Hei!
Olisin kysynyt neuvoa teiltä konkareilta. Minkälainen ulkosuodatin kannattaa hankkia 200 l akvaan? Nyt käytössä on eheim sisäsuodatin ja olen kyllästynyt jatkuvaan siivoukseen. Olen ymmärtänyt et ulkosuodatinta ei tartte siivota niin usein olenko oikesassa? Onnistuuko vaihtó ihan noin vain vai onko niksejä neuvoja miten kannattaa vaihto tehdä?
Mistä kannattaa hankkia suodatin? Onko merkeillä väliä? Netissä on paljon erilaisia ja hinta eroakin on. Tässäpä näitä alkajaisiksi kysymyksiä.
Kiitos jos jaksatte vastata!
Sisäsuodatittimen vaihto ulkosuodattimeen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on 150:ssä ja 200:ssa Eheimin 2026 Proffa II. Säädetyksi saa virtausta (pienemmässä allaskoossa pienempi virtaus) ja kalatyyppiin riippuen, toiset kun tykkävät pienemmästä virtauksesta. Muistaakseni massoilla on luvattu pyörivän ½ vuotta ennen kuin tarvitsee sisälle kajota ja vaihdella niitä. Itse joudun putsailemaan suodatinta noin 3 kuukauden välein. Vielä en ole ehtinyt selvittää tätä ongelmaani. Mutta silti pääsen mielestäni helpolla. Aikas huoleton vaihtoehto, kun muistaa kasata paketin oikein ja pitää siitä huolta. Ja pieni suodatinhan voi silti olla altaassa roskien kerääjänä. Sitä sitten voi putsailla pintapuolisesti kun roskautuu liikaa.
AW:stä löytyy monta keskustelua ko. laitteesta, suosittelen etsiskelemään.
AW:stä löytyy monta keskustelua ko. laitteesta, suosittelen etsiskelemään.

Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
No minulla on 200-litraisessa sekä sisä-, että ulkosuodatin (Eheim 2226). Olen kokenut hyväksi yhdistelmäksi kun on molemmat. Sisäsuodatin liikuttaa pintavettä ja toisesta päästä allasta puhaltava ulkosuodatin on suunnattu puhaltamaan lasin kautta syvemmälle veteen. Sisäsuodatinta putsailen 3-4 viikon välein, ja se varmaankin auttaa osaltaan pidentämään ulkosuodattimen puhdistusväliä (2 kertaa vuodessa). Sisäsuodatin siis imeskelee osan kököistä, ja ne poistuvat puhdistuksen yhteydessä altaasta, eivätkä kuormita ulkosuodatinta. Sisäsuodatin auttaa vettä pysymään kirkkaampanakin, koska en käytä ulkosuodattimessa hienosuodatusvanua.
Suosittelisin siis hankkimaan sen ulkosuodattimen vielä lisäksi
Omasta mielestäni on jotenkin turvatumpaakin, kun altaassa on kaksi suodatinta, jos toisen kanssa ilmenee jotain teknisiä ongelmia. Samasta syystä talossa pitää tietenkin myös olla ainakin kaksi isompaa allastakin..
Jos välttämättä haluat ottaa sisäsuodattimen pois altaasta, niin tee se vasta pari viikkoa ulkosuodattimen laiton jälkeen. Näin ulkosuodattimeen on jo ehtinyt siirtyä riittävä typpibakteeristo.
Suosittelisin siis hankkimaan sen ulkosuodattimen vielä lisäksi

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: tas
- Sukupuoli: Nainen