion pois käytöstä.
Nyt siis tarvitaan apua konkareilta, itse olen vasta noviisi näissä hommissa.
Akvaarion koko 250l.
Kaikki vesiarvot ok (testattu 5-1 liuskalla)
Suodatin Fluval 4+
Epäilen että eilen asentamani uusi ulkosuodatin (Genio 2) on päästänyt jotain myrkkyä veteen. Pesin kyllä suodattimen hyvin ja se oli pyörinyt toista päivää 60 litraisessa akvassa. Mitään suodatinmassaa en ole siihen vielä laittanut vaan se toimii vahtomuovipatruunalla.
Vaihdon eilen illalla 50 litraa vettä ja taas tänään noin 90 litraa ja lisäsin sinne Aqua Life ohjeen mukaisesti. Ja otin tietysti Genion pois käytöstä.
Nyt siis tarvitaan apua konkareilta, itse olen vasta noviisi näissä hommissa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kertoiletko vähän tarkemmin:
1) Vesiarvot numeroina (ota vaikka tänään uudet)
2) Altaan ikä, eli kauanko se on ollut sinulla toiminnassa yhtä mittaa
3) Muu suodatustekniikka tuon Genion lisäksi
Jotenkin kuulostaa siltä että Genion massoissa on tosiaan ollut jotain, tiikeribarbit kun reagoivat ensimmäisten joukossa mm. happikatoon. En osaa vielä sanoa, vastaileppa noihin niin katsotaan sitten uudestaan.
1) Vesiarvot numeroina (ota vaikka tänään uudet)
2) Altaan ikä, eli kauanko se on ollut sinulla toiminnassa yhtä mittaa
3) Muu suodatustekniikka tuon Genion lisäksi
Jotenkin kuulostaa siltä että Genion massoissa on tosiaan ollut jotain, tiikeribarbit kun reagoivat ensimmäisten joukossa mm. happikatoon. En osaa vielä sanoa, vastaileppa noihin niin katsotaan sitten uudestaan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mittasin äsken uudestaan arvot liuskatestillä.
NO2 20 ppm
NO3 0 ppm
GH 200 ppm
KH 80 ppm
pH 6,8
Lämpötila 27c
Avaario on kaksi viikkoa vanha ja kypsytetty vanhan altaan hiekalla, suodattimella, kasveilla ym. Arvot ovat olleet hyviä koko ajan. Suodattimena olen käyttänyt Fluvalin 4+ sisäsuodatinta. Pohjamateriaali on sora. Kasvit lannoitettu lannoitepalloilla soran sisällä.
Vedenvaihdon jälkeen kalat selvästi parempivointisia.
Jotenkin tuntuu että siitä Geniosta olisi liuennut jotain myrkkyä koska ennen sen käyttöä kalat olivat terveitä ja erittäin vilkkaita. Ja mitään muuta suodatinmassaa kun vaahtimuovia en siis ole käyttänyt.
NO2 20 ppm
NO3 0 ppm
GH 200 ppm
KH 80 ppm
pH 6,8
Lämpötila 27c
Avaario on kaksi viikkoa vanha ja kypsytetty vanhan altaan hiekalla, suodattimella, kasveilla ym. Arvot ovat olleet hyviä koko ajan. Suodattimena olen käyttänyt Fluvalin 4+ sisäsuodatinta. Pohjamateriaali on sora. Kasvit lannoitettu lannoitepalloilla soran sisällä.
Vedenvaihdon jälkeen kalat selvästi parempivointisia.
Jotenkin tuntuu että siitä Geniosta olisi liuennut jotain myrkkyä koska ennen sen käyttöä kalat olivat terveitä ja erittäin vilkkaita. Ja mitään muuta suodatinmassaa kun vaahtimuovia en siis ole käyttänyt.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Eli Genioon voisi vaihtaa massat ja kokeilla sitä uudelleen? Jos "fibaa" olikin vaahtomuovissa
.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Kirjoitin tuolla omista kuolemantapauksistani, ja arvatkaapas miksi ylipäänsä vaihdoin tuohon altaaseen vettä enkä mihinkään muuhun? Siinä oli uusi maanantaina laitettu Hydor Pico -suodatin jota halusin säätää ja ajattelin että samalla vaivallahan se menee jos kädet pitää kuitenkin kastella. Noita suodattimia on yhteensä neljä ja viereisen altaan taistelukalanaaras on ihan ok. Pyöritin suodattimia ennen asennusta joitakin kymmeniä minuutteja lavuaarissa josta vaihdoin vedet pari kertaa.
Kyllä minulla silti on vahvempi usko vesiteoriaan koska meillä tosiaan on se remontti naapurissa.
Kyllä minulla silti on vahvempi usko vesiteoriaan koska meillä tosiaan on se remontti naapurissa.
60 litraisessa on tällä hetkellä ainoastaan partamonnien vauvoja.. Eikä ne partikset ollut moksiskaan, ei pienessä eikä isossa akvassa ??zalmari kirjoitti:Kerroit nauvo, että suodatin pyöri ensin toista päivää 60-litraisessa. Oliko se tyhjillään? Jos siellä oli asukkaita, niin luulisi niidenkin reagoineen mahdollisiin myrkkyihin...?
Vaihdoin sitten taas veden n. 80l ja kalat senkun piristyy vaan. (ne joka on jäljellä)
Tähän asti kuollut 15 pieniä tiikeribarbeja, muut kalat ovat ok.. Olen edelleen sitä mieltä että syy olisi Genion, mene ja tiedä.