Kiekkojen kasvatus alkanut

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kiekkojen kasvatus alkanut

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Päätin nyt koittaa kiekoillani kasvatusta, kun eka mäti parin kuukauden tauon jälkeen vihdoin eilen illalla tuonne altaaseen tehtiin. Seurasin noin vajaan tunnin mittaista seremoniaa tarkasti silmät pyöreinä :D .
Jätin viime yöksi tuon pöytävalaisimen päälle ja mäti oli säilynyt altaassa. Kiekot siis mätineen muiden kalojen seassa tuossa 660 litrasessa.

Kysyn nyt lähinnä miten kanaattaa tehdä.
1. Antaa tämänkin mädin mennä harjoittelun piikkiin täysin, mitä en halua tehdä.
2. Annan tuon mädin olla vielä päivän tuolla altaassa ja siirrän se miekkakasvin lehden kutulaan, jossa poikasia olisi tarkoitus kasvattaa. Siirto ilman vanhempia mädin syömisen pelon takia.
3. Annan olla vielä huomiseen tuon mädin altaassa ja siirrän lehden sekä toisen vanhemmista tuonne kutulaan.

Huomasitte varmaan, että puhuin vain toisesta vanhemmasta. Siksi näin, sillä tänä aamuna tässä seuratessani altaan tapahtumia olen huomannut, et nuo alkaa olemaan aika riitasia toisilleen. Koiras mielestäni hoitaa paremmin noita palluroita, eli se on todennäköisesti se kutualtaaseen pääsevä osapuoli.

Eli miten toimisitte?

Poikasten kasvatus altaana toimii alussa 40 litranen, jos siirrän mädin ilman vanhempiaan. Jos vanhemman kanssa niin silloin alussa 90 litranen.
Pakko saada noista poikasia ja niin kovasti, kun niitä oon toivonu.

Meni homma sit syteen tai saveen jostakin syystä niin aijon pariskunnan siirtää tyhjään altaaseen ja sinne lieriö ja kokeilla sit silleen perinteisesti, et ei oo vahinko poikue.

Mitenkä se toisen vanhemman + mätilehden siirto pitäisi tehdä? Toinen vanhemmista varmaan hyökkää sormeen kiinni mikäli koitan saapua kädelläni lähellekään miekkaa.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Morpho
Senior Member
Senior Member

Re: Kiekkojen kasvatus alkanut

Viesti Kirjoittaja Morpho »

wantukka kirjoitti:
Kysyn nyt lähinnä miten kanaattaa tehdä.
1. Antaa tämänkin mädin mennä harjoittelun piikkiin täysin, mitä en halua tehdä.
2. Annan tuon mädin olla vielä päivän tuolla altaassa ja siirrän se miekkakasvin lehden kutulaan, jossa poikasia olisi tarkoitus kasvattaa. Siirto ilman vanhempia mädin syömisen pelon takia.
3. Annan olla vielä huomiseen tuon mädin altaassa ja siirrän lehden sekä toisen vanhemmista tuonne kutulaan.

Huomasitte varmaan, että puhuin vain toisesta vanhemmasta. Siksi näin, sillä tänä aamuna tässä seuratessani altaan tapahtumia olen huomannut, et nuo alkaa olemaan aika riitasia toisilleen. Koiras mielestäni hoitaa paremmin noita palluroita, eli se on todennäköisesti se kutualtaaseen pääsevä osapuoli.

Eli miten toimisitte?

Poikasten kasvatus altaana toimii alussa 40 litranen, jos siirrän mädin ilman vanhempiaan. Jos vanhemman kanssa niin silloin alussa 90 litranen.
Pakko saada noista poikasia ja niin kovasti, kun niitä oon toivonu.

Meni homma sit syteen tai saveen jostakin syystä niin aijon pariskunnan siirtää tyhjään altaaseen ja sinne lieriö ja kokeilla sit silleen perinteisesti, et ei oo vahinko poikue.

Mitenkä se toisen vanhemman + mätilehden siirto pitäisi tehdä? Toinen vanhemmista varmaan hyökkää sormeen kiinni mikäli koitan saapua kädelläni lähellekään miekkaa.
Siirto kannatta tehdä niin että upotat lasipurkin akvaarioon ja siirrät leikatun lehden lasipurkissa (veden alla) toiseen akvaarioon jossa on samaa vettä.

Mikään ei kyllä takaa että vanhemmat muuton jälkeen hoitavat poikuetta, se on tuurista kiinni.

Lasipurkkisysteemillä onnistuu jo kuorituneidenkin poikasten siirto.
Jos poikaset on siiretty pinnalle jota ei voi siirtää, ne voi imeä letkulla lasipurkkiin.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
mb170
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mb170 »

Omasta kokemuksesta josta olen aiemmin kertonut, olen saanut molemmat vaihtoehdot toimimaan eli siirtänyt kudun toiseen altaa-
seen noin 50 litraa , suodatus ja hapetus päällä . Lämpö noin 29
kutu ei homehtunut (pienissä astiossa homehtui).
Kuoriutui siellä josta siirsin pienempään astiaan.
Toinen vaihtoehto vanhemmat vartiovat kutua isosa altaassa kuoriutumi-
seen saakka jolloin siirtävät johonkin toiseen paikkan ,toivottavasti
johonkin kasvin lehteen ja siitä siirto pienempään astiaan.
Vanhemman kanssa en ole koittanut , vaan ruokkinut itse.
mb170
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Mitenkäs hei jos ajattelisi et siirtäisi poikaset vasta sit tuolta altaasta, kun kuoriutuvat? eli söisiköhän tuo koiras sitten omat "elovaiheessa" olevat poikaset herkästi siirron yhteydessä/jälkeen? Vai onko parempi siirtää nyt mäti vaiheessa?
Varmaan isäkiekon siirto tapahtuisi kaikkein parhaiten ämpärin avulla?
Tänään tässä mietin, et kyllä miä toisen kiekoista tuonne poikasaltaaseen pistän, kun kuitenkin saavat sit kyljiltä alussa tarpeen ja nälän mukaan itse ruokaa.

Mäti nyt vuorkauden vanha.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
mb170
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mb170 »

Jos mäti on hedelmöitynyt kuoriutuminen tapahtuu noin kolmantena
päivänä. minun pariskunta "harjoitteli " noin puolenvuotta kunnes
lakkasivat syömästä (tai toiset söivät) kudun.
sen jälkeen ovat puolustaneet kutua aina kuoriutumiseen saakka.
Vasta kun poikaset ovat lähteneet liikeelle (kylkiin )muut ovat varmaan syöneet.
Vanhemman kanssa ei ole sitä kokemusta, voi syödä hätäännyksissään
kudun / poikaset jos siito tapahtuu ??
mb170
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”