Sopiiko kimalaispallojen kanssa kärsänuoliainen?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Sopiiko kimalaispallojen kanssa kärsänuoliainen?

Viesti Kirjoittaja BadGirl »

Mulla on tommonen 250 litranen tankki jonka asukkeina on tällähetkellä:
-5 Kimalaispallokalaa
-2 partamonnia

Mietin että sopiiko tonne tommonen kärsänuoliainen? Meinaan aika veikeen näkönen kaveri.. :) Tämmöstä tietoa löysin:

kärsänuoliainen-Acantopsis choirorhynchos
Lajista saatavilla oleva tieto vielä puutteellista/epävarmaa. Rauhallinen. Elää yksin, muttei ole aggressiivinen lajitovereilleenkaan. Siivilöi ja kaivautuu mielellään hiekkaan. Kantoja, kiviä ja putkenpätkiä piiloiksi.
Aasia 22cm 220L 25-28°C pH 6,0-6,8
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

kaitpa jos partikset saavat elellä rauhassa niin en nyt usko että se elefanttikaan kärsäänsä siellä saisi

tosin meillä on kääpiöpalloja ja minä en uskalla syöttää ketään meidän muista ötöistä niille :D
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
BadGirl
Junior Member
Junior Member

No noi mun kimalaiset onpi sen verran nirsoja, ettei ne oikeen minkään muun kimppuun käy kuin "tutun ja turvallisen." Miksikäs sitä nyt lähtee mitään muuta maistelemaan, kun nää mitä normisti syödään on varmana syötävää. :) Ei oo partiksia kiusannu ollenkaa, päinvastoin. Välillä kun partikset on lasissa imuttamassa pallot tulee viereen leikkiin partista tyyliin 2 sentin päähän partiksesta! :D

Edit: lisätty isot alkukirjaimet
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kärsänuoliaisia kannattaa sitten ottaa heti muutama - eivät ainakaan käyttäydy mitenkään yksineläjän tavoin, ja ainakin Helsingin akvaariokeskuksessa näitä luonnehdittiin parvikaloiksi. Kun niitä on useampi altaassa, liikkuvat melkein aina porukalla ja köllöttelevät yhdessä pohjalla. :)

Ne kyllä kaivautuvat silmänräpäyksessä piiloon, jos pallokala uhkaa maistaa.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

no mutta mahtuuko tonne 250 litraseen noita useampikin? kun noihan kasvaa aika isoiksi, ja mun mielestä toi tankki on niin kamalan pieni.. tai sitten se mielikuva johtuu tosta meiän isosta tankista..
-Nora
merituuli82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja merituuli82 »

Mulla on Kimalaispallokalojen (5) kanssa 220L altaassa 4 kärsänuoliaista.
Altaasta löytyy myös:
6 nuorta lehtikalaa
16 pikkumonnista
2 partista.
Kaikki hyvässä sovussa.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

minkä kokoisia noi su kärsänuoliaiset nyt on? eikös ne kuiteskin kasva suhteellisen isoiksi? mua huolestuttaa että musta alkaa tuntua että tankki käy niille pieneksi, ja sit taas voi sanoo heihei kaikille ylimääräsille ja ei niin ylimääräsille rahoille kun pitää taaas ostaa isompi tankki.. ostettiin meinaan kahdelle aksolotlille 500 litranen tankki.. tyypit noin 30 senttii pitkii.. että näin.. :D
-Nora
merituuli82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja merituuli82 »

Kärsänuolijaiset on nyt jotain 6cm.
Ostin ne Marilta Pienestä Akvaariokaupasta enkä nyt kyllä muista että oliko puhetta että hankin isomman altaan (kun pallot ja lehtikset kasvavat) kun noi mulle myi.
Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilla näyttäis vähimmäis suositus olevan 220L (yhdelle vai parvelle??)
BadGirl
Junior Member
Junior Member

mä oon ymmärtäny että yhdelle.. just sen takia kun kasvaa niin isoiksi.. tulee muuten ahtaat paikat..
-Nora
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ei muutama kärsänuoliainen minusta vaadi sen enempää tilaa kuin yksikään - ne ovat kuitenkin tosi rauhallisia kaloja, jotka viettävät aikansa lähinnä hiljakseen pohjaa pitkin taapertaen tai hiekan alla makoillen. Vaikka niitä olisikin parvi, ne lähinnä nyhjöttävät vierekkäin tai päällekkäin. :roll:

Sellaiset 2-4 kärsää tuohon 250 litraan mielestäni menee, kun muuta kalastoa on noinkin vähän.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re: Sopiiko kimalaispallojen kanssa kärsänuoliainen?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

ai että kun rupesi tuollainen kärsänuoliainen kiinnostamaan? Mitenkä on, sopiiko tähän kokoon panoon ja tuleeki niille ahdasta?

240l 120x45x45, lämpö 27c, ph 6,8. Paljon kasveja ja kantoja. ASukkaat: yksi taisto koiras, yksi perhoskirjoahven koiras, kääpiörihmakala pariskunta, n. 14 monnista(helmi ja kupari), kaksi plekoa(helmipallo ja salamanteri) näillä omat putket ja sitten jokunen nuolimonni n. 7 kpl.

Onko kärsänuoliaiset vaikeasti saatavissa? Syövätkö muuten kotiloita?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: Sopiiko kimalaispallojen kanssa kärsänuoliainen?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Eivät syö kotiloita. Tosin mielestäni tuonne tulee turhan ahdasta, kärsänuoliaiaista kun kannattaa pitää ryhmässä samoin kuin vaikka piikkisilmiä. Pohjalla on muutenkin niin paljon elämää, että jättäisin itse kärsät kauppaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”