Albiinomonnisen muistolle

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Albiinomonnisen muistolle

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Yääh! Niisk nyyh! Vääh! Mikäs nyt on vialla?! Rakas albiinokuparimonniseni makasi kuolleena pohjassa eräässä nurkassa. Se oli aivan valkea ja silmät sekä sisälmukset oli kaivettu ulos! Meinasin yrjötä! Johtuukohan sorapohjasta? Vai stressistä? allas 128 litraa ja sorapohjalla. Muut kalat:
3 helmirihmistä
2 keltabarbia jotka muuttavat mahdollisesti pian uuteen kotiin
yli 10 seeprakalaa
2 partisnaarasta
6 kirsikkabarbia
veden arvot:
pH: 6,4
KH: 0
NO3: 10
NO2: 0

En tiedä mitään muista kuin pH:sta ja nitraateista joten sanokaa jos jotakin on vialla. Albiinomonnisia oli alunperin viisi, mutta joka ikinen iikka on nyt kuollut tuolla samalla mystisellä tavalla. Mitään muutoksia ei ole vedessä eikä muussa ollut. Mutta se on vissi että kinuan niin kauan äidiltäni että hän ostaa akvaan hiekat sorien tilalle! Muutenkin kohta en enää jaksa siivota ja lapota akvaa enää! Ja minua potuttaa kun en voikaan saada sitä 250 litraista kun ei MAHDU!!! Ai että kun potuttaa ankarasti kun se ihana kala kuoli! Ja juuri kun ois ollut tulossa pikkuakva jossa olisi ollut hiekkapohja.... 8O Ostimme myös kupareja albbarin seuraksi mutta kaikki kuolivat muutamassa viikossa !!! Mikä ihmeen kirous on langetettu akvani ylle?!

----------------------

Ja mikä himputti kalojani vaivaa kun ne kaikki paitsi keltsut ja partikset hinkkaa itseään kasveihin ja kantoon???? Ja miten saan hirveän turkkileväkatastrofin hellittämään kasveistani?! Kohta oikeasti lopetan koko harrastuksen! Tässä menee hermot kaiken maailman sairauksien ja levien kanssa!!
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Selvästi on jotain vialla nyt kun kaloja tuolla tavalla menee.
Kaloja on kyllä ainakin liikaa, 3 rihmistä ei sovi tuon kokoisessa asumaan.
Myöskään kala yhdistelmä ei ole kaikista paras mahdollinen.
Rihmikset eivät oikein välttämättä viihdy vauhdikkaiden seeprojen kanssa.

Ehdotukseni kalastoa ajatellen olisi 1 helmirihma, partikset ja kirsikkabarbit.
Kh on kumman alhainen, millaisilla testeillä testailet?
Tuo hinkkaaminen voi johtua loisista tai huonoista vesioloista.
Miten muuten kypsytitkö akvaariotasi mitenkään?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Jos on KH 0 voi PH heitellä, voisikohan se vaikuttaa, ylikansoitus, sorapohja? Levään vois auttaa runsas määrä kasveja, hiilidioksidi, valaistus? Sulla on monenlaista kalaa akvaariossa ja ahdassa eli se voi stressata ja toi hinkkaaminen on kaiketi aika monin sairauksiin liittyvää, näkyykö muita muutoksia kaloissa? Pilkkuja, turvotuksia, kidukset ok? kuinkas on veden vaihtojen laita? Olimpa hidas...
Chrystal
Member
Member

Joo tiedän että rihmat ei mahdu tuohon kokoon. Voisin luopua naaraista ja jättää koiraan tai jotenkin mutta seepriksistä en haluaisi luopua... Myönnetään että tuo näyttää vähän täyteen tungetulta mutta harmittaa kun en voi tehdä vielä mitään... :cry: Haluaisin että tämä akva viimein tasapainottuisi! Kypsytin malttamattomana tetran kypsytysaineella, en muista nimeä. Tetran liuskatestillä 5 in 1 on nyt nuo arvot mitattu. Mikä on muuten seeprojen akvan minimikoko? Voisin siirtää osan seeproista tulevaan 54-litraiseen jos sopii.

---------------------

Niin ja kami84, vaihdoin tuossa oistarit vähä aika sitten. Muut kalaset on kunnossa mutta eivät liiku ihan yhtä paljon ku ennen. Voi miten tekisikään mieli antaa kalat sekä kasvit jollekulle, aloittaa koko akva alusta ja ottaa sitten vuoden kypsytyksen jälkeen kalat ja kasvit takaisin! Vedenvaihdot suoritan 2 viikon välein 2-4 sangollisella. Tällähetkellä eniten huolettaa levän peitossa olevat kasvit. Keihäslehdet ovat tosin ainoita levättömiä, mitä nyt muutama rihma siellä täällä...
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Seeprakaloillekkin tuo on ahdas jos pituutta on alle metri (ei missään nimessä 54-litran purkkiin!). Itse en jättäisi yhtäkään rihmakalaa, isot kalat eivät näytä hyvältä pienissä akvaariossa. :|
Keltabarbit ovat parvikaloja, ja 200 l taitaa olla se minimi.
Ehdottaisin että jätä partikset (jos tulevat toimeen keskenään) ja kirsikkabarbit. Noiden lisäksi jotain pieniä tetroja (vasta kun akvaariossasi on kaikki kunnossa).

Kauanko akvaario on ollut pystyssä? Vedenvaihtosi ovat liian pieniä ja liian harvassa, 1-2 kertaa viikossa 30-50% vedestä olsi sopiva.

Entä karanteenasitko kalat? Kuulostaa siltä että kaloillasi on loisia. Haulla löytyy varmasti paljon asiaa niistä ja lääkityksestä.
kami82
Senior Member
Senior Member

Hei sulla on tosi ylikansoitettu akvaario ja vedenvaihdoiksi suositellaan 1/3-1/2 kerran viikossa! Kalojen sairastelu voi suurella todennäköisyydellä johtua siitä! Ylikansoitetussa olisi ehkä syytä vaihtaa useamminkin! Rupea nyt ainakin vaihtamaan vettä useammin niin voi kalatkin paremmin! Levä voi johtua uusista loisteputkistakin ja lannoituksesta tai sen puutteesta. Sulla on toi PH melko alhainen niin hiilariakaan ei välttämättä uskalla paljon lisäillä. Rihma ja seeprat eivät sovi lämmöiltään yhteen ja seeprat on niin vilkkaita, että laittoi mun 200 litrasen sekasin ja luovuin niistä! Lisäksi rihmat eivät oikeen nauttineet noin vauhdikkaasta seurasta.

Ja taas myöhästyin!
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Pidä nyt vaikka se yksi rihmakala koiras ja ne seeprat ja kirsikkabarbit sekä partikset.
54l on liian pieni, vilkkaille seeproille, joten parempi että pidät ne nyt tuossa.
Tuo ph.n heilahtelu voi olla tosiaan yksi syy ongelmiisi, kun tuo kh kerran on noin alhainen.
Voisit vaihtaa vettä hieman enemmän ja kerran viikossa, varsinkin kun sinulla on noin paljon kaloja.
Suosittelen hankkimaan tippatestejä, ne ovat luotettavampia ainakin ph, nitriitti sekä nitraatti testit olisi hyvä löytyä.
Levän poistoon auttaa esim kaiken irtoavan pois ottaminen, ruokinnan lopettaminen muutamaksi päiväksi ja akvaarion pimeänä pitäminen tai ainakin valaistus ajan lyhentäminen.
Muistathan myös pohjan imuroinnin?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
kami82
Senior Member
Senior Member

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=#6572356

Muistelinkin, että tästä aiheesta on tahkottu ennekin... Ja kuten nyt huomaat kalat eivät ole kunnossa! Nyt suosittelen kuitenkin laittamaan kalaston kuntoon, muuten ei voi auttaa ongelmiin...
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Helmirihma kuitenkin kasvaa 12-15 senttiseksi ja on monien muidenkin rihmojen tapaan sosiaalinen tapaus. En pitäisi yksin, eteenkään noin pienessä. Vaikka se onkin rauhallinen kala, ainakin minun mielestäni kala näyttää olevan sopivan kokoisessa akvaariossa vasta kun pituutta on se 10 x kalan pituus...
Samoin seeprakalat, ne ovat niin hysteerisen vilkkaita että se metri on oikeasti ihan fiksu minimi!

Ja liuskat ei anna kovin luotettavia testituloksia, suosittelen tippatestejä.
Chrystal
Member
Member

Hm... Olen sitä myymistäkin jo vähän ajatellut täällä aw:ssä, mutta en minäkään oikeen voi päättää, että nytpä myydään nuo kalat ja ostetaan vaikka mitä tilalle koska olen niin pieni vielä! :? Myisin kyllä vaikka kaikki kalani hyviin oloihin mutta sepä ei varsinkaan äitien kanssa ole helppoa... :frown: Jo on se keltsujenkin myyminen vasta harkinnassa! Mrr... Mutta nämä muutokset aion kinuta:

-sorat roskiin, hiekka tilalle ja sinne jotain monnisia
-keltsut pois
-ehkä rihmiksetkin pois
-muutenkin oloja paremmaksi

---------------------

Muuten, jos rupean vaihtamaan vettä viikoittain niin tarvitseeko lapota joka kerta pohjaa?
kami82
Senior Member
Senior Member

No kehotappas äitiäsikin tulemaan AW:hen lueskelemaan vähän ohjeita. Tästä lähtien ennen kuin ostat mitään elävää akvarioon, kysy täältä ja katso vaikka Googlen avulla, että kalat sopivat akvaarioosi! Muuten saat jatkuvasti pään vaivaa noista kuolemista, levistä ja sairauksista. [}:)]

Itse olen AW:seen liittymisen jälkeen myynyt Tiikerinuoliaisen, kolme leväbarbia, kolme miljoonakalaa, kuusi seeprakalaa ja ostanut tilalle 3 leväsukarapua, yhden helmirihman, neljä klovninuoliaista, 58 litrasen akvaarion, kasveja, lannoitteita, hiilidioksidi levittimiä, ulkosuodattimen, lämmittimiä 2 kpl, 10 vihersukarapua ja kaksi kääpiöpallokalaa tulikohan kaikki? Kaikki tämä joulukuun jälkeen. :roll:

Tämä harrastus on alkuun aika kallis mutta kun saa Akvaarion tasapainoon kaikki sujuu hyvin. Pieniä levä ja kotilo-ongelmia on välillä ollut mutta niistä selviää. Yksikään kala ei ole kuollut sen jälkeen kun otin tämän palstan neuvot käyttöön ja tottelin niitä! :mrgreen:

Itse lappoan pohjan joka kerta eli kerran viikossa. Sinullakin on niin runsas kalasto, että se on varmasti tarpeen. Sontaa tulee joka kerta tosi paljon! Kasveja en liikuttele vaan lappoan niiden ympäriltä.
Chrystal
Member
Member

Joo mutta entäs jos on sellaista lannoitetta että on jätettävä 10 cm kasvienm ympäriltä lappoamatta tai ravinteet imeytyvät pois? Tämä tässä juuri on hiukkasen hankalaa...

--------------------

niin ja jos otan hiekkapohjan niin tarvitseeko silloin koskaan puhdistaa pohjaa tai tehdä hiekalle mitään?
kami82
Senior Member
Senior Member

100% varma olen siitä ettei tuo hiekka auta akvaariosi tilannetta!

Nyt kun vaihdat sorat pois menee loppukin bakteerikanta sekaisin! Koita saada kalasto ensin kuntoon ennen kuin vaihdat hiekkoja ja hankit kaloja!

Jos päädyt vaihtamaan pohjalle hiekan niin tarvitset, kierteisiä möyrimään ja itse sitä täytyy välillä möyhiä ettei tukkeudu. Pinnalta täytyy letkulla imeä kakkaa pois ja bakteerit pilkkoo lopun sonnan.

Jos et nyt lappoa pohjaa ollenkaan siellä voi olla sontaa/myrkkyjä niin paljon, että sekin on vahingoittanut monnistasi. Mutta se on totta ettei lannoitetta saa sekoittaa veteen tai levä ongelma on vielä kauheempi.
Chrystal
Member
Member

No milläs minä sitten kasvini lannoitan?! 8O Täällä on sellainen ongelma etteivät kasvit KOSKAAN menesty ilman lannoitetta!!! Ja tarkoitin juuri sitä että kunhan olen saanut kalastot kuntoon! Ja kyllähän minä kokoajan sitä lappoan! Mutta minuun iski kamala väsymys enkä päivällä heti koulun jälkeen jaksa siivota akvaariota ja illalla kun olen levännyt niin on jo äidin mielestä liian myöhä!

----------------------

Tai siis niinkuin tarkoititko sitä että olen oikeassa ettei kannata lapota kasvien läheltä? Olen vähän tokkurassa... :mrgreen:
kami82
Senior Member
Senior Member

Itse siivoan akvaariot viikonloppuisin. Olen opiskelija itsekin ja koulun jälkeen ei jaksa. Minulla on myös koira ja sitä lenkkeilytän kolme kertaa päivässä, joten enemmän hommaa siinä on! Lemmikkejä ei kannata hankkia jos ei jaksa/ viitsi niitä hoitaa, niistä kun on niin kovasti myös sitä vaivaa. Kerran viikossa menee puolisen tuntia jos sitäkään veden vaihtoihin, eli akvaario on aika helppo harrastus. Sen lisäksi valot päälle ja pois sekä ruokaa tarjolle ja voinnin tarkastus maksimissaan 10 minuuttia päivässä!

Lannoitteeksi suosittelen myös nestemäistä vaikka PMDD:tä, pohjalannoitteet kannattaa laittaa kasvin juurelle ja painaa mieleen paikka jossa se on. Kun se on aivan kasvin juurella uskaltaa kasvin ympäristön lapota.
Chrystal
Member
Member

Niin minä laitankin lannoitteen aina kasvien juurille, siis ihan sinne melkeinpä juurien sekaan mutta ne omituisesti myöhemmin putkahtavat esiin toisella puolella akvaariota! Ja vaikka laittaisinkin lannoitteet ihan kiinni kasveihin niin silti ne hiukkaset leviävät vähän isommalle alueelle, ja sitten kun lappoan sieltä juurilta tai vähänkin niiden läheltä niin tulee kamalat pilvet ruskeaa pölyä... Että silleen.`

Niin, pimentäisinkö akvan jo nyt? Moneksiko päiväksi/viikoksi? Entä onko kasveillani(keihäslehdet, miekkakasvit, vallisneriat ja toiset samannäköiset, mutta kovalehtisemmät kasvit) vaara kuolla?
kami82
Senior Member
Senior Member

Chrystal kirjoitti:Niin minä laitankin lannoitteen aina kasvien juurille, siis ihan sinne melkeinpä juurien sekaan mutta ne omituisesti myöhemmin putkahtavat esiin toisella puolella akvaariota! Ja vaikka laittaisinkin lannoitteet ihan kiinni kasveihin niin silti ne hiukkaset leviävät vähän isommalle alueelle, ja sitten kun lappoan sieltä juurilta tai vähänkin niiden läheltä niin tulee kamalat pilvet ruskeaa pölyä... Että silleen.
Luulen että se ruskea pölly on kalan kakkaa, kyllä mullakin pölly nousee kun lappoan. Kyllä kasvit menevät huonoon kuntoon pimennyksen aikana ja saattavat kuollakin. Tästä aiheesta on aikaisempiakin keskusteluja.
Chrystal
Member
Member

Mutta minä olen varma että se pölly on sitä, koska muualta lapotessa tulee vain kikkareita. Kun lappoaa kasvien läheltä niin pölly on vähän niinkuin ruskeaa vettä.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Usein kalojen kakka ja muut roskat kulkeutuvat (se mikä ei kulkeudu suodattimeen asti) nimenomaan kasvien juurill ja juurakoiden tms. viereen/alle ja kun siitä vierestä sitten lappoaa nousee veteen ajelehtimaan sellaista silminnähtävää höttöä. Jos taas lappoamisen yhteydessä onnistuu imaisemaan pohjalannoitteita on pölähtää veteen sellainen "savupilvi" ainakin omien havaintojen mukaan.
kami82
Senior Member
Senior Member

Chrystal kirjoitti:Mutta minä olen varma että se pölly on sitä, koska muualta lapotessa tulee vain kikkareita. Kun lappoaa kasvien läheltä niin pölly on vähän niinkuin ruskeaa vettä.
No älä sitten lappoa... Ei kai siinä muu auta. Jos pohja on likainen, niin myös kulkeutuu veteen ja vesi likaantuu. Kun vesi on likaista levätkin villiintyy ja tulee muita ongelmia mm. kalojen sairastuminen.

Minun kalojeni kakka muuttuu rusehtavaksi hötöksi jota sitten lappoan. Kun kakka pötköt ovat viikon ollut pohjalla ja bakteeritoiminta on tehnyt työtään, niin pötköjä ei pohjalla enää ole.

edit: vaihtaisin lannoitteen jos se olisi noin ongelmallinen...
Chrystal
Member
Member

No ei tässä väiteltykään siitä että lappoanko vai enkö, totta kai lappoan!!! enhän minäkään aloittelija akvaariotani laiminlöisi... Lappoan sen heti huomenna jolloin samalla akva siirretään olohuoneeseen.

Muuten, mitä lannoitetta suosittelette?
kami82
Senior Member
Senior Member

Taisin jo kertoa aikaisemmassa viestissä eli PMDD:tä. Ei ainakaan sotke vettä. Kun Siirrät akvaariota, siirrä se semmoiseen paikkaan johon aurinko ei paista. Jos et hiilidioksidi lannoitusta aloita, hanki Easy carboa tms.

Kyselet kovasti neuvoja ja mielipiteitä mutta sitten ne eivät kelpaakaan, kummastuttaa tuommoinen. Jos tiedät itse paremmin niin ei kannata kysellä. [;)]
Chrystal
Member
Member

Miten niin eivät kelpaa? Olenko sanonut muka jotain, ettei kelpaisi? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en minä muistaakseni ole sanonut mitään neuvojen kelpaamisesta tai mitään sen suuntaista. Sanon vain että lannoitteiden takia kasvien läheltä lappoaminen on hankalaa!
kami82
Senior Member
Senior Member

No nuo kalasto asiat ja lappoamiset. Kalastosta on puhuttu jo aiemmin toisessa topicissa, samoin muistaakseni akvaarion siivoamisesta... No miten vain :roll: Toivottavasti ongelmat selviää. :D
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Työnnän lusikkani tähän(kin) soppaan - ei ehkä pitäisi. :roll: Kami hei, kamoon! :) Alkuperäinen kysyjä on vielä ihan lapsi (10 v., ap:lle ei millän pahalla todellakaan). Hän kyllä varmasti yrittää parhaansa kalojensa hyvinvoinnin eteen (ihmeellistä kyllä, jakoin lukea koko keskustelun :mrgreen:).

Meidän aikuisten (täysi-ikäisten) täytyy muistaa, että alaikäisten - ja varsinkin noin nuorien, kuin ap - pitää kysyä jokaiseen investointiin ja hankintaan vanhempien lupa. He kun rahoittavat vielä tuossa iässä harrastukset. Se oli hyvä pointti, Kami, että kutsuin ap:n äidin myös tutustumaan tähän harrastukseen tälle palstalle! :)

Monesti vain me aikuiset "luulemme tietävämme" joistakin asioista enemmän ja paremmin, kuin lapsemme. Varsinkin, kun kyse on eläimistä - sellaisista lemmikeistä vielä, joka ei ole koko perheen harrastus. Lapsi, jolle eläin/lemmikki hankitaan, perehtyykin varmasti monissa tapauksissa lemmikkinsä hoitoon jne. mutta taas vanhemmat luulevat tietävänsä, vaikkeivat tiedäkään. Tässä tapauksessa voi olla myös niin, että ap:n äiti pitää kaloja vain kaloina ja siksi hänelle on yksi lysti, miten ne voivat. (Itsekin pidän muuten kaloja vain kaloina. [;)])

Ja Tallulah vetäisi aiheen tyylikkäästi OT:ksi. :mrgreen:
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”